עד מתי תימשך סביבת הריבית הנמוכה במשק?

צחי קלמין, מנהל השקעות ומחקר MORE בית השקעות, מתייחס לגובה הריבית במשק הישראלי וכיצד הוא משפיע על בחירת ההשקעה בשוק ההון
צחי קלמין | (6)

בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את פרוטוקול הדיונים המוניטאריים, שקבעו כי הריבית לחודש ינואר תופחת ב-25 נקודות בסיס לרמה של 1.75%. בהחלטה הנ"ל תמכו 5 מחברי הוועדה ואילו חבר וועדה אחד תמך בהותרת הריבית ללא שינוי. הטיעונים המרכזיים בזכות הורדת הריבית הם:

- הורדת הריבית תפעל לעידוד צמיחת המשק וכן תסייע למשק להתמודד עם התמתנות נוספת בקצב הצמיחה בעתיד.

- אין בהורדת הריבית בכדי לסכן את יציבות המחירים, וזאת לאור התפתחות המחירים בפועל והציפיות האינפלציוניות מצביעים על המשך ירידה סביבת האינפלציה ועל רפיון בביקושים מקומיים.

- הורדת הריבית תביא לצמצום פער הריביות האפקטיבי, שהתרחב לאחרונה כתוצאה מנקיטת מדיניות מוניטארית מרחיבה במדינות רבות בעולם. ובכך תמתן את הלחצים לתיסוף השקל העלול להקשות על המשק להתמודד עם הקשיים הניצבים בפניו.

- היחלשות התמסורת בין ריבית בנק ישראל לעלות המשכנתאות ממתנת את השפעתה על הביקושים בשוק המשכנתאות.

לאחרונה עדכנה חטיבת המחקר של בנק ישראל את תחזיותיה לשנת 2013. להערכת חטיבת המחקר, צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-1.8%. מעט מתחת למרכז תחום יעד האינפלציה. צמיחת התוצר ב-2013 צפויה לעמוד על 3.8% וזאת בהנחה שהפקת הגז מקידוח תמר תחל ברבעון השני של 2013. ללא הפקת הגז מקידוח תמר הצמיחה צפויה לעמוד על 2.8%. ריבית בנק ישראל צפויה להיוותר ללא שינוי ולהישאר על רמת ה-1.75% לפחות עד סוף שנת 2013.

רמה זו של הריבית נובעת בעיקר מרמתה הנמוכה של הריבית הריאלית הארוכה בעולם אשר צפויה להישאר ברמה נמוכה, על רקע רמת הפעילות והתעסוקה במשקים המפותחים וכן על הרחבה אפשרית של המיתון שחל כרגע באירופה ויפן. מנגד, ע"פ כלכלני חטיבת המחקר, לא מסתמן כרגע כי הריבית תרד לסביבה הנמוכה של ריביות ה-ECB וה-FED, שכן האטת הצמיחה במשק רחוקה בעוצמתה מזו של משקי אירופה וארה"ב עליהם מכבידה התמודדות ממושכת עם משברי חוב ועם אבטלה מעמיקה.

החברות הבורסאיות יודעות לקרוא היטב את המציאות הכלכלית במשק, ומנצלות את סביבת הריבית הנמוכה לצורך גיוסי חוב בהיקפים גדולים באפיקי ריבית שקלית קבועה. בין אותן חברות, ניתן לציין את תעשיה אווירית אשר גייסה 1.2 מיליארד ש', בתשואה של 4.1%. חב' אבגול אשר גייסה 136 מיליון ש' באמצעות הרחבת סדרה ב' עם תשואה של 4.54%. השבוע, מתכננת גם קבוצת שטראוס להצטרף לרשימת המנפיקות ולגייס כספים ב-2 סדרות אג"ח, שקלית וצמודה. קברניטי החברה כבר הודיעו כי ישמחו לגייס את מרבית הסכום בסדרה השקלית.

ע"פ הערכותינו, הצמיחה בשנת 2013 תהא נמוכה מהערכות כלכלני בנק ישראל ותעמוד בשנה הקרובה על 3.5%. כמו כן, אנו תמימי דעים כי סביבת הריבית הנמוכה עתידה להמשך עוד זמן ארוך. יחד עם זאת, חשוב לזכור, כי סביבת ריבית נמוכה יש בכוחה להוזיל את עלויות המימון של החברות הבורסאיות. להערכתנו, בעתיד הקרוב יגברו הנפקות החוב לצורך פעילות שוטפת ומחזור חובות. הצלחת הנפקות אלו, תשפיע לחיוב על שורת הרווח הנקי. בין אגרות החוב השקליות המומלצות לתקופה, ניתן לציין:

לסיכום, מנהלי ההשקעות עומדים בפני מציאות מאתגרת, עליהם לבצע את ההתאמות הנכונות בתיקי השקעות ולהסתגל לסביבת הריבית הנמוכה ולתשואות הצנועות. נתוני הצמיחה הצפויים והגירעון בתקציב המדינה יפגעו בכל החברות במשק, ובראשן החברות הקטנות והבינוניות. רבים ממנהלי ההשקעות מתפתים להסיט כספים לעבר סדרות אג"ח בעלות דירוגים נמוכים לצורך "רדיפה" אחר תשואה. דווקא בתקופה זו, יש לנקוט משנה זהירות ולשמור על חשיפה למנפיקים איכותיים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    האם קיים חשש לדירוג האשראי של ישראל? (ל"ת)
    שאלת תם 16/01/2013 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סמתם לב מה שם איגרת החוב של סלקום-סלקום ז'-באמת מתאים (ל"ת)
    יוד 16/01/2013 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    יוד 16/01/2013 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הקרנות השקליות אכן מגייסות יפה בתקופה האחרונה (ל"ת)
    יועץ בסניף 16/01/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חד עין 16/01/2013 14:05
    הגב לתגובה זו
    החברה תוותר על הסדרה הצמודה ותנפיק רק סדרה שקלית
  • 1.
    תעשיה אוירית החדש קנייה מצויינת (ל"ת)
    אחד העם 16/01/2013 12:14
    הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.