חברת הרכב הרביעית בעולם התבלבלה בדרך
כריסטופר הארווי הוא ראש חטיבת אסטרטגיית ההשקעות בבנק Wells Fargo, אחד מארבעת הבנקים המובילים בארה"ב ג'יי.פי מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ. הארווי אחראי על תחזיות שוק המניות של החברה, לרבות יעד המחירים של מדד S&P 500 ותחזיות הרווחים, כמו גם שקלול והמלצות מגזר. מדוע זה חשוב? כי הארווי, כמו המקבילים לו בבנקים ובבנקים הגדולים להשקעות כמו מורגן סטנלי, גולדמן ושכמותם, מספקים פרשנות קבועה לשוק, מפרסמים את דעותיהם על אסטרטגיות ההשקעה, הם אורחים מבוקשים מאוד ברשתות התקשורת המובילות, ויש להם מיליוני עוקבים. השפעתם על המגמות היא מהחשובות בוול סטריט. מומלץ מאוד לעקוב אחריהם בלינקדאין או ב-X.
הארווי, כמו מקבילו במורגן סטנלי, מארק וילסון, הובילו עד לאחרונה דעות דוביות על המניות. השבוע הפתיע הארווי את וול סטריט כאשר פרסם את יעד סוף שנה ל-2025 של מדד ה-500P&S. לפי התחזית, יגיע המדד ל-7,007 נקודות, שזה היעד הגבוה ביותר מבין האסטרטגים בוול סטריט. "אנו מצפים מממשל טראמפ", אמר הארווי, "לפתח סביבת מאקרו שהיא יותר ויותר נוחה למניות", וסיכם, "בקיצור, סביבה שבה המניות ממשיכות להתרומם".
התחזיות הנוכחיות של 11 ראשי חטיבות ההשקעות ב-11 הבנקים המובילים, לגבי רמת מדד ה-500P&S בסוף 2025, נעות בין זו של הארווי שהיא האופטימית ביותר, ועד זו של מנהלת ההשקעות הראשית של UBS Global בצפון אמריקה, סוליטה מארסלי, שלדעתה המדד יסגור את 2025 על 6,400 נקודות. תוכלו לראות את כל התחזיות כאן. כולם, אגב, מאמינים שהורדות הריבית יימשכו ושכלכלת ארה"ב תצמח מהר יותר מכפי שהקונצנזוס חוזה כרגע, 2.1%.
דעתי האישית ידועה - בין התקדמות מהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה לפוטנציאל שמייצג ממשל הנשיא טראמפ ועוצמת הצרכן האמריקאי, המניות ימשיכו להיות "המשחק היחיד בעיר", אבל המשקיע חייב לזכור שכרגע, ערב הכניסה ל-2025, המניות נמצאות בהערכות שיא, מצב איגרות החוב, לאור התנהגות האינפלציה, לא ברור, טראמפ לא פרסם עדיין שום תוכנית כלכלית, ושהסביבה התקשורתית שבה המשקיעים פועלים היא כזו שמי שסומך על האינפורמציה שהתקשורת מגישה בתחום הכלכלי-עסקי עושה טעות גדולה. תוסיפו לכך ברבורים שחורים, ולכן אני חוזר שוב ושוב על כך שטוב יעשה כל משקיע אם יחליט על צעדיו בעצמו לאחר שיגיע לכל אינפורמציה בעצמו, ויקבל החלטות בעצמו והכי חשוב, לא למהר.
- עונת הדוחות של חברות הקמעונאות הסתיימה - מה למדנו ממנה?
- למרות דוחות טובים ותחזית חזקה - אברקרומבי יורדת ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שתי מניות משכו את תשומת לבי השבוע. הראשונה היא מניית ענקית הרכב הגלובלית Stellantis N.V (סימול:STLA) שמייצגת מבחר מותגים מובילים של מכוניות. שמאז מרץ השנה ירדה המניה שלה בכ-58% ובשבוע שעבר עזב אותה מנהלה בטריקת דלת. השנייה היא Abercrombie & Fitch (סימול:ANF) הוותיקה, שהוקמה ב-1892, משווקת מבחר של ביגוד, מוצרי טיפוח אישי ואביזרים לגברים, נשים וילדים בכל רחבי העולם, ובמהלך השנים 2011 עד 2020 לערך חששו רבים שהיא לא תשרוד. החברה פרסמה בשבוע שעבר את דוחות הרבעון השלישי ושוב הכתה בגדול את הקונצנזוס. ANF עלתה ב-372% בין יוני 2023 ליוני 2024 ומאז "נרגעה" וירדה מעט, אבל הקונצנזוס עדיין ממליץ בחום לרכוש אותה.
חברת השמאטעס שמכה את להיטי הטכנולוגיה
החלטתי לכתוב על שתי החברות הללו כיוון שהן מייצגות "מצבים מיוחדים" בוול סטריט. STLA, לדעתי, עשויה להוות הזדמנות קנייה מעניינת בהערכה הנוכחית, ואילו ANF, שאני עוקב אחריה מקרוב מזה שנים רבות, היא פשוט חברה מעניינת שמוכיחה שבעולם שבו וול סטריט מתעניינת כביכול רק ב-AI, באבטחת סייבר ובכלכלת החלל, יש חברה של "שמאטעס" שמנייתה מכה כמעט את כל להיטי הטכנולוגיה. זה קורה בגלל ניהול מדהים של מנכ"לית מוכשרת שהצליחה להרים את החברה מהקרשים בצורה כל כך מופלאה שחייבה את וול סטריט להתלהב מהמניה, שמאז הקיץ של 2023 הכתה את כל המדדים כולל מדדי המוליכים למחצה וגם מניות כמו META, GOOG, AMZN ו-MSFT ובגדול.
שתי החברות האלו הן דוגמה מצוינת למה שכתבתי בקטע הפותח. משקיע שמעוניין לבדוק כדאיות השקעה בשתי אלו אינו זקוק ללחשנים יודעי סוד ולא לאנליסטים כי כל המשתנים/קריטריונים להם הוא זקוק על מנת לקבל החלטה נמצאים ברשת בין אם זה מקרו - מצב הסביבה שבה החברות פועלות והתחרות, ובין אם זה מיקרו - מחקרים על החברות.
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
- למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
ענקית הרכב לא קראה את המפה
מה קרה ב-Stellantis? מדובר בחברת הרכב הרביעית בגודלה בעולם שמכרה 6.4 מיליון מכוניות ב-2023, אחרי טויוטה - 10.31 מיליון, פולקסוואגן - עם 9.24 מיליון ויונדאי-קייה - 7.3 מיליון, ולפני GM שמכרה 6.2 מיליון ופורד שמכרה 4.4 מיליון כלי רכב.
החברה הוקמה בסוף שנת 2019 כתוצאה ממיזוג עם פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית ו-PSA Group הצרפתית, ומניותיה הגיעו לבורסות ב-2021. מאז מרץ השנה ירדה כאמור מניית החברה ב-58% והסיבה העיקרית לכך היא הירידה החדה, במהלך השנה, במכירות הגלובליות וירידה חדה יותר בארה"ב, כאשר בסוף ספטמבר הוסיפה החברה גם אזהרת רווח לחטיבות קרייזלר וג'יפ שלה.
בשבוע שעבר התפטר מנכ"ל החברה, קרלוס טווארס, לשעבר היו"ר של קבוצת PSA שלמעשה יזם את הקמת החברה ב-2019 ושהוביל את המיזוגים שיצרו את סטלנטיס. תחת ניהולו של טווארס עלו הכנסות החברה בין השנים 2021 ל-2023, מ-149.4 מיליארד ל-189.5, הרווח התפעולי עלה מ-15.9 ל-23 מיליארד, הנקי מ-14.2 ל-16.2 מיליארד, והרווח למניה מ-4.51 ל-5.94 דולר. אין זה פלא לפיכך שמניית החברה הגיעה לשיא כל הזמנים (קרוב ל-30) במרץ השנה וטווארס נחשב לאחד המנכ"לים המובחרים.
בסוף 2023 התחילה התדרדרות בעסקי החברה, מה שהוביל את המניה מטה. החברה, שמייצרת ומוכרת כמה מהמותגים המובילים בעולם כמו ג'יפ, אלפא-רומיאו, פז'ו, קרייזלר, סיטרואן, דודג', פיאט, מזראטי, אופל, וווקסהול, נקלעה במהלך 2024 לבעיות ייצור ולמה שההנהלה מכנה "הידרדרות בדינמיקה של התעשייה העולמית" שפירושה התגברות התחרות, כישלון בפריצה בתחום הרכב החשמלי והאוטונומי, ירידת מרג'ינים וכנראה גם בעיות שיווקיות חמורות.
מי יחלץ את סטלנטיס?
מה שהסב את תשומת ליבי לחברה הייתה המלצת "קנייה חזקה" שהוציא לאחרונה האנליסט הבכירJose Asumendi , ראש חטיבת הרכב האירופי בג'יי פי מורגן למניה ודווקא לאחר אזהרת הרווח. לא הבנתי מה גרם לאנליסט לעשות זאת. צללתי לפיכך לבדיקה והגעתי למסקנה שמה שהוביל אותו היה הפוטנציאל. איזה פוטנציאל? הפוטנציאל של החברה לבצע Turn around מוצלח. לי ברור, לאחר המחקר שעשיתי, שיש רק הסבר אחד למצבה הנוכחי של סטלנטיס, כישלון של ההנהלה בראיית ההתפתחויות בשוק, בסקטור ובצריכה, מה שבמקרה של סטלנטיס, חברה מהמובילות גלובלית בתעשיית הרכב, בעלת מותגים מובילים, עצמת שוק גדולה ורווחיות גבוהה, לא היה צריך לקרות.
קרלוס טווארס. שם את המפתחות צילום: טוויטר
אבל מדובר במצב קלאסי ממש של חברה שמסוגלת, בעזרת מנהל חדש, לבצע Turn around מוצלח. את זה ראה כנראה האנליסט. ההנהלה, שכנראה נחה על זרי הדפנה של 2021-2023, התעלמה מהשינויים שמתרחשים בתעשיית הרכב ובצריכה של מוצריה וזנחה אפילו את האסטרטגיה שלה עצמה. זאת לאחר שבתחילת השנה הוציאה החברה תחזית מרשימה ביותר ל-2030 תחת הכותרת, "Dare Forward 2030", שלפיה "החברה שואפת להכניס לשוק יותר מ-75 דגמים חשמליים מלאים עד 2030, להגביר את הפעילות שלה בשוק הרכבים החשמליים ולהכפיל את הכנסותיה נטו עד 2030 לעומת 2023, ולשמור על שולי רווח תפעולי מותאמים דו-ספרתיים במהלך העשור. בנוסף שמה לה החברה למטרה להגיע לפליטת CO2 של אפס".
זו הייתה הסיבה לפיטוריו של טווארס, במיוחד האיחור בכניסה לרכבים חשמליים. מצבים כאלו ראיתי בתעשיית הרכב בחברות כמו פורד ו-GM , אבל גם ב-GE, ב-AMD וגם ב- Abercrombie & Fitch כפי שתראו בהמשך.
מועצת המנהלים החליטה שיו"ר החברה, ג'ון אלקאן, נכדו של התעשיין האיטלקי הגדול אלברטו אניילי, מייסד ומוביל חברת פיאט, יוביל את החברה עד שיימצא מנכ"ל חדש. בסוף השבוע הודיעה התקשורת האיטלקית שהחברה מנסה לגייס את מנהל הכספים של אפל, לוקא מאסטרי, לתפקיד המנכ"ל, אבל החברה הכחישה זאת. בכל מקרה מנהלים רבים ישמחו להיכנס לתפקיד.
אני מסכים עם האנליסט שזיהה את הפוטנציאל אבל לא הייתי ממהר להמליץ ב"קנייה" כיוון שלמנהל, אפילו הטוב ביותר, לוקח זמן לא קצר עד שהוא מתחיל בתיקון המצב, ועד שזה קורה המניה בדרך כלל ממשיכה דרומה. זה בדיוק מה שקרה ב-Turn arounds מופלאים שבוצעו בפורד, ב-GM, GE וב-ANF, שלא להזכיר את ה-Turn around המדהים שביצע ראסל אלוואנגר בטאואר וכמה זמן עבר עד שהשוק הכיר בהצלחה.
המנכ"לית שהחזירה את אברקרומבי לחיים
"אפליה הייתה המותג שלהם" היה שם הסרט הדוקומנטרי שעשתה נטפליקס על Abercrombie & Fitch. מניית החברה, שבמשך 100 שנותיה הראשונות לא קיבלה יהודים ושחורים לעבודה בסניפיה ושהקפידה על מותגים לאוכלוסייה הלבנה, הגיעה לשיא כל הזמנים שלה ערב משבר 2008. מאז צנחה, כתוצאה מהמשבר, ב-82%, חזרה ועלתה ב-400% פלוס ב-2011 ומשם התדרדרה, בקיץ 2017, ב-90% ל-6 דולר, כאשר הדעה בוול סטריט הייתה שהחברה צועדת לסוף דרכה.
פונה לכל הקהלים. פרסומת של אברקרומבי אנד פיץ'. צילום: פייסבוק
רק ב-2017, ולאחר שנים של התדרדרות המניה ובעסקי החברה, החליטה מועצת המנהלים לעשות צעד ששינה לחלוטין את החברה. הם מינו למנכ"לית את פרן הורוביץ, יהודייה שהתחילה כמתלמדת בחברה. הורוביץ ביצעה את אחד ה-Turn arounds המופלאים שראתה וול סטריט. תחת הנהגתה חוותה החברה צמיחה יוצאת דופן שמונעת על ידי החזון האסטרטגי של הורוביץ ומחויבותה לשינוי. הורוביץ הצליחה להוביל את החברה ליצירת מותגים מתואמים ומגוונים יותר שהצליחו להתקבל בהתלהבות על כל שכבות האוכלוסייה. אם תיכנסו לאתר החברה, תראו פרסומות לכל גזע, דת וצבע שיש.
הורוביץ גם חזתה נכון את השינויים בצריכה בתחום הלבוש והתאימה לכך את מוצרי החברה. בין השאר חזתה את שובה של אופנת שנות ה-90 כאופנה פופולרית והקדימה את המתחרות באימוץ האופנה.
"אני לא חושב שאי פעם ראיתי מותג חוזר מהמתים כל כך מהר", כתב ג'ונה לופטון, מנכ"ל Lupton Capital והאמת? גם אני לא ראיתי דבר כזה, בטח לא בתעשיית האופנה והלבוש. הורוביץ קיבלה את הניהול בחברה עם הכנסות של 3.3 מיליארד או רווח של 6 סנט למניה, ואת השנה תסיים עם מכירות של 4.7 מיליארד ורווח למניה של 9.43 דולר. קונצנזוס האנליסטים עדיין ממליץ ב"קנייה" עם מחיר יעד של 187 דולר.
פרן הורוביץ עשתה ב-ANF את מה שצריך לעשות ב-STLA, שינוי כיוון והתייעלות. להורוביץ לקח כשש שנים כדי שהשוק יכיר בעובדה שהמהלכים שלה ב- Abercrombie & Fitch הצליחו. תבדקו כמה זמן לקח לאלוואנגר לסובב את TSEM ותבינו שאין מה למהר, אבל בהחלט כדאי לעקוב מקרוב.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ. העושה במידע הנ"ל שימוש - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. הכתב עשוי להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 8.שלמה תוכל בבקשה לכתוב על Tqqq? אודה לך מאוד :) (ל"ת)הדס 09/12/2024 07:03הגב לתגובה זו
- שלמה גרינברג 09/12/2024 13:44הגב לתגובה זוזה אחד הסלים שעוקבים אחרי סל הנאסד"ק 100, ה- QQQ
- אשמח לדעת איך זה משתלב לדעתך עם הערכות הנכסים במאה ה-21 (ל"ת)הדס 09/12/2024 16:31
- 7.עושה חשבון 08/12/2024 08:32הגב לתגובה זותעשיית המכונית בסין ובעיקר החשמליות מסובסדת ע"י ממשל סין . כך קבע האיחוד האירופאי וממשל ארה"ב.
- מה הקשר לפשיטות רגל בעולם? (ל"ת)שלמה גרינברג 10/12/2024 11:58הגב לתגובה זו
- 6.תודה רבה ושבוע טוב (ל"ת)אנונימי 07/12/2024 19:41הגב לתגובה זו
- 5.יהודה 07/12/2024 19:28הגב לתגובה זושבוע טוב שלמה. האם אתה מכיר תעודת סל, חוץ מEVX, ,עבור השקעה בתחום המיחזור?
- שלמה גרינברג 08/12/2024 10:09הגב לתגובה זו'ש את ה-REUX שגם הוא של VanEck
- יהודה 08/12/2024 12:23לא קיים הסימבול REUX
- 4.יהוושוילי 06/12/2024 20:18הגב לתגובה זודור הג'ינס שותה קווינס
- 3.תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)אנונימי 06/12/2024 19:03הגב לתגובה זו
- 2.תודה רבה שלמה. מעניין מאוד. (ל"ת)עמית 06/12/2024 17:36הגב לתגובה זו
- 1.דני קיי 06/12/2024 17:31הגב לתגובה זוסטלנטיס מאגד בתוכו את כלהמותגים שסובלים משם רע ובצדק סיטרואן למשל מוכרת לצרכן רכב בזול אבל את הכסף היא רואה בתום תקופת האחריות בצורת של חלקים רכבים שמבלים זמן רב במוסכים מנסיון אישי
- ארז 07/12/2024 16:19הגב לתגובה זו.
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.
