sp500
צילום: טוויטר

בפעם הרביעית בהיסטוריה: וול סטריט בדרך לשנתיים רצופות של עליות של יותר מ-20%

מדד ה-S&P 500 צפוי לזנק ב-26% השנה אחרי עלייה של 24% ב-2023; בנק אוף אמריקה אופטימי למרות שבעבר תקופות דומות הסתיימו במשברים כמו השפל הגדול ובועת הדוט-קום

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה S&P S&P 500

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום שנה שנייה ברציפות של תשואות מרשימות, כשמדד ה-S&P 500 צפוי לרשום עלייה של כ-26% ב-2024, לאחר תשואה של 24% ב-2023. נתון זה מעורר עניין בוול-סטריט, במיוחד לאור העובדה שזוהי תופעה נדירה בהיסטוריה של השוק.

לפי מחקר של בנק אוף אמריקה, זו תהיה רק הפעם הרביעית במאה השנים האחרונות שהמדד מציג תשואות של מעל 20% בשנתיים רצופות. עובדה זו מעלה שאלות מהותיות לגבי הכיוון הצפוי בשנת 2025, כאשר ההיסטוריה מספקת תובנות מעורבות.

 

ההיסטוריה מציגה תמונה מורכבת

בחינת המקרים ההיסטוריים חושפת תמונה מורכבת. בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לאחר עליות חדות ב-1927 ו-1928, הגיע "יום שני השחור" ב-1929, שסימן את תחילת השפל הגדול. המפולת של 13% באותו יום היוותה את תחילתה של אחת התקופות הקשות בהיסטוריה הכלכלית האמריקאית.

סיפור דומה התרחש בשנות ה-30, כאשר לאחר שנתיים של תשואות גבוהות ב-1935 ו-1936, חווה השוק נסיגה משמעותית ב-1937. זאת למרות שתוכנית "הניו דיל" נראתה כמבשרת התאוששות כלכלית, אך בפועל המשק האמריקאי שקע במיתון עמוק שנמשך עד מלחמת העולם השנייה.

תקופה שלישית של תשואות כפולות התרחשה באמצע שנות ה-50, כאשר לאחר עליות משמעותיות ב-1954 ו-1955, הסתפק המדד בעלייה מתונה של 3% בלבד ב-1956. תקופה זו סימנה את סופו של שוק השוורים הארוך שהחל ביוני 1949. המקרה הרביעי והאחרון התרחש בשנות ה-90 המאוחרות, כאשר המדד המשיך במגמת העלייה גם בשנה השלישית והרביעית, עד שנת 2000. אז החלה תקופה של שלוש שנות ירידות רצופות, שסימנה את התפוצצות בועת הדוט-קום.

 

בנק אוף אמריקה עם תחזית אופטימית

בנק אוף אמריקה מציג תחזית אופטימית לגבי המשך הראלי הנוכחי, ומצביע על הירידה בתשואות האג"ח כגורם מפתח. הבנק משווה את המצב הנוכחי לתקופת אמצע שנות ה-90, וצופה המשך עליות משמעותיות במדד ב-2025. 

הפדרל ריזרב החל בהורדת ריבית בספטמבר האחרון, על רקע התקרבות האינפלציה ליעד של 2%. פרוטוקול הישיבה האחרונה של הבנק המרכזי רמז על המשך מגמת הורדת הריבית בהדרגה. עם זאת, קיימים גורמי סיכון משמעותיים. שתיים מתוך ארבע התקופות ההיסטוריות של תשואות כפולות התרחשו במהלך בועות שוק היסטוריות. גם בתקופת שנות ה-90, למרות העליות הנמשכות עד 1999, בסופו של דבר התרחשה התפוצצות בועת הדוט-קום.

קיראו עוד ב"גלובל"

רמות השווי הנוכחיות של השוק מעוררות דאגה. מדד S&P 500 נסחר כיום במכפיל רווח מתואם מחזורית של כ-38, נמוך אמנם משיא 1999 של מעל 43, אך גבוה מכל תקופה אחרת בהיסטוריה ודומה לרמות של סוף 1998.

חברות השקעות מובילות כמו גולדמן זאקס וונגארד כבר מזהירות את המשקיעים מפני תשואות נמוכות בשנים הקרובות. הערכות אלו מבוססות על רמות השווי הגבוהות הנוכחיות והדמיון לתקופות היסטוריות קודמות.

 

"אין סיבה למהר בהורדת הריבית"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, העביר לאחרונה מסר ברור למשקיעים בנאומו בלשכת המסחר של דאלס: הכלכלה האמריקאית חזקה מדי מכדי להצדיק הורדת ריבית מהירה. "הכלכלה אינה משדרת סימנים שעלינו למהר להוריד את הריבית," הדגיש פאוול, בניגוד לציפיות השוק שמעריך בסבירות של יותר מ-63% הורדת ריבית בישיבת דצמבר הקרובה.

הנתונים הכלכליים תמכו בגישה הזהירה של הפד. הצמיחה בתמ"ג הריאלי הגיעה ל-3% בשנה החולפת, והתחזית ל-2024 עומדת על 2.5%. פאוול הדגיש כי אלו "הביצועים הטובים ביותר בקרב הכלכלות הגדולות בעולם", כשהצרכנים ממשיכים להוציא בקצב מוגבר, נתמכים בעליית שכר ומאזנים חזקים של משקי הבית.

למרות שהאינפלציה מתקרבת ליעד של 2%, פאוול הבהיר כי המלאכה טרם הושלמה. מדד המחירים לצרכן לאוקטובר אמנם הראה עלייה מתונה של 0.2% חודשית ו-2.6% שנתית, אך עלויות הדיור עדיין מהוות מקור לדאגה, כשהן אחראיות ליותר ממחצית מהעלייה במדד הכללי. "אנחנו מחויבים להשלים את המשימה," הצהיר פאוול.

מדד הליבה של ה-PCE, אשר מנטרל את השפעות מחירי המזון והאנרגיה, עלה ב-0.3% בחודש אוקטובר – בהתאם לציפיות השוק ולקריאה של חודש ספטמבר. ברמה השנתית, מדד זה עלה ב-2.8%, גם כן בהתאם לציפיות, אך מעט מעל העלייה השנתית של 2.7% שנרשמה בספטמבר. לעומת זאת, המדד הכללי של ה-PCE רשם עלייה שנתית של 2.3%, לעומת 2.1% בלבד בחודש הקודם.

שוק העבודה הציג סימני התמתנות מסוימים, עם שיעור אבטלה של 4.1% באוקטובר - עלייה מהשפל של 3.4% בשנה שעברה. עם זאת, הנתון עדיין נמוך מבחינה היסטורית, והיחס בין משרות פנויות למובטלים נותר מעל 1, מה שמעיד על שוק עבודה הדוק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכל טוב ויפה אבל נעשה מסוכן.גלגל חוזר בעולם (ל"ת)
    שלמה 02/12/2024 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעולה! הפעם זה אחרת! (ל"ת)
    סטנלי פישר 02/12/2024 19:59
    הגב לתגובה זו
  • בעל נסיון 02/12/2024 21:36
    הגב לתגובה זו
    2025 יגיע משבר משום מקום
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.