אכזבה מתוכניות הסיוע של סין: מחירי הנפט יורדים ב-2%
היום, יום שני, חוו מחירי הנפט ירידה של 2%, לאחר שתכניות התמריצים שהציגה סין לא הצליחו לרגש את הסוחרים, ואופ"ק צמצמה את תחזית הביקוש העולמית לנפט. הירידה במחירים הגיעה לאחר נאום מצופה מאוד של שר האוצר הסיני בסוף השבוע, שבו היו ציפיות להכרזות מפורטות יותר לגבי גודלם של תמריצים כלכליים, שיכולים להגביר את הביקוש לנפט מצד היבואן הגדול בעולם – סין.

תחזית הביקוש של אופ"ק מצטמצמת
אופ"ק (הארגון המדינות המייצאות נפט) עדכנה שוב את תחזית הביקוש העולמי, והפעם צמצמה את התחזית בפעם השלישית ברציפות. כעת, אופ"ק צופה עלייה של 1.9 מיליון חביות ליום בלבד השנה, ירידה מ-2 מיליון חביות בתחזית הקודמת שלה. הארגון מעריך שבשנת 2025 הביקוש יגדל ב-1.6 מיליון חביות ביום, לעומת תחזית קודמת של 1.7 מיליון חביות.
נתונים אלה ממשיכים לעורר דאגה בשוק, שכן הם משקפים האטה בצמיחה בביקוש העולמי לנפט, ומוסיפים לחץ על המחירים.
המתיחות במזרח התיכון משפיעה על שוק הנפט
השפעה נוספת על מחירי הנפט הגיעה מההסלמה במתיחות במזרח התיכון, אשר מהווה גורם חשוב בשוק הנפט העולמי. החודש, עלו מחירי הנפט הגולמי ב-8% בשל חששות לגבי עימות פוטנציאלי בין ישראל לאיראן, יצרנית נפט מרכזית. השוק חושש מהשפעות על הפקת הנפט האיראנית, המייצרת כ-3 מיליון חביות נפט ביום, וכן על שינוע הנפט דרך מצר הורמוז, מעבר אסטרטגי של נפט גולמי מהאזור.
- מחירי הנפט יורדים בחדות בעקבות הגדלת התפוקה של אופ"ק+
- אופ"ק+ מפתיעה עם הגדלת תפוקה – האם שוק הנפט בדרך לירידות חדות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העלייה במחירים הגיעה לאחר שאיראן, כידוע, שיגרה מאות טילים לעבר ישראל, והתגובה הפוטנציאלית של ישראל הגבירה את החששות בשוק מפני הפרעה לאספקת הנפט. ברקע המתיחות, מחירי הברנט עלו על 80 דולר לחבית בתחילת החודש – רמתם הגבוהה ביותר מאז אוגוסט השנה.
עם זאת, לאחר שארצות הברית אותתה על רצונה להימנע מתקיפה ישירה על שדות הנפט האיראניים, חלה ירידה במחירים.
המבט קדימה: האם שוק הנפט ימשיך להתנדנד?
העתיד הקרוב של שוק הנפט נשאר לא ברור, כאשר חוסר הוודאות בנוגע לכלכלה הסינית והסיכונים הגיאופוליטיים במזרח התיכון משפיעים על תחזיות הביקוש. ירידה בתמריצים הכלכליים בסין עלולה להכביד על הביקוש הגלובלי, אך מאידך, כל הסלמה נוספת במזרח התיכון יכולה לשנות שוב את התמונה ולהזניק את המחירים מעלה.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
וואימו נכנסת ללונדון. קרדיט: רשתות חברתיותהקרב על האוטונומי: וויימו מגייסת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר
חברת הנהיגה האוטונומית של אלפבית מנהלת מגעים לגיוס של יותר מ־15 מיליארד דולר, מרחיבה במהירות את פעילותה בארה״ב ובעולם ומבססת יתרון ברור מול טסלה, בעוד אילון מאסק מזהיר: לא יהיה מנצח אחד בתחום הרובוטיקה עוד עשרות שנים
וויימו (Waymo), חטיבת הנהיגה האוטונומית של אלפבית Alphabet -0.54% , עומדת במרכזו של אחד המהלכים המשמעותיים ביותר שידע שוק הרכב האוטונומי מאז הקמתו. על פי דיווחים רבים, החברה מנהלת מגעים עם משקיעים פוטנציאליים לגיוס
הון בהיקף של מעל 15 מיליארד דולר, לפי שווי שעשוי לחצות את רף ה-100 מיליארד דולר ואף להגיע עד כ-110 מיליארד. סבב הגיוס צפוי להתגבש בתחילת השנה הקרובה, ולהיות מובל על ידי אלפבית, לצד השתתפות של משקיעים חיצוניים.
מדובר בקפיצת שווי דרמטית ביחס לסבב
הקודם של וויימו, שנסגר באוקטובר 2024 לפי שווי של כ-45 מיליארד דולר. אם אכן יושלם הגיוס בהיקף המדובר, הוא יהיה יותר מכפול בגודלו מהסבב הקודם, ויחזק את מעמדה של וויימו כחברה הפרטית היקרה ביותר בעולם בתחום התחבורה האוטונומית.
ממיזם ניסיוני למנוע
צמיחה
וויימו, שנולדה מתוך פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל והופרדה כחברה עצמאית בשנת 2016, נחשבת כיום למובילה הברורה בשוק הרובוטקסי האמריקאי. היא המפעילה היחידה בארה״ב שמציעה שירותי נסיעה אוטונומיים בתשלום, ללא נהג בטיחות וללא מלווה אנושי ברכב.
צי החברה כולל למעלה מ-2,500 כלי רכב אוטונומיים, והיא ממשיכה להשקיע סכומי עתק בהרחבתו ובהטמעת טכנולוגיות חישה ובינה מלאכותית מתקדמות.
על פי נתוני החברה ודיווחים בתקשורת, וויימו חצתה לאחרונה רף של כ־450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, ובמהלך 2025 לבדה
ביצעה כ-14 מיליון נסיעות. בקצב הנוכחי, החברה צפויה לסיים את השנה עם למעלה מ-20 מיליון נסיעות מצטברות מאז השקת השירות המסחרי ב-2020, ובכך להוביל את הענף.
התרחבות אגרסיבית לשווקים חדשים
כיום מפעילה וויימו שירותי רובוטקסי בתשלום במספר אזורים
מרכזיים, בהם אזור מפרץ סן פרנסיסקו, פיניקס, אוסטין, אטלנטה ולוס אנג’לס. במקביל, החברה נמצאת בשלבי בדיקה, היערכות או השקה מתוכננת ב־26 שווקים שונים בארה״ב ובעולם.
