היכונו להמראה - למה מניית בואינג מעניינת כרגע?
חברת המטוסים הענקית בואינג BOEING היא מה שנקרא חברה "במשקל כבד" - היקף הפעילות שלה הוא עצום אבל הגודל הזה גם הופך את המניה שלה לכבדה, כלומר פחות תנודתית, וההמחשה הטובה ביותר לכך היא העובדה שהמניה של בואינג עלתה עד כה השנה ב-10%, בעוד מדד ה-S&P 500 עלה כבר ב-18%, ומדד הדאו ג'ונס, שבואינג היא חלק ממנו, עלה השנה ב-6%.
מסירות המטוסים
אבל בזמן האחרון בואינג מושכת תשומת לב - החברה מוסרת יותר ויותר מטוסים, כך לדוגמא היא מסרה ב-2022 כ-480 מטוסים והשנה היא צפויה למסור 520 מטוסים, כאשר הצפי לשלוש שנים הבאות הוא מסירות של 700, 800 ו-820 מטוסים בהתאמה, ויותר מסירות מתורגמות ישירות ליותר הכנסות. אבל מאיפה מגיעות כל ההזמנות האלה?
מקום אחד הוא סין - ממשל סין הודיע בשבוע שעבר שהוא שוקל להסיר את ההגבלות על ייבוא מטוסי מקס 737 של החברה, אחרי שבשנת 2018 הדגם התרסק פעמיים במדינה, מה שהביא לאיסור הייבוא שלו. בנוסף, החברה קיבלה הזמנות משמעותיות מחברות כמו SunExpress והענקית Emirates להזמנות של 90 מטוסים (לכל חברה) כשאלה פועלות להרחבת הצי שלהן.
המלצת הקנייה
ההזמנות האלה צפויות לעזור לבואינג לעבור את שיא המסירות שלה שעומד על 806 מטוסים שמסרה בשנת 2018 - לפני מגפת הקורונה והתאונות בסין. האנליסטים בדויטשה בנק רואים את מספר ההזמנות ההולך וגדל, והוציאו המלצת קניה עם העלאת מחיר היעד של המניה.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דויטשה בנק העלו את ההמלצה שלהם מ"החזקה" ל"קניה" עם העלאת מחיר היעד ל-270 דולר - אפסייד מכובד של 30% למניה שנסחרת היום במחיר של 208 דולר. ההמלצה הזו לבדה שלחה את המניה של בואינג 4% למעלה, אבל מחיר היעד של דויטשה בנק אופטימי יחסית לשוק, כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 243 דולר - אפסייד של 17%.
ההמלצה של דויטשה בנק מאותתת על השינוי בהלך הרוח בשוק לגבי בואינג שהשתנה לטובה. בספטמבר, 59% מהאנליסטים המליצו על מניית בואינג כ"קנייה", בעוד היום השיעור הזה עומד כבר על 76%, ולפני שלוש שנים, סמוך לתאונות בסין, רק 43% מהאנליסטים המליצו על מניית בואינג כ"קנייה".
לאחרונה דווח כי ספיריט איירליינס, ספקית החלקים של בואינג, חתמה על עסקה עם החברה. בואינג תעזור לספיריט בבעיות בהן נתקלה כשעל פי הדיווחים, העסקה כוללת סיוע כספי רב כשבין היתר צפויות עליות מחירים לחלקים למטוסי 787 אותם מוכרת ספיריט לבואינג. ירידות מחירים צפויות רק החל משנת 2026. "הצוותים שלנו יתמקדו ביצירת ביצועים וחוסן לשרשרת האספקה", אמר מנכ"ל ספיריט, פטריק מ. שנהאן. "המאמץ המאוחד לסנכרון מערכות הייצור יאפשר תגובה מהירה יותר והבטחת המשלוחים".
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
הורדת המחירים בשנת 2026 צפויה להגיע הם נפחים גבוהים יותר, כאשר בואינג מצפה לייצר יותר מטוסים מדגם 737 בהמשך. ספיריט מעריכה כי הכנסותיה יגדלו ב-60 מיליון דולר ב-2023, ב-395 מיליון דולר יותר בין השנים 2024 ו-2025 ולאחר מכן תחל ירידה של 25 מיליון דולר בין 2026 ו-2028 ו-240 מיליון דולר פחות בין 2029 ו-2033. בסך הכל העלייה במכירות צופה להסתכם ב-190 מיליון דולר בעשור הבא, כשההטבות מגיעות עכשיו.
הדוחות האחרונים
בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה בואינג הפסד למניה של 3.26 דולר והכנסות של 18.1 מיליארד דולר, לעומת הצפי בוול סטריט להפסד למניה של 3.18 דולר והכנסות של 18.1 מיליארד דולר. החברה השאירה את התחזית שלה בצד המזומנים על בין 3-5 מיליארד דולר בשנת 2023.
צפי המסירות של מטוס ה-737 מקס הורד מ-425 ל-375-400 מטוסים, אבל המשקיעים כבר ידעו על הבעיות שמכבידות על המסירות של בואינג. החברה מסרה 136 מטוסים מסחריים ברבעון השלישי, כשהצפי היה למסירות של 112 מטוסים. 60 מטוסים נמסרו בחודש יוני, 50 במאי ו-26 באפריל. בואינג מתקשה כבר תקופה ארוכה לעמוד בציפיות האנליסטים ופספסה ב-15 מתוך 17 הרבעונים האחרונים. לשם השוואה איירבוס פספסה רק ב-3 רבעונים מתוך 17 רבעונים.
- 1.יצא בזמן 20/11/2023 23:09הגב לתגובה זובמהלך הקורונה חברות רבות שלחו לפנסיה מוקדמת מטוסים רבים,בעיקר גדולים. נוצר מחסור בשוק למטוסים ,בעיקר לקטנים וחסכוניים ובמקביל ל787 שיחליפו את הגמבו והאיירבס 380. מישהו יצטרך למלא החסר וזה בואינג

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
גולדמן זקס הוריד את המלצה למניית איתקה הנסחרת בלונדון ל"מכירה" עם יעד של 180 פני שהפילה אותה בסוף השבוע, בעוד בנק אוף אמריקה ו-Peel Hunt עדיין רואים בה פוטנציאל קנייה במחיר של עד 250-260 פני. הכול ממתין לשינויים במיסוי האנרגיה בבריטניה שיקבעו את הכיוון
מניית איתקה Ithaca Energy -4.93% נפלה כ-5% במסחר בלונדון בסוף השבוע, אחרי שבית ההשקעות גולדמן זקס הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" וקבע לה מחיר יעד של 180 פני, כ-23% מתחת למחיר השוק בעת ההמלצה. בגולדמן מציינים שהמניה כבר זינקה 111% מתחילת השנה, נסחרת בפרמיית שווי מול מתחרותיה, וחשופה במיוחד לשוק הגז האירופי לקראת עודף היצע אפשרי ב-2027. עוד הם מדגישים כי למרות הציפיות בענף, ייתכן שהשינויים הפיסקליים בצד המס יידחו לשנים הבאות, ולכן לדעתם המשקיעים נדרשים לזהירות רבה יותר.
אבל זו רק אחת משתי הגישות כרגע בשוק. מנגד, איתקה נהנתה מגל המלצות חיובי בחודשיים האחרונים, דווקא בזכות אותם שינויים צפויים במדיניות המיסוי. בנק אוף אמריקה, שביצע סקירה רחבה על סקטור האנרגיה בבריטניה, טוען שאם אכן ייכללו בתוכנית הממשלה הקלות בפועל במס ה-EPL, איתקה תהיה המוטבת הגדולה ביותר. על פי הסקירה של הבנק, הפחתה של 10% בשיעור המס יכולה להקפיץ את תזרים המזומנים של החברה כבר השנה בכ-27%. בהתאם לכך, הם העלו את ההמלצה ל"קניה" וקבעו מחיר יעד של 250 פני למניה.
אל העמדה האופטימית מצטרפים גם Peel Hunt, מהגופים המובילים בתחום האנרגיה בבריטניה. בדוח שפרסמו לאחר תוצאות הרבעון, הם מדגישים את השיפור בתפעול, את היעילות בעלויות ואת התחזקות המאזן, ומעלים את מחיר היעד ל-260 פני תוך חידוש המלצת הקנייה. מהדוח שלהם עולה תמונה של חברה שהתרחבה משמעותית, מציגה עלייה בייצור, נהנית מתחזיות תזרים גבוהות ונסחרת עדיין בזולה יחסית לשווי הכלכלי ארוך הטווח שהם רואים בפעילות.
מה ישפיע במבט קדימה והקשר לישראל
האמת היא שהפער בין ההמלצות מגיע בדיוק ברגע שבו השוק ממתין לאירוע מרכזי: תקציב הסתיו של בריטניה, שיתפרסם ביום רביעי. במסגרת התקציב צפויות להתברר הכוונות של ממשלת אנגליה לגבי מס ה-EPL, מס רוחב שהכביד בצורה חריגה על פעילות החברות מאז 2022. אם אכן תוצג בו גישה "ידידותית" יותר לענף כדי לעודד השקעות, כפי שמוערך בחודשים האחרונים, זה עשוי להפוך את איתקה לשחקנית המרוויחה ביותר בענף.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמשקיעים הישראלים יש גם זווית מקומית: דלק קבוצה דלק קבוצה -3.73% , המחזיקה העיקרית באיתקה, רגישה מאוד לביצועים ולתמחור של החברה הבריטית. העליות החדות באיתקה בחודשים האחרונים תמכו במניית דלק, וכעת, הירידה במניה בשילוב עם חוסר הוודאות לפני התקציב בבריטניה, לצד הפער החריג בין ההמלצות, יוצרים תנודתיות שמכבידה על המניה בשוק המקומי.
