וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

השבוע ידווחו הישראליות: אלביט, צים, נייס, מאנדיי, ריסקיפייד ובשישי אחרי המסחר -בתזמון מוזר- פאלו אלטו. בעולם ידווחו ענקיות הקמעונאות: הום דיפו, טארגט וול מארט. "הפד' יימנע מהעלאת ריבית נוספת, השאלה אם יוריד אותה ברבעון הראשון או השני של 2024", ומה בכל זאת עלול להאיץ מחדש את האינפלציה?
נתנאל אריאל | (2)

עונת הדוחות מתקרבת לסיומה, החברות הגדולות כבר דיווחו. שוב אפשר היה לראות את העוצמה של החברות הגדולות שמצליחות לעמוד בתחזיות למרות הריבית שזינקה בעולם. חברות כמו אמזון היכו את הצפי אבל אפילו אפל לא חסינה ואיבדה גובה. זה כמובן משתנה בין רבעונים, אמזון אכזבה ברבעונים קודמים ואפל שרדה. המניות הגדולות הן אלה שמובילות השנה את העליות במדדים. חולשה בהן גורמת לשינוי כיוון במדדים. בשבועיים האחרונים המדדים סיימו בירידות אחרי הדוחות של אפל והשבוע ידווחו ענקיות הקמעונאות - הום דיפו, טארגט, וול מארט. הדוחות הללו מעניינים במיוחד כי הם מעידים על הצריכה של הציבור. לפני שנה וול מארט וטארגט איכזבו וצללו ב-20% ויותר, במה שהיווה נורה אדומה מהבהבת לצריכה והובילו לירידות במדדים.

במקביל, ביום רביעי השבוע בשעה 21:00 יפרסם הפד' את הפרוטוקולים מהחלטת הריבית האחרונה שלו, בה העלה את הריבית ברבע אחוז לרמה של 5.25-5.5%. ההעלאה הייתה צפויה למדי. השאלה היא האם בפרוטוקולים יהיה חידוש מבחינת השוק ובעיקר - מה חושבים חברי הפד' בקשר לזמן בו יוריד הפד' לראשונה את הריבית. נכון לעכשיו, הצפי בשוק הוא שזה יקרה ברבעון הראשון של 2024 - אבל מודי שפריר מבנק הפועלים סבור שהורדת הריבית תחל רק ברבעון השני. בשבוע שעבר האינפלציה בארה"ב חזרה לעלות, כנראה לזמן קצר, והגיעה ל-3.2%. העלייה עצמה לא הפתיעה אף אחד, אבל היא הייתה טובה מהצפי, כלומר עליה יותר מתונה ממה שחשבו - האם הנתונים הללו מספיקים לפד' כדי לסיים את העלאות הריבית?

באירופה יתפרסמו השבוע נתוני האינפלציה. בבריטניה הנתונים יתפרסמו ביום רביעי והכלכלנים צופים המשך האטה ל-6.8% בחודש יולי (לעומת 7.9% בחודש הקודם), ביום שישי יתפרסמו הנתונים הרשמיים של האיחוד האירופי, שם צופים ירידה ל-5.3% (לעומת 5.5% בחודש הקודם). ביום רביעי יתפרסמו גם נתוני הצמיחה (תמ"ג) בגוש האירו, כאשר הצפי הוא לעליה רבעונית של 0.3%, כך שהתוצר השנתי צפוי לעלות ב-0.6% בלבד.

עונת דוחות:

ביום שני ידווחו מאנדיי, מג'יק (US), גמידה סל

בשלישי - הום דיפו, אלביט מערכות (US), ריסקיפייד, מדיוונד

ברביעי - טארגט, JD, טנסנט, צים, קמהדע (US), אבוג'ן (US), ואחרי המסחר - סיסקו

בחמישי - וול מארט, נייס (US) ואחרי המסחר: אפלייד מטריאלס

בשישי - אקספנג, אחרי המסחר: פאלו אלטו

 

אם הפעילות התעשייתית תעלה - גם תחזיות הצמיחה ל-2024 יעלו וזה ישפיע לטובה על שוק המניות

"מסתמנת תחילת שיפור בפעילות התעשייתית בארה"ב ובעולם. אם אכן הפעילות בתעשייה ובסחר החוץ תעבור ממיתון להתאוששות, תחזיות הצמיחה ל-2024 יתחילו לעלות ולהשפיע על הביצועים של שוק המניות." אומר אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב. "מכירות השבבים עברו בחודשיים האחרונים מירידה לעלייה. שבבים נמצאים כמעט בכל מוצר תעשייתי. לכן, מדד מנהלי הרכש בתעשייה האמריקאית (ISM) מתואם באופן הדוק ביותר לשינויים במכירות השבבים בעולם. העסקים הקטנים צופים גידול בהשקעות. שינוי זה מתואם עם העלייה ביחס בין הזמנות למשלוחים במדד מנהלי הרכש בתעשייה גם בסקרי שלוחות ה-FED האזוריות עלה הנתון שמצביע על הכוונות לבצע השקעות ב-6 החודשים הבאים.

"למרות נתון האינפלציה הנמוך בארה"ב, חלק מנגידי ה-FED המשיכו לשדר מסר "נצי". להערכתנו, הריבית לא תעלה יותר והמטרה של הרוח הנצית מפי ה-FED הנה לספק סיבות לאי הורדת ריבית לאורך זמן. אולם, הספירה לאחור לקראת הורדת הריבית התחילה. מתחילת שנות ה-80 ריבית ה-FED עמדה בשיא בין חודשיים (1984) ועד 15 חודשים ב-2007. ברוב המקרים העצירה של הריבית בשיא נמשכה בין 4-8 חודשים".

הריבית בארה"ב תחל לרדת רק במאי 2024

"מחירי השכירות (רכיב 'שירותי דיור בבעלות) עלו בשיעור חודשי מעט חד מזה שנרשם בחודש יוני, אך בחינה שנתית מצביעה על התמתנות קצב העלייה אשר צפויה להימשך בחצי השנה הקרובה. עם זאת, העלייה המחודשת לאחרונה בפעילות שוק הנדל"ן האמריקאי, במחירי הבתים ובמחירי השכירות (נתוני Zillow) מציבים סימן שאלה לגבי תוואי מחירי השכירויות בשנת 2024" אומר מודי שפריר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים.

"התמתנות האינפלציה בארה"ב נרשמה כתוצאה מירידת אינפלציית ההיצע, כפי שבא לידי ביטוי בירידה הנוספת והחדה במחירי הטיסות, במחירי הצעצועים ובמחירי הרכבים המשומשים - מגמה אשר צפויה להימשך. בנוסף, לכך נרשמה ירידה גם במחירי הבריאות ובמחירי התקשורת." 

קיראו עוד ב"גלובל"

ומה המשמעות לריבית בארה"ב? על פי שפריר, "חרף ההאצה הקלה הצפויה בליבת מדד ה-PCE ביולי, נראה כי הפד יימנע מהעלאת ריבית נוספת בחודשים הקרובים. "שופר הפד" בוול סטריט ג'ורנל Nick Timiraos, צייץ לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) כי שני המדדים האחרונים מטילים ספק בנחיצות העלאות ריבית נוספות, וכי סביר כי בכל מקרה הריבית לא תעלה בחודש ספטמבר. השוק מתמחר הורדת ריבית ראשונה במאי 2024. לראייה, חברת הפד Daly הידועה כבעלת דעות 'יוניות', אמרה לאחר הפרסום כי מלאכת הפד להורדת האינפלציה ליעד טרם הסתיימה, כל עוד ליבת אינפלציית השירותים בניכוי שכירויות עדיין גבוהה".

 

ההתמתנות בירידה החדה במחירי הטיסות ומכוניות יד שניה - זמנית

הכלכלנים של לידר שוקי הון בהובלת יונתן כץ מסכימים אמנם שריבית הפד' לא תעלה בספטמבר אך סבורים שהתמתנות האינפלציה "עלולה להיות זמנית - בפרט הירידה החדה במחירי הטיסות ומכוניות יד שניה" ולמרות זאת הם אומרים ש"מדד יולי מהווה חדשות טובות עבור הפד'. 

בניתוח רכיבי האינפלציה, אומרים בלידר, "מחירי המוצרים ללא אנרגיה ירדו ב-0.3% כאשר מחירי מכוניות יד שנייה ירדו ב-1.3%, מוצרים בידוריים ירדו ב-0.8% ומחירי הרהיטים ירדו ב-0.3%. מחירי המחשבים, התוכנה ומוצרי תקשורת גם ירדו. יחד עם זאת, במבט קדימה, עלייה של 0.3% במדד מחירי התפוקה PPI ביולי מאותתת ככל הנראה על שינוי מגמה, סביר להניח שמגמת הירידה במחירי המוצרים נמצאת לקראת סיום.

"מחירי הדירות (בחוזים מתחדשים – OER) עלו ב-0.5%, בדומה לקצב של שלושת החודשים הקודמים, אך מדובר בהתמתנות מקצב של 0.7% - 0.8% בתחילת השנה. עדיין מדובר בקצב התייקרות מהיר יחסית לתקופה לפני הקורונה.

"מחירי השירותים האחרים עלו ב-0.2% בלבד ואחרי עלייה של 0.1% לפני חודש. מחירי טיסות ירדו ב-8.1%, מדובר בירידה חדה כבר 4 חודשים, ומדובר בהשפעה חזקה של הירידה במחירי הדלקים בעולם. מגמה זאת התהפכה מאמצע יולי, כך שבמבט קדימה סעיף זה צפוי לתרום לאינפלציה (גם על רקע חתימה על הסכמי שכר נדיבים בענף). מחירי שירותי בריאות ירדו ב-0.2% ומחירי בתי מלון (לינה מחוץ לבית) ירדו ב-0.5%. לעומת זאת, מחירי ביטוח רכב, שירותי חינוך ושירותי בידור עלו".

ומה קורה מחוץ לארה"ב? לדברי זבז'ינסקי, "סימני שיפור מחוץ לארה"ב פחות ניכרים, אך בכל זאת קיימים. ההזמנות בתעשייה בגרמניה עלו הרבה מעל התחזיות בחודש יוני תוך שיפור ניכר בקצב השנתי. גם מדד הייצור התעשייתי בבריטניה היה גבוה משמעותית מהתחזיות. מנגד, נתוני היצוא מסין ומגרמניה היו מאכזבים. אולם, צריכים לקחת בחשבון שהיצוא מסין גדל מתחילת הקורונה ביותר מ-40% במונחים דולריים, הרבה מעל המגמה. לפיכך, גם אם היצוא מסין יורד, זה יכול להיות תהליך של חזרה לקצב נורמאלי".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Another red day in WS? (ל"ת)
    חיים 14/08/2023 08:55
    הגב לתגובה זו
  • אנגלית שפה קשה...היכן נמצאת WS על המפה? (ל"ת)
    לחיים 14/08/2023 11:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social