סוכנות הדירוג פיץ' בתחזית משודרגת: כלכלת סין תצמח ב-5% השנה
כלכלת סין תתרחב ב-5% בשנת 2023, כך אומרת סוכנות הדירוג "פיץ' רייטינג" בתחזית משופרת מהתחזית הקודמת לצמיחה של 4.1% שנעשתה בדצמבר. העדכון האחרון מבוסס על "ראיות לכך שהצריכה והפעילות מתאוששות מהר יותר מהצפוי בתחילה" לאחר שממשלת סין הסירה את רוב ההגבלות המחמירות של הקורונה, מה שמאותת על התרחקות ממדיניות ה"אפס-קורונה" שלה.
סוכנות פיץ' גם הצביעה על מדד מנהלי הרכש האחרון (PMI) של סין לייצור ושירותים, מדד לפעילות העסקית, שהצביע על צמיחה נוספת. נתון ה-PMI הרשמי של סין בתעשייה עלה ל-50.1 בינואר מהנתון הקודם של 47. ה-PMI של השירותים בסין עלה ל-54.4, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2022. ערך של מעל 50 מצביע על התרחבות הפעילות הכלכלית; בעוד שנתון מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות.
גלי התפרצויות גדולים של קורונה אירעו ברחבי סין לאחר שהרשויות הסירו את ההגבלות. אבל סוכנות פיץ' הצביעה על כך ש"נראה כי הקורונה שוככת", תוך ציטוט פרשנות של פקידי בריאות ומגמות ניידות. "הריבאונד המהיר מגל ההלם של הקורונה אומר שהפעילות תהיה חזקה יותר ממה שחזינו", אמר צוות כלכלנים. "אנו מאמינים שייצוב ההתאוששות יישאר מוקד המפתח בטווח הקרוב, אך לא צופים הקלות אגרסיביות במדיניות המאקרו", כתבו כשהם מסתכלים קדימה לקונגרס העממי הלאומי המתוכנן להתקיים במרץ. הכלכלנים גם ציינו כי נתון התוצר המקומי הגולמי של סין בדצמבר היה טוב יותר מכפי שציפו בפיץ'.
בעוד שכלכלנים רבים צופים התאוששות בהובלת הצריכה, UBS מוסיפה כי ההוצאות תהיינה די "זהירות" בגלל הלחץ באמון הצרכנים. הבנק השוויצרי מעריך שלמשקי הבית בסין יש סך של חיסכון עודף בשווי 4-4.6 טריליון יואן (בין 590-678 מיליארד דולר). "עם תעסוקה והכנסה של משקי בית שעדיין זקוקים להתאוששות, אמון הצרכנים עלול שלא להתאושש לחלוטין אלא להישאר יציב", נמסר מהבנק. "אנחנו חושבים שחסכון עודף לא ישוחרר לגמרי ומהר מאוד ב-2023", אמר הבנק. בסופו של דבר, UBS צופה שגידול הצריכה של משקי הבית בסין יזנק ל-10%-11% במונחים נומינליים ו-7.8% במונחים ריאליים ב-2023. "נורמליזציה נוספת של התנהגות הצרכנים ושחרור נוסף של חסכונות עודפים יכולים לסייע בבסיס התאוששות הצריכה העתידית ב-2024 ואילך".
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
