סין
צילום: Sabel Blanco

סוכנות הדירוג פיץ' בתחזית משודרגת: כלכלת סין תצמח ב-5% השנה

סוכנות הדירוג משפרת את תחזית הצמיחה הקודמת שלה לכלכלת סין שעמדה על 4.1%; הבנק השוויצרי UBS מעריך שלמשקי הבית בסין יש סך של חיסכון עודף בשווי 4-4.6 טריליון יואן (590 עד 678 מיליארד דולר)
דור עצמון |
נושאים בכתבה משבר הקורונה סין

כלכלת סין תתרחב ב-5% בשנת 2023, כך אומרת סוכנות הדירוג "פיץ' רייטינג" בתחזית משופרת מהתחזית הקודמת לצמיחה של 4.1% שנעשתה בדצמבר. העדכון האחרון מבוסס על "ראיות לכך שהצריכה והפעילות מתאוששות מהר יותר מהצפוי בתחילה" לאחר שממשלת סין הסירה את רוב ההגבלות המחמירות של הקורונה, מה שמאותת על התרחקות ממדיניות ה"אפס-קורונה" שלה.

סוכנות פיץ' גם הצביעה על מדד מנהלי הרכש האחרון (PMI) של סין לייצור ושירותים, מדד לפעילות העסקית, שהצביע על צמיחה נוספת. נתון ה-PMI הרשמי של סין בתעשייה עלה ל-50.1 בינואר מהנתון הקודם של 47. ה-PMI של השירותים בסין עלה ל-54.4, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2022. ערך של מעל 50 מצביע על התרחבות הפעילות הכלכלית; בעוד שנתון מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות.

גלי התפרצויות גדולים של קורונה אירעו ברחבי סין לאחר שהרשויות הסירו את ההגבלות. אבל סוכנות פיץ' הצביעה על כך ש"נראה כי הקורונה שוככת", תוך ציטוט פרשנות של פקידי בריאות ומגמות ניידות. "הריבאונד המהיר מגל ההלם של הקורונה אומר שהפעילות תהיה חזקה יותר ממה שחזינו", אמר צוות כלכלנים. "אנו מאמינים שייצוב ההתאוששות יישאר מוקד המפתח בטווח הקרוב, אך לא צופים הקלות אגרסיביות במדיניות המאקרו", כתבו כשהם מסתכלים קדימה לקונגרס העממי הלאומי המתוכנן להתקיים במרץ. הכלכלנים גם ציינו כי נתון התוצר המקומי הגולמי של סין בדצמבר היה טוב יותר מכפי שציפו בפיץ'.

בעוד שכלכלנים רבים צופים התאוששות בהובלת הצריכה, UBS מוסיפה כי ההוצאות תהיינה די "זהירות" בגלל הלחץ באמון הצרכנים. הבנק השוויצרי מעריך שלמשקי הבית בסין יש סך של חיסכון עודף בשווי 4-4.6 טריליון יואן (בין 590-678 מיליארד דולר). "עם תעסוקה והכנסה של משקי בית שעדיין זקוקים להתאוששות, אמון הצרכנים עלול שלא להתאושש לחלוטין אלא להישאר יציב", נמסר מהבנק. "אנחנו חושבים שחסכון עודף לא ישוחרר לגמרי ומהר מאוד ב-2023", אמר הבנק. בסופו של דבר, UBS צופה שגידול הצריכה של משקי הבית בסין יזנק ל-10%-11% במונחים נומינליים ו-7.8% במונחים ריאליים ב-2023. "נורמליזציה נוספת של התנהגות הצרכנים ושחרור נוסף של חסכונות עודפים יכולים לסייע בבסיס התאוששות הצריכה העתידית ב-2024 ואילך".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.