גולדמן זאקס מתכנן לקצץ בהשקעות של ניהול נכסים שהכבידו על הרווחים
זרוע ניהול הנכסים של גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS תפחית משמעותית את 59 מיליארד הדולר של השקעות אלטרנטיביות שהכבידו על רווחי הבנק. החברה מתכננת למכור את החזקותיה במהלך השנים הקרובות ולהחליף חלק מהקרנות הללו שבמאזן שלה בהון חיצוני, אמר ג'וליאן סולסברי, מנהל השקעות ראשי של ניהול נכסים ועושר בגולדמן זאקס.
"הייתי מצפה לראות ירידה משמעותית מהרמות הנוכחיות", אמר סולסברי. "זה לא הולך לאפס כי אנחנו נמשיך להשקיע בקרנות ולצדן, בניגוד לעסקאות בודדות במאזן".
לגולדמן היה רבעון רביעי עגום כאשר החמיץ את יעדי הרווח שצפו לו בוול סטריט בפער גדול. כמו בנקים אחרים, גולדמן נפרדת מיותר מ-3,000 עובדים בסבב הפיטורים הגדול ביותר שלה מאז המשבר הפיננסי של 2008. הבנק צפוי לספק פרטים נוספים על תוכנית הנכסים שלו במהלך יום המשקיעים של גולדמן זאקס ב-28 בפברואר. נכסים חלופיים יכולים לכלול הון פרטי או נדל"ן בניגוד להשקעות מסורתיות כמו מניות ואג"ח.
תנודתיות ברווחים
צמצום ההשקעות במאזן של הבנק יכול להפחית את התנודתיות ברווחיו, אמר מארק נארון, מנהל בכיר בבנקים בצפון אמריקה בסוכנות דירוג האשראי Fitch Ratings. זרוע ניהול הנכסים והעושר של גולדמן זאקס רשמה ירידה של 39% בהכנסות נטו ל-13.4 מיליארד דולר ב-2022, כאשר הכנסותיה מהשקעות במניות וחוב צנחו ב-93% וב-63%, בהתאמה.
59 מיליארד דולר של השקעות אלטרנטיביות שהוחזקו במאזן הן ירידה מ-68 מיליארד דולר שנה קודם לכן. הפוזיציות כללו השקעות של 15 מיליארד דולר במניות, 19 מיליארד דולר בהלוואות ו-12 מיליארד דולר בניירות ערך חוב, לצד השקעות אחרות. "זה ברור, הסביבה ליציאה מנכסים הייתה הרבה יותר איטית במחצית הקודמת של השנה, מה שאומר שהצלחנו לממש פחות רווחים בתיק בהשוואה ל-2021", אמר סולסברי.
- ״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם הסביבה תשתפר עבור מכירות נכסים, סולסברי אמר כי הוא מצפה לראות "ירידה מהירה יותר בהשקעות המאזניות". הוא הוסיף ש"אם היו לנו כמה שנים נורמליות, היית רואה את הירידה מתרחשת".
אשראי פרטי
לקוחות מראים עניין רב באשראי פרטי בהתחשב בשוקי ההון החלשים, אמר סולסברי. "אשראי פרטי מעניין אנשים מכיוון שהתשואות הזמינות אטרקטיביות", אמר. "משקיעים אוהבים את הרעיון להחזיק במשהו קצת יותר הגנתי אבל עם תשואה גבוהה בסביבה הכלכלית הנוכחית".
זרוע ניהול הנכסים של גולדמן זאקס סגרה מוקדם יותר החודש קרן של 15.2 מיליארד דולר לביצוע השקעות חוב זוטר בעסקים מגובים בהון פרטי. נכסי האשראי הפרטיים ברחבי התעשייה יותר מהוכפלו ליותר מ-1 טריליון דולר מאז 2015, כך לפי ספקית הנתונים Preqin. המשקיעים גם מגלים עניין בקרנות הון פרטיות ומחפשים לקנות פוזיציות בשוק המשני כאשר משקיעים קיימים מוכרים את המניות שלהם, אמר סולסברי.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
לעלייה בשוק יש "עוד רגליים" מכיוון שהמשקיעים מוכנים לקנות אג"ח עם נח"מ ארוך יותר תוך שהם מחפשים איכות אשראי גבוהה יותר בגלל הסביבה הכלכלית הלא ודאית, אמר.
כלכלני גולדמן זאקס מצפים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית ב-0.25% בפברואר, במרץ ובמאי, ואז יישאר יציב לשאר ימות השנה, אמר סולסברי. באופן רחב יותר, "ההשפעה המשמעותית" של העלאות הריבית בשנה שעברה מתחילה לצנן את הפעילות הכלכלית, אמר סולסברי, תוך ציון פעילות גיוס עובדים רכה יותר והאטה בצמיחה בדמי השכירות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
