גולדמן זאקס מתכנן לקצץ בהשקעות של ניהול נכסים שהכבידו על הרווחים
זרוע ניהול הנכסים של גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS תפחית משמעותית את 59 מיליארד הדולר של השקעות אלטרנטיביות שהכבידו על רווחי הבנק. החברה מתכננת למכור את החזקותיה במהלך השנים הקרובות ולהחליף חלק מהקרנות הללו שבמאזן שלה בהון חיצוני, אמר ג'וליאן סולסברי, מנהל השקעות ראשי של ניהול נכסים ועושר בגולדמן זאקס.
"הייתי מצפה לראות ירידה משמעותית מהרמות הנוכחיות", אמר סולסברי. "זה לא הולך לאפס כי אנחנו נמשיך להשקיע בקרנות ולצדן, בניגוד לעסקאות בודדות במאזן".
לגולדמן היה רבעון רביעי עגום כאשר החמיץ את יעדי הרווח שצפו לו בוול סטריט בפער גדול. כמו בנקים אחרים, גולדמן נפרדת מיותר מ-3,000 עובדים בסבב הפיטורים הגדול ביותר שלה מאז המשבר הפיננסי של 2008. הבנק צפוי לספק פרטים נוספים על תוכנית הנכסים שלו במהלך יום המשקיעים של גולדמן זאקס ב-28 בפברואר. נכסים חלופיים יכולים לכלול הון פרטי או נדל"ן בניגוד להשקעות מסורתיות כמו מניות ואג"ח.
תנודתיות ברווחים
צמצום ההשקעות במאזן של הבנק יכול להפחית את התנודתיות ברווחיו, אמר מארק נארון, מנהל בכיר בבנקים בצפון אמריקה בסוכנות דירוג האשראי Fitch Ratings. זרוע ניהול הנכסים והעושר של גולדמן זאקס רשמה ירידה של 39% בהכנסות נטו ל-13.4 מיליארד דולר ב-2022, כאשר הכנסותיה מהשקעות במניות וחוב צנחו ב-93% וב-63%, בהתאמה.
59 מיליארד דולר של השקעות אלטרנטיביות שהוחזקו במאזן הן ירידה מ-68 מיליארד דולר שנה קודם לכן. הפוזיציות כללו השקעות של 15 מיליארד דולר במניות, 19 מיליארד דולר בהלוואות ו-12 מיליארד דולר בניירות ערך חוב, לצד השקעות אחרות. "זה ברור, הסביבה ליציאה מנכסים הייתה הרבה יותר איטית במחצית הקודמת של השנה, מה שאומר שהצלחנו לממש פחות רווחים בתיק בהשוואה ל-2021", אמר סולסברי.
- ״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם הסביבה תשתפר עבור מכירות נכסים, סולסברי אמר כי הוא מצפה לראות "ירידה מהירה יותר בהשקעות המאזניות". הוא הוסיף ש"אם היו לנו כמה שנים נורמליות, היית רואה את הירידה מתרחשת".
אשראי פרטי
לקוחות מראים עניין רב באשראי פרטי בהתחשב בשוקי ההון החלשים, אמר סולסברי. "אשראי פרטי מעניין אנשים מכיוון שהתשואות הזמינות אטרקטיביות", אמר. "משקיעים אוהבים את הרעיון להחזיק במשהו קצת יותר הגנתי אבל עם תשואה גבוהה בסביבה הכלכלית הנוכחית".
זרוע ניהול הנכסים של גולדמן זאקס סגרה מוקדם יותר החודש קרן של 15.2 מיליארד דולר לביצוע השקעות חוב זוטר בעסקים מגובים בהון פרטי. נכסי האשראי הפרטיים ברחבי התעשייה יותר מהוכפלו ליותר מ-1 טריליון דולר מאז 2015, כך לפי ספקית הנתונים Preqin. המשקיעים גם מגלים עניין בקרנות הון פרטיות ומחפשים לקנות פוזיציות בשוק המשני כאשר משקיעים קיימים מוכרים את המניות שלהם, אמר סולסברי.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
לעלייה בשוק יש "עוד רגליים" מכיוון שהמשקיעים מוכנים לקנות אג"ח עם נח"מ ארוך יותר תוך שהם מחפשים איכות אשראי גבוהה יותר בגלל הסביבה הכלכלית הלא ודאית, אמר.
כלכלני גולדמן זאקס מצפים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית ב-0.25% בפברואר, במרץ ובמאי, ואז יישאר יציב לשאר ימות השנה, אמר סולסברי. באופן רחב יותר, "ההשפעה המשמעותית" של העלאות הריבית בשנה שעברה מתחילה לצנן את הפעילות הכלכלית, אמר סולסברי, תוך ציון פעילות גיוס עובדים רכה יותר והאטה בצמיחה בדמי השכירות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
