קניות שופינג
צילום: ISTOCK

המכירות הקמעונאיות לחגים צנחו, אבל המסחר המקוון בעלייה

המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים; בעלי החנויות צברו מלאים גבוהים שהובילו להנחות
דור עצמון |

השוק לא אהב את מה שהוא ראה ממספרי המכירות הקמעונאיות הסופיים של החגים לשנת 2022, שקבעו שנה קשה לקמעונאים, זאת בזמן שהמסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח.

נתוני הובלות של DHL מראים שבעוד ששוק הצרכנים המרכזי נסוג, בקטגוריות רבות מכירות המסחר המקוון נותרו חזקות. "המסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח", אמר ג'ים מונקמאייר, נשיא התחבורה של DHL Supply Chain, צפון אמריקה. DHL תיארה צמיחה גדולה בתחום המסחר האלקטרוני וחברת הלוגיסטיקה משקיעה רבות בפלח זה. "הייתי אומר שהחללים האחרים שעדיין צומחים די מהר עבורנו הם רכב והנדסה גבוהה, ייצור כמו גם מוצרי צריכה ומשקאות חריפים ברמה גבוהה. גם מוצרי מזון מצליחים", אמר מונקמאייר.

על רקע מכירות חלשות בתקופת החגים משנה לשנה, המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים, על פי נתוני הפדרציה הקמעונאית הלאומית שפורסמו היום. אבל מונקמאייר אמר ש-DHL רואה ירידה מתמשכת של הצרכן הקמעונאי המרכזי, כאשר המלאי הקרוב לשיא מזכיר את הנסיגה בשווקים. כתוצאה מכך, יותר קמעונאים מורידים מחירים כדי להיפטר מהמלאי שלהם.

בדצמבר, סקוט סורדין, מנכ"ל DHL Supply Chain, אמר שהוא צופה הנחות נוספות לאחר החג. "מעולם לא ראיתי רמות מלאי כאלה ובמיוחד אחרי חגיגות תחילת השנה, קמעונאים לא יכולים להמשיך לשבת על המלאי הזה אז ההנחות שהם דחפו תישארנה לעוד זמן רב", אמר. האינפלציה היא אחת הסיבות מאחורי הירידה בהוצאות בחגים.

נתוני המכירות הקמעונאיות שפורסמו היום הראו ירידה של 1.1% בדצמבר, מעט יותר מהתחזית של 1%, המשקפת ביקוש צרכני פושר במהלך עונת הקניות בחגים. אבל מונקמאייר בטוח שתהיה תפנית כאשר הלחצים האינפלציוניים בשרשרת האספקה, כגון תעריפי הובלה, ירדו מתחת לרמות השיא של המגיפה. נתוני האינפלציה האחרונים, הן מדד המחירים לצרכן והן מדד המחירים ליצרן, סיפקו אישור להקלה באינפלציה.

"אני חושב שנראה את נקודת המפנה מתישהו באמצע עד סוף הרבעון השני", אמר. "העלות של המכולות שנעה מ-20,000 דולר למכולה ל-3,000 דולר תוזיל את העלויות להרבה מוצרים שונים. ובנוסף לכך, עלויות הדלק יורדות, והן צפויות להמשיך לרדת לאט אבל בהתמדה בהמשך השנה. אני חושב שהצרכנים ישימו לב לכך מיד, ונקווה שנחזור לחלק מההוצאות שראינו בשנתיים האחרונות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

פייזר
צילום: אתר החברה

פייזר קונה את Metsera ב-10 מיליארד דולר; איך העסקה תשפיע על הדוחות ועל הצמיחה?

Metsera פועלת בתחום ההשמנה ופייזר רואה בשוק מנוע צמיחה משמעותי

עמית בר |

חברת פייזר הודיעה על רכישת חברת הביוטכנולוגיה Metsera, המתמחה בטיפולים נגד השמנה, בעסקה ששוויה עשוי להגיע ליותר מ־10 מיליארד דולר. העסקה כוללת תשלום ראשוני של כ־65 דולר למניה ותוספת תלויה בעמידה ביעדים של עד כ־20 דולר נוספים. ההחלטה מגיעה אחרי מאבק הצעות עם נובו נורדיסק, מהשחקניות המרכזיות בתחום התרופות להשמנה.

מה המשמעות של העסקה לפייזר?

פייזר, שבעבר ניסתה לחדור לתחום טיפולי ההרזיה ללא הצלחה, רואה ברכישת Metsera דרך לקצר תהליכים ולחזור למרכז הבמה של התחום הצומח. Metsera, שמפתחת טיפולים מבוססי טכנולוגיות מתקדמות כמו אנלוגים של GLP1 ואמילין, מתמקדת בטיפולים הניתנים בהזרקה חודשית ובתרופות בבליעה, שילוב שמהווה יתרון קליני ושיווקי משמעותי.

תחום תרופות ההרזיה מוערך כיום בכ־72 מיליארד דולר, אך ההערכות בתעשייה גורסות כי הוא עשוי לצמוח למאות מיליארדים בעשור הקרוב. מדובר בשוק עם ביקוש עצום, הנובע מהקשר הישיר בין עודף משקל למחלות כרוניות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות לב. המשקל הכלכלי של ההשמנה על מערכות הבריאות הממשלתיות רק הולך ותופס תאוצה.

פייזר לא הייתה היחידה שהתעניינה ב־Metsera. נובו נורדיסק, החברה הדנית שמובילה כיום את תחום תרופות ההרזיה עם התרופות Wegovy ו־Ozempic, ניסתה להגיש הצעה נגדית. אלא שאזהרה שקיבלה Metsera מצד הרשות הפדרלית להגבלים עסקיים לגבי הסיכונים המשפטיים בעסקה עם נובו, הכריעה את הכף לטובת פייזר.

פייזר מקבלת גישה לפיתוחים קליניים מתקדמים, עם פוטנציאל להשיק תרופה חדשה כבר בשנים הקרובות. Metsera נחשבת לחברה שמצליחה לשלב חדשנות מדעית עם קצב פיתוח גבוה. עוד מרוויחה פייזר את האפשרות להרחיב את השימוש בתרופות להשמנה לתחומים משיקים כמו טיפול בסוכרת מסוג 2, בעיות מטבוליות ואפילו בתחומים נוירולוגיים הקשורים למאזן הורמונלי. מדובר ברכישה שמחזירה את פייזר לקדמת תעשיית התרופות אחרי תקופה שבה ניסיונותיה בתחום נכשלו. עם זאת, מדובר בהערכות. יש סיכונים בדרך, עד להשלמת המוצר, ויש גם שאלה לגבי גודל השוק ומיקומה של פייזר בו.