קניות שופינג
צילום: ISTOCK

המכירות הקמעונאיות לחגים צנחו, אבל המסחר המקוון בעלייה

המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים; בעלי החנויות צברו מלאים גבוהים שהובילו להנחות
דור עצמון |

השוק לא אהב את מה שהוא ראה ממספרי המכירות הקמעונאיות הסופיים של החגים לשנת 2022, שקבעו שנה קשה לקמעונאים, זאת בזמן שהמסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח.

נתוני הובלות של DHL מראים שבעוד ששוק הצרכנים המרכזי נסוג, בקטגוריות רבות מכירות המסחר המקוון נותרו חזקות. "המסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח", אמר ג'ים מונקמאייר, נשיא התחבורה של DHL Supply Chain, צפון אמריקה. DHL תיארה צמיחה גדולה בתחום המסחר האלקטרוני וחברת הלוגיסטיקה משקיעה רבות בפלח זה. "הייתי אומר שהחללים האחרים שעדיין צומחים די מהר עבורנו הם רכב והנדסה גבוהה, ייצור כמו גם מוצרי צריכה ומשקאות חריפים ברמה גבוהה. גם מוצרי מזון מצליחים", אמר מונקמאייר.

על רקע מכירות חלשות בתקופת החגים משנה לשנה, המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים, על פי נתוני הפדרציה הקמעונאית הלאומית שפורסמו היום. אבל מונקמאייר אמר ש-DHL רואה ירידה מתמשכת של הצרכן הקמעונאי המרכזי, כאשר המלאי הקרוב לשיא מזכיר את הנסיגה בשווקים. כתוצאה מכך, יותר קמעונאים מורידים מחירים כדי להיפטר מהמלאי שלהם.

בדצמבר, סקוט סורדין, מנכ"ל DHL Supply Chain, אמר שהוא צופה הנחות נוספות לאחר החג. "מעולם לא ראיתי רמות מלאי כאלה ובמיוחד אחרי חגיגות תחילת השנה, קמעונאים לא יכולים להמשיך לשבת על המלאי הזה אז ההנחות שהם דחפו תישארנה לעוד זמן רב", אמר. האינפלציה היא אחת הסיבות מאחורי הירידה בהוצאות בחגים.

נתוני המכירות הקמעונאיות שפורסמו היום הראו ירידה של 1.1% בדצמבר, מעט יותר מהתחזית של 1%, המשקפת ביקוש צרכני פושר במהלך עונת הקניות בחגים. אבל מונקמאייר בטוח שתהיה תפנית כאשר הלחצים האינפלציוניים בשרשרת האספקה, כגון תעריפי הובלה, ירדו מתחת לרמות השיא של המגיפה. נתוני האינפלציה האחרונים, הן מדד המחירים לצרכן והן מדד המחירים ליצרן, סיפקו אישור להקלה באינפלציה.

"אני חושב שנראה את נקודת המפנה מתישהו באמצע עד סוף הרבעון השני", אמר. "העלות של המכולות שנעה מ-20,000 דולר למכולה ל-3,000 דולר תוזיל את העלויות להרבה מוצרים שונים. ובנוסף לכך, עלויות הדלק יורדות, והן צפויות להמשיך לרדת לאט אבל בהתמדה בהמשך השנה. אני חושב שהצרכנים ישימו לב לכך מיד, ונקווה שנחזור לחלק מההוצאות שראינו בשנתיים האחרונות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)נבאן אריאל כהן ואילן טוויג (צילום:נבאן)

נבאן עקפה את הציפיות בדוח הראשון כחברה ציבורית - למה המניה יורדת?

דוח עם פערים גדולים בין הרווח המתואם לבין GAAP - הפסד תפעולי של 79 מיליון דולר והפסד נקי של 225 מיליון דולר וזה עוד הרבעון שנחשב ל"חזק" עונתית - לרבעון הבא התחזית מאכזבת; אבל מעל הכל סמנכ״לית הכספים שליוותה את ההנפקה - פורשת ומעלה סימני שאלה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נבאן

פחות מחודשיים אחרי שהפכה לחברה ציבורית, נבאן Navan 0.58%   מגלה עד כמה השוק יכול להיות חסר סבלנות. החברה עם השורשים הישראליים שהונפקה בסוף אוקטובר בנאסד״ק, פרסמה את התוצאות הכספיות לרבעון השלישי שהן בעצם גם הדוח הראשון שלה כחברה ציבורית, מלמעלה היא עוקפת את הציפיות היא דיווחה על רווח מתואם של 14 סנט ובכך עקפה ב-31 סנט את הציפיות בשוק להפסד של 17 סנט ברבעון השלישי. אבל כל זה לא מונע מהמניה להיחלש במסחר המוקדם. חודשיים אחרי ונבאן נחתכת בשווי שמגיע לכ-3.6 מיליארד דולר בלבד, כמעט חצי מהשווי בהנפקה.

על פניו, הכותרת חיובית. נבאן סיימה את הרבעון השלישי של שנת הכספים עם הכנסות של 195 מיליון דולר, צמיחה של 29% לעומת התקופה המקבילה. בשורה התחתונה היא כמו שאמרנו הפתיעה את השוק, אבל זה הדוח הראשון, המשקיעים עכשיו הרבה יותר הססניים והם מסתכלים על התמונה המלאה.

יש פער מהותי בין הרווח למניה המתואם לזה החשבונאי. ונכון, וול סטריט לרוב "מדברת" בשפה של non-GAAP אבל כשהפערים האלה הם כל כך גדולים ובעיקר כשאתם רואים רווח מתואם מול הפסד חשבונאי - זה שווה התייחסות. נבאן מציגה רווח תפעולי מתואם של 25 מיליון דולר ורווח נקי של 9 מיליון דולר, אבל לפי כללי GAAP ההפסד התפעולי זינק ל-79 מיליון דולר, וההפסד הנקי העמיק ל-225 מיליון דולר, בעיקר בשל עלויות תגמול מבוסס מניות והוצאות הקשורות למעבר לחברה ציבורית את ההוצאות האלה נבאן נטרלה, אבל לא כולם חושבים שזה מוצדק. עבור משקיעים שמחפשים ודאות ויציבות, במיוחד במניות אחרי IPO, זה פער שקשה להתעלם ממנו.

התחזית המאכזבת והנטישה של הסמנכ"לית

אבל חוץ מהפערים האלה גם התחזית קדימה לא עודדה. נבאן מדגישה שהרבעון השלישי הוא החזק ביותר עונתית, זה רבעון שמתאפיין יותר בנסיעות עסקיות ולכן הוא יותר חזק אבל גם הוא לא חיובי, חוץ מזה התחזית לרבעון הרביעי כבר משקפת האטה ברורה, עם הכנסות צפויות של 161 עד 163 מיליון דולר כשכאן החברה צופה הפסד תפעולי גם ב-non-GAAP. במבט שנתי החברה עדיין מצפה לצמיחה של כ-28% ולהכנסה כוללת של כ-686 מיליון דולר, אבל המסר לשוק נראה מהוסס.

לכך מצטרף גם טריגר ניהולי. במקביל לפרסום הדוח הודיעה החברה כי סמנכ״לית הכספים איימי באט, שהובילה את נבאן אל ההנפקה והייתה דמות מרכזית בהכנתה לשוק הציבורי, היא תעזוב את תפקידה בינואר הקרוב. גם אם מדובר במהלך מתוכנן, עזיבה של CFO זמן קצר כל כך אחרי IPO זה משהו ששווה להתייחס אליו, זה דגל אדום - האם הסמנכל"ית מצאה משהו לא ראוי שגרם לה לעזוב?