המכירות הקמעונאיות לחגים צנחו, אבל המסחר המקוון בעלייה
השוק לא אהב את מה שהוא ראה ממספרי המכירות הקמעונאיות הסופיים של החגים לשנת 2022, שקבעו שנה קשה לקמעונאים, זאת בזמן שהמסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח.
נתוני הובלות של DHL מראים שבעוד ששוק הצרכנים המרכזי נסוג, בקטגוריות רבות מכירות המסחר המקוון נותרו חזקות. "המסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח", אמר ג'ים מונקמאייר, נשיא התחבורה של DHL Supply Chain, צפון אמריקה. DHL תיארה צמיחה גדולה בתחום המסחר האלקטרוני וחברת הלוגיסטיקה משקיעה רבות בפלח זה. "הייתי אומר שהחללים האחרים שעדיין צומחים די מהר עבורנו הם רכב והנדסה גבוהה, ייצור כמו גם מוצרי צריכה ומשקאות חריפים ברמה גבוהה. גם מוצרי מזון מצליחים", אמר מונקמאייר.
על רקע מכירות חלשות בתקופת החגים משנה לשנה, המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים, על פי נתוני הפדרציה הקמעונאית הלאומית שפורסמו היום. אבל מונקמאייר אמר ש-DHL רואה ירידה מתמשכת של הצרכן הקמעונאי המרכזי, כאשר המלאי הקרוב לשיא מזכיר את הנסיגה בשווקים. כתוצאה מכך, יותר קמעונאים מורידים מחירים כדי להיפטר מהמלאי שלהם.
בדצמבר, סקוט סורדין, מנכ"ל DHL Supply Chain, אמר שהוא צופה הנחות נוספות לאחר החג. "מעולם לא ראיתי רמות מלאי כאלה ובמיוחד אחרי חגיגות תחילת השנה, קמעונאים לא יכולים להמשיך לשבת על המלאי הזה אז ההנחות שהם דחפו תישארנה לעוד זמן רב", אמר. האינפלציה היא אחת הסיבות מאחורי הירידה בהוצאות בחגים.
נתוני המכירות הקמעונאיות שפורסמו היום הראו ירידה של 1.1% בדצמבר, מעט יותר מהתחזית של 1%, המשקפת ביקוש צרכני פושר במהלך עונת הקניות בחגים. אבל מונקמאייר בטוח שתהיה תפנית כאשר הלחצים האינפלציוניים בשרשרת האספקה, כגון תעריפי הובלה, ירדו מתחת לרמות השיא של המגיפה. נתוני האינפלציה האחרונים, הן מדד המחירים לצרכן והן מדד המחירים ליצרן, סיפקו אישור להקלה באינפלציה.
- מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.5%; מדד המחירים ביולי עלה 0.4%
- מדד המחירים ביולי - מה הצפי והאם הריבית תרד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני חושב שנראה את נקודת המפנה מתישהו באמצע עד סוף הרבעון השני", אמר. "העלות של המכולות שנעה מ-20,000 דולר למכולה ל-3,000 דולר תוזיל את העלויות להרבה מוצרים שונים. ובנוסף לכך, עלויות הדלק יורדות, והן צפויות להמשיך לרדת לאט אבל בהתמדה בהמשך השנה. אני חושב שהצרכנים ישימו לב לכך מיד, ונקווה שנחזור לחלק מההוצאות שראינו בשנתיים האחרונות".

מטא מתכוננת להדיח את הסמארטפון: משקפיים חכמים ב-800 דולר בלבד
החברה תשיק בחודש הבא את "היפרנובה" - משקפיים עם מסך מובנה ויכולות מציאות רבודה שעשויים לשנות את כללי המשחק בטכנולוגיה האישית, בעוד המניה מתקרבת לשווי של 2 טריליון דולר
מטאMeta Platforms -2.27% , שהחלה את דרכה כפלטפורמת פייסבוק, מתכוננת להשיק בחודש הבא דגם חדש של משקפיים חכמים שעשוי לשנות את כללי המשחק בשוק הטכנולוגיה. המוצר, המכונה "היפרנובה", יגיע עם מסך פנימי ובמחיר מפתיע של כ־800 דולר בלבד.
המועד אינו מקרי. מניית מטא נסחרת כעת ב־765 דולר, קרוב לשווי שוק של 2 טריליון דולר – אבן דרך היסטורית שהחברה עדיין לא חצתה. כל עלייה מעל 796 דולר למניה תציב אותה במועדון החברות היקרות בעולם. השקעת מטא במשקפיים החכמים כבר נושאת פרי. החברה מכרה יותר משני מיליון זוגות של משקפי Ray-Ban Meta, שפותחו בשיתוף עם EssilorLuxottica. המכירות זינקו השנה ב־200%, ונתח השוק של מטא הגיע ל־73% בתחום המשקפיים החכמים.
הדגם הנוכחי מציע יכולות מוגבלות – צילום תמונות וסרטונים, השמעת אודיו ואינטראקציה בסיסית עם בינה מלאכותית. הדגם החדש צפוי להוות קפיצת מדרגה משמעותית, עם מסך מובנה שיאפשר חוויית מציאות רבודה מלאה.
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, כבר שיתף את חזונו הרחב יותר: "מכשירים אישיים כמו משקפיים, שרואים מה שאנחנו
רואים, שומעים מה שאנחנו שומעים ומתקשרים איתנו לאורך היום – יהפכו למחשבים האישיים המרכזיים שלנו", כתב בתזכיר פנימי.
- התחרות על המשקפיים החכמים גוברת: קוואלקום, גוגל וסמסונג מאחדות כוחות
- ההשקעה הבאה של מטא כנראה לא תהיה בחברה טכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מירוץ חימוש
מטא אינה מסתפקת בהצלחה הנוכחית. לאחרונה השקיעה החברה 3.5 מיליארד דולר נוספים ב־EssilorLuxottica, כדי לחזק את השותפות לקראת התחרות הצפויה עם גוגל, שמפתחת משקפיים מתחרים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד.

צוק פורש אחרי שיצר הון לעצמו ולמדינה
אחרי יותר משני עשורים בפאלו אלטו Palo Alto Networks -0.52% ניר צוק המייסד, היזם וה־CTO שמגדירים את הסיפור של החברה הודיע אמש על פרישתו. צוק הוא אחד היזמים המשפיעים שיצאו מישראל, הוא בנה אימפריה שמעסיקה אלפי עובדים ומגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ובזכותה, גם המדינה הצליחה להנות ממיסים שנעים בין מאות מיליונים ליותר ממיליארד דולר רק מהשכר והאופציות של העובדים.
ההודעה מגיעה כשהשוק עוד מנתח את עסקת הענק עם סייברארק הישראלית בכ־25 מיליארד דולר צעד שצפוי לדחוף את פאלו אלטו לשווי של עשרות מיליארדי דולרים, וליצור “פתרון מקצה לקצה” שמכניס גם את תחום ניהול הזהויות תחת קורת גג אחת. זו לא העסקה הראשונה של פאלו אלטו בישראל, אבל היא בוודאי הגדולה מכולן. לאורך השנים רכשה החברה כאן שורה ארוכה של סטארטאפים מ־Cyvera ב־2014 שפתחה לה את הדלת לעולמות ההגנה על נקודות קצה, דרך LightCyber ו־Secdo שהכניסו ה יכולות מתקדמות של ניטור אנומליות וזיהוי מתקפות, Demisto בתחום ה־SOAR, Twistlock ו־PureSec בענן, Bridgecrew, Sider, Dig ועד Talon שנמכרה לפאלו ביותר מחצי מיליארד דולר. כולם יחד, עסקאות שהסתכמו במיליארדים בודדים, סללו את הדרך לאקזיט הענק של סייברארק ועל הדרך גם שילשלו סכומי עתק במיסים למדינה.
ניר צוק עומד באותה שורה עם גיל שויד מי שהקים את צ’ק פוינט עוד בשנות התשעים ונחשב ל"אבא של הסייבר" בארץ, זה שפתח את השוק המקומי לעולם. צוק עצמו היה חלק מהגל הראשון
בצ’ק פוינט, אבל בהמשך בחר במסלול עצמאי/ הוא הקים את OneSecure, שנמכרה ל־NetScreen ובהמשך עברה לידי Juniper בעסקה של כ־4 מיליארד דולר. משם המשיך צוק והקים את פאלו אלטו נטוורקס, שהפכה ליצרנית חומות האש המובילה בעולם והגיעה לשווי שוק של מעל 100 מיליארד דולר -
החברה הציבורית הגדולה ביותר שהוקמה על ידי יזם ישראלי.
אם מסתכלים על זה ממקום של ההחזקות ההוניות של צוק, הפרישה בכלל לא קרתה ברגע. המייסד כמו נפרד מפאלו אלטו בהדרגה, דרך סדרה של מימושים הולכים וגדלים שהצטברו למאות מיליוני דולרים בשנתיים האחרונות. אבל חוץ מהמימושים, יש גם את הפעילויות מהצד שצוק נכנס אליהן - רחוקות שנות אור מערכי הליבה של הסייבר ואולי דווקא זה מה שהכי רמז שהיזם מחפש לצבוע מחדש את החיים. אנחנו מדברים על "אייר חיפה", חברת התעופה שניסתה להמריא ועדיין לא ממש הצליחה, על הניסיון להקים בנק דיגיטלי בשם Esh, וגם על ערוץ התקשורת "רלוונט" שנולד בקול תרועה רמה באמצע המלחמה ונסגר אחרי שנה, שולח הביתה 60 עובדים ומצליח לשרוף לפחות 100 מיליון שקל.
- פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?
- מניית פאלו אלטו צנחה ב-19% מאז רכישת סייברארק – האם זו הזדמנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מדברים בעד עצמם: מאז 2012 ועד היום צוק מימש מניות בשווי כולל של כ-1.22 מיליארד דולר ואם בתחילת הדרך המכירות היו מצומצמות יחסית כמו סביב 41 מיליון דולר ב-2020 או 65 מיליון דולר ב-2021 אז בשנים האחרונות הקצב תפס תאוצה. שנה שעברה צוק מימש בהיקף עצום של 420 מיליון דולר, ומתחילת השנה הוא כבר הספיק לממש עוד 200 מיליון דולר. כשכיום הוא נשאר עם החזקות בשווי של כ-700 מיליון דולר בלבד, סדר גודל של 3.6 מיליון מניות חיתוך של יותר מ-60% מההחזקות המקוריות.