המכירות הקמעונאיות לחגים צנחו, אבל המסחר המקוון בעלייה
השוק לא אהב את מה שהוא ראה ממספרי המכירות הקמעונאיות הסופיים של החגים לשנת 2022, שקבעו שנה קשה לקמעונאים, זאת בזמן שהמסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח.
נתוני הובלות של DHL מראים שבעוד ששוק הצרכנים המרכזי נסוג, בקטגוריות רבות מכירות המסחר המקוון נותרו חזקות. "המסחר האלקטרוני ממשיך לפרוח", אמר ג'ים מונקמאייר, נשיא התחבורה של DHL Supply Chain, צפון אמריקה. DHL תיארה צמיחה גדולה בתחום המסחר האלקטרוני וחברת הלוגיסטיקה משקיעה רבות בפלח זה. "הייתי אומר שהחללים האחרים שעדיין צומחים די מהר עבורנו הם רכב והנדסה גבוהה, ייצור כמו גם מוצרי צריכה ומשקאות חריפים ברמה גבוהה. גם מוצרי מזון מצליחים", אמר מונקמאייר.
על רקע מכירות חלשות בתקופת החגים משנה לשנה, המכירות המקוונות היו אלו שראו את העליות הגדולות ביותר משנה לשנה, וזינקו ב-9.5% במהלך עונת החגים, על פי נתוני הפדרציה הקמעונאית הלאומית שפורסמו היום. אבל מונקמאייר אמר ש-DHL רואה ירידה מתמשכת של הצרכן הקמעונאי המרכזי, כאשר המלאי הקרוב לשיא מזכיר את הנסיגה בשווקים. כתוצאה מכך, יותר קמעונאים מורידים מחירים כדי להיפטר מהמלאי שלהם.
בדצמבר, סקוט סורדין, מנכ"ל DHL Supply Chain, אמר שהוא צופה הנחות נוספות לאחר החג. "מעולם לא ראיתי רמות מלאי כאלה ובמיוחד אחרי חגיגות תחילת השנה, קמעונאים לא יכולים להמשיך לשבת על המלאי הזה אז ההנחות שהם דחפו תישארנה לעוד זמן רב", אמר. האינפלציה היא אחת הסיבות מאחורי הירידה בהוצאות בחגים.
נתוני המכירות הקמעונאיות שפורסמו היום הראו ירידה של 1.1% בדצמבר, מעט יותר מהתחזית של 1%, המשקפת ביקוש צרכני פושר במהלך עונת הקניות בחגים. אבל מונקמאייר בטוח שתהיה תפנית כאשר הלחצים האינפלציוניים בשרשרת האספקה, כגון תעריפי הובלה, ירדו מתחת לרמות השיא של המגיפה. נתוני האינפלציה האחרונים, הן מדד המחירים לצרכן והן מדד המחירים ליצרן, סיפקו אישור להקלה באינפלציה.
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תיק ההשקעות שלכם צריך להיות גם בסחורות? התשובה של גולדמן סאקס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אני חושב שנראה את נקודת המפנה מתישהו באמצע עד סוף הרבעון השני", אמר. "העלות של המכולות שנעה מ-20,000 דולר למכולה ל-3,000 דולר תוזיל את העלויות להרבה מוצרים שונים. ובנוסף לכך, עלויות הדלק יורדות, והן צפויות להמשיך לרדת לאט אבל בהתמדה בהמשך השנה. אני חושב שהצרכנים ישימו לב לכך מיד, ונקווה שנחזור לחלק מההוצאות שראינו בשנתיים האחרונות".

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, אך עדיין ללא הכנסות, עם שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
