אלון מאסק והמשפחה
צילום: אלון מאסק

מאסק יתפטר מטסלה? "שוקל לפרוש מהעבודה ולהיות משפיע במשרה מלאה"

מנכ"ל טסלה מכר עוד מניות בשווי של כמיליארד דולר, ועד כה מכר מניות בשווי של כ-12 מיליארד דולר. הנפילות האחרונות במחיר של טסלה הובילו לאיבוד עבורו של יותר מ-15 מיליארד דולר בשווי המניות בהן הוא מחזיק, מנגד הנזלת הנכסים שלו לקראת הבשלת האופציות אותן הוא קיבל מהחברה ב-2012 הניבו לו יותר מ-10 מיליארד דולר מאז החודש שעבר 
תומר אמן |
בחודש שעבר התחייב אלון מאסק שימכור 10% מאחזקותיו ב TESLA INC (סימול: TSLA). בזמן שעבר מאז ההתחייבות ועד היום הספיק האיש העשיר בעולם לממש את אחזקותיו בחברה לאחר שמכר מניות בשווי של כ-12 מיליארד דולר, כולל מכירה אמש של כ-934 אלף מניות בשווי של 963 מיליון דולר.  היום, שישי, הוא צייץ בטוויטר כי הוא "שוקל לפרוש מהעבודה שלי, ולהיות משפיע בפול טיים" האם הוא מתכוון לזה? במקרה של אילון מאסק כידוע, פשוט אי אפשר לדעת אם הוא רציני. למעשה מאסק ביצע תרגיל מחוכם ועבד על כולם - עשה סקר כדי למכור מניות טסלה בלי להודות שהמחיר של טסלה יקר. הוא ביקש את עזרת הגולשים ומכר להם סיפור - "מדברים על רווחים לא ממומשים שהם התחמקות ממס. אם אני אמכור מניות טסלה אני אשלם מסים; מה לעשות?". רוב מבין 3.5 מיליון גולשים נפל בפח ובחר במכירה. כדאי לשים לב, שמאסק, עם ובלי קשר להצהרותיו בטוויטר, אינו היחיד שמוכר מניות בזמן האחרון. בשנה האחרונה חווה הנאסד"ק משהו יוצא דופן. הכסף הזול לצד ריביות נמוכות במשק ובשוק האג"חים הזרימו מיליארדים לשווקי המניות ומדד ה-S&P 500 הוסיף בין 96% ל-100% (תלוי באם מסתכלים לפני או אחרי הירידות האחרונות) מאז ההתרסקות שחווה עם פרוץ מגפת הקורונה והתפשטותה במרץ אשתקד.  לשם השוואה, המדד הוסיף סדר גודל של כ-330%, קצת פחות מפי 3.5 בכל 11 השנים שחלפו בין השפל שחווה בפברואר 2009 ועד לפרוץ המגפה במרץ 2020.  מנכ"לי החברות הגדולות כמובן מבינים את זה, רואים את הירידות החדות בשווקים כתוצאה מהתפרצות וריאנט האומיקרון, אחוזי האבטלה הגבוהים בארה"ב, אחוזי האינפלציה הגבוהים במדינה וגם, אולי - התיקון, ועושים את הדבר ההגיוני - מממשים פוזיציות. קחו לדוגמא את מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, שמכר לאחרונה לא פחות מחצי מאחזקותיו בחברה. מאסק ונאדלה הם כמובן לא המנכ"לים היחידים שמדללים אחזקות כרגע. למעשה, גורמים בחברת האנליטיקה האמריקאית ה-"Insider Score" מעריכים כי מנכ"לי החברות הגדולות מכרו מניות בסדר גודל של כ-69 מיליארד דולר לפני סוף השנה, ודצמבר ארוך עוד לפנינו. בינתיים לפחות, מדובר בגידול של כ-30% ביחס לשנת 2020 ו-79% ביחס לממוצע בעשור האחרון. על פי חישוב שנעשה על ידי העיתון האמריקאי ה-Wall Street Journal, מאסק הגיע למימושים של מעל ל-10 מיליארד דולר בשבוע שעבר וזאת על פי מסמכים שהוגשו לרשות האמריקאית לניירות ערך (SEC).  כידוע, מאסק לא משלם מס על המשכורת אותה הוא מרוויח בתור מנכ"ל טסלה, מכיוון שהוא פשוט לא מקבל משכורת. בניגוד לבכירים אחרים בחברה, מאסק מעדיף, וכנראה בצדק, להיות מפוצה על פועלו בדמות מניות ואופציות. מכיוון שמדובר ברווחים לא ממומשים, לא קיימת דרך ממשית - לפחות לא בשיטת המיסוי המקובלת כיום - על פיה מאסק אמור לשלם מס, ולכן הוא משלם אותו רק כאשר הוא מנזיל את נכסיו.  אלו שישאלו כיצד מאסק מצליח לחיות ללא משכורת, יענו בכך שמאסק לווה, כנראה בריבית משתלמת עבורו, את הכסף לו הוא זקוק לצורך מימון ענייניו האישיים, כאשר כבטוחה הוא משעבד את מניותיו בחברה, וזאת עד שהוא מחזיר את ההלוואה.  בנוסף ל-227 מיליון מניות טסלה בהן הוא מחזיק, הוא גם הבעלים הגאים של כ-22.9 מיליון אופציות הניתנו לו כאשר הקים את החברה לפני קצת פחות מעשור. בזמנו, שווי השוק על פיה נסחרה טסלה הסתכם בכ-3 מיליארד דולר פחות או יותר, סכום מצחיק לעומת שווי השוק שלה כיום, מעל לטריליון דולר.  עליה של עשרות אלפי אחוזים בשווי השוק משמעותה גם עליה בשווי האופציות בה הוא מחזיק, כאשר אלו ניתנו לו ב-"דיסקאונט" של יותר מ-99%,  6.24 דולר למניה אז לעומת מחיר של כמעט 1100 דולר למניה בימינו. האופציות בהן מחזיק מאסק מבשילות ב-13 לאוגוסט בשנה הבאה וסביר כי המנכ"ל ירצה לממשן לפני מועד ההבשלה, על מנת לחסוך לעצמו הפסד של כמה מיליארדי דולרים טובים.  על פי דיווחים שהתקבלו ב-SEC, מאסק מימש 10.7 מיליון אופציות מאלו שהחזיק, והחל למכור אותן מאז תחילת החודש שעבר. המשמעות היא שמאסק הספיק למכור כבר כמעט חצי מהאופציות בהן החזיק. הצפי כעת הוא שמימוש המניות ימשיך להכביד על מחירה עד שיסיים למכור את יתרת 12 המיליון. מחזיקי המניות של החברה אולם, לא צריכים להיות מודאגים מידי מעובדה זו, שכן היחס שבין כוח השוק של החברה לבין זה של עמיתיה רק גדל בתקופה האחרונה, כאשר את הגידול ניתן לייחס בין היתר לקושי אותו חווים יצרני המכוניות הותיקים יותר בשוק - לדוגמא FORD MOTOR (סימול: F) - כאשר אלו נדחקות כלפי מטה בין השאר בגלל נטיית השוק לעבר מכוניות ללא פליטות, אך גם כתוצאה ממשבר השבבים העולמי.  לא הכל ורוד בשביל מאסק כמובן, לאחר שבימים האחרונים חווים השווקים ירידות וספק תיקון. הפחד מאינפלציה ומהידוק הכלכלה מוביל מנגד לבריחה משווקי המניות ולכיוון אפיקי השקעה סולידיים יותר, במיוחד לנוכח המדיניות המסתמנת של הבנק הפדרלי בארה"ב שלמתן משמעותית את מדיניות רכש האג"ח העצמי בשנה הבאה, דבר שעתיד להעלות את הריבית במשק, ומנגד גם את הריבית על האג"חים.   את הקנוניה מוביל כמובן אילון מאסק, כאשר שילוב בין שווי השוק ומחיר המניה של טסלה לעובדה כי הוא האיש העשיר בעולם הובילו לכך ששווי הנכסים הלא ממומשים של החברה בה הוא מחזיק "סידרו" לו ירידת ערך של לא פחות מ-15.2 מיליארד. מנגד, לא היינו ממליצים לרחם על מאסק מהר מידי, כאשר גם לאחר ירידת הערך ההון של מאסק מוערך בכ-268.9 מיליארד דולר, ו-72% יותר מהונו אשתקד.  ג'ף בזוס והאיש השני העשיר בעולם נמצא במקום השני ברשימת ירידות הערך כאשר איבד 2.7 מיליארד כתוצאה מהירידות בשווקים. במקום השלישי נמצא יזם ORACLE CORP (סימול: ORCL), לארי אליסון, שראה את הונו נחתך בכ-2.6 מיליארד דולר. מנכ"ל מטא (לשעבר FACEBOOK - סימול: FB), איבד 1.3 מיליארד מהונו שמסתכם כעת בסכום זעום של כ-114.7 מיליארד דולר. באופן כללי, ההערכות בשוק הן שבשכלול, העשרייה הפותחת של מיליארדרי חברות הטכנולוגיה האמריקאים איבדו סדר גודל של כ-27.4 מיליארד דולר מאז החלו הירידות בשווקים 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.