"התפנתה לנו יכולת ייצור משמעותית שתסייע לצמיחה"
בראיון לביזפורטל מסביר עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, את השינוי בפעילות החברה ("מנוע הצמיחה העיקרי של החברה"), את תוצאות הרבעון האחרון ("עוד לא התחלנו לקבל תמלוגים מהשותפה העסקית"), וגם על השפעות הקורונה על המכירות ("לא היו השתלות")
"לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה שלנו לשותפה העסקית שלנו טקדה, התרחשו שני דברים בו זמנית. הראשון הוא שלא נשאר לנו מה למכור, זה היה הקור-ביזנס שלנו, השני הוא שלאחר המכירה התפנה קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד." - כך אומר מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון בראיון לביזפורטל. חברת קמהדע (US) שמייצרת נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. על פניו, ניתן היה להסתכל על הדוחות ולחשוב שמדובר בחברה שמתרסקת: הכנסות החברה צללו בכ-34% ביחס לרבעון המקביל, הרווח הגולמי מחק יותר מ-60% מערכו ביחס לתקופה אשתקד והחברה עברה מרווח להפסד עם EBITDA של כ-800 אלף דולר לעומת 6.8 מיליון שהחברה הרוויחה ברבעון המקביל. אבל החברה עברה שינוי מהותי והתוצאות כרגע הן לא הסיפור שם. עמיר, ראינו ירידה חדה מאוד בכל השורות, בין אם מדובר בהכנסות ולאחר מכן ברווחים ובין אם במכירות, מה קרה בעצם? "הקור-ביזנס שלנו בשנים האחרונות הייתה מכירה של המוצר העיקרי שלנו לשותפה העסקית טקדה. מכרנו להם מוצרים בשווי של כ-65 מיליון דולר ברווחיות גולמית של 45%, היה מדובר ברווח נקי של כ-23-24 מיליון דולר רק מהפעילות הזו. לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה לא נשאר לנו מה למכור. ההסכם המקורי עם טקדה היה שברגע שיתחילו לייצר את המוצר בעצמם הם ישלמו לנו תמלוגים על כל מכירה לפי השווי בו הם מכרו אותו, אבל בגלל שהם עוד לא סיימו למכור את המוצרים שמכרנו להם, הם עוד לא החלו למכור את המוצרים שלנו שהם ייצרו בעצמם, ולכן לא ראינו שום רווח מתמלוגים בינתיים" לפי הדיווח שלכם רכשתם ארבעה מוצרים מאושרי FDA, האם המוצרים האלו אמורים לספק את המכירות שקוזזו בעקבות מכירת הטכנולוגיה לטקדה? "זו בדיוק המטרה, ברגע שמכרנו לטקדה את הטכנולוגיה התפנה לנו קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד במפעל הבית שלנו בבית קמה, התוכנית העתידית היא לייצר את כל המוצרים האלו כאן בעצמנו, כשאת אחד מארבעת המוצרים שרכשנו כבר התחלנו לייצר כאן בארץ ולאחר מכן למכור ולשווק אותם באופן עצמאי בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם. מהו בעצם הקור-ביזנס שלכם? מה הכוונה ב-"נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית" ומה הם המוצרים אותם רכשתם? "ברמת העיקרון המוצר הוא פשוטו כמשמעו, החברה מתמחה בדילול של נוגדנים ויראלים טבעיים שהגוף מייצר כנגד זיהומים מנוזל הפלזמה האנושי. אנחנו מפיקים מהפלזמה את הנוגדנים הנחוצים ולאחר מכן מייצרים תכשירים המשמשים הן כטיפול מונע כנגד זיהום שקיים חשש שהאדם נחשף אליו, וכמו כן כטיפול אקטיבי עבור מטופלים שצריכים את זה. המוצרים שאנחנו רכשנו הם טכנולוגיות ייצור של נוגדנים עבור כמה מחלות כמו הרפס, צהבת ומחלת הנשיקה שעושים בדיוק את זה, משמשים כטיפול אקטיבי ומונע כנגד מחלות אלו. ומה עבור המוצרים החדשים אותם רכשתם? האם גם אותם אתם מתכוונים למכור בתמורה לתמלוגים בעתיד? "אין צורך, במהלך השנה האחרונה העולם שלנו השתנה לטובה. בעבר לא היה לנו מערך הפצה שאפשר לנו להחדיר את המוצרים לתוך המחלקות היעודיות, כעת הקמנו מערך הפצה בארה"ב שאמון על הפעולות האלו ולכן אין סיבה שנמכור את הטכנולוגיה בעתיד. ברגע שאנחנו מפיצים בעצמנו אנחנו תורמים לורטיקאליות של החברה מה שמאפשר לנו לחתוך משמעותית את עלויות המוצר ובכך להתחרות במחירים של מוצרים אחרים המשווקים במדינות האלו." אם כבר אנחנו מדברים על הנושא, מה הוא באמת קהל היעד של המוצרים שלכם? "עיקר קהל היעד הוא המחלקות בתוך בתי החולים המתעסקים בטיפול מונע ומניעה של מחלות זיהומיות כאלו ואחרות. מדובר על שלושה קהלי יעד עיקריים כאשר הראשון שביניהם הוא המושתלים. בעת השתלה של איבר בגוף של אדם אחר כחלק מהפרוצדורה הגורמים הרפואיים מחלישים אקטיבית את המערכת החיסונית של המושתל כדי למנוע מהגוף שלו לדחות את השתל והדבר מנגד מעלה משמעותית את סיכויי ההדבקה שלו במחלות ויראליות. המוצר שלנו מטרגט ספציפית את גורמי הסיכון ובכך מאפשרות לצוות הרפואי מצד אחד לבצע את ההשתלה כמו שצריך וללא דחיות מיותרות של המערכת החיסונים ומנגד למנוע מהפציינט לחלות במחלות מסכנות חיים. אותם דברים תקפים גם עבור פגים וגם עבור נשים בהריון שאצלם סוג הדם של העובר שונה מזה של האם." ראינו שהמכירות של המוצרים אותם רכשתם עמדו סביב ה-40-45 מיליון דולר. אתם מספרים כאן שהתרופות לא ימכרו דרך רשתות הפארם ובתי המרקחת אלה ינתנו ישירות ע"י הצוות המטפל בבתי החולים, האם אתם צופים ירידה במכירות המוצר כתוצאה ממגפת הקורונה בדומה לדברים שראינו אצל חברות כמו טבע? "המספרים האלו (40-45 מיליון דולר) מגלמים בתוכם כבר את השפעות מגפת הקורונה, המוצרים האלו נמכרו פעם בסכומים של כ-48-50 מיליון דולר. כמו שאמרנו, המוצרים האלו ניתנים בעיקר עבור מושתלים, במהלך תקופת הקורונה ראינו ירידה משמעותית מאוד של אנשים העוברים פרוצדורות כאלו מכל מיני סיבות, ירידה בתאונות הדרכים, ירידה בביצוע פרוצדורות אמבולטוריות שאינן מסכנות חיים, ירידה בכמות ההשתלות הוולנטריות בגלל פחד של אנשים להגיע לבתי החולים והידבק במחלה. עם ההתאוששות העולמית מהמגפה אנחנו רואים גידול בשיעור ההשתלות בבתי החולים ולכן אנחנו צופים שעם הזמן המכירות יעלו מעל רף ה-45 מיליון ועם הזמן יחזרו למספרים שהכרנו טרום המגפה. דיברתם על תרומה לורטיראליות, איך הרכישות החדשות אמורות לסייע לכך? "כמו שאמרנו, הרכישה של הטכנולוגיות עצמן אינו הדבר היחיד שעשינו. מערך ההפצה שהקמנו בארצות הברית יהיה אמון הן על החדרת המוצר לתוך בתי החולים בשוק האמריקאי והן על הפצת המוצר במדינות אחרות בעולם. כל הפעילות הזאת היא פעילות שתעבור דרך כל אחת מהמחלקות שלנו, בין אם זו מחלקת הרישום שתהיה אחראית על רישום התכשירים במדינות נוספות תוך כדי קשר ישיר עם ה-FDA, מחלקת האיכות שתדאג לבקרה על המוצרים שלנו, מחלקת הייצור שתתחיל בייצור של המוצר הראשון ולאחר מכן בהדרגה גם ייצור של שלושת התכשירים הנוספים שרכשנו וכמובן גם מחלקות השיווק שתתמוך במפיצים בעולם. בסופו של דבר ברגע שאנחנו לא עוברים דרך מפיץ חיצוני אנחנו יכולים להרשות לעצמו להוזיל עלויות תפעול ולהציע את המוצר במחירים תחרותיים יותר."
- 6.נחמן 24/11/2021 00:12הגב לתגובה זושל המוצר המוביל שלהם וחשבו שמכרו חתול בשק לטקהדע כי פיתחו באותו זמן את המוצר באינלציה. ואז המוצר באענלציה נכשל. והחתןל בשק הפך לשק זהב שהם נתנו בפרוטות...ולחברה לא נשאר דבר חוץ מכלבת. ימים יגידו אם זה הפתרון. חבל שלא פיתחו כלום 20 שנה. אני לוקח את העליות של הימים האחרןנים ושלום.
- 5.שולתתתת1 23/11/2021 14:42הגב לתגובה זוהשאלה הנשאלת אם הרווח של המוצר כזה גדול למה מכרו אותו לקמהדע כזה בזול?
- 4.משקיע סבלני 23/11/2021 10:03הגב לתגובה זונשמע שהחברה נכנסה פה קצת להרפתקאה עם יתרת המזומנים שהייתה ברשותה..
- 3.קמהדע תחילת הסוף 23/11/2021 08:58הגב לתגובה זולהפיץ לבד? מערך שיוווק, מערך מכירות. קמהדע הולכת לבזבז המון כסף על ההרפתקה הזאת
- 2.גדעון 23/11/2021 08:12הגב לתגובה זואז למה לקנות אותה?
- 1.רועה חשבון 23/11/2021 07:58הגב לתגובה זוהרבה מאוד תירוצים לתוצאות גרועות ולפעולות לא חיוביות עבור החברה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
בינה מלאכותית ארצות הבריתלקראת 2026: שוק המניות האמריקאי בין התלהבות מה־AI לחשש מתנודתיות
ריכוז העליות במניות טכנולוגיה, פחד מהחמצה מול חשש מבועה והמעבר לאסטרטגיות מבוססות תנודתיות מציבים את וול סטריט בפני שנה של חוסר ודאות וניהול סיכונים מוגבר
שוק המניות האמריקאי בדרך לסיים שנה נוספת שבה הבינה המלאכותית ממשיכה להכתיב את סדר היום, אך לקראת 2026 מתחדדת תחושת חוסר הנוחות בקרב משקיעים. העליות החדות במניות טכנולוגיה מרכזיות יצרו רווחים משמעותיים, אך גם חוסר ודאות גובר לגבי היציבות של המגמה והיכולת שלה להמשיך באותו קצב.
במהלך השנה וחצי האחרונות ימי מסחר של ירידות חזקות התחלפו לא אחת בתיקונים מהירים כלפי מעלה. הדינמיקה הזו הפכה את ניהול הסיכון לאתגר מרכזי, במיוחד עבור מי שנמצא חשיפה גבוהה למניות שמזוהות עם מהפכת ה־AI. ריכוז העליות בקבוצה מצומצמת של מניות תרם ליציבות יחסית במדדים הכלליים, אך במקביל הגדיל את הפגיעות של השוק כולו לזעזועים נקודתיים בענף השבבים, החומרה או תשתיות המחשוב.
במילים אחרות, שוק המניות האמריקאי אינו מתנהל כיום כתנועה אחידה של “סיכון מול סולידיות”, אלא כסדרה של רוטציות פנימיות. סקטורים מסוימים נהנים מתיאבון משקיעים גבוה, בעוד אחרים מדשדשים או נסוגים, גם כאשר המדדים עצמם נראים יציבים יחסית. התוצאה היא ירידה מתמשכת במידת הקורלציה בין מניות שונות, תופעה שמקטינה את התנודתיות הנמדדת במדדים כמו ה־VIX. עם זאת, אותה ירידה בקורלציה עלולה דווקא להגביר את עוצמת התגובה כאשר מתרחש אירוע חיצוני משמעותי, בין אם כלכלי, פיננסי או גיאו־פוליטי.
בנוסף, סקרי משקיעים שנערכו לאחרונה מצביעים על כך שהחשש מבועה בשוק המניות תופס מקום מרכזי בשיח. אך במקביל, רבים מהמשקיעים מתקשים לצמצם חשיפה מחשש להחמצת המשך העליות, תופעה שמזינה תנודתיות גם כאשר אין שינוי מהותי בנתוני המאקרו.
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש של חוסר יציבות מתמשך
אסטרטגים בשוק מעריכים כי אם אכן נוצרה בועה סביב ה־AI, היא אינה צפויה להסתיים בתנועה חדה אחת. במקום זאת, ייתכן תרחיש של חוסר יציבות מתמשך: ירידות חדות יחסית שיתוקנו במהירות, כל עוד המשקיעים מאמינים שהשקעות ההון בתשתיות טכנולוגיות טרם מיצו את עצמן. על רקע זה, גוברת ההתעניינות באסטרטגיות השקעה שמבוססות על תנודתיות ולא על כיוון השוק. עבור משקיעים מוסדיים, תנודתיות הפכה לכלי בפני עצמו, כזה שמאפשר התמודדות עם חוסר הוודאות מבלי להמר במפורש על המשך העליות או על תיקון עמוק.
