עמיר לונדון - קמהדע
צילום: נטי לוי
ראיון

"התפנתה לנו יכולת ייצור משמעותית שתסייע לצמיחה"

בראיון לביזפורטל מסביר עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, את השינוי בפעילות החברה ("מנוע הצמיחה העיקרי של החברה"), את תוצאות הרבעון האחרון ("עוד לא התחלנו לקבל תמלוגים מהשותפה העסקית"), וגם על השפעות הקורונה על המכירות ("לא היו השתלות")

תומר אמן | (6)
נושאים בכתבה קמהדע

"לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה שלנו לשותפה העסקית שלנו טקדה, התרחשו שני דברים בו זמנית. הראשון הוא שלא נשאר לנו מה למכור, זה היה הקור-ביזנס שלנו, השני הוא שלאחר המכירה התפנה קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד." - כך אומר מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון בראיון לביזפורטל.  חברת קמהדע (US)  שמייצרת נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. על פניו, ניתן היה להסתכל על הדוחות ולחשוב שמדובר בחברה שמתרסקת: הכנסות החברה צללו בכ-34% ביחס לרבעון המקביל, הרווח הגולמי מחק יותר מ-60% מערכו ביחס לתקופה אשתקד והחברה עברה מרווח להפסד עם EBITDA של כ-800 אלף דולר לעומת 6.8 מיליון שהחברה הרוויחה ברבעון המקביל. אבל החברה עברה שינוי מהותי והתוצאות כרגע הן לא הסיפור שם. עמיר, ראינו ירידה חדה מאוד בכל השורות, בין אם מדובר בהכנסות ולאחר מכן ברווחים ובין אם במכירות, מה קרה בעצם? "הקור-ביזנס שלנו בשנים האחרונות הייתה מכירה של המוצר העיקרי שלנו לשותפה העסקית טקדה. מכרנו להם מוצרים בשווי של כ-65 מיליון דולר ברווחיות גולמית של 45%, היה מדובר ברווח נקי של כ-23-24 מיליון דולר רק מהפעילות הזו. לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה לא נשאר לנו מה למכור. ההסכם המקורי עם טקדה היה שברגע שיתחילו לייצר את המוצר בעצמם הם ישלמו לנו תמלוגים על כל מכירה לפי השווי בו הם מכרו אותו, אבל בגלל שהם עוד לא סיימו למכור את המוצרים שמכרנו להם, הם עוד לא החלו למכור את המוצרים שלנו שהם ייצרו בעצמם, ולכן לא ראינו שום רווח מתמלוגים בינתיים"  לפי הדיווח שלכם רכשתם ארבעה מוצרים מאושרי FDA, האם המוצרים האלו אמורים לספק את המכירות שקוזזו בעקבות מכירת הטכנולוגיה לטקדה? "זו בדיוק המטרה, ברגע שמכרנו לטקדה את הטכנולוגיה התפנה לנו קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד במפעל הבית שלנו בבית קמה, התוכנית העתידית היא לייצר את כל המוצרים האלו כאן בעצמנו, כשאת אחד מארבעת המוצרים שרכשנו כבר התחלנו לייצר כאן בארץ ולאחר מכן למכור ולשווק אותם באופן עצמאי בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם.  מהו בעצם הקור-ביזנס שלכם? מה הכוונה ב-"נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית" ומה הם המוצרים אותם רכשתם?  "ברמת העיקרון המוצר הוא פשוטו כמשמעו, החברה מתמחה בדילול של נוגדנים ויראלים טבעיים שהגוף מייצר כנגד זיהומים מנוזל הפלזמה האנושי. אנחנו מפיקים מהפלזמה את הנוגדנים הנחוצים ולאחר מכן מייצרים תכשירים המשמשים הן כטיפול מונע כנגד זיהום שקיים חשש שהאדם נחשף אליו, וכמו כן כטיפול אקטיבי עבור מטופלים שצריכים את זה. המוצרים שאנחנו רכשנו הם טכנולוגיות ייצור של נוגדנים עבור כמה מחלות כמו הרפס, צהבת ומחלת הנשיקה שעושים בדיוק את זה, משמשים כטיפול אקטיבי ומונע כנגד מחלות אלו.  ומה עבור המוצרים החדשים אותם רכשתם? האם גם אותם אתם מתכוונים למכור בתמורה לתמלוגים בעתיד? "אין צורך, במהלך השנה האחרונה העולם שלנו השתנה לטובה. בעבר לא היה לנו מערך הפצה שאפשר לנו להחדיר את המוצרים לתוך המחלקות היעודיות, כעת הקמנו מערך הפצה בארה"ב שאמון על הפעולות האלו ולכן אין סיבה שנמכור את הטכנולוגיה בעתיד. ברגע שאנחנו מפיצים בעצמנו אנחנו תורמים לורטיקאליות של החברה מה שמאפשר לנו לחתוך משמעותית את עלויות המוצר ובכך להתחרות במחירים של מוצרים אחרים המשווקים במדינות האלו." אם כבר אנחנו מדברים על הנושא, מה הוא באמת קהל היעד של המוצרים שלכם? "עיקר קהל היעד הוא המחלקות בתוך בתי החולים המתעסקים בטיפול מונע ומניעה של מחלות זיהומיות כאלו ואחרות. מדובר על שלושה קהלי יעד עיקריים כאשר הראשון שביניהם הוא המושתלים. בעת השתלה של איבר בגוף של אדם אחר כחלק מהפרוצדורה הגורמים הרפואיים מחלישים אקטיבית את המערכת החיסונית של המושתל כדי למנוע מהגוף שלו לדחות את השתל והדבר מנגד מעלה משמעותית את סיכויי ההדבקה שלו במחלות ויראליות. המוצר שלנו מטרגט ספציפית את גורמי הסיכון ובכך מאפשרות לצוות הרפואי מצד אחד לבצע את ההשתלה כמו שצריך וללא דחיות מיותרות של המערכת החיסונים ומנגד למנוע מהפציינט לחלות במחלות מסכנות חיים. אותם דברים תקפים גם עבור פגים וגם עבור נשים בהריון שאצלם סוג הדם של העובר שונה מזה של האם."  ראינו שהמכירות של המוצרים אותם רכשתם עמדו סביב ה-40-45 מיליון דולר. אתם מספרים כאן שהתרופות לא ימכרו דרך רשתות הפארם ובתי המרקחת אלה ינתנו ישירות ע"י הצוות המטפל בבתי החולים, האם אתם צופים ירידה במכירות המוצר כתוצאה ממגפת הקורונה בדומה לדברים שראינו אצל חברות כמו טבע?  "המספרים האלו (40-45 מיליון דולר) מגלמים בתוכם כבר את השפעות מגפת הקורונה, המוצרים האלו נמכרו פעם בסכומים של כ-48-50 מיליון דולר. כמו שאמרנו, המוצרים האלו ניתנים בעיקר עבור מושתלים, במהלך תקופת הקורונה ראינו ירידה משמעותית מאוד של אנשים העוברים פרוצדורות כאלו מכל מיני סיבות, ירידה בתאונות הדרכים, ירידה בביצוע פרוצדורות אמבולטוריות שאינן מסכנות חיים, ירידה בכמות ההשתלות הוולנטריות בגלל פחד של אנשים להגיע לבתי החולים והידבק במחלה. עם ההתאוששות העולמית מהמגפה אנחנו רואים גידול בשיעור ההשתלות בבתי החולים ולכן אנחנו צופים שעם הזמן המכירות יעלו מעל רף ה-45 מיליון ועם הזמן יחזרו למספרים שהכרנו טרום המגפה.  דיברתם על תרומה לורטיראליות, איך הרכישות החדשות אמורות לסייע לכך? "כמו שאמרנו, הרכישה של הטכנולוגיות עצמן אינו הדבר היחיד שעשינו. מערך ההפצה שהקמנו בארצות הברית יהיה אמון הן על החדרת המוצר לתוך בתי החולים בשוק האמריקאי והן על הפצת המוצר במדינות אחרות בעולם. כל הפעילות הזאת היא פעילות שתעבור דרך כל אחת מהמחלקות שלנו, בין אם זו מחלקת הרישום שתהיה אחראית על רישום התכשירים במדינות נוספות תוך כדי קשר ישיר עם ה-FDA, מחלקת האיכות שתדאג לבקרה על המוצרים שלנו, מחלקת הייצור שתתחיל בייצור של המוצר הראשון ולאחר מכן בהדרגה גם ייצור של שלושת התכשירים הנוספים שרכשנו וכמובן גם מחלקות השיווק שתתמוך במפיצים בעולם. בסופו של דבר ברגע שאנחנו לא עוברים דרך מפיץ חיצוני אנחנו יכולים להרשות לעצמו להוזיל עלויות תפעול ולהציע את המוצר במחירים תחרותיים יותר."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נחמן 24/11/2021 00:12
    הגב לתגובה זו
    של המוצר המוביל שלהם וחשבו שמכרו חתול בשק לטקהדע כי פיתחו באותו זמן את המוצר באינלציה. ואז המוצר באענלציה נכשל. והחתןל בשק הפך לשק זהב שהם נתנו בפרוטות...ולחברה לא נשאר דבר חוץ מכלבת. ימים יגידו אם זה הפתרון. חבל שלא פיתחו כלום 20 שנה. אני לוקח את העליות של הימים האחרןנים ושלום.
  • 5.
    שולתתתת1 23/11/2021 14:42
    הגב לתגובה זו
    השאלה הנשאלת אם הרווח של המוצר כזה גדול למה מכרו אותו לקמהדע כזה בזול?
  • 4.
    משקיע סבלני 23/11/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    נשמע שהחברה נכנסה פה קצת להרפתקאה עם יתרת המזומנים שהייתה ברשותה..
  • 3.
    קמהדע תחילת הסוף 23/11/2021 08:58
    הגב לתגובה זו
    להפיץ לבד? מערך שיוווק, מערך מכירות. קמהדע הולכת לבזבז המון כסף על ההרפתקה הזאת
  • 2.
    גדעון 23/11/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    אז למה לקנות אותה?
  • 1.
    רועה חשבון 23/11/2021 07:58
    הגב לתגובה זו
    הרבה מאוד תירוצים לתוצאות גרועות ולפעולות לא חיוביות עבור החברה
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


טראמפ ומאסק (X)טראמפ ומאסק (X)

מי אנשי השנה שלי בוול סטריט?

כרגיל עם סיומה של השנה האזרחית, מגיע מבול הערכות לגבי "איש השנה" בוול סטריט, מי השפיע הכי הרבה על התנהגות השוק וכיכב הכי הרבה בכותרות. ברשימה שלי זו השלישייה המנצחת: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אילון מאסק וג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה שהוביל את מהפכת ה-AI


שלמה גרינברג |

"אנחנו אוהבים לחשוב שהבאנו חדשנות לעסקי החדשות, אבל יש דברים שאי אפשר להמציא מחדש וסקירת סוף השנה היא אחד מהם," כתבה ליז הופמן, עורכת Semafore ולשעבר עיתונאית בכירה בניו יורק טיימס. ברוח צנועה זו, הופמן מונה את תשעת הסיפורים העסקיים הגדולים לשנת 2025, ביניהם היווצרות בועת ה-AI, הקפיטליזם המדיני של הנשיא טראמפ, התפתחות כלכלת הקזינו ועוד. אזקק מכאן את הסיפורים הגדולים שלהם יש אימפאקט משמעותי על השוק גם השנה וגם לשנים הבאות.

ראשית כל, נראה כי למרות אופן הדיבור שלו, המדיניות של טראמפ בכול התחומים מצליחה, כאשר לדעתי הטענה הזו תאומת יותר במהלך שנת  2026 שעומדת בפתח וגם במזרח התיכון. טראמפ הוא ללא ספק האדם המשפיע ביותר על העולם הכלכלי שוול סטריט בתוכו.

הופמן מדייקת כשהיא כותבת כי "המכסים של הנשיא דונלד טראמפ היו או תיקון הכרחי לשנים של מדיניות סחר קלוקלת או מס מיותר ומעוות שוק על האמריקאים. מה שהם לא היו, להפתעתם של כלכלנים ומשקיעים רבים שציפו לכך, זה אסון כלכלי. עסקים הסתגלו, המחירים עלו מעט, ומנהלים, שקראו נכון את הקהל, מיהרו לעצב מחדש את סדרי העדיפויות שלהם כביטחון לאומי. "יום השחרור" (השם שהעניק טראמפ ליום הטלת המכסים) היה מטח הפתיחה של שכתוב גורף של המדיניות הכלכלית של ארה"ב, שראה את הממשלה מפנה משאבי מדינה הן לתעשיות לאומיות חיוניות והן למופעי צד שהעשירו את המעגל הפנימי של הנשיא. גם הרפובליקנים וגם הדמוקרטים עוסקים כעת בבחירת מנצחים ומפסידים ודוחפים את ארה"ב לעבר מודל ממשלתי שמדינות אחרות, בעיקר באסיה ובמזרח התיכון, מתרחקות ממנו".

 

ג'נסן הואנג אינבידה (רשתות)
ג'נסן הואנג מנכ"ל אנבידיה - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


עם אילון מאסק וג'נסן הואנג הסיפור הוא שונה וסנסציוני, מאחר והשניים הללו משנים את העולם באמצעות מהפכת הטכנולוגיה. הואנג, יליד טייוואן שהיגר לארה"ב, סיים את לימודיו באוניברסיטת סטאנפורד והקים את אנבידיה ב-1993 אותה הוא מוביל מאז. הוא הצליח למזג את הבינה המלאכותית לתעשייה, הרבה קודם לתחזיות ושינה לחלוטין את כלכלת העולם. אין שום ספק שהתואר "הארכיטקט של ה-AI" שניתן לו ע"י מגזין Time מוצדק וכך גם הערך המטורף שהשוק מעניק לחברה שלו. כל זה ללא קשר להחלטה שלו להקים מרכז פיתוח בישראל, החלטה שמלמדת אותנו גם לקח, לפיו אם נפסיק להתעסק או לבכות על מר גורלנו ובמקום זאת נמשיך בדרך שהתוו מנהיגי הציונות, מבלי לחשוד בכל אחד שהוא נגדנו, אז המילים "אור לגויים" לא יהוו סיסמה בלבד, אלא הן יהיו למציאות.