עמיר לונדון - קמהדע
צילום: נטי לוי
ראיון

"התפנתה לנו יכולת ייצור משמעותית שתסייע לצמיחה"

בראיון לביזפורטל מסביר עמיר לונדון, מנכ"ל קמהדע, את השינוי בפעילות החברה ("מנוע הצמיחה העיקרי של החברה"), את תוצאות הרבעון האחרון ("עוד לא התחלנו לקבל תמלוגים מהשותפה העסקית"), וגם על השפעות הקורונה על המכירות ("לא היו השתלות")

תומר אמן | (6)
נושאים בכתבה קמהדע

"לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה שלנו לשותפה העסקית שלנו טקדה, התרחשו שני דברים בו זמנית. הראשון הוא שלא נשאר לנו מה למכור, זה היה הקור-ביזנס שלנו, השני הוא שלאחר המכירה התפנה קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד." - כך אומר מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון בראיון לביזפורטל.  חברת קמהדע (US)  שמייצרת נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. על פניו, ניתן היה להסתכל על הדוחות ולחשוב שמדובר בחברה שמתרסקת: הכנסות החברה צללו בכ-34% ביחס לרבעון המקביל, הרווח הגולמי מחק יותר מ-60% מערכו ביחס לתקופה אשתקד והחברה עברה מרווח להפסד עם EBITDA של כ-800 אלף דולר לעומת 6.8 מיליון שהחברה הרוויחה ברבעון המקביל. אבל החברה עברה שינוי מהותי והתוצאות כרגע הן לא הסיפור שם. עמיר, ראינו ירידה חדה מאוד בכל השורות, בין אם מדובר בהכנסות ולאחר מכן ברווחים ובין אם במכירות, מה קרה בעצם? "הקור-ביזנס שלנו בשנים האחרונות הייתה מכירה של המוצר העיקרי שלנו לשותפה העסקית טקדה. מכרנו להם מוצרים בשווי של כ-65 מיליון דולר ברווחיות גולמית של 45%, היה מדובר ברווח נקי של כ-23-24 מיליון דולר רק מהפעילות הזו. לאחר שמכרנו את הטכנולוגיה לא נשאר לנו מה למכור. ההסכם המקורי עם טקדה היה שברגע שיתחילו לייצר את המוצר בעצמם הם ישלמו לנו תמלוגים על כל מכירה לפי השווי בו הם מכרו אותו, אבל בגלל שהם עוד לא סיימו למכור את המוצרים שמכרנו להם, הם עוד לא החלו למכור את המוצרים שלנו שהם ייצרו בעצמם, ולכן לא ראינו שום רווח מתמלוגים בינתיים"  לפי הדיווח שלכם רכשתם ארבעה מוצרים מאושרי FDA, האם המוצרים האלו אמורים לספק את המכירות שקוזזו בעקבות מכירת הטכנולוגיה לטקדה? "זו בדיוק המטרה, ברגע שמכרנו לטקדה את הטכנולוגיה התפנה לנו קאפסיטי ייצור משמעותי מאוד במפעל הבית שלנו בבית קמה, התוכנית העתידית היא לייצר את כל המוצרים האלו כאן בעצמנו, כשאת אחד מארבעת המוצרים שרכשנו כבר התחלנו לייצר כאן בארץ ולאחר מכן למכור ולשווק אותם באופן עצמאי בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם.  מהו בעצם הקור-ביזנס שלכם? מה הכוונה ב-"נוגדנים מבוססי פלזמה אנושית" ומה הם המוצרים אותם רכשתם?  "ברמת העיקרון המוצר הוא פשוטו כמשמעו, החברה מתמחה בדילול של נוגדנים ויראלים טבעיים שהגוף מייצר כנגד זיהומים מנוזל הפלזמה האנושי. אנחנו מפיקים מהפלזמה את הנוגדנים הנחוצים ולאחר מכן מייצרים תכשירים המשמשים הן כטיפול מונע כנגד זיהום שקיים חשש שהאדם נחשף אליו, וכמו כן כטיפול אקטיבי עבור מטופלים שצריכים את זה. המוצרים שאנחנו רכשנו הם טכנולוגיות ייצור של נוגדנים עבור כמה מחלות כמו הרפס, צהבת ומחלת הנשיקה שעושים בדיוק את זה, משמשים כטיפול אקטיבי ומונע כנגד מחלות אלו.  ומה עבור המוצרים החדשים אותם רכשתם? האם גם אותם אתם מתכוונים למכור בתמורה לתמלוגים בעתיד? "אין צורך, במהלך השנה האחרונה העולם שלנו השתנה לטובה. בעבר לא היה לנו מערך הפצה שאפשר לנו להחדיר את המוצרים לתוך המחלקות היעודיות, כעת הקמנו מערך הפצה בארה"ב שאמון על הפעולות האלו ולכן אין סיבה שנמכור את הטכנולוגיה בעתיד. ברגע שאנחנו מפיצים בעצמנו אנחנו תורמים לורטיקאליות של החברה מה שמאפשר לנו לחתוך משמעותית את עלויות המוצר ובכך להתחרות במחירים של מוצרים אחרים המשווקים במדינות האלו." אם כבר אנחנו מדברים על הנושא, מה הוא באמת קהל היעד של המוצרים שלכם? "עיקר קהל היעד הוא המחלקות בתוך בתי החולים המתעסקים בטיפול מונע ומניעה של מחלות זיהומיות כאלו ואחרות. מדובר על שלושה קהלי יעד עיקריים כאשר הראשון שביניהם הוא המושתלים. בעת השתלה של איבר בגוף של אדם אחר כחלק מהפרוצדורה הגורמים הרפואיים מחלישים אקטיבית את המערכת החיסונית של המושתל כדי למנוע מהגוף שלו לדחות את השתל והדבר מנגד מעלה משמעותית את סיכויי ההדבקה שלו במחלות ויראליות. המוצר שלנו מטרגט ספציפית את גורמי הסיכון ובכך מאפשרות לצוות הרפואי מצד אחד לבצע את ההשתלה כמו שצריך וללא דחיות מיותרות של המערכת החיסונים ומנגד למנוע מהפציינט לחלות במחלות מסכנות חיים. אותם דברים תקפים גם עבור פגים וגם עבור נשים בהריון שאצלם סוג הדם של העובר שונה מזה של האם."  ראינו שהמכירות של המוצרים אותם רכשתם עמדו סביב ה-40-45 מיליון דולר. אתם מספרים כאן שהתרופות לא ימכרו דרך רשתות הפארם ובתי המרקחת אלה ינתנו ישירות ע"י הצוות המטפל בבתי החולים, האם אתם צופים ירידה במכירות המוצר כתוצאה ממגפת הקורונה בדומה לדברים שראינו אצל חברות כמו טבע?  "המספרים האלו (40-45 מיליון דולר) מגלמים בתוכם כבר את השפעות מגפת הקורונה, המוצרים האלו נמכרו פעם בסכומים של כ-48-50 מיליון דולר. כמו שאמרנו, המוצרים האלו ניתנים בעיקר עבור מושתלים, במהלך תקופת הקורונה ראינו ירידה משמעותית מאוד של אנשים העוברים פרוצדורות כאלו מכל מיני סיבות, ירידה בתאונות הדרכים, ירידה בביצוע פרוצדורות אמבולטוריות שאינן מסכנות חיים, ירידה בכמות ההשתלות הוולנטריות בגלל פחד של אנשים להגיע לבתי החולים והידבק במחלה. עם ההתאוששות העולמית מהמגפה אנחנו רואים גידול בשיעור ההשתלות בבתי החולים ולכן אנחנו צופים שעם הזמן המכירות יעלו מעל רף ה-45 מיליון ועם הזמן יחזרו למספרים שהכרנו טרום המגפה.  דיברתם על תרומה לורטיראליות, איך הרכישות החדשות אמורות לסייע לכך? "כמו שאמרנו, הרכישה של הטכנולוגיות עצמן אינו הדבר היחיד שעשינו. מערך ההפצה שהקמנו בארצות הברית יהיה אמון הן על החדרת המוצר לתוך בתי החולים בשוק האמריקאי והן על הפצת המוצר במדינות אחרות בעולם. כל הפעילות הזאת היא פעילות שתעבור דרך כל אחת מהמחלקות שלנו, בין אם זו מחלקת הרישום שתהיה אחראית על רישום התכשירים במדינות נוספות תוך כדי קשר ישיר עם ה-FDA, מחלקת האיכות שתדאג לבקרה על המוצרים שלנו, מחלקת הייצור שתתחיל בייצור של המוצר הראשון ולאחר מכן בהדרגה גם ייצור של שלושת התכשירים הנוספים שרכשנו וכמובן גם מחלקות השיווק שתתמוך במפיצים בעולם. בסופו של דבר ברגע שאנחנו לא עוברים דרך מפיץ חיצוני אנחנו יכולים להרשות לעצמו להוזיל עלויות תפעול ולהציע את המוצר במחירים תחרותיים יותר."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    נחמן 24/11/2021 00:12
    הגב לתגובה זו
    של המוצר המוביל שלהם וחשבו שמכרו חתול בשק לטקהדע כי פיתחו באותו זמן את המוצר באינלציה. ואז המוצר באענלציה נכשל. והחתןל בשק הפך לשק זהב שהם נתנו בפרוטות...ולחברה לא נשאר דבר חוץ מכלבת. ימים יגידו אם זה הפתרון. חבל שלא פיתחו כלום 20 שנה. אני לוקח את העליות של הימים האחרןנים ושלום.
  • 5.
    שולתתתת1 23/11/2021 14:42
    הגב לתגובה זו
    השאלה הנשאלת אם הרווח של המוצר כזה גדול למה מכרו אותו לקמהדע כזה בזול?
  • 4.
    משקיע סבלני 23/11/2021 10:03
    הגב לתגובה זו
    נשמע שהחברה נכנסה פה קצת להרפתקאה עם יתרת המזומנים שהייתה ברשותה..
  • 3.
    קמהדע תחילת הסוף 23/11/2021 08:58
    הגב לתגובה זו
    להפיץ לבד? מערך שיוווק, מערך מכירות. קמהדע הולכת לבזבז המון כסף על ההרפתקה הזאת
  • 2.
    גדעון 23/11/2021 08:12
    הגב לתגובה זו
    אז למה לקנות אותה?
  • 1.
    רועה חשבון 23/11/2021 07:58
    הגב לתגובה זו
    הרבה מאוד תירוצים לתוצאות גרועות ולפעולות לא חיוביות עבור החברה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

סקוט בסנט; קרדיט: יוטיובסקוט בסנט; קרדיט: יוטיוב

שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי

שר האוצר סקוט בסנט הודיע על פריצת דרך בשיחות הסחר עם סין. במקביל טראמפ במלזיה חתם על הסכם על מינרלים קריטיים

תמיר חכמוף |

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך את ביקורו באסיה כשבהמשך הוא ייפגש עם נשיא סין. עוד קודם למפגש מתקיימות שיחות "ריכוך" כדי להגיע למסגרת על הסכמי סחר ונראה שהשיחות מצליחות. שר האוצר סקוט בסנט הודיע כי הושגה מסגרת הבנות בסוגיות הסחר בין ארה"ב לסין. לדבריו, מדובר בהתקדמות מהותית שתוצג לדיון בין טראמפ לנשיא הסיני שי ג'ינפינג, במסגרת הפגישה הצפויה בקרוב.

לפי בסנט, הצדדים גם קיימו שיחות מעמיקות על ייבוא חקלאי, מה שמצביע על כוונה לכלול רכיבי מדיניות מזון במסגרת ההסכמות. בשלב זה לא פורסמו פרטים על ההיקף או היישום המלא של ההבנות, אך גורמים בבית הלבן הדגישו כי מדובר בהישג של ממש לקראת הסכם מלא. בסנט אמר לעיתונאים "הגענו למסגרת מאוד מוצלחת עבור הפגישה בין שני המנהיגים. התקיימו גם דיונים משמעותיים במיוחד בנוגע לרכישות חקלאיות - תחום חשוב לשני הצדדים".




מדובר כמובן בחדשות טובות לשווקים. העימות בין ארה"ב וסין היה הקשה ביותר מבין כל עימותי הסחר. מלחמת הסחר החלה באפריל כשטראמפ מימש את איומו והטיל מכסים על כל מדינות העולם בטענה שהכלכלה האמריקאית נפגעת מכך שהיא מאפשרת לכל העולם להכניס אליה מוצרים ללא מכס, בעוד שזה לא פועל בכיוון ההפוך. מעבר לכך, טראמפ הדגיש בעיקר את הפגיעה ביצרניות המקומיות, והסביר כי המכסים יעזרו לתעשייה מקומית במקביל ללחץ גדול על מדינות ותעשיות גדולות להעביר ייצור לארה"ב. מאז היו הרבה טלטלות, אבל במבחן התוצאה, טראמפ השיג מכסים מינימליים עולמיים של 15%, יש מקומות שזה כמובן יותר, על פי בדיקה של הבית הלבן מדובר בשיעור מכס ממוצע של קרוב ל-20%. 

במקביל, חברות תרופות ושבבים חתמו על הסכמים גדולים להעברה והאצה של פעילות ייצור בארה"ב. וזה עוד לא נגמר, התהליך של הטלת המכסים והגדלת הפעילות היצרנית בארה"ב נמשך, כך שנראה שבינתיים מדובר על הישג מבחינת הממשל האמריקאי שרצה להגדיל את הקופה ולהקטין את הגירעון המסחר השוטף.