האם צפוי מחסור בסוללות לרכבים חשמליים?
האם שוק הסוללות לרכבים חשמליים (EV) בדרך לעומס יתר, שיביא למחסור חמור בסקטור, שעלול להביא לעלייה במחירים והשבתה של פסי ייצור – בדיוק כמו שהעולם חווה כעת בשל המחסור בשבבים ומוליכים למחצה? כך טוענים בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC), שאומרים כי הביקושים הגבוהים ל-EV יצרו מצב שכל הסוללות יימכרו מראש.
"המודל המעודכן שלנו להיצע מול ביקוש בשוק הסוללות ל-EV, מעיד שההיצע הגלובלי של סוללות יגיע למצב 'סולד אאוט' בין 2025-26, כשמצב קצב התפעול הגלובלי יגיע ל-85% תפוקה", כתבו BAC.
כל שכן, ב-BOA אומרים עוד כי המשבר רק יחריף לאחר מכן, בין 2026 ל-2030, בשל האצת חדירת הרכבים החשמליים לשווקים, מה שמעניק תחזית "שורית חזקה" לתעשיית ה-EV. הבנק מעלה גם את התחזיות לכניסה של הרכבים החשמליים וההיברידיים (PHEV), שיגיעו ב-2025 ל-23% מכלל השוק וב-2030 וב-2040 המספרים יעמדו על 40% ו-67% בהתאמה.
בבנק גם אומרים כי חלק מהאצת התהליכים ינבעו מרגולציות קשוחות יותר נגד רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים ופליטות פחמניות באופן כללי. "אנחנו צופים שהיקפי התפעול העולמיים של סוללות ל-EV יעלו ב-121% עד 2030, בהתבסס על היקפים שדווחו עד כה, שמעיד על סייקל קאפקס משמעותי נוסף שיחל בשנתיים שלוש הקרובות", כתבו.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה המרכזית למחסור היא ארה"ב, שצפויה להערכת הבנק יכולה במקרה הטוב להגיע לחדירה של 25% ב-2025. זה תלוי כמובן בכמות הסובסידיות שיעניק הממשל לתשובים ולחברות. בהערכה השורית, התמריץ של הממשל יכול להסתכם ב-450 מיליארד דולר, שהם תמריץ של 10,000 דולר פר רכב.
האם יש סיבה לחשוש?
המחסור העולמי בשבבים שהעולם הטכנולוגי חווה בחצי השנה האחרונה, אולי היטיב עם מניות היצרניות, כמו TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSM (TSMC), אנבידיה NVIDIA COR (NVID) ואינטל INTEL CORPORATION (INTC), אבל הוא לא עזר לכל היתר. לא פחות מ-170 סאב סקטורים התלויים בשבבים, כולל תעשיית הרכב, נפגעו. כל שכן ענקיות רכב נאלצו לסגור מפעלים או פסי ייצור בשל כך. זה לא צחוק.
עכשיו BAC מזהירים אותנו לקראת 2025. קודם כל נתחיל מהעובדה שלבנק ענק כמו בנק אוף אמריקה – שווי שוק של 327 מיליארד דולר – סביר להניח שיש לא מעט פוזיציות בשוק הזה. בין אם במימון כורות ליתיום, או השקעות בחברות המייצרות סוללות, או אפילו בחברות הרכב עצמן.
- מנכ"ל קוואלקום: "הבינה המלאכותית כנראה מוערכת בחסר"
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
עם זאת, מן הראוי לציין שברגע שהשוק מודע למשהו שלילי שעשוי להתרחש, הסבירות להתרחשות יורדת, כי השחקנים נערכים מראש. במקרה הזה יגבירו את הכרייה ואת פסי הייצור כדי לא להגיע למצב של עומס יתר.
אבל קשה מאוד לא להיות שוריים על התחום. רק אתמול פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) דיווחה שבמחצית הראשונה של השנה היא כמעט ושילשה את הרכבים מבוססי סוללות כשמסרה לא פחות מ-171 אלף רכבים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקצב הזה, תוך 3 שנים היא גם יכולה להגיע ללמעלה ממיליון רכבים חשמליים.
- 3.מני 22/07/2021 15:48הגב לתגובה זועד שלא ימצאו שיטה למחזר סוללות ולא סתם לשרוף למוסס או לקבור באדמה סוללות ליתיום שמזהמות מי תהום וקרקע, אסור לייצר אותם עוד. כמה שנים נבכה על הילדים שלנו שלא יוכלו לחיות יותר כי התקשורת הפחידה אותנו מפחמן שגם ככה צמחים צריכים אותו לנשום
- 2.איך PLL ? (ל"ת)doronbeer 22/07/2021 11:57הגב לתגובה זו
- 1.כתבה מועתקת. קראתי אותה לפני מס' ימים (ל"ת)משה מיציע א 22/07/2021 09:39הגב לתגובה זו
ירידות שווקים (דאל אי)אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך
שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא. על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר. אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%.
הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.
מהו אינדיקטור באפט?
אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.
התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- באפט ממשיך לממש מניות; מחזיק מזומנים בסך 380 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות.

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין
הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח
חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93% פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.
המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.
אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.
המספרים
הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.
- מה קורה במניות האד טק הישראליות והאם הן מעניינות?
- אאוטבריין פספסה את הצפי בדוחות; המניה נופלת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.
