טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

האם צפוי מחסור בסוללות לרכבים חשמליים?

במחקר של בנק אוף אמריקה נטען כי עד 2025, הביקושים הגבוהים לרכבים חשמליים ייצרו מחסור שיימשך שנים. הם באמת חוששים או מנסים להריץ מניות של יצרניות הסוללות וכורות הליתיום?
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל רכב חשמלי

האם שוק הסוללות לרכבים חשמליים (EV) בדרך לעומס יתר, שיביא למחסור חמור בסקטור, שעלול להביא לעלייה במחירים והשבתה של פסי ייצור – בדיוק כמו שהעולם חווה כעת בשל המחסור בשבבים ומוליכים למחצה? כך טוענים בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC), שאומרים כי הביקושים הגבוהים ל-EV יצרו מצב שכל הסוללות יימכרו מראש.

 

"המודל המעודכן שלנו להיצע מול ביקוש בשוק הסוללות ל-EV, מעיד שההיצע הגלובלי של סוללות יגיע למצב 'סולד אאוט' בין 2025-26, כשמצב קצב התפעול הגלובלי יגיע ל-85% תפוקה", כתבו BAC.

 

כל שכן, ב-BOA אומרים עוד כי המשבר רק יחריף לאחר מכן, בין 2026 ל-2030, בשל האצת חדירת הרכבים החשמליים לשווקים, מה שמעניק תחזית "שורית חזקה" לתעשיית ה-EV. הבנק מעלה גם את התחזיות לכניסה של הרכבים החשמליים וההיברידיים (PHEV), שיגיעו ב-2025 ל-23% מכלל השוק וב-2030 וב-2040 המספרים יעמדו על 40% ו-67% בהתאמה.

 

בבנק גם אומרים כי חלק מהאצת התהליכים ינבעו מרגולציות קשוחות יותר נגד רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים ופליטות פחמניות באופן כללי. "אנחנו צופים שהיקפי התפעול העולמיים של סוללות ל-EV יעלו ב-121% עד 2030, בהתבסס על היקפים שדווחו עד כה, שמעיד על סייקל קאפקס משמעותי נוסף שיחל בשנתיים שלוש הקרובות", כתבו.

 

הסיבה המרכזית למחסור היא ארה"ב, שצפויה להערכת הבנק יכולה במקרה הטוב להגיע לחדירה של 25% ב-2025. זה תלוי כמובן בכמות הסובסידיות שיעניק הממשל לתשובים ולחברות. בהערכה השורית, התמריץ של הממשל יכול להסתכם ב-450 מיליארד דולר, שהם תמריץ של 10,000 דולר פר רכב.

 

האם יש סיבה לחשוש?

המחסור העולמי בשבבים שהעולם הטכנולוגי חווה בחצי השנה האחרונה, אולי היטיב עם מניות היצרניות, כמו TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSM (TSMC), אנבידיה  NVIDIA COR (NVID) ואינטל INTEL CORPORATION (INTC), אבל הוא לא עזר לכל היתר. לא פחות מ-170 סאב סקטורים התלויים בשבבים, כולל תעשיית הרכב, נפגעו. כל שכן ענקיות רכב נאלצו לסגור מפעלים או פסי ייצור בשל כך. זה לא צחוק.

 

עכשיו BAC מזהירים אותנו לקראת 2025. קודם כל נתחיל מהעובדה שלבנק ענק כמו בנק אוף אמריקה – שווי שוק של 327 מיליארד דולר – סביר להניח שיש לא מעט פוזיציות בשוק הזה. בין אם במימון כורות ליתיום, או השקעות בחברות המייצרות סוללות, או אפילו בחברות הרכב עצמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, מן הראוי לציין שברגע שהשוק מודע למשהו שלילי שעשוי להתרחש, הסבירות להתרחשות יורדת, כי השחקנים נערכים מראש. במקרה הזה יגבירו את הכרייה ואת פסי הייצור כדי לא להגיע למצב של עומס יתר.

 

אבל קשה מאוד לא להיות שוריים על התחום. רק אתמול פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) דיווחה שבמחצית הראשונה של השנה היא כמעט ושילשה את הרכבים מבוססי סוללות כשמסרה לא פחות מ-171 אלף רכבים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקצב הזה, תוך 3 שנים היא גם יכולה להגיע ללמעלה ממיליון רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מני 22/07/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    עד שלא ימצאו שיטה למחזר סוללות ולא סתם לשרוף למוסס או לקבור באדמה סוללות ליתיום שמזהמות מי תהום וקרקע, אסור לייצר אותם עוד. כמה שנים נבכה על הילדים שלנו שלא יוכלו לחיות יותר כי התקשורת הפחידה אותנו מפחמן שגם ככה צמחים צריכים אותו לנשום
  • 2.
    איך PLL ? (ל"ת)
    doronbeer 22/07/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה מועתקת. קראתי אותה לפני מס' ימים (ל"ת)
    משה מיציע א 22/07/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? המניה צונחת

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

(עדכון 18:00: מניית אנבידיה מתרסקת בוול סטריט ב-6%, גוגל עולה ב-2%)


בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 1.53%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. -2.59%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

אסיה מגיבה בעליות לראלי בוול סטריט; עליות גם בחוזים

אחרי הראלי בוול סטריט שמחק את הירידות בתחילת המסחר והמדדים סגרו בעליות, גם באסיה המגמה חיובית הבוקר, כאשר הסנטימנט החיובי חוזר לשווקים

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה מתנהל הבוקר בעליות, כשהשווקים המקומיים עוקבים אחרי המומנטום החיובי בוול סטריט והתחזקות ההערכות להורדת ריבית בארה"ב כבר בדצמבר. הדיווח של בלומברג על כך שקווין האסט, לשעבר יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן ומקורב לנשיא טראמפ, נחשב למועמד מוביל לראשות הפד, סיפק דחיפה נוספת לסנטימנט. משקיעים מעריכים כי מינויו עשוי להטות את הכף לכיוון מדיניות מרחיבה יותר. על פי חוזי הריבית, ההסתברות להורדת ריבית זינקה ליותר מ-84%, לאחר שגם נשיא הפד ניו יורק, ג'ון ויליאמס, אותת שיש "מרווח תמרון להורדה בטווח הקרוב".

מעבר למומנטום שמגיע מארה"ב, המאקרו האזורי ממשיך להשפיע על סנטימנט המשקיעים. באוסטרליה האינפלציה לחודש אוקטובר האיצה ל-3.8%, הנתון הגבוה ביותר מזה שבעה חודשים, ומצמצם את מרווח התמרון של הבנק המרכזי. ביפן התשואות על האג"ח הממשלתיות נותרות קרובות לשיא רב שנתי והלחץ על הבנק המרכזי להגיב נמשך. בסין שוק הנדל"ן מוסיף להדאיג, עם ירידות חדות באג"ח של China Vanke והאטה בצמיחה של חברות צריכה וטכנולוגיה, לצד לחץ על יצרניות השבבים המקומיות בעקבות דיווחים על אפשרות להקלות יצוא שבבים מצד ארה"ב לשבבי אנבידיה.

המסחר באסיה

ביפן, מדד הניקיי מזנק 1.94% בהובלת סקטורים דפנסיביים כמו תשתיות, פיננסים ובריאות, אך גם מניות הטכנולוגיה מתאוששות בחדות. סופטבנק קופצת 6.9% אחרי ירידות חדות בימים האחרונים, אדוונטסט עולה 2.5%, וטוקיו אלקטרון מוסיפה 0.6%. לצד העליות, יצרנית השבבים קיוקסיה צונחת ביותר מ-12%, לאחר דיווח כי Bain Capital מתכננת למכור כ-350 מיליארד יין במניותיה, מהלך שמעלה לחץ נוסף על אחת הספקיות המרכזיות לאפל, שחוותה כבר נפילה חדה אחרי פרסום דוחות חלשים.

בקוריאה הדרומית, הקוספי מטפס 1.83% והקוסדאק מתחזק 1.69%, כשסמסונג ו-SK הייניקס ממשיכות את התיקון החיובי לאחר שבוע סוער בענף. באוסטרליה מדד ה-ASX 200 עולה 0.86%, למרות שנתוני האינפלציה באוקטובר הפתיעו כלפי מעלה ועלולים להשאיר את הריבית המקומית גבוהה לזמן רב יותר. 

בסין, המסחר מהוסס יותר: הניקיי 300 מוסיף 0.41%, ואילו בהונג קונג מדד ההאנג סנג עולה ב-0.22%. מניית עליבאבא יורדת ב-1.27% לאחר דוחות מעורבים, הכנסות מעל התחזיות, אך צניחה של 78% ב-EBITA עקב שחיקת רווחיות בפעילות המסחר המהיר.