טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

האם צפוי מחסור בסוללות לרכבים חשמליים?

במחקר של בנק אוף אמריקה נטען כי עד 2025, הביקושים הגבוהים לרכבים חשמליים ייצרו מחסור שיימשך שנים. הם באמת חוששים או מנסים להריץ מניות של יצרניות הסוללות וכורות הליתיום?
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל רכב חשמלי

האם שוק הסוללות לרכבים חשמליים (EV) בדרך לעומס יתר, שיביא למחסור חמור בסקטור, שעלול להביא לעלייה במחירים והשבתה של פסי ייצור – בדיוק כמו שהעולם חווה כעת בשל המחסור בשבבים ומוליכים למחצה? כך טוענים בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC), שאומרים כי הביקושים הגבוהים ל-EV יצרו מצב שכל הסוללות יימכרו מראש.

 

"המודל המעודכן שלנו להיצע מול ביקוש בשוק הסוללות ל-EV, מעיד שההיצע הגלובלי של סוללות יגיע למצב 'סולד אאוט' בין 2025-26, כשמצב קצב התפעול הגלובלי יגיע ל-85% תפוקה", כתבו BAC.

 

כל שכן, ב-BOA אומרים עוד כי המשבר רק יחריף לאחר מכן, בין 2026 ל-2030, בשל האצת חדירת הרכבים החשמליים לשווקים, מה שמעניק תחזית "שורית חזקה" לתעשיית ה-EV. הבנק מעלה גם את התחזיות לכניסה של הרכבים החשמליים וההיברידיים (PHEV), שיגיעו ב-2025 ל-23% מכלל השוק וב-2030 וב-2040 המספרים יעמדו על 40% ו-67% בהתאמה.

 

בבנק גם אומרים כי חלק מהאצת התהליכים ינבעו מרגולציות קשוחות יותר נגד רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים ופליטות פחמניות באופן כללי. "אנחנו צופים שהיקפי התפעול העולמיים של סוללות ל-EV יעלו ב-121% עד 2030, בהתבסס על היקפים שדווחו עד כה, שמעיד על סייקל קאפקס משמעותי נוסף שיחל בשנתיים שלוש הקרובות", כתבו.

 

הסיבה המרכזית למחסור היא ארה"ב, שצפויה להערכת הבנק יכולה במקרה הטוב להגיע לחדירה של 25% ב-2025. זה תלוי כמובן בכמות הסובסידיות שיעניק הממשל לתשובים ולחברות. בהערכה השורית, התמריץ של הממשל יכול להסתכם ב-450 מיליארד דולר, שהם תמריץ של 10,000 דולר פר רכב.

 

האם יש סיבה לחשוש?

המחסור העולמי בשבבים שהעולם הטכנולוגי חווה בחצי השנה האחרונה, אולי היטיב עם מניות היצרניות, כמו TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSM (TSMC), אנבידיה  NVIDIA COR (NVID) ואינטל INTEL CORPORATION (INTC), אבל הוא לא עזר לכל היתר. לא פחות מ-170 סאב סקטורים התלויים בשבבים, כולל תעשיית הרכב, נפגעו. כל שכן ענקיות רכב נאלצו לסגור מפעלים או פסי ייצור בשל כך. זה לא צחוק.

 

עכשיו BAC מזהירים אותנו לקראת 2025. קודם כל נתחיל מהעובדה שלבנק ענק כמו בנק אוף אמריקה – שווי שוק של 327 מיליארד דולר – סביר להניח שיש לא מעט פוזיציות בשוק הזה. בין אם במימון כורות ליתיום, או השקעות בחברות המייצרות סוללות, או אפילו בחברות הרכב עצמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, מן הראוי לציין שברגע שהשוק מודע למשהו שלילי שעשוי להתרחש, הסבירות להתרחשות יורדת, כי השחקנים נערכים מראש. במקרה הזה יגבירו את הכרייה ואת פסי הייצור כדי לא להגיע למצב של עומס יתר.

 

אבל קשה מאוד לא להיות שוריים על התחום. רק אתמול פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) דיווחה שבמחצית הראשונה של השנה היא כמעט ושילשה את הרכבים מבוססי סוללות כשמסרה לא פחות מ-171 אלף רכבים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקצב הזה, תוך 3 שנים היא גם יכולה להגיע ללמעלה ממיליון רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מני 22/07/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    עד שלא ימצאו שיטה למחזר סוללות ולא סתם לשרוף למוסס או לקבור באדמה סוללות ליתיום שמזהמות מי תהום וקרקע, אסור לייצר אותם עוד. כמה שנים נבכה על הילדים שלנו שלא יוכלו לחיות יותר כי התקשורת הפחידה אותנו מפחמן שגם ככה צמחים צריכים אותו לנשום
  • 2.
    איך PLL ? (ל"ת)
    doronbeer 22/07/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה מועתקת. קראתי אותה לפני מס' ימים (ל"ת)
    משה מיציע א 22/07/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
קרב ענקיות

אנבידיה - תחילת הסוף? גוגל תספק שבבי AI למטא

החודש הרע של אנבידיה - החודש הטוב של גוגל שכבר מתקרבת לשווי של 4 טריליון ומאתגרת את ההובלה של אנבידיה בוול סטריט; האם היא גם תאתגר את ההובלה בתחום השבבים? וגם - שאלות ותשובות על שבבים ועל מלחמת השבבים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה גוגל

בחודשים האחרונים גוגל Alphabet 6.31%  חוזרת למרכז הבמה ובשבועות האחרונים היא פשוט - "הדבר החם ביותר בוול סטריט". אם עד לא מזמן היא היתה מאוימת על ידי הרגולטור שרוצה לחתוך ממנה חלקים בגלל כוחה המונופוליסטי, הרי שדווקא הבינה המלאכותית שמחלישה בהדרגה את מנוע החיפוש המסורתי, הופכת את התחום לתחרותי ומפחיתה את החשש מהרגולטור. כמו כן, דווקא הבינה המלאכותית שהחלה כאיום מתבררת כמוקד כוח עצום לגוגל. בתחרות מול OpenAI גוגל מצמצת פערים וההשקה של ג'ימיני 3 קיבלה תשבוחות גדולות והזניקה את המניה. גוגל דומיננטית מאוד במהפכת ה-AI והמשקיעים מפנימים שזה לא יפגע בחברה, אלא יוסיף לה. 


ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


בימים האחרונים המניה עולה כאילו היא "מניית יתר קטנה" - בשלושה ימים עלתה מעל 11%, אחרי סגירת המסחר היא עולה בכ-2.7% ובחודש האחרון עלתה ב-25%. השווי שלה נושק ל-4 טריליון (כשלוקחים בחשבון את העלייה אחרי המסחר אתמול היא ב-3.93 טריליון) וכל זה קורה כשמנגד - אנבידיה, מלכת שבבי ה-AI, מאבדת גובה וירדה בשבועות האחרונים כ-15% לשווי של 4.35 טריליון. אחרי המסחר אנבידיה NVIDIA Corp. 2.05%  ירדה ב-3% וזה התמתן ל-2.1% - המגמה בתקופה האחרונה ברורה: גוגל עולה, אנבידיה יורדת וזה המשיך כאמור אחרי סגירת המסחר כשהסיבה היתה הצלחה לשבבי ה-AI של גוגל. כן, גוגל גם מפתחת שבבי AI ואתמול היתה לה בשורה.    


גוגל עומדת לספק למטא שבבי TPU, שהם מעבדים ייעודיים לבינה מלאכותית, כך דווח בתקשורת האמריקאית וזה השפיע על המניות לאחר סגירת המסחר. זו דרמה גדולה, זה מעורר ספקות ראשונים לגבי הדומיננטיות של אנבידיה בשוק השבבים החם ביותר בעולם. מדובר בעסקה פוטנציאלית בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישה של שבבים למרכזי נתונים של מטא משנת 2027, לצד השכרה דרך שירותי הענן של גוגל כבר בשנה הבאה. המהלך הזה, שמגיע בעיצומו של בום AI, מדגיש את הלחץ הגובר על אנבידיה, ששולטת כיום בכ-85% משוק השבבים לאימון ולהרצת מודלים.

השליטה של אנבידיה מתבטאת גם בנתח השוק האדיר וגם ברווחיות יוצאת דופן. אין חברה בשוק תחרותי ובטח שלא בשוק השבבים עם רווחיות תפעולית של מעל 60% וגולמית של כ-74%. ברור לכל שזה עניין של זמן וכשתגיע ותתגבר התחרות והפער הטכנולוגי יצטמצם, המרווחים ירדו. אם זה יקרה כמו שזה קורה בדרך כלל במקביל לירידה בנתח השוק זה יהיה כואב פעמיים - גם פגיעה במכירות (בנתח השוק) וגם פגיעה ברווחיות. 

הסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוקהסלמה בין יפן לסין, קרדיט: גרוק

סין מגבירה לחץ כלכלי על יפן: הפחתת טיסות כתגובה למתיחות סביב טייוואן

צעד מדיני-כלכלי שמשפיע על תעופה, תיירות ושרשרות אספקה - רקע היסטורי, השלכות מיידיות והסלמה אסטרטגית וגם - איך התפתח העימות בין סין ויפן - כל השלבים

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סין יפן

בעוד המתיחות הדיפלומטית בין בייג'ינג לטוקיו הולכת ומחריפה, פרסמה סין הנחיה רשמית לחברות התעופה שלה להפחית באופן משמעותי את מספר הטיסות ליפן, והמהלך ייכנס לתוקף מיידי ויימשך עד מרץ 2026. הצעד, שמגיע על רקע הצהרותיה של ראש ממשלת יפן, סאנאה טקאיצ'י, בנוגע להתערבות צבאית אפשרית במקרה של פלישה סינית לטייוואן, משלב אלמנטים של לחץ מדיני עם השלכות כלכליות ישירות. על פי דיווחים מניקיי אסיה והגרדיאן, כבר בוטלו מאות אלפי כרטיסי טיסה, וההערכות הן שהנזק הכלכלי ליפן עשוי להגיע ל-1.2 מיליארד דולר עד סוף 2025, עם פוטנציאל להפסדים של עד 9 מיליארד דולר אם המגמה תימשך.

ההנחיה, שפורסמה על ידי רשות התעופה האזרחית הסינית (CAAC), מחייבת את החברות להקטין את תדירות הטיסות ב-20% עד 30% במסלולים מרכזיים, כגון סיאנגהאי-אוסקה וצ'ונגצ'ינג-טוקיו. חברות כמו אייר צ'יינה, צ'יינה איסטרן וצ'יינה סאדרן איירליינס קיבלו הוראה ליישם את השינויים לעת עתה, עם שיקול דעת פנימי בבחירת המסלולים שייפגעו. המועד - משלהי נובמבר 2025 ועד מרץ 2026 - תואם את תקופת המעבר בין לוחות הזמנים העונתיים של התעופה, מה שמעיד על כוונה להאריך את ההגבלה מעבר לחגי השנה החדשה, תקופה קריטית לתיירות בין המדינות. על פי נתונים מהשוק הסיני, כבר בנובמבר לבדו בוטלו כ-32% מכרטיסי הטיסה ליפן, המהווים כ-500,000 כרטיסים, והחברות מציעות החזרים מלאים ללא קנסות, מה שמעודד ביטולים נוספים.

הרקע הדיפלומטי: הצהרות טקאיצ'י והתגובה הסינית

הרקע הדיפלומטי לעניין נעוץ בהצהרותיה של טקאיצ'י, שמונה לראש הממשלה הראשונה אישה בתולדות יפן באוקטובר 2025. במהלך ועידת הפרלמנט היפני ב-7 בנובמבר, היא אמרה כי "יפן תשקול התערבות צבאית אם סין תנסה לפלוש לטייוואן, כחלק מהאינטרסים האסטרטגיים שלנו באזור". הדברים, שפורסמו גם ב-CNN ובחוות'ם האוס, נתפסו בביג'ינג כהסלמה ישירה, שכן הם מחזקים את הברית היפנית-אמריקאית סביב טייוואן. סין, שרואה בטייוואן חלק בלתי נפרד משטחה, הגיבה מיידית: משרד החוץ הסיני זימן את השגריר היפני להוקעה, והנחה את אזרחיה להימנע מטיולים ליפן עקב "סיכונים ביטחוניים". כתוצאה מכך, אתרי הזמנות סיניים כמו Ctrip דיווחו על ירידה של 80% בהזמנות ליפן לשארית השנה. להרחבה: סין מזהירה את אזרחיה: הימנעו מנסיעות ליפן על רקע מתיחות סביב טייוואן.

מבחינה כלכלית, ההשפעה על יפן חמורה במיוחד. סין היא מקור התיירות הגדול ביותר של יפן, עם כ-10 מיליון מבקרים בשנה טרום-מגפה, והוצאותיהם מהוות כ-20% מסך ההכנסות מתיירות. על פי הערכות של China Trading Desk, שצוטטו ב-Dim Sum Daily, יפן עלולה לאבד 1.2 מיליארד דולר בהוצאות תיירים סינים עד סוף 2025, בעיקר בתחומי האירוח

, הקמעונאות והפנאי. עסקים באוסקה ובטוקיו, שתלויים בתיירים סינים, כבר מדווחים על ביטולים המוניים: חברת התיירות East Japan International Travel Service איבדה 80% מההזמנות לנובמבר-דצמבר. אם ההגבלה תימשך עד 2026, ההפסדים הכוללים עשויים להגיע ל-9 מיליארד דולר, דבר שיחייב את יפן לגוון מקורות תיירות - אולי דרך אירופה או דרום-מזרח אסיה - אך זה ייקח זמן ויישפיע על תעשיות מקומיות.