האם צפוי מחסור בסוללות לרכבים חשמליים?
האם שוק הסוללות לרכבים חשמליים (EV) בדרך לעומס יתר, שיביא למחסור חמור בסקטור, שעלול להביא לעלייה במחירים והשבתה של פסי ייצור – בדיוק כמו שהעולם חווה כעת בשל המחסור בשבבים ומוליכים למחצה? כך טוענים בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC), שאומרים כי הביקושים הגבוהים ל-EV יצרו מצב שכל הסוללות יימכרו מראש.
"המודל המעודכן שלנו להיצע מול ביקוש בשוק הסוללות ל-EV, מעיד שההיצע הגלובלי של סוללות יגיע למצב 'סולד אאוט' בין 2025-26, כשמצב קצב התפעול הגלובלי יגיע ל-85% תפוקה", כתבו BAC.
כל שכן, ב-BOA אומרים עוד כי המשבר רק יחריף לאחר מכן, בין 2026 ל-2030, בשל האצת חדירת הרכבים החשמליים לשווקים, מה שמעניק תחזית "שורית חזקה" לתעשיית ה-EV. הבנק מעלה גם את התחזיות לכניסה של הרכבים החשמליים וההיברידיים (PHEV), שיגיעו ב-2025 ל-23% מכלל השוק וב-2030 וב-2040 המספרים יעמדו על 40% ו-67% בהתאמה.
בבנק גם אומרים כי חלק מהאצת התהליכים ינבעו מרגולציות קשוחות יותר נגד רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים ופליטות פחמניות באופן כללי. "אנחנו צופים שהיקפי התפעול העולמיים של סוללות ל-EV יעלו ב-121% עד 2030, בהתבסס על היקפים שדווחו עד כה, שמעיד על סייקל קאפקס משמעותי נוסף שיחל בשנתיים שלוש הקרובות", כתבו.
- אואזיס לא הראשונים: עשרת הטורים הגדולים ברוק
- עליות באסיה, החוזים בוול סטריט נסחרים בעליות קלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיבה המרכזית למחסור היא ארה"ב, שצפויה להערכת הבנק יכולה במקרה הטוב להגיע לחדירה של 25% ב-2025. זה תלוי כמובן בכמות הסובסידיות שיעניק הממשל לתשובים ולחברות. בהערכה השורית, התמריץ של הממשל יכול להסתכם ב-450 מיליארד דולר, שהם תמריץ של 10,000 דולר פר רכב.
האם יש סיבה לחשוש?
המחסור העולמי בשבבים שהעולם הטכנולוגי חווה בחצי השנה האחרונה, אולי היטיב עם מניות היצרניות, כמו TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSM (TSMC), אנבידיה NVIDIA COR (NVID) ואינטל INTEL CORPORATION (INTC), אבל הוא לא עזר לכל היתר. לא פחות מ-170 סאב סקטורים התלויים בשבבים, כולל תעשיית הרכב, נפגעו. כל שכן ענקיות רכב נאלצו לסגור מפעלים או פסי ייצור בשל כך. זה לא צחוק.
עכשיו BAC מזהירים אותנו לקראת 2025. קודם כל נתחיל מהעובדה שלבנק ענק כמו בנק אוף אמריקה – שווי שוק של 327 מיליארד דולר – סביר להניח שיש לא מעט פוזיציות בשוק הזה. בין אם במימון כורות ליתיום, או השקעות בחברות המייצרות סוללות, או אפילו בחברות הרכב עצמן.
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
עם זאת, מן הראוי לציין שברגע שהשוק מודע למשהו שלילי שעשוי להתרחש, הסבירות להתרחשות יורדת, כי השחקנים נערכים מראש. במקרה הזה יגבירו את הכרייה ואת פסי הייצור כדי לא להגיע למצב של עומס יתר.
אבל קשה מאוד לא להיות שוריים על התחום. רק אתמול פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) דיווחה שבמחצית הראשונה של השנה היא כמעט ושילשה את הרכבים מבוססי סוללות כשמסרה לא פחות מ-171 אלף רכבים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקצב הזה, תוך 3 שנים היא גם יכולה להגיע ללמעלה ממיליון רכבים חשמליים.
- 3.מני 22/07/2021 15:48הגב לתגובה זועד שלא ימצאו שיטה למחזר סוללות ולא סתם לשרוף למוסס או לקבור באדמה סוללות ליתיום שמזהמות מי תהום וקרקע, אסור לייצר אותם עוד. כמה שנים נבכה על הילדים שלנו שלא יוכלו לחיות יותר כי התקשורת הפחידה אותנו מפחמן שגם ככה צמחים צריכים אותו לנשום
- 2.איך PLL ? (ל"ת)doronbeer 22/07/2021 11:57הגב לתגובה זו
- 1.כתבה מועתקת. קראתי אותה לפני מס' ימים (ל"ת)משה מיציע א 22/07/2021 09:39הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
