טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash

האם צפוי מחסור בסוללות לרכבים חשמליים?

במחקר של בנק אוף אמריקה נטען כי עד 2025, הביקושים הגבוהים לרכבים חשמליים ייצרו מחסור שיימשך שנים. הם באמת חוששים או מנסים להריץ מניות של יצרניות הסוללות וכורות הליתיום?
ארז ליבנה | (3)
נושאים בכתבה גלובל רכב חשמלי

האם שוק הסוללות לרכבים חשמליים (EV) בדרך לעומס יתר, שיביא למחסור חמור בסקטור, שעלול להביא לעלייה במחירים והשבתה של פסי ייצור – בדיוק כמו שהעולם חווה כעת בשל המחסור בשבבים ומוליכים למחצה? כך טוענים בחטיבת המחקר של בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA CORPORATION (P (BAC), שאומרים כי הביקושים הגבוהים ל-EV יצרו מצב שכל הסוללות יימכרו מראש.

 

"המודל המעודכן שלנו להיצע מול ביקוש בשוק הסוללות ל-EV, מעיד שההיצע הגלובלי של סוללות יגיע למצב 'סולד אאוט' בין 2025-26, כשמצב קצב התפעול הגלובלי יגיע ל-85% תפוקה", כתבו BAC.

 

כל שכן, ב-BOA אומרים עוד כי המשבר רק יחריף לאחר מכן, בין 2026 ל-2030, בשל האצת חדירת הרכבים החשמליים לשווקים, מה שמעניק תחזית "שורית חזקה" לתעשיית ה-EV. הבנק מעלה גם את התחזיות לכניסה של הרכבים החשמליים וההיברידיים (PHEV), שיגיעו ב-2025 ל-23% מכלל השוק וב-2030 וב-2040 המספרים יעמדו על 40% ו-67% בהתאמה.

 

בבנק גם אומרים כי חלק מהאצת התהליכים ינבעו מרגולציות קשוחות יותר נגד רכבים בעלי מנועי בעירה פנימיים ופליטות פחמניות באופן כללי. "אנחנו צופים שהיקפי התפעול העולמיים של סוללות ל-EV יעלו ב-121% עד 2030, בהתבסס על היקפים שדווחו עד כה, שמעיד על סייקל קאפקס משמעותי נוסף שיחל בשנתיים שלוש הקרובות", כתבו.

 

הסיבה המרכזית למחסור היא ארה"ב, שצפויה להערכת הבנק יכולה במקרה הטוב להגיע לחדירה של 25% ב-2025. זה תלוי כמובן בכמות הסובסידיות שיעניק הממשל לתשובים ולחברות. בהערכה השורית, התמריץ של הממשל יכול להסתכם ב-450 מיליארד דולר, שהם תמריץ של 10,000 דולר פר רכב.

 

האם יש סיבה לחשוש?

המחסור העולמי בשבבים שהעולם הטכנולוגי חווה בחצי השנה האחרונה, אולי היטיב עם מניות היצרניות, כמו TAIWAN SEMICOND MNFCG CO TSM (TSMC), אנבידיה  NVIDIA COR (NVID) ואינטל INTEL CORPORATION (INTC), אבל הוא לא עזר לכל היתר. לא פחות מ-170 סאב סקטורים התלויים בשבבים, כולל תעשיית הרכב, נפגעו. כל שכן ענקיות רכב נאלצו לסגור מפעלים או פסי ייצור בשל כך. זה לא צחוק.

 

עכשיו BAC מזהירים אותנו לקראת 2025. קודם כל נתחיל מהעובדה שלבנק ענק כמו בנק אוף אמריקה – שווי שוק של 327 מיליארד דולר – סביר להניח שיש לא מעט פוזיציות בשוק הזה. בין אם במימון כורות ליתיום, או השקעות בחברות המייצרות סוללות, או אפילו בחברות הרכב עצמן.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, מן הראוי לציין שברגע שהשוק מודע למשהו שלילי שעשוי להתרחש, הסבירות להתרחשות יורדת, כי השחקנים נערכים מראש. במקרה הזה יגבירו את הכרייה ואת פסי הייצור כדי לא להגיע למצב של עומס יתר.

 

אבל קשה מאוד לא להיות שוריים על התחום. רק אתמול פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD (VWAGY) דיווחה שבמחצית הראשונה של השנה היא כמעט ושילשה את הרכבים מבוססי סוללות כשמסרה לא פחות מ-171 אלף רכבים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בקצב הזה, תוך 3 שנים היא גם יכולה להגיע ללמעלה ממיליון רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מני 22/07/2021 15:48
    הגב לתגובה זו
    עד שלא ימצאו שיטה למחזר סוללות ולא סתם לשרוף למוסס או לקבור באדמה סוללות ליתיום שמזהמות מי תהום וקרקע, אסור לייצר אותם עוד. כמה שנים נבכה על הילדים שלנו שלא יוכלו לחיות יותר כי התקשורת הפחידה אותנו מפחמן שגם ככה צמחים צריכים אותו לנשום
  • 2.
    איך PLL ? (ל"ת)
    doronbeer 22/07/2021 11:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה מועתקת. קראתי אותה לפני מס' ימים (ל"ת)
    משה מיציע א 22/07/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
צי צבא סין, קרדיט: גרוקצי צבא סין, קרדיט: גרוק

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן

לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין


הדס ברטל |

לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש הגרוע ביותר."  מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.

לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.

התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.




טייוואן, קרדיט: פיקסהביי
טייוואן - קרדיט: פיקסהביי


אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות

היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.

ג'נסן הואנג פריז (דאלי)ג'נסן הואנג פריז (דאלי)

ג'נסן הואנג בהופעה - איך הוא הזניק את אנבידיה ב-5%

באיזה שלב נמצאת מהפכת ה-AI, מה אומר הואנג לאלו שטוענים שיש בועה, כל מה שאמר הואנג בשיחה עם משקיעים

מנדי הניג |

מניית אנבידיה עלתה 5% אחרי סגירת המסחר בהמשך לדוח טוב, תחזית טובה, ודברי ההרגעה של ג'נסן הואנג בשיחת הוועידה. הנה דבריו בשיחה ותשובות לשאלות שנשאל

על בועת ה-AI:

"היו הרבה דיבורים על בועת AI. מנקודת המבט שלנו, אנחנו רואים משהו שונה מאוד. כתזכורת, אנבידיה שונה מכל גוף אחר. אנחנו מצטיינים בכל שלב של AI - מאימון מקדים ואימון מאוחר ועד הסקה. ועם שני עשורים של ספריות האצה CUDA X, אנחנו גם יוצאי דופן בסימולציות מדע והנדסה, גרפיקה ממוחשבת, עיבוד נתונים מובנה ולמידת מכונה קלאסית."


הרחבה על המספרים של אנבידיה

על שלושת השינויים המאסיביים בפלטפורמה:

"העולם עובר שלושה שינויי פלטפורמה מאסיביים בו-זמנית. אנבידיה מתמודדת באופן ייחודי עם כל אחת משלוש הטרנספורמציות."

על המעבר הראשון:

"המעבר הראשון הוא ממחשוב כללי CPU למחשוב מואץ GPU. כאשר חוק מור מואט, לעולם יש השקעה מאסיבית בתוכנה שאינה AI, מעיבוד נתונים ועד סימולציות מדע והנדסה, המייצגת מאות מיליארדי דולרים בהוצאות על מחשוב ענן בכל שנה. רבות מהאפליקציות האלה, שרצו פעם באופן בלעדי על CPUs, עוברות כעת במהירות ל-CUDA GPUs. מחשוב מואץ הגיע לנקודת מפנה."

על המעבר השני:

"שנית, AI גם הגיע לנקודת מפנה ומשנה יישומים קיימים תוך כדי שהוא מאפשר חדשים לגמרי. עבור יישומים קיימים, AI גנרטיבי מחליף למידת מכונה קלאסית בדירוג חיפוש, מערכות המלצות, מיקוד פרסומות, חיזוי קליקים ומיתון תוכן - היסודות עצמם של תשתית ההיפרסקייל."

על המעבר השלישי - AI אגנטי:

"עכשיו גל חדש עולה, מערכות AI אג'נטיות המסוגלות לחשיבה, תכנון ושימוש בכלים. מעוזרי קידוד כמו Cursor ו-QuadCode ועד כלי רדיולוגיה כמו iDoc, עוזרים משפטיים כמו Harvey ונהגי AI כמו Tesla FSD ו-Waymo, המערכות האלה מסמנות את הגבול הבא של המחשוב."

סיכום שלושת המעברים: