מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

האם אנחנו בתחילתו של "מחזור על" בשוק הסחורות העולמי?

מרבית הסחורות הבסיסיות עלו בחצי השנה האחרונה לנוכח עלייה בביקושים, הפרעות בשרשרת האספקה העולמית והצורך של מנהלי הקרנות בשוק לגדר את הפורטפוליו שלהם נגד שוק ההון ומחיר הדולר שנפל
ארז ליבנה | (3)

בקיץ שעבר, כשהזהב חצה את רף ה-2,000 דולר והגיע לשיא של קרוב ל-2,070 דולר היו לא מעט אנליסטים שחזו שהזהב ימשיך לשבור שיאים. חלקם אפילו אמרו שיגיע ל-3,000 דולר. מאז אוגוסט האחרון ירד הזהב ב-11% בדיוק, כשנכון לכרגע מחיר החוזים העתידיים לאונקייה עומדים על 1,842 דולר. עם זאת, ב-12 החודשים האחרונים הזהב עולה בלמעלה מ-20%.

 

גם הכסף, שחווה לאחרונה ראלי נאה, עלה בשנה האחרונה בלא פחות מ-54%. פרט לנפט, שגם הוא עולה מאז שבחודש אפריל הגיע לשפל שאיש לא חשב שאפשרי: מחיר שלילי של 38 דולר עד שנסגר על 11 דולר לחוזה, כשבוחנים את מרבית הסחורות, רואים שהן גם עלו ועלו. מחירי המתכת (Iron-Ore) עלו בדצמבר על רקע חולשה בכרייה בברזיל מוכת הקורונה וסערה שהשביתה את נמלי אוסטרליה, ספקית המתכת הגדולה בעולם.

 

עוד דוגמאות? בבקשה. כותנה מס' 2 עלתה מ-68.5 דולר ל-50,000 פאונד, ללמעלה מ-85 דולר. כלומר עלייה של 24.2%. 5,000 בושלים של תירס אמריקאי עלו ב-12 החודשים האחרונים מ-383 דולר ל-533 דולר, או 39.2%. גם החיטה בארה"ב עלתה בקרוב ל-18%. מחירי חומרי הבנייה הבסיסיים עלו לפחות ב-10% ב-2020. הסויה גם עלתה ב-50% בשנה האחרונה.

אז למה כל הסחורות עולות כבר חצי שנה?

בכלל, סל של 27 סחורות שנעקבים אחרי מנהלת הנכסים סאמרהייבן הבריטית, מראה שכולם הציגו תשואות חיוביות מאז מחצית 2020. "זה מאוד לא שגרתי. הסתכלנו 50 שנה אחורה על הנתונים ולא ראינו שכל הסחורות עלו בבת אחת", אמר קורט נלסון, שותף בסאמרהייבן לפייננשל טיימס.

 

נסלון אומר עוד כי הקטליסט לראלי הוא חששות שהסיוע המוניטרי חסר התקדים שהונהג בזמן משבר הקורונה יגרמו לעלייה באינפלציה, מה שמכריח את מנהלי הקרנות לגדר את עצמם באמצעות רכישת מתכות ונפט.

 

עם זאת, לא כולם סבורים שאנחנו בתחילתו של סופר סייקל. "מה שיש לנו כרגע זו התאוששות מחזורית, תודות למילוי המלאים באירופה, ארה"ב וסין, לצד הפרעות גדולות בשרשרת האספקה", אמר ג'ורג' שבלי, מנהל פורטפוליו בקרן 91, אבל הסופר סייקל להערכתו יתחיל "רק בעוד שנתיים שלוש".

 

אז אחרי עשור שבו סקטורי הטכנולוגיה והשירותים להטו ושוק הסחורות נדחק הצידה, הסחורות עושות קאמבק, יש כאלה שיגידו שאפילו מתחיל "סופר-סייקל". כלומר 'מחזור על' שיעלה את מחירי הסחורות בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

כאמור, זה לא נעלם מעיני הכרישים של וול סטריט, כשיותר ויותר גופי השקעה הופכים לשוריים על שוק הסחורות. "זה קל וגם כנראה מדויק להציג את התחזית לשוק הסחורות ב-2021 כהתאוששות בצורת V לסחר בזמן החיסונים", כתבו בגולדמן זאקס במכתב למשקיעים. "אנחנו חושבים שההתאוששות במחירים יהיה תחילתו של שוק שורי בתחום הסחורות", הוסיפו.

 

מה שסייע לעליית מחירי הסחורות הוא היחלשות הדולר, שכולן מוצמדים אליו, כמו יתר מטבעות העולם. המחיר שירד בשל ההיחלשות, גרם לסחף לעבר הסחורות ובתמורה העלה את מחירן. "מאז 2010 ראינו ראלי בשווקים הפיננסיים, דולר חזק, ירידה בריביות וצפי לירידה באינפלציה", אמר אליוט גלר, שותף בחברת קורקומודטי (CoreCommodity). "כיום אנחנו עדים לעלייה באינפלציה, ירידה בדולר וריביות שכבר על האפס או שליליות", הוסיף.

 

מה שעוד מעלה את ערכי הסחורות, לפחות אלה הקושרים לתעשיית הבנייה, כמו נחושת, זו התחזית לפיה ממשלות יגבירו את ההשקעות שלהן בתשתיות בעשור הקרוב בסכום שנע בין 1 ל-2 טריליון דולר. להערכת בנק ההשקעות הגדול בעולם, זה יעלה את הביקושים לסחורות עוד יותר.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מענין. (ל"ת)
    הקורא 12/02/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק מזומן 11/02/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    הדרך לברוח מאינפלציה לשמור על ערך הכסף ולמנוע מכרישי וולסטריט והבנקים להרויח על חשבוננו.מתחיל מחסור בזהב וכסף ולבנקים לא תהיה שליטה ...
  • 1.
    שלמה 11/02/2021 19:41
    הגב לתגובה זו
    מהמחירים שלפני כמה שנים אפשר לראות את זה בגרפים ולכן יש עדיין מקום להמשך המגמה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.