ריי דליו
צילום: Getty

"כדי להרוויח בשוק בסין, צריך פורטפוליו לכל מזג אוויר"

ריי דליו, המייסד של חברת ברידג'ווטר ואחד מהמשקיעים הבולטים בוול סטריט, אומר כי כדאי להיכנס לשוק הסיני ומניח את האסטרטגיה שלו איך נכון לעשות זאת
ארז ליבנה | (5)

הפער בין היחסים בין מדינות, לבין היחסים בין המשקיעים לבין כלכלות של מדינות, טומן בחובו הבדלים גדולים. דוגמה מובהקת לכך היא העובדה שגם בשיא מלחמת העולם השניה, בעוד ארצות הברית ובעלות בריתה נלחמות בנאצים על אדמת אירופה, IBM (סימול: IBM) המשיכה לנהל את מערכות המחשוב של הנאצים, וקוקה קולה (KO) המשיכה לייצר ולשלוח לשם משקאות, בעיקר את הפאנטה שהמציאה במיוחד לשוק הגרמני באותה התקופה.

 

גם היום, למרות המתיחויות, קורה, פחות או יותר, אותו הדבר. אמנם בעוד ארצות הברית וסין נלחמות על ההגמוניה העולמית בשווקים הטכנולוגיים והפיננסיים, החשיפה של מרבית המשקיעים הגדולים ירדה בשוק הסיני מאז התפרצות הקורונה. אך בזמן האחרון ישנו שינוי מגמה בקרב המשקיעים האמריקאים שדווקא חוזרים לשווקים הסיניים, מאחר והם מזהים הזדמנויות רבות בכלכלה הסינית הצומחת והיחידה שמראה סימני יציבות בתקופתנו.

 

המשקיע והמיליארדר, ריי דליו, אומר שכרגע רבים עדיין נמצאים בחשיפת חסר לשווקים הסיניים והסביר מה האסטרטגיה שהוא פועל על פיה. "הדרך לשחק בשווקים הסיניים, הוא לבנות פורטפוליו מגוון, שמצריך איזון מסוים", אמר דליו בראיון ל-CNBC.

 

"לגישתנו לשוק הסיני אנחנו קוראים גישה 'בכל מזג אוויר', שבה מגיעים לאיזון בפורטפוליו מבלי להוריד את ההחזר המצופה. משם כדאי לבצע מהלכים טקטיים – הקשורים לתמחור נכסים ולדירוג שלהם", המשיך.

 

דליו גם צופה שהשימוש ביואן יגבר בזמן הקרוב, בשל חולשת כלכלות אירופה וארה"ב, שנפגעו בעצמה ממגפת הקורונה, בעוד סין הצליחה לייצב את המדינה ובדרך להציג צמיחה שנתית של 2%. "אנחנו נהיה עדים לתהליך של בינאום של היואן, מאחר ולמטבעות רבים יש קשיים וייווצר איזשהו ואקום בזירה הזו", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נועם 11/10/2020 06:20
    הגב לתגובה זו
    מדובר בזכיין הגרמני המקומי של קוקה קולה שניסה להמשיך לייצר קוקה קולה בתוך גרמניה, וכשלא הצליח לייבא את המרכיבים לקולה , הוא המציא את פאנטה מרכיבים מקומיים בתור תחליף.נא לבדוק עובדות לפני שמפרסמים. אתם עיתון של כלכלה ושוק ההון. עובדון הן הכל
  • מה אתה מצפה זה ביזפורטל (ל"ת)
    12/10/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ליזי 07/10/2020 17:05
    הגב לתגובה זו
    בסין - אינטרנט / קומוניקציה /ומיכשור רפואי דרך בורסת שנזן.
  • ARTICK19 08/10/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
    אני למשל מחזיק בTENCENTS ו XIN
  • 1.
    ג'סי 07/10/2020 14:58
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר להשקיע בלי שקיפות? איך אפשר להשקיע בלי רגולציה שתומכת במשקיע הקטן שלא יצא לבתי משפט על עושק כספו?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.