דניאל שרייבר שי ווינינגר
צילום: פייסבוק, ניתן לפנות למערכת לקרדיט מלא

רכבת ההרים: האם למונייד יכולה לשלוט בשוק הביטוח?

החברה דיווחה השבוע בפעם הראשונה תוצאותיה כחברה ציבורית וניפצה את צפי האנליסיטים בשורה העליונה והתחתונה. עם זאת, הצפי של החברה לרבעון הקרוב ולשנת 2020 כולה מרתיע את המשקיעים
אור צרפתי | (3)

למונייד (סימול:LMND) עשתה זאת בענק לפני כחודשיים כאשר הונפקה לראשונה בבורסה בניו יורק. ההספק של מניית החברה מאז ההנפקה מדהים: הנפקה ב-29 דולר, זינוק ל-90 דולר וירידה בימים האחרונים לרמה של 58 דולר. 

החברה אשר מנסה להמציא את ענף הביטוח מחדש, באמצעות מודל עסקי מסוג אחר ויתרון טכנולוגי עצום, דיווחה השבוע בפעם הראשונה על תוצאותיה כחברה ציבורית. הכנסות הרבעון השני הסתכמו ב-29.9 מיליון דולר, עלייה של כ-86% לעומת 16.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. האנליסיטים העריכו הכנסות בסך 29.3 מיליון דולר. 

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד נקי של 21 מיליון דולר, או 1.77 דולר למניה, שיפור לעומד הפסד של 2.09 דולר למניה ברבעון המקביל. החברה הכתה את צפי האנליסיטים שהעריכו הפסד של 36.5 מיליון דולר או 2.18 דולר למניה. 

 

החברה דיווחה על צמיחה של 84% במספר המשתמשים שהסתכם ב-814,600 לקוחות. 

 

המודל של למונייד משנה את התפיסה של הצרכן לגבי חברות הביטוח. בניגוד ליתר חברות הביטוח אשר מרוויחות יותר ככל שהיקף התביעות קטן יותר, ויעשו מאמצים רבים כדי להתכחש לתביעה, לימונייד הצליחה להסיר את ניגוד אינטרסים זה. החברה שומרת על עמלה של 25% מהפרמיות, וכי ה-75% הנותרים זמינים לתביעות, וכי יתרת עודפי הכספים יתרמו לצדקה לפי בחירת המשתמש בסוף השנה, מהלך אלטרואיסטי שיווקי. 

 

כיום החברה מציעה ביטוח דירה וביטוח לחיות מחמד, אך מכוונת אל עבר הביטוח בריאות וביטוח חיים, בעלי היקף הכנסות משמעותי יותר גדול. הבעיה הגדולה של החברה היא שהאלגוריתמים עליהם מבוסס היתרון הטכנולוגי, מהווים יתרון רק בשוק ביטוח הדירה, ובמידה והחברה רוצה לגדול אל עבר שווקים נוספים, עליה להמציא עצמה מחדש. כשברקע ענקיות הביטוח בעלות שווי של מילארדים אשר יכולות לייצר טכנולוגיות דומות . 

 

החברה למעשה משתמשת בבינה מלאכותית כדי לייעל את עסקי הביטוח המסורתיים. באמצעות ״הבוט מאיה״ הנותן מענה לשירות הלקוחות, ״הבוט ג׳ים״ אשר מעבד את התביעות, ותהליכים שונים מאחורי הקלעים, מטפלת למונייד בכ-32% מבקשות התמיכה ע״י בינה מלאכותית, לצורך השוואה בשנת 2017 הנתון עמד על 6% בלבד. 

 

בביטוח הדירה, מבטחים רגילים עשויים לשאול כ-20 שאלות ואיסוף של כ-20 נתונים נוספים. מאיה שואלת פחות שאלות ולמרות זאת אוספת אלפי נתונים בו זמנית, מאחסנת את כל אותם נתונים בקלות רבה, בזמן מהיר יותר וביעלות יותר מכל אדם. כיצד הם עושים זאת ? הם משתמשים במאגרי המידע העירוניים, מרמת תרשימי המבנה בו אתה גר ועד כמה זמן לוקח למכבי אש להגיע אל הדירה במקרה של שרפה, את נתונים אלו משקללת מערכת הבינה המלאכותית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

זהו גם עקב האכילס של החברה, כאשר יתרון החברה בנוי על אותו אלגוריתמים השואב נתונים במהירות וביעלות ממאגרי מידע קיימים. יכולת ההתרחבות מוגבלת שכן לא ניתן לבטח ערים ומדינות בהם אין מאגרי מידע כה מפורטים (אם שאלתם למה היא לא פועלת בישראל), וכי היא צריכה להמציא מערכת חדשה לגמרי בשווקי ביטוח אחרים. 

 

אך שלא תטעו שוק הביטוח בארצות הברית מגלגל מיליארדים, ומספיק ללמונייד לנגוס לפחות בשלב הראשוני רק בביטוחים קטנים יותר. מערכת הבינה המלאכותית לא רק נותנת שירותי ידידותי בצורת בוטים שונים, אלא גם משיגה תוצאות של ממש. 

 

כאשר מנתחים דוחות של חברות ביטוח, יש נתון אחד שצריך לשים אליו לב יחס ההטבה להפסד , התביעות ששולמו מחולקות בפרמיות שנגבו, וכי כל נתון שמתחת ל-1 הוא רווחי וההפך. ברבעון הראשון של 2017 יחס זה עמד על 3.68 בעוד הממוצע בענף עומד על 0.82, אך יכולת הלמידה של המערכות הביא את היחס ברבעון הנוכחי ל-0.67.

היופי בעסק של למונייד הוא שיותר מ-90% מלקוחותיה הינם חדשים בתחום הביטוח. החברה מחזרת אחר הלקוח בשלבים מוקדים, ונותנת להם מספיק סיבות לגדול יחד עם החברה ככל שצרכי הביטוח שלהם עולים. בעוד שלמונייד ממלאת תביעות באופן מידי ומנפיקה תכניות חדשות תוך דקות, למתחרות הגדולות שלה לוקח מספר ימים עם אינטרס מובהק לדחות את התביעה. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אין בה שום בשורה , רק שיווק מדהים (ל"ת)
    משה 14/08/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סוכן ביטוח 13/08/2020 21:53
    הגב לתגובה זו
    לא הבנתי אם זאת כתבה או קופיפייס לדף המסרים של החברה. מצטער אבל לא רואה שום דבר שהחברה הזאת עושה שכל אחד אחר לא עושה ובקלות. בקיצור מי שלא מבין כלום בביטוח מנפח את הדבר הזה.
  • 1.
    אדם 13/08/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
    מניה פח אשפה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.