פאואל
צילום: gettyimages

בנק אוף אמריקה: הפד' ינצל רק כ-15% מתוכניות התמריצים החדשות

הפד' הגזים במספר התוכניות שהכריז בחודשים האחרונים? לטענת בנק אוף אמריקה, כמעט ולא יעשה שימוש בתוכניות הרבות שהכריז הבנק בשיא המשבר וצפויות להיות מושקות בתקופה הקרובה. אם הפד' ישנה את הקריטריונים, מדובר במהלך חיובי לשווקים
עמית נעם טל | (1)

במטרה לעצור את הפאניקה בשווקים במהלך הרבעון הראשון של 2020 הכריז הבנק המרכזי בארה"ב על אינספור תוכניות תמריצים. היום, כאשר התנודתיות בשווקים ירדה משמעותי וכאשר המדדים המובילים בוול סטריט ביצעו תיקון חד, נראה כי לא בטוח שיהיה צורך בכל התוכניות שהוכרזו. 

במחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה חילקו את התוכניות של הפד' ל-3 סוגים: הרכישות של הפד' האג"ח הממשלתי ושוק האג"ח מגובה משכנתאות, תוכניות במטרה להגדיל את הנזילות בשווקים ותוכניות שנועדו להוריד את עלויות המימון לעסקים. 

בשוק האג"ח הממשלתי - הפד' רכש מאז אמצע מארס האחרון אגרות חוב של ארה"ב בהיקף של 1.5 טריליון דולר. מדובר בקצב רכישות חסר תקדים ביחס לתוכניות הרכישה הקודמות שביצע הבנק. נציין כי גם לאחר שהפד' הוריד בשישי האחרון את קצב הרכישות לרמה של 4.5 מיליארד דולר ביום, עדיין מדובר בקצב הגבוה מכל התוכניות שביצע הבנק בעשור האחרון. 

ההתערבות של הפד' בשוק האג"ח הממשלתי ביחס לתוכנית התמריצים הקודמות

בבנק צופים כי הפד' ימשיך לבצע רכישות של 4.5-5 מיליארד דולר בתקופה הקרובה אך מציינים כי בכירי הפד' רמזו כי יספקו תחזיות חדשות בהחלטת הריבית האחרונה. להערכתם, בסופו של דבר הפד' יבצע רכישות של 50-70 מיליארד דולר בחודש בשוק זה.

בשוק האג"ח מגובה משכנתאות - הפד' ביצע רכישות של 570 מיליארד דולר במהלך החודשים האחרונים, כאשר מדובר בהתערבות גדולה יותר מהתערבות בשוק האג"ח הממשלתי עם לוקחים בחשבון את גודל השוק. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הפד' ישמור על קצב רכישות של 50 מיליארד דולר עד לסוף 2020. 

תוכניות להגדלת הנזילות בשוק

קווי האשראי לשאר הבנקים המוזלים - מדובר בתוכנית שנעשה בה שימוש רב בחודשים האחרונים, כאשר מאזן הבנק האחרון מצביע כי הפד' הזרים באמצעות כלי זה כ-450 מיליארד דולר ל-15 בנקים מרכזיים אחרים בעולם. לטענת בנק אוף אמריקה, הפד' לא צפוי לבצע שינויים משמעותיים בתוכנית זו, מלבד הארכה של התוכנית לאחר ספטמבר הקרוב. 

תוכניות ה-MMLF וה-CPFF - מדובר ב-2 תוכניות שנועדו למנוע מצוקת נזילות בשוק לטווחים הקצרים, כפי שהורגש במהלך מארס האחרון. בבנק מציינים כי השימוש בתוכנית זו ירד משמעותית בתקופה האחרונה והן משמעות כעת רק ל"גיבוי" לשוק. לטענתם, הפד' יכול לשנות את התנאים בתוכניות אלו, אך סביר שלא יעשה זאת ללא הרעה משמעותית בתנאי השוק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

התוכניות שנועדו להקל בעלויות המימון לעסקים 

התוכניות שמשכו את רוב תשומת הלב בתקופה האחרונה. להערכת הכלכלנים בבנק אוף אמריקה, ללא שינוי בתנאי התוכניות, הפוטנציאל של תוכניות אלו נמוך. 

כך לדוגמה בתוכנית ה-SMCCF (שבה הפד' מבצע רכישות בשוק האג"ח הקונצרני), מוגבל הפד'מוגבל לרכישה של מקסימום 20% מכלל הנכסים המונהלים על ידי תעודות הסל העוקבות אך שוק האג"ח הקונצרני. בנוסף, הפד' מבצע רכישות בפרימום של עד 1% על השווי הנכסים של תעודות אלו. 

לנוכח הגבלות אלו, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי ביכולותו של הפד' לבצע רכישות של רק 30 מיליארד דולר בתעודות הסל העוקבות אחר החברות בדירוג גבוה ו-10 מיליארד דולר בתעודות הסל העוקבות אחר שוק האג"ח זבל - רחוק משמעותית מהפוטנציאל של תוכניות אלו. 

בנוגע לתוכנית ההלוואות לעסקים הקטנים (Main Street Lending Facility), תוכנית הדגל של הפד' שעדיין לא הושקה, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי השימוש בתוכנית זו יהיה נמוך בסופו של דבר. לטענתם, הבנקים בארה"ב יעדיפו להשאיר את הסיכון אצלם ולא לשתף פעולה עם הפד'. בנוסף, גם הלווים הטובים יעדיפו לקבל הלוואה מהבנקים במקום מהפד' לנוכח ההגבלות שמגיעות עם הלוואות אלו. בבנק אוף אמריקה טוענים כעת כי הפד' יצטרך לבצע שינויים בקריטריונים אם הוא רוצה שהתוכנית תצליח. 

גם התוכנית להתערבות בשוק האג"ח המוניציפלי (MLF) שצפויה להיות מושקת בתקופה הקרובה הופכת ללא רלוונטית, שכן הריביות המוצעות בתוכנית גבוהות כעת מהריביות בשוק. עם זאת, התוכנית עדיין אטרקטיבית להנפקות בדירוגים של BBB-. לנוכח נתונים אלו, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הפד' יוכל לנצל רק 90 מיליארד דולר, כ-18% בלבד מכוח הקניה הרשמי של התוכנית. 

בסה"כ, בבנק אוף אמריקה מציינים כי נכון להיום, נראה כי הפד' יוכל לנצל רק כ-15% בלבד מהפוטנציאל של התוכניות שהוכרזו בחודשים האחרונים. האמת, שמדובר בהישג מאוד משמעותי של הפד', שהצליח להחזיר את הפעילות בשווקים הפיננסים לרמות נורמליות מבלי להשתמש בכל הנשקים. בבנק מציינים כי אם הפד' יבחר בסופו של דבר להקל בקריטריונים, מדובר במהלך שצפוי לגרום לרוח גבית לשווקים.  

הצפי לניצול התוכניות של הפד' ע"פ בנק אוף אמריקה:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מגן הציבור 01/06/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
    ארהב עלולה להגיע לחדלות פרעון
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.