נפט
צילום: iStock

דלק מבקשת לצמוח בשוק שהולך אחורה, ההימור יכול להצליח?

מניית דלק קבוצה משלימה צניחה של יותר מ-32% מהשיא שקבעה בתחילת ינואר. האחרון בכנס המשקיעים הבוקר הציגה ההנהלה אופטימיות רבה בנוגע לתוכניות לפיתוח לוויתן, אך דבר אחד היה חסר - התייחסות לשינויים הגדולים שעובר הסקטור בחודשים האחרונים. הבנקים בארה"ב מורידים חשיפה לסקטור מחשש להפסדים
עמית נעם טל | (9)

לאחר ששנת 2019 הייתה חלשה לבעלי המניות של דלק קבוצה 1.67% , שנת 2020 נפתחה בסערה כאשר השלמת עסקת מכירת מניות השליטה בהפניקס תמורת 1.57 מיליארד שקל והתחלת הזרמת הכסף ממאגר לוויתן גרמו למניית החברה לזינוק של 28% בתוך מספר ימים. מאז, האופטימיות של תחילת השנה התפוגגה במהירות, כאשר מניית החברה משלימה צניחה של יותר מ-32% מהשיא. 

בכנס המשקיעים הבוקר (לכתבה המלאה), הציגה החברה אופטימיות רבה בנוגע לפעילותיה. דובר שם על הרווחיות של החברה ובעיקר על הצמיחה ורצון לפתח עוד את מאגר לוויתן. רק פרט אחד היה חסר בכנס הבוקר – התייחסות לשינויים הדרמטיים שמתחוללים כעת בשוקי הנפט והגז בעולם ומשפיעים על החברה.

נזכיר כי דלק קבוצה עברה בשנים האחרונות להתמקד בעיקר בתחום הגז והנפט. זרוע אחת של החברה היא פעילות בישראל דרך דלק קידוחים. הזרוע השנייה היא הפעילות בים הצפוני, באמצעות איתקה ונכסי שברון, והשלישית היא פעילות אקספלורציה בצפון אמריקה. במקביל, לדלק נותרו כמה נכסים מחוץ לעולם הנפט והגז.

המהפכה המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום האנרגיה היא פצלי השמן, טכנולוגיות קידוח חדשנית שפתח שהורידה את עלויות ההפקה ופתחה גישה למשאבים חדשים. בזכות מהפכה זו, ארה"ב הפכה במהלך 2019 ליצואנית הנפט הגדולה בעולם. 

מהפכה זו מומנה ברוב העשור האחרון ע"י המערכת הבנקאית בארה"ב, ובפרט הבנקים הקטנים (האזוריים). הסיבה לכך הייתה די ברורה: הכסף היה זול והנפט והגז נחשבו סקטורים יציבים (כאשר במקרה הגרוע ניתן לקחת את הביטחונות).  

האשראי שהוענק לסקטור נעצר בפעם הראשונה ב-2014-2015, כאשר הכניסה לתוקף של תקנות באזל 3 העלו משמעותית לבנקים את העלויות עבור הלוואות אלו. הפעם השניה היא החודשים האחרונים של 2019. נתוני הפד' האחרונים בנוגע להלוואות של הבנקים לתעשייה (בעיקר הנפט), הצביעו על ירידה חדה במהלך החודשים האחרונים של 2019. 

השינוי השנתי בכמות ההלוואת  של הבנקים בארה"ב לתעשייה: ב-2015 זה הוביל לבעיה משמעותית בסקטור האנרגיה

קיראו עוד ב"גלובל"

זה לא נגמר – הרוב המוחלט של הבנקים האזוריים הודיעו כי הם צפויים להוריד עוד יותר את החשיפה לסקטור הנפט והגז, בעיקר כי הם מעריכים כי מדובר בסופו של הסייקל וכי מספר פשיטות הרגל בתחום צפוי להיות גדול בתחום זה (לדוגמא: הדו"חות של הנטיגנטון בנקשייר). 

בעולם שבנוי על חוב, אשראי מבנקים הוא כמו "אוויר לנשימה" וכאשר הבנקים מהדקים דרישות לסקטור מסויים, הסיטואציה עבור החברות בסקטור הופכת למאתגרת במיוחד כאשר עלויות המימון גדלות. ע"פ הנתונים האחרונים של משרד עורכי הדין Haynes and Boone, מספר הבקשות לפשיטות רגל בתחום זינק ב-2019 ל-65 חברות, עלייה של 51% ביחס ל-2018. החוב הכולל של החברות שהגישו בקשה לפשיטת רגל הסתכם ב-35 מיליארד דולר. 

אחד האפקטים שיש לגידול בבקשות לפשיטות רגל, לפחות בשלב הראשוני, הוא גידול בהיצע הנפט, שכן לעיתים קרובות הנפט שמפיקה החברה משמש כביטחונות. אם נוסיף לכך את האירועים האחרונים שמתרחשים בסין סביב נגיף הקורונה והחשש מהאטה כלכלית, התנודתיות במחיר הנפט עשויה להיות רק בתחילתה. 

ונחזור לדלק קבוצה

כנס המשקיעים הציג בהחלט מספר רב של נתונים טובים, אך גורר גם כמה סימני שאלה. הראשון, חלק מהאסטרטגיה של החברה הוא לבצע הנפקה של חברת אתיקה בבורסה בלונדון. לנוכח ההתרחקות של הבנקים מהסקטור בחודשים האחרונים והאירועים האחרונים בסין, קשה לראות איך החברה מצליחה להנפיק את החברה בהצלחה (מבלי להתפשר משמעותית על המחיר). 

בנוסף, הקבוצה מצפה לא רק לשרת את חובותיה אלא גם להקטין את החוב בצורה משמעותית בשנים הקרובות דרך פירעונות מוקדמים בזכות התזרימים מאיתקה (150-200 מיליון דולר). הצפי האחרון (לאחר שעבר שינוי בעקבות דרישת הרשות) של החברה בנוגע לתזרים המזומנים מהמגרים שרכשה החברה משברון, מבוסס על ההנחה כי מחיר הנפט מסוג ברנט יעמוד ב-2020 על 68.3 דולר לחבית ויעלה בהדרגה עד לרמה של 90 דולר לחבית בשנת 2030. בחברה מציינים כי הם גידרו את רוב תפוקת הנפט ל-2020, אך מה יקרה בשנים הבאות?

עוד סוגיה שעולה היא הרצון להמשיך ולבצע השקעות גדולות במאגר לוויתן. כפי שכבר תואר, הסביבה הנוכחית בסקטור היא לא האידאלית למהלכים מסוג זה (מהלך שכרוך בגידול נוסף בחוב). ​ובמילים פשוטות: דלק קבוצה רוצה להרחיב את השקעותיה בסקטור בזמן ששאר השחקנים בשוק בוחרים להתרחק ממנו. האם ההימור יצליח?

השוק מתייחס לסימני שאלה אלו, כאשר מניית החברה נסחרת במקביל לתנודות בסקטור  בחודש האחרון. נציין כי במקביל עלויות ההון של החברה כבר עלו בחודשים האחרונים, כאשר התשואות של חלק מהאג"חים עלו כבר לרמה של 7.2%.

גרף דלק קבוצה מול תעודת הסל XOP, העוקבת אחר הסקטור בארה"ב. לא ניתן לנתק את דלק מהמתרחש בסקטור

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    מכור 04/02/2020 08:28
    הגב לתגובה זו
    סורט זה כל הסיפור, בסוף האמת תנצח ואת זה נראה בקרוב במאזן הקרוב, מי שמוכר בפניקה יוכל את הראש
  • 5.
    נפילה גדולה 04/02/2020 02:25
    הגב לתגובה זו
    הסינים וההודים יצרכו יותר ממה שמפיקים.
  • 4.
    סוחר 03/02/2020 23:31
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הוא גם צודק והמניות האלה יעלו חזק מאוד מתי לא יודע.אבל במוקדם או מאוחר הכסף מהדוחות ידבר ושכסף מלוויתן יכנס המניות האלה יטוסו.בנתיים אני בטוח שתשובה אוסף בפאניקה וכך גם מקורביו.תמיד הציבור מוכר בפאניקה ובטוח שזה צולל לנצח.ימים יגידו מי צודק השורטיסטים או לוויתן ותשובה.
  • 3.
    נפט בעגלה 03/02/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    המטוסים טסים על דלק נוזלי האוניות גם המשאיות גם הרכבות בחלקם גם והרכב החשמלי בחיתולו לכן צריכת הנפט בעולם לא תיקטן.
  • 2.
    אלון 03/02/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    ללוויתן ותמר יש חוזים בשווי עשרות מליארדי דולרים וזה לפני שכל המפעלים בארץ יוסבו לגז. הסיבה לנפילות במניות אינה כלכלית אלא מניפולציה שגובלת בפשע. אחרת, איך אפשר להסביר שלא פעם ולא פעמיים, אותן מניות גז עולות באחוזים ניכרים רוב שעות המסחר ולקראת סגירה פתאום הן צוללות ומסיימות באפס?? וזה בימים בהם היו חדשות טובות. איך אפשר שלא להבחין בפשע שמתנהל במסחר זה??
  • נופל בסוף המסחר בגלל ארהב (ל"ת)
    שם יורד פה מפרקים 03/02/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החופר 03/02/2020 20:17
    הגב לתגובה זו
    נופל בבור....יתומים אלמנות גימלאים לא ישכחו לעולם איך עשקו אותם באגח דלק נדלן
  • אבישלום 04/02/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    תמיד אני נהנה לראות איך רק יתומים, אלמנות וגימלאים משקיעים בארץ, סימן שמצבם טוב.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.