דלק מבקשת לצמוח בשוק שהולך אחורה, ההימור יכול להצליח?
לאחר ששנת 2019 הייתה חלשה לבעלי המניות של דלק קבוצה 0.43% , שנת 2020 נפתחה בסערה כאשר השלמת עסקת מכירת מניות השליטה בהפניקס תמורת 1.57 מיליארד שקל והתחלת הזרמת הכסף ממאגר לוויתן גרמו למניית החברה לזינוק של 28% בתוך מספר ימים. מאז, האופטימיות של תחילת השנה התפוגגה במהירות, כאשר מניית החברה משלימה צניחה של יותר מ-32% מהשיא.
בכנס המשקיעים הבוקר (לכתבה המלאה), הציגה החברה אופטימיות רבה בנוגע לפעילותיה. דובר שם על הרווחיות של החברה ובעיקר על הצמיחה ורצון לפתח עוד את מאגר לוויתן. רק פרט אחד היה חסר בכנס הבוקר – התייחסות לשינויים הדרמטיים שמתחוללים כעת בשוקי הנפט והגז בעולם ומשפיעים על החברה.
נזכיר כי דלק קבוצה עברה בשנים האחרונות להתמקד בעיקר בתחום הגז והנפט. זרוע אחת של החברה היא פעילות בישראל דרך דלק קידוחים. הזרוע השנייה היא הפעילות בים הצפוני, באמצעות איתקה ונכסי שברון, והשלישית היא פעילות אקספלורציה בצפון אמריקה. במקביל, לדלק נותרו כמה נכסים מחוץ לעולם הנפט והגז.
המהפכה המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום האנרגיה היא פצלי השמן, טכנולוגיות קידוח חדשנית שפתח שהורידה את עלויות ההפקה ופתחה גישה למשאבים חדשים. בזכות מהפכה זו, ארה"ב הפכה במהלך 2019 ליצואנית הנפט הגדולה בעולם.
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- מנצלים את המומנטום: קבוצת דלק ו-ENI מכרו 3% ממניות איתקה תמורת כ-100 מיליון פאונד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהפכה זו מומנה ברוב העשור האחרון ע"י המערכת הבנקאית בארה"ב, ובפרט הבנקים הקטנים (האזוריים). הסיבה לכך הייתה די ברורה: הכסף היה זול והנפט והגז נחשבו סקטורים יציבים (כאשר במקרה הגרוע ניתן לקחת את הביטחונות).
האשראי שהוענק לסקטור נעצר בפעם הראשונה ב-2014-2015, כאשר הכניסה לתוקף של תקנות באזל 3 העלו משמעותית לבנקים את העלויות עבור הלוואות אלו. הפעם השניה היא החודשים האחרונים של 2019. נתוני הפד' האחרונים בנוגע להלוואות של הבנקים לתעשייה (בעיקר הנפט), הצביעו על ירידה חדה במהלך החודשים האחרונים של 2019.
השינוי השנתי בכמות ההלוואת של הבנקים בארה"ב לתעשייה: ב-2015 זה הוביל לבעיה משמעותית בסקטור האנרגיה
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
זה לא נגמר – הרוב המוחלט של הבנקים האזוריים הודיעו כי הם צפויים להוריד עוד יותר את החשיפה לסקטור הנפט והגז, בעיקר כי הם מעריכים כי מדובר בסופו של הסייקל וכי מספר פשיטות הרגל בתחום צפוי להיות גדול בתחום זה (לדוגמא: הדו"חות של הנטיגנטון בנקשייר).
בעולם שבנוי על חוב, אשראי מבנקים הוא כמו "אוויר לנשימה" וכאשר הבנקים מהדקים דרישות לסקטור מסויים, הסיטואציה עבור החברות בסקטור הופכת למאתגרת במיוחד כאשר עלויות המימון גדלות. ע"פ הנתונים האחרונים של משרד עורכי הדין Haynes and Boone, מספר הבקשות לפשיטות רגל בתחום זינק ב-2019 ל-65 חברות, עלייה של 51% ביחס ל-2018. החוב הכולל של החברות שהגישו בקשה לפשיטת רגל הסתכם ב-35 מיליארד דולר.
אחד האפקטים שיש לגידול בבקשות לפשיטות רגל, לפחות בשלב הראשוני, הוא גידול בהיצע הנפט, שכן לעיתים קרובות הנפט שמפיקה החברה משמש כביטחונות. אם נוסיף לכך את האירועים האחרונים שמתרחשים בסין סביב נגיף הקורונה והחשש מהאטה כלכלית, התנודתיות במחיר הנפט עשויה להיות רק בתחילתה.
ונחזור לדלק קבוצה
כנס המשקיעים הציג בהחלט מספר רב של נתונים טובים, אך גורר גם כמה סימני שאלה. הראשון, חלק מהאסטרטגיה של החברה הוא לבצע הנפקה של חברת אתיקה בבורסה בלונדון. לנוכח ההתרחקות של הבנקים מהסקטור בחודשים האחרונים והאירועים האחרונים בסין, קשה לראות איך החברה מצליחה להנפיק את החברה בהצלחה (מבלי להתפשר משמעותית על המחיר).
בנוסף, הקבוצה מצפה לא רק לשרת את חובותיה אלא גם להקטין את החוב בצורה משמעותית בשנים הקרובות דרך פירעונות מוקדמים בזכות התזרימים מאיתקה (150-200 מיליון דולר). הצפי האחרון (לאחר שעבר שינוי בעקבות דרישת הרשות) של החברה בנוגע לתזרים המזומנים מהמגרים שרכשה החברה משברון, מבוסס על ההנחה כי מחיר הנפט מסוג ברנט יעמוד ב-2020 על 68.3 דולר לחבית ויעלה בהדרגה עד לרמה של 90 דולר לחבית בשנת 2030. בחברה מציינים כי הם גידרו את רוב תפוקת הנפט ל-2020, אך מה יקרה בשנים הבאות?
עוד סוגיה שעולה היא הרצון להמשיך ולבצע השקעות גדולות במאגר לוויתן. כפי שכבר תואר, הסביבה הנוכחית בסקטור היא לא האידאלית למהלכים מסוג זה (מהלך שכרוך בגידול נוסף בחוב). ובמילים פשוטות: דלק קבוצה רוצה להרחיב את השקעותיה בסקטור בזמן ששאר השחקנים בשוק בוחרים להתרחק ממנו. האם ההימור יצליח?
השוק מתייחס לסימני שאלה אלו, כאשר מניית החברה נסחרת במקביל לתנודות בסקטור בחודש האחרון. נציין כי במקביל עלויות ההון של החברה כבר עלו בחודשים האחרונים, כאשר התשואות של חלק מהאג"חים עלו כבר לרמה של 7.2%.
גרף דלק קבוצה מול תעודת הסל XOP, העוקבת אחר הסקטור בארה"ב. לא ניתן לנתק את דלק מהמתרחש בסקטור
- 7.דירה=קורת גג 15/04/2020 06:40הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 6.מכור 04/02/2020 08:28הגב לתגובה זוסורט זה כל הסיפור, בסוף האמת תנצח ואת זה נראה בקרוב במאזן הקרוב, מי שמוכר בפניקה יוכל את הראש
- 5.נפילה גדולה 04/02/2020 02:25הגב לתגובה זוהסינים וההודים יצרכו יותר ממה שמפיקים.
- 4.סוחר 03/02/2020 23:31הגב לתגובה זולדעתי הוא גם צודק והמניות האלה יעלו חזק מאוד מתי לא יודע.אבל במוקדם או מאוחר הכסף מהדוחות ידבר ושכסף מלוויתן יכנס המניות האלה יטוסו.בנתיים אני בטוח שתשובה אוסף בפאניקה וכך גם מקורביו.תמיד הציבור מוכר בפאניקה ובטוח שזה צולל לנצח.ימים יגידו מי צודק השורטיסטים או לוויתן ותשובה.
- 3.נפט בעגלה 03/02/2020 22:38הגב לתגובה זוהמטוסים טסים על דלק נוזלי האוניות גם המשאיות גם הרכבות בחלקם גם והרכב החשמלי בחיתולו לכן צריכת הנפט בעולם לא תיקטן.
- 2.אלון 03/02/2020 20:23הגב לתגובה זוללוויתן ותמר יש חוזים בשווי עשרות מליארדי דולרים וזה לפני שכל המפעלים בארץ יוסבו לגז. הסיבה לנפילות במניות אינה כלכלית אלא מניפולציה שגובלת בפשע. אחרת, איך אפשר להסביר שלא פעם ולא פעמיים, אותן מניות גז עולות באחוזים ניכרים רוב שעות המסחר ולקראת סגירה פתאום הן צוללות ומסיימות באפס?? וזה בימים בהם היו חדשות טובות. איך אפשר שלא להבחין בפשע שמתנהל במסחר זה??
- נופל בסוף המסחר בגלל ארהב (ל"ת)שם יורד פה מפרקים 03/02/2020 22:08הגב לתגובה זו
- 1.החופר 03/02/2020 20:17הגב לתגובה זונופל בבור....יתומים אלמנות גימלאים לא ישכחו לעולם איך עשקו אותם באגח דלק נדלן
- אבישלום 04/02/2020 06:40הגב לתגובה זותמיד אני נהנה לראות איך רק יתומים, אלמנות וגימלאים משקיעים בארץ, סימן שמצבם טוב.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
