נפט
צילום: iStock

דלק מבקשת לצמוח בשוק שהולך אחורה, ההימור יכול להצליח?

מניית דלק קבוצה משלימה צניחה של יותר מ-32% מהשיא שקבעה בתחילת ינואר. האחרון בכנס המשקיעים הבוקר הציגה ההנהלה אופטימיות רבה בנוגע לתוכניות לפיתוח לוויתן, אך דבר אחד היה חסר - התייחסות לשינויים הגדולים שעובר הסקטור בחודשים האחרונים. הבנקים בארה"ב מורידים חשיפה לסקטור מחשש להפסדים
עמית נעם טל | (9)

לאחר ששנת 2019 הייתה חלשה לבעלי המניות של דלק קבוצה -1.56% , שנת 2020 נפתחה בסערה כאשר השלמת עסקת מכירת מניות השליטה בהפניקס תמורת 1.57 מיליארד שקל והתחלת הזרמת הכסף ממאגר לוויתן גרמו למניית החברה לזינוק של 28% בתוך מספר ימים. מאז, האופטימיות של תחילת השנה התפוגגה במהירות, כאשר מניית החברה משלימה צניחה של יותר מ-32% מהשיא. 

בכנס המשקיעים הבוקר (לכתבה המלאה), הציגה החברה אופטימיות רבה בנוגע לפעילותיה. דובר שם על הרווחיות של החברה ובעיקר על הצמיחה ורצון לפתח עוד את מאגר לוויתן. רק פרט אחד היה חסר בכנס הבוקר – התייחסות לשינויים הדרמטיים שמתחוללים כעת בשוקי הנפט והגז בעולם ומשפיעים על החברה.

נזכיר כי דלק קבוצה עברה בשנים האחרונות להתמקד בעיקר בתחום הגז והנפט. זרוע אחת של החברה היא פעילות בישראל דרך דלק קידוחים. הזרוע השנייה היא הפעילות בים הצפוני, באמצעות איתקה ונכסי שברון, והשלישית היא פעילות אקספלורציה בצפון אמריקה. במקביל, לדלק נותרו כמה נכסים מחוץ לעולם הנפט והגז.

המהפכה המשמעותית ביותר בעשור האחרון בתחום האנרגיה היא פצלי השמן, טכנולוגיות קידוח חדשנית שפתח שהורידה את עלויות ההפקה ופתחה גישה למשאבים חדשים. בזכות מהפכה זו, ארה"ב הפכה במהלך 2019 ליצואנית הנפט הגדולה בעולם. 

מהפכה זו מומנה ברוב העשור האחרון ע"י המערכת הבנקאית בארה"ב, ובפרט הבנקים הקטנים (האזוריים). הסיבה לכך הייתה די ברורה: הכסף היה זול והנפט והגז נחשבו סקטורים יציבים (כאשר במקרה הגרוע ניתן לקחת את הביטחונות).  

האשראי שהוענק לסקטור נעצר בפעם הראשונה ב-2014-2015, כאשר הכניסה לתוקף של תקנות באזל 3 העלו משמעותית לבנקים את העלויות עבור הלוואות אלו. הפעם השניה היא החודשים האחרונים של 2019. נתוני הפד' האחרונים בנוגע להלוואות של הבנקים לתעשייה (בעיקר הנפט), הצביעו על ירידה חדה במהלך החודשים האחרונים של 2019. 

השינוי השנתי בכמות ההלוואת  של הבנקים בארה"ב לתעשייה: ב-2015 זה הוביל לבעיה משמעותית בסקטור האנרגיה

קיראו עוד ב"גלובל"

זה לא נגמר – הרוב המוחלט של הבנקים האזוריים הודיעו כי הם צפויים להוריד עוד יותר את החשיפה לסקטור הנפט והגז, בעיקר כי הם מעריכים כי מדובר בסופו של הסייקל וכי מספר פשיטות הרגל בתחום צפוי להיות גדול בתחום זה (לדוגמא: הדו"חות של הנטיגנטון בנקשייר). 

בעולם שבנוי על חוב, אשראי מבנקים הוא כמו "אוויר לנשימה" וכאשר הבנקים מהדקים דרישות לסקטור מסויים, הסיטואציה עבור החברות בסקטור הופכת למאתגרת במיוחד כאשר עלויות המימון גדלות. ע"פ הנתונים האחרונים של משרד עורכי הדין Haynes and Boone, מספר הבקשות לפשיטות רגל בתחום זינק ב-2019 ל-65 חברות, עלייה של 51% ביחס ל-2018. החוב הכולל של החברות שהגישו בקשה לפשיטת רגל הסתכם ב-35 מיליארד דולר. 

אחד האפקטים שיש לגידול בבקשות לפשיטות רגל, לפחות בשלב הראשוני, הוא גידול בהיצע הנפט, שכן לעיתים קרובות הנפט שמפיקה החברה משמש כביטחונות. אם נוסיף לכך את האירועים האחרונים שמתרחשים בסין סביב נגיף הקורונה והחשש מהאטה כלכלית, התנודתיות במחיר הנפט עשויה להיות רק בתחילתה. 

ונחזור לדלק קבוצה

כנס המשקיעים הציג בהחלט מספר רב של נתונים טובים, אך גורר גם כמה סימני שאלה. הראשון, חלק מהאסטרטגיה של החברה הוא לבצע הנפקה של חברת אתיקה בבורסה בלונדון. לנוכח ההתרחקות של הבנקים מהסקטור בחודשים האחרונים והאירועים האחרונים בסין, קשה לראות איך החברה מצליחה להנפיק את החברה בהצלחה (מבלי להתפשר משמעותית על המחיר). 

בנוסף, הקבוצה מצפה לא רק לשרת את חובותיה אלא גם להקטין את החוב בצורה משמעותית בשנים הקרובות דרך פירעונות מוקדמים בזכות התזרימים מאיתקה (150-200 מיליון דולר). הצפי האחרון (לאחר שעבר שינוי בעקבות דרישת הרשות) של החברה בנוגע לתזרים המזומנים מהמגרים שרכשה החברה משברון, מבוסס על ההנחה כי מחיר הנפט מסוג ברנט יעמוד ב-2020 על 68.3 דולר לחבית ויעלה בהדרגה עד לרמה של 90 דולר לחבית בשנת 2030. בחברה מציינים כי הם גידרו את רוב תפוקת הנפט ל-2020, אך מה יקרה בשנים הבאות?

עוד סוגיה שעולה היא הרצון להמשיך ולבצע השקעות גדולות במאגר לוויתן. כפי שכבר תואר, הסביבה הנוכחית בסקטור היא לא האידאלית למהלכים מסוג זה (מהלך שכרוך בגידול נוסף בחוב). ​ובמילים פשוטות: דלק קבוצה רוצה להרחיב את השקעותיה בסקטור בזמן ששאר השחקנים בשוק בוחרים להתרחק ממנו. האם ההימור יצליח?

השוק מתייחס לסימני שאלה אלו, כאשר מניית החברה נסחרת במקביל לתנודות בסקטור  בחודש האחרון. נציין כי במקביל עלויות ההון של החברה כבר עלו בחודשים האחרונים, כאשר התשואות של חלק מהאג"חים עלו כבר לרמה של 7.2%.

גרף דלק קבוצה מול תעודת הסל XOP, העוקבת אחר הסקטור בארה"ב. לא ניתן לנתק את דלק מהמתרחש בסקטור

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    מכור 04/02/2020 08:28
    הגב לתגובה זו
    סורט זה כל הסיפור, בסוף האמת תנצח ואת זה נראה בקרוב במאזן הקרוב, מי שמוכר בפניקה יוכל את הראש
  • 5.
    נפילה גדולה 04/02/2020 02:25
    הגב לתגובה זו
    הסינים וההודים יצרכו יותר ממה שמפיקים.
  • 4.
    סוחר 03/02/2020 23:31
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הוא גם צודק והמניות האלה יעלו חזק מאוד מתי לא יודע.אבל במוקדם או מאוחר הכסף מהדוחות ידבר ושכסף מלוויתן יכנס המניות האלה יטוסו.בנתיים אני בטוח שתשובה אוסף בפאניקה וכך גם מקורביו.תמיד הציבור מוכר בפאניקה ובטוח שזה צולל לנצח.ימים יגידו מי צודק השורטיסטים או לוויתן ותשובה.
  • 3.
    נפט בעגלה 03/02/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    המטוסים טסים על דלק נוזלי האוניות גם המשאיות גם הרכבות בחלקם גם והרכב החשמלי בחיתולו לכן צריכת הנפט בעולם לא תיקטן.
  • 2.
    אלון 03/02/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    ללוויתן ותמר יש חוזים בשווי עשרות מליארדי דולרים וזה לפני שכל המפעלים בארץ יוסבו לגז. הסיבה לנפילות במניות אינה כלכלית אלא מניפולציה שגובלת בפשע. אחרת, איך אפשר להסביר שלא פעם ולא פעמיים, אותן מניות גז עולות באחוזים ניכרים רוב שעות המסחר ולקראת סגירה פתאום הן צוללות ומסיימות באפס?? וזה בימים בהם היו חדשות טובות. איך אפשר שלא להבחין בפשע שמתנהל במסחר זה??
  • נופל בסוף המסחר בגלל ארהב (ל"ת)
    שם יורד פה מפרקים 03/02/2020 22:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החופר 03/02/2020 20:17
    הגב לתגובה זו
    נופל בבור....יתומים אלמנות גימלאים לא ישכחו לעולם איך עשקו אותם באגח דלק נדלן
  • אבישלום 04/02/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    תמיד אני נהנה לראות איך רק יתומים, אלמנות וגימלאים משקיעים בארץ, סימן שמצבם טוב.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?