אחוז השקעה חיסכון פנסיה דולר שוק ההון תשואות ריבית
צילום: Istock

הטריק של הבנקים - ככה הם מרוויחים למרות הריבית השלילית

הבנקים בשווייץ החליטו לגבות עמלה על פיקדונות גדולים של 0.75% - במקום לקבל ריבית משלמים עמלה - האם זה יקרה בישראל?
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה פיקדון

תרחיש של ריבית שלילית בישראל הוא כבר לא דמיוני. בעולם זה קיים במספר מדינות, לרבות בגרמניה, שווייץ, דנמרק, יפן ועוד. מעבר לכך, יש הרבה מאוד מקומות שהריבית היא סביב האפס - כך גם בארה"ב. 

במצב של ריבית שלילית הבנקים לא נותנים לבעלי הפיקדונות תשואה על הפיקדונות, אלא גובים עליהם תשלום. אלא שזה לא כזה פשוט לגבות כסף על פיקדון - זה נגד "חוקי הטבע", ולכן במקרים רבים הגבייה היא אפס. כלומר לא משלמים ריבית, אבל גם לא גובים ריבית.

הבעיה הזו היא החרפה של מחסור באלטרנטיבות השקעה - כספים זורמים לאפיקים הסולידיים ומנפחים את המחירים עד כדי תשואה אפסית ואפילו שלילית - זה קורה גם באגרות החוב ובקרנות המתמחות באגרות החוב. אבל זו גם בעיה לבנקים - המרווח שלהם בעולם של ריבית אפסית או שלילית, נמוך במיוחד. אז מה עושים? לבנקים בשווייץ יש פתרון - עמלות על החזקת פיקדונות.

הבנקים בשווייץ יגבו תשלום מלקוחות עשירים - קרדיט סוויס ו-UBS יגבו תשלום על שמירת הכספים. מדובר בעצם בסוג של ריבית שלילית. בשלב הראשון הקנס הזה יחול על הפקדות גדולות בהיקף של 2 מיליון פרנקים שוויצרים - שזה סדר גודל של 2 מיליון דולר. 

 

 

העמלה (הקנס) יסתכם ב-0.75% על החשבונות האלו ואם הפיקדון יהיה בהיקף של 10 מיליון פרנקים ומעלה העמלה תעלה ל-0.85%. 

בשווייץ קיימת ריבית שלילית של 0.25%, אך רוב הבנקים לא גבו ריבית על החזקת פיקדונות, הצעד של הבנקים גדולים - קרדיט סוויס ו-UBS יהווה כנראה את יריית הפתיחה בנוגע לאותם עמלות/ קנסות/ ריביות על פיקדונות. 

השאלה מה יקרה במצב הזה - עמלה של 0.75% היא לא נמוכה, והיא עשויה להזיז את הסכומים בפיקדונות להשקעות אחרות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מיכאל 22/10/2019 08:01
    הגב לתגובה זו
    צריך פשוט פעם אחת למשוך את כל הכספים מהם ! ובנקים שלא יחזירו שישבו בכלא כל הבעלים !
  • 6.
    לרון 22/10/2019 07:37
    הגב לתגובה זו
    השקעתי בסוסייטה ג'נרל. לעת עתה הרווח ברוטו 7.7% ,כלומר המצב אינו כ"כ גרוע!!!! ,
  • 5.
    לל 22/10/2019 00:23
    הגב לתגובה זו
    למעשה כל אגרות החוב הממשלתיות מ 10 שנים ומטה החברות בתשואה ריאלית שלילית לפידיון לפי תחזית בנק ישראל 1%-3% יעד אינפלציה.
  • 4.
    דמי שמירה בקיצור. (ל"ת)
    Yaron 21/10/2019 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 21/10/2019 13:00
    הגב לתגובה זו
    https://zwei-wealth.ch/en/home
  • 2.
    לרון 21/10/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
    בשוויץ משלמים תושבי חוץ המחזיקים בחשבונות בנק בריבית שלילית עמלות או מס ,אלה אותם אנשים שעושים זאת בגלל הסודיות הידועה של הבנקים בשוויץ מזה שנים!
  • 1.
    לרון 21/10/2019 11:57
    הגב לתגובה זו
    אתם מאכזבים,זה דבר חדש?שנים שהבנקים בשוויץ עושים "טובה" לבעלי הון ,בעלי ההון מפקידים בשוויץ כספים "שחורים" תמורת תשלום עמלה לבנק ש"מוכן" לקבלם וזה כמקלט מס ומעוד סיבות!
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.