גולדמן זאקס בוחר כיוון - ממליץ להתרחק ממניות בטווח הקצר

גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

בעוד המדדים המובילים בארה"ב ממשיכים לאתגר בשבוע האחרון את רמות שיא כל הזמנים, ומתקשים להמשיך בראלי הקטן שנרשם ב-3 החודשים האחרונים, בבנק ההשקעות גולדמן זאקס כבר בחרו כיוון. צוות כלכלנים של גולדמן זאקס, בהובלת כריסטיאן מולר, ממליץ שלא להתקרב למניות בטווח הקצר, וחתך את ההמלצה למניות ל'משקל חסר' (underweight) ב-3 החודשים הקרובים בטענה לאבדן ביטחון המשקיעים לגבי ההשקעה במניות ונכסי סיכון.

בבנק ההשקעות הורידו את התחזית למניות ברקע לאי הוודאות שנוצרה לאחר משאל העם בבריטניה, וגם תוצאות נמוכות מהצפוי ברבעון השני בקרב חלק מהחברות המדווחות בארה"ב (בעיקר של חברות האנרגיה) לא הוסיפו נחת. "תיאבון המשקיעים לסיכון נמצא במצב ניטרלי לאחר התפוגגות הסנטימנט החיובי, מה שמציע כי יידרשו נתונים חזקים או תמיכה של הבנקים המרכזיים על מנת לדחוף את ההשקעה בנכסי סיכון. עם זאת, ציפיות השוק לתמיכה בשווקים כבר עכשיו יוניות, כך שקפיצה נוספת תיקח עוד זמן".

נזכיר כי ביום שישי האחרון המדדים בוול סטריט נסגרו סביב רמות הפתיחה, כאשר ב-3 החודשים האחרונים מדד דאו ג'ונס 0.6% רשם תשואה של 3.9%, מדד נאסד"ק 0.22% רשם תשואה של 8.1% ומדד S&P 500 0.32% זינק ב-5.3%, מה שמחדד את השאלה בקרב המשקיעים: האם העליות יימשכו למרות הסיכונים השווקים?

על רקע אי הוודאות בגולדמן זאקס מחזיקים בדעה כי המזומן הוא המלך ומותירים את ההמלצה להחזקה בכסף נזיל תחת 'משקל יתר'. "עד שמצב הצמיחה לא ישתפר אנו לא כל כך בונים על ההשקעה במניות, במיוחד אחרי הראלי שנרשם מהציפייה לתמיכה של הבנקים המרכזים בשוק". בגולדמן זאקס מפרטים מלבד הסיכונים העומדים כיום בפני המשקיעים - כמו החשש מהצמיחה בסין, אי הוודאות באירופה לאחר ה'ברקזיט' - את הזעזועים הבלתי צפויים (ברבורים שחורים) כמו למשל, ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה.

לגבי סין, נזכיר כי הבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש לחודש יולי שהצביעה כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עברה להליך של התכווצות בחודש האחרון, כאשר הייצור בקרה המחוזות נפל מהתחזיות. 

לגבי צפי הריבית של הפד' לאחר נתוני הצמיחה המאכזבים שפורסמו ביום שישי האחרון בארה"ב, בגולדמן זאקס צופים כי הסיכוי להעלאת ריבית השנה עומד על 65%. הסיכוי להעלאת הריבית בספטמבר הקרוב עומד על 20% בלבד ולדצמבר על 45%.

בנוגע למהלכי הבנק המרכזי באירופה, בגולדמן זאקס צופים כי בהודעה הקרובה בספטמבר הנגיד דראגי יאריך את תכנית הרכישות (ה'בזוקה') לפחות עד סוף 2017.

לגבי יפן, בבנק המרכזי אכן צופים הזרמת חבילות תמריצים לשווקים, ונזכיר את האכזבה בשבוע שעבר כאשר הבנק השאיר את המשקיעים באוויר. בכל אופן, בגולדמן זאקס מגלים סקפטיות לגבי היעילות של התמיכה בגובה 28 טריליון ין עליה ראש הממשלה שינזו אבה כבר הספיק להכריז אבל, בינתיים, לא הזרים לשוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

מדד S&P 500 ב-12 החודשים האחרונים:

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הכלבים נובחים והשיירה עוברת ,שמענו עליהם (ל"ת)
    דוד מ 01/08/2016 16:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ההסטוריה מוכיחה מה שוות התחזיות של גולדמן (ל"ת)
    שמענו עליהם 01/08/2016 15:19
    הגב לתגובה זו
  • Sb 01/08/2016 16:00
    הגב לתגובה זו
    אם אני זוכר בתחילת השנה אמרו שיהיה אפוקליפסה בשוקי ההון הכול חזר ובגדול. אין איפה ללכת נדלן ומניות עד שהריבית לא תעלה זה המצב אנשים לא יתנו להונם להישחק
  • ועכשיו? (ל"ת)
    ליצן 02/08/2016 13:23
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.