מנכ"ל ג'י.פי מורגן דיימון משגר אזהרה שצריכה להדאיג את העובדים בלונדון

גיא בן סימון |
נושאים בכתבה לונדון

נראה כי לא רק השווקים מתקשים לעכל את יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. שבועיים עברו מאז משאל העם ומקבלי ההחלטות בבריטניה עדיין לא הניעו את הליך היציאה הרשמי מהאיחוד (שאמור לעבור בפרלמנט). מנכ"ל בנק ההשקעות האמריקני ג'יימי דיימון אומר היום כי עדיין לא מאוחר לחזור אחרה מההחלטה ולבטל את ה-Brexit, וכי בתרחיש הגרוע ביותר הוא יאלץ לנייד אלפי עובדים מלונדון. האם הליבה של המרכז הפיננסי תתפרק? 

בראיון לעיתון איטלקי, אמר דיימון, כי אירופה צריכה לטפל בתלונות הלגיטימיות של בריטניה לגבי ביורוקרטיה ורגולציה. לדבריו, קובעי המדיניות צריכים לפעול במהירות על מנת למנוע מצב מסובך יותר בשנה-שנתיים הקרובות, שכן במקרה שהמצב ידרדר התיקון יהיה גרוע יותר. 

נזכיר כי הליך היציאה של בריטניה מהאיחוד יארך כשנתיים לכל הפחות. איש אינו יודע מה תהיינה השפעותיו האמתיות מאחר שזו הפעם הראשונה בה מדינה בסדר גודל כזה עוזבת את האיחוד האירופי, אבל הכלכלנים בשוק כבר הזהירו מפני יציאתן של חברות ענק מבריטניה לאחר ה-Brexit - מה שיגרור בערך הנדל"ן המסחרי. אם לא די בך, חברות העוסקות בשירותים פיננסיים שבסיסן בבריטניה עלולות להיפגע במקרה של ביטול הכרת הנאמנות ההדדית (mutual recognition) בין האיחוד האירופי לבריטניה, מה שעלול לסגור את השוק האירופי לאותן חברות שיצטרכו לשקול העתקה של בסיסן. 

בנוגע לשאלה האם בנק ההשקעות יאלץ להזיז חלק מ-16 אלף העובדים של ג'י.פי מורגן מהמרכז הפיננסי של לונדון, דיימון הזכיר את האישור הרגולטורי שצפוי לאפשר לבריטים לעבוד עם עמיתים מהאיחוד האירופי. "אם יהיה לנו את האישור הזה לאחר ה-Brexit סביר כי לא נצטרך לעשות כל שינוי. אבל אני חושב שהאיחוד האירופי לא יקבל זאת. זה יכביד על תנאיה של בריטניה ועשוי לאלץ את הבנקים להקטין את גודלם. אנו עדיין לא יודעים מה צפוי לקרות. בתרחיש הגרוע ניאלץ להעביר מספר אלפי עובדים אבל רובם יישארו בבריטניה. אולי אפשר להפוך את היוצרות מה-Brexit. תמיד יש פתרונות לבעיות כל עוד יש לך את האנשים הנכונים בחדר. אי הוודאות צפויה להיות ארוכה יותר מכפי שאנשים חשבו, והשווקים מגיבים לכך. הנכסים צפויים להיות שווים פחות, אך בעקבות זאת גם סיכוני האשראי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.