מנכ"ל ג'י.פי מורגן דיימון משגר אזהרה שצריכה להדאיג את העובדים בלונדון

גיא בן סימון |
נושאים בכתבה לונדון

נראה כי לא רק השווקים מתקשים לעכל את יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. שבועיים עברו מאז משאל העם ומקבלי ההחלטות בבריטניה עדיין לא הניעו את הליך היציאה הרשמי מהאיחוד (שאמור לעבור בפרלמנט). מנכ"ל בנק ההשקעות האמריקני ג'יימי דיימון אומר היום כי עדיין לא מאוחר לחזור אחרה מההחלטה ולבטל את ה-Brexit, וכי בתרחיש הגרוע ביותר הוא יאלץ לנייד אלפי עובדים מלונדון. האם הליבה של המרכז הפיננסי תתפרק? 

בראיון לעיתון איטלקי, אמר דיימון, כי אירופה צריכה לטפל בתלונות הלגיטימיות של בריטניה לגבי ביורוקרטיה ורגולציה. לדבריו, קובעי המדיניות צריכים לפעול במהירות על מנת למנוע מצב מסובך יותר בשנה-שנתיים הקרובות, שכן במקרה שהמצב ידרדר התיקון יהיה גרוע יותר. 

נזכיר כי הליך היציאה של בריטניה מהאיחוד יארך כשנתיים לכל הפחות. איש אינו יודע מה תהיינה השפעותיו האמתיות מאחר שזו הפעם הראשונה בה מדינה בסדר גודל כזה עוזבת את האיחוד האירופי, אבל הכלכלנים בשוק כבר הזהירו מפני יציאתן של חברות ענק מבריטניה לאחר ה-Brexit - מה שיגרור בערך הנדל"ן המסחרי. אם לא די בך, חברות העוסקות בשירותים פיננסיים שבסיסן בבריטניה עלולות להיפגע במקרה של ביטול הכרת הנאמנות ההדדית (mutual recognition) בין האיחוד האירופי לבריטניה, מה שעלול לסגור את השוק האירופי לאותן חברות שיצטרכו לשקול העתקה של בסיסן. 

בנוגע לשאלה האם בנק ההשקעות יאלץ להזיז חלק מ-16 אלף העובדים של ג'י.פי מורגן מהמרכז הפיננסי של לונדון, דיימון הזכיר את האישור הרגולטורי שצפוי לאפשר לבריטים לעבוד עם עמיתים מהאיחוד האירופי. "אם יהיה לנו את האישור הזה לאחר ה-Brexit סביר כי לא נצטרך לעשות כל שינוי. אבל אני חושב שהאיחוד האירופי לא יקבל זאת. זה יכביד על תנאיה של בריטניה ועשוי לאלץ את הבנקים להקטין את גודלם. אנו עדיין לא יודעים מה צפוי לקרות. בתרחיש הגרוע ניאלץ להעביר מספר אלפי עובדים אבל רובם יישארו בבריטניה. אולי אפשר להפוך את היוצרות מה-Brexit. תמיד יש פתרונות לבעיות כל עוד יש לך את האנשים הנכונים בחדר. אי הוודאות צפויה להיות ארוכה יותר מכפי שאנשים חשבו, והשווקים מגיבים לכך. הנכסים צפויים להיות שווים פחות, אך בעקבות זאת גם סיכוני האשראי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.