תנודה חריפה הבוקר בבורסה בסין - הנפילות כמעט נמחקו, אך השוק עדיין 'דובי'

הבורסה בשנחאי שלא מפסיקה לספק לסוחרים בה דרמות, הגיבה בחדות להתערבות הממשלה הסינית
גיא ארז |
נושאים בכתבה סין

בוקר עצבני בבורסה בסין: מדד שנחאי שכבר נסחר בנפילה של מעל 4%, קיזז לקראת הסגירה את מרבית הירידות. הנפילה הגיעה בשל ספקות של המשקיעים בדבר יעילותן של פעולות הממשלה למנוע את המשך הנפילות בבורסה (שנפלה קרוב ל-30% מאז אמצע חודש יוני). בשיא הנפילות הבוקר, לפי סוכנות הידיעות הסינית Xinhua, החליטה הממשלה בסין  להגביל את המסחר היומי במדד CSI 500 הסיני, והירידות אכן נבלמו מעט. ההגבלה נכנסה לתוקף כבר מהיום, וכעת יוכל כל סוחר למכור או לקנות מקסימום 1,200 חוזים עתידיים על המדד. 

מחיקה של 3.2 טריליון דולר

נזכיר כי המדד הסיני, שזינק בפחות משנה ביותר מ-150%, נכנס לשוק דובי ונפל כ-30% מאז אמצע חודש יוני. ההתרסקות הזו הביאה למחיקת 3.2 טריליון דולר. כדי לקבל קצת פרופורציות, סכום זה גבוה פי 6 מהחוב של יוון, וכפול משווי הבורסה השכנה בבומביי, הודו. ביום שישי האחרון התרסקה שנחאי בכמעט 6%. הנפילה הגיעה כנראה בשל נתוני הצמיחה שהציגה הכלכלה הסינית, שצמחה ב־5.6% ברבעון הראשון של השנה, ואכזבו את המשקיעים. 

במדינה קומוניסטית כמו סין, הממשלה לא ששה לתת לבורסה לרדת, והחלה בצעדים אמורים להעלות את המדדים: הממשל נלחץ מעוצמת המימוש והבנק המרכזי הוריד את הריבית. בנוסף, עצר הממשל את האפשרות להנפקות חדשות בבורסה, כדי שכסף לא יעבור ממניות קיימות לחדשות, ויוריד את השוק. כתוצאה מכך, מעל 20 חברות שהיו אמורות להיות מונפקות בבורסה המקומית, הקפיאו את התהליך. יותר מכך, בשבועיים האחרונים עצר הממשל הסיני את האפשרות לקנות מניות במינוף. זאת ועוד, ברוקרים מובילים במדינה הצהירו בסוף השבוע האחרון כי יזרימו כ-20 מיליארד דולר לבורסה, והתחייבו לא למכור מניות עד שהמדד יגיע ל-4500 נק'. היום נסגר המדד בשער 3775. 

איך התחיל הראלי

נציין כי עד חודש נובמבר האחרון הבורסה בסין הייתה סגורה בפני משקיעים זרים. בנובמבר התבצעה רפורמה במדינה כך שמשקיעים זרים יוכלו לקנות מניות - והטירוף החל: המניות תומחרו בזול ביחס לשאר העולם, וזרימת כסף משמעותית החלה. הסוחרים שנכנסו מוקדם למדד נהנו מראלי אדיר של 150%. זאת ועוד, בועת נדל"ן בסין הסיטה את המשקיעים המקומיים לשוק ההון, דבר שתרם אף גם כן לעליות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.