חושבים מחוץ לקופסא: ראש דסק בלאומי מסמן אג"ח מתחת לרדאר

חברת הזיקוק ושיווק הנפט הגדולה ביוון הנפיקה לפני כשבועיים אג"ח בעלת תשואה לפדיון של 4.62% המשולמת פעמיים בשנה
דניאל קביליו | (5)

משקיעים בעלי פרופיל סיכון בינוני עד גבוה אשר מעוניינים בתשואה קבועה משוטטים בין הבורסות בעולם על מנת לאתר חברות אשר ישיאו את השקעתם ויגדילו את התשואה על התיק המנוהל. משקיעים אלו, לרוב, מקצים סכום כסף מסוים אותו הם מייעדים להשקעות אשר יעלו מעט את הדופק - אך לא יותר מדי.

עופר הלל, ראש דסק מחקר ובנקאות פרטית ובינלואמית בלאומי שוקי הון מסמן בדיוק השקעה מהסוג המדובר. חברת הזיקוק ושיווק הנפט הגדולה ביוון Hellenic Petroleum הנפיקה לפני כשבועיים אג"ח דולארית לשנתיים אשר מעניקה תשואה לפדיון של 4.625% המשולמת פעמיים בשנה. אגרת חוב זו והחברה אינן מדורגות על ידי שלושת סוכנויות הדירוג הגדולות.

כאמור, חברת הלניק פטרוליום היא חברת זיקוק ושיווק נפט הגדולה ביוון. החברה מפעילה 3 מתוך 4 בתי הזיקוק במדינה המהווים 73% מיכולת הזיקוק בה. נציין כי לחברה בית זיקוק נוסף בסקופיה, מקדוניה, שם היא מכסה כ-85% מהשוק.

קצת על החברה

החברה מעסיקה כ-3000 עובדים ומפעילה כ-1,300 תחנות דלק ברחבי יוון וכ-350 תחנות נוספות במקדוניה, אלבניה, בולגריה, קפריסין, גרוזיה, מונטנגרו וסרביה. מעניין לציין כי 35.48% ממניות החברה מוחזקות על ידי המדינה ובעלת המניות העקרית היא POIH, חברת האחזקות של אחת המשפחות החזקות ביוון - משפחת LATSIS. המשפחה מחזיקה ב-41% מניות דרך החברה כאשר יתרת המניות מוחזקות על ידי הציבור.

נכון למועד הנוכחי שווי שוק החברה עומד על 2.5 מיליארד אירו כאשר מניות החברה נסחרות בבורסת אתונה. לחברה אחזקה (35%) בחברת הגז היוונית DEPA דרכה היא מרחיבה את פעילותה ברחבי יוון ובמדינות הבלקן. בנוסף דרך DEPA החברה פועלת בשוק הצומח של הגז הטבעי.

המשבר ביוון השפיע מהותית גם על חברה זו ובשנת 2009 'הלניק' רשמה ירידה של 33% בהכנסות לעומת שנת 2008, אך משנה זו החברה רשמה עליה שנתית עקבית של 16% (ממוצע שנתי) עד 2012. בשנת 2013 החברה רשמה האטה של 7% בהכנסות אשר התסכמו ב-9.7 מיליארד אירו כאמור שנת 2012 הייתה שנת שיא עבור החברה.

בשנת 2013 החברה עברה מרווח תפעולי של כ-120 מיליון אירו להפסד של 195 מיליארד אירו. הירידה מיוחסת למרווחי זיקוק נמוכים ולעליה בהוצאות התפעוליות, שעלו ב-12.5%. ההפסד הנקי הסתכם באותה תקופה ב-270 מיליון אירו וזאת בעיקר בשל הוצאה חד פעמית הקשורה בשיפור יכולות הפעולה של אחד מבתי הזיקוק שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לא הייתי נותן גרוש 30/05/2014 20:25
    הגב לתגובה זו
    מצב בתי הזיקוק בארץ ובכל אגן הים התיכון על הפנים. אגח של בזן נותן תשואה דומה. למה להרחיק למדינה שאין לך כל ידע משמעותי, בטח לא מעבר למידע שאפשר להשיג על בזן ועוד במדינה כמו יוון שיכולה מחר לעשות תספורת מאורגנת על ידי הממשלה. פשוט חוסר אחריות ורצינות.
  • יווני 01/06/2014 22:07
    הגב לתגובה זו
    אם היה לך מושג מי זאת החברה הזאת כנראה שלא הייתי מקשקש ולהגיד שיוון תעשה תספורת לאגח של חברה ציבורית מראה שכנראה בכלל אין לך מושג בשוק ההון אז בעצם השטויות שכתבת די מובנות..
  • 3.
    אזרח ישראלי 30/05/2014 09:47
    הגב לתגובה זו
    למי מיועדת הכתבה? הרי אזרח ישראלי לא יכול לרכוש אגח כזה וגם אם יצליח ישלם מיסים כפולים ועמלות משולשות וישאר עם פחות דולרים משהיכניס. תשובה: הכתבה מיועדת למי ששוקל האם להפקיד את ניהול תיקו בידי הבנקאות הפרטית של לאומי. "ראו איזה חכמים אנחנו"
  • 2.
    מבין עניין 29/05/2014 23:47
    הגב לתגובה זו
    יש אצלינו אג"חים בטוחים בתשואה דומה, בחברות מוכרות ובבורסה המקומית. יוון????????????????
  • 1.
    אני אוהב כתבות כאלו, תמשיכו ככה חבר'ה. (ל"ת)
    ק 29/05/2014 23:22
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social