"אם הנתונים הטובים יימשכו ברננקי יצמצם את הרכישות עד סוף השנה"

האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, איל קליין, טוען ש'הפור כבר נפל' והשאלה היחידה היא התזמון , יניב פגוט, "זה לא יתרחש לפני 2014"
מירון ארונוביץ |

בארה"ב עדיין מנסים לעכל את נתוני התעסוקה האחרונים שהצביעו על תוספת של 175 אלף משרות לעומת צפי ל-160 אלף משרות בלבד. הסנטימנט החיובי חזר ביום שישי האחרון לשווקים כשהמדדים המובילים בוול סטריט עלו בכ-1.3%. יחד עם זאת, ברור שמצב הרוח תלוי מאוד בהחלטת הפדרל ריזרב להמשיך או להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח.

האסטרטג הראשי של בית ההשקעות IBI, איל קליין, התייחס בשיחה עם Bizportal לאפשרויות העומדות בפני נגיד הבנק המרכזי, "בן ברננקי צריך לסגת מתוכנית ההרחבה, השאלה היחידה היא רק העיתוי. הרבה מאוד משקיעים חוששים בצדק אולי שדו"ח התעסוקה ישפיע, אבל בשביל שברננקי יקבל החלטה חותכת צריך רצף של נתונים שיצור מגמה ברורה."

"ברור שהפור כבר נפל ונשאר רק לריב על מתי התוכנית תופסק - בקיץ, בנובמבר, דצמבר, יש מי שאומרים שהיא תמשך אפילו לתוך 2014, אף אחד לא ממש יודע. מה שיודעים הוא שנתוני התעסוקה בארה"ב משתפרים. 175 אלף משרות זה יפה, אבל זה לא מספיק כדי להוריד את שיעורי אבטלה. אפילו אם היה מתפרסם נתון באמת יוצא דופן של 250 אלף משרות פנויות, ברננקי לא היה מפסיק את התוכנית ברגע, אלא בהדרגה. הנתון האחרון היה טוב, אבל אין פה קפיצת מדרגה."

קליין מתייחס למצב המוזר בו מצוי השוק עכב נתוני המאקרו האחרונים, "הנתון האחרון של מספר המשרות יצא מן מספר מזל שכולם מרוצים ממנו - לא גבוה או נמוך מדי. מובן שזה אבסורד ענק שמתקבלים נתונים טובים והם נתפסים כ'רעים'. כולם יודעים שחלק מהעליות בשוק נובעות מהעדר אלטרנטיבות השקעה."

להערכת קליין הכיוון הוא חיובי בהחלט, "בסופו של דבר אם החולה הולך ומבריא לא צריך להמשיך לתת לו הנשמה, ולא לפחד מההסרה שלה. נכון לעכשיו צריך להודות שהכיוון הוא כלכלה בריאה יותר ויהיה צריך להוריד את ההנשמה. ברננקי לא ייצא לגמרי מתוכנית התמריצים לפני שהוא יראה שהשוק מספיק חזק כדי להמשיך להתקדם בלעדיה. יחד עם זאת הייתי מצפה שהוא יתחיל בצמצומה של התוכנית באזור החגים. המאזן של הבנק המרכזי מתחיל להיות כבר מאוד גדול ויתקרב לארבעה טריליון דולר. אם הנתונים הטובים יימשכו התוכנית תופסק או לכל הפחות תתמתן משמעותית".

מנגד יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, התייחס אף הוא לאפשרות של הקטנת רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב ואמר כי "התפישה לפיה הפסקת ההרחבות הכמותיות בארה"ב מצויה מעבר לפינה התחזקה לאחרונה, וגוררת דפיקות לב מואצות בקרב המכורים לתמריצים בשוקי ההון הגלובליים בכלל ובשוק האג"ח הממשלתי האמריקני בפרט. הרקע לדיון הגובר במימוש מיידי של אסטרטגיית יציאה על ידי הפד הינו סדרת נתונים כלכליים משופרים בארה"ב הכוללת נתוני אמון צרכנים, נתונים דיור ונתוני ייצור משופרים. אנשים מתוך ומחוץ לבנק המרכזי טוענים מזה זמן שהמשך ההרחבה הכמותית מייצר איום אינפלציוני גובר ותורם להיווצרות בועות נכסים מסוכנות במשק האמריקני, כפועל יוצא מהקצאת נכסים מעוותת על רקע ריביות השפל".

בשורה התחתונה אומר פגוט כי, "נראה שטרם בשלו התנאים על מנת לבצע את אותה הקטנה של תמריצים באופן מיידי והדבר לא יתרחש לפני שנת 2014".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.