
וויז אייר מאבדת גובה: צנחה 62% ברווח התפעולי
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר פרסמה את התוצאות לשנת הכספים שחשפו ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, על רקע הדיווחים המניה קורסת 25% בלונדון ובשנה החולפת חתכה כ-50% משוויה
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר (WIZZ AIR HOLDINGS -1.41% ) פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לשנת הכספים שלה שהסתיימה במרץ וחשפה ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-167.5 מיליון אירו לעומת 437.9 מיליון אירו בשנה
הקודמת. התוצאות גם נמוכות משמעותית מתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של כ-246 מיליון אירו, מה שהוביל לצניחה של 25% במניית החברה בבורסת לונדון, המשלימה ירידה של 49% בשנה האחרונה ונסחרת כיום לפי שווי של 1.2 מיליארד אירו ירידה של 80% מהשיא אליו הגיעה ב-2021 בו עמדה
על 6 מיליארד אירו.
הסיבה העיקרית לקשיים של וויז אייר היא תקלות חוזרות ונשנות במנועים מסוג GTF שמיוצרים על ידי חברת פראט אנד ויטני, חלק מקונצרן RTX האמריקאי. המנועים האלה, שמותקנים בחלק גדול ממטוסי החברה, נחשבים למתקדמים וחסכוניים בדלק, אבל בשנים
האחרונות התגלו בהם בעיות טכניות חמורות שדורשות בדיקות ותיקונים נרחבים. כתוצאה מכך, נכון להיום 37 מטוסים של וויז אייר כמעט חמישית מהצי שלה מושבתים ולא יכולים לטוס. מתוך המטוסים האלה, 34 צפויים להישאר מקורקעים לפחות עד יוני 2026, וייתכן שהבעיה תימשך עד 2027
או אפילו 2028.
מטוסים תקולים וחכירה רטובה
התקלות במנועים קשורות לרכיבים פנימיים שלא עומדים בעומסים של טיסות תכופות, מה שדורש בדיקות תכופות ותיקונים יקרים. הבעיות התגלו כבר ב-2023, כאשר פראט אנד ויטני הודיעה על צורך בבדיקה מחודשת של מאות
מנועים ברחבי העולם. עבור וויז אייר, שתלויה במטוסי איירבוס A320neo ו-A321neo שבהם מותקנים המנועים האלה מדובר במכה קשה. כל מטוס שמושבת מפחית את מספר הטיסות שהחברה יכולה להפעיל, ובתעשיית הלואו-קוסט, שבה הרווחים תלויים בנפח גבוה של טיסות במחירים נמוכים, זהו נזק
משמעותי.
הקרקוע של המטוסים מכריח את וויז אייר להוציא סכומי כסף גדולים כדי לשמור על פעילותה. ראשית, החברה נאלצת לשלם על תיקונים יקרים של המנועים, כולל החלפת חלקים ושליחתם לבדיקות בחו"ל. שנית, כדי לפצות על המחסור במטוסים, וויז אייר משכירה מטוסים
מחברות אחרות בתהליך שנקרא "חכירה רטובה" כלומר השכרה של מטוסים כולל צוות הטיסה והתחזוקה. ההשכרות האלה יקרות מאוד ומגדילות את ההוצאות התפעוליות של החברה. בנוסף, וויז אייר נאלצת להשקיע בהחלפת מטוסים ישנים יותר (כמו דגמי A320ceo) בדגמים חדשים, אבל גם כאן היא נתקלת
בעיכובים באספקה מאיירבוס, מה שמקשה על התכנון לטווח ארוך.
- וויז אייר תחזיר את הטיסות לרודוס וכריתים בקיץ
- מתי מחירי הטיסות יתחילו לרדת ומה אפשר ללמוד מחזרתה של וויז אייר לטיסות לישראל?
המשבר הזה לא רק פוגע בכיס של החברה אלא גם משפיע על הלקוחות. עם פחות מטוסים זמינים, וויז אייר נאלצת לצמצם את לוח הטיסות שלה מה שמוביל לביטול טיסות או לקווי תעופה עם תדירות נמוכה יותר. עבור
הנוסעים זה אומר פחות אפשרויות טיסה, מחירים שעשויים לעלות עקב היצע מוגבל, ולעיתים עיכובים או שינויים בתוכניות הנסיעה. למרות הביקוש הגבוה לטיסות זולות, וויז אייר מתקשה לעמוד בקצב של המתחרות שלה, כמו ריאנאייר ואיזיג'ט, שסובלות פחות מבעיות דומות.
הקשר הישראלי
ישראל היא אחד השווקים המרכזיים של וויז אייר, שזכתה לפופולריות רבה בזכות טיסות זולות ליעדים אירופיים פופולריים כמו לונדון, ברצלונה, רומא ואתונה. עם זאת, מאז פרוץ המלחמה וההסלמה הביטחונית באזורנו החברה השעתה טיסות בתקופות שונות, כולל ביטול מלא של כל הטיסות מאוגוסט 2024 עד תחילת השנה הנוכחית, ושוב במאי האחרון לאחר פגיעת טיל ליד נמל התעופה בן-גוריון. ההחלטות התקבלו משיקולי בטיחות ובהתאם להנחיות הרשויות, אבל גרמו לתסכול ניכר בקרב לקוחות ישראלים שנפגעו.
החברה הציעה החזרים מלאים, זיכויים בשווי
מוגדל של 120% או שינוי מועד ללא עלות, אך נוסעים שרכשו דרך סוכנויות נסיעות נאלצו לעיתים להתמודד עם עיכובים ותקלות בטיפול. למרות אכזבה מסוימת, לא נרשמו מחאות ציבוריות נרחבות, והציבור הישראלי הפגין מידה מסוימת של הבנה. נכון לעכשיו, לא דווח על יוזמות סיוע מיוחדות
מצד וויז אייר למשפחות ישראליות שנפגעו, אך החברה מנסה לשמור על קשר עם השוק באמצעות מבצעים תקופתיים והייתה מהראשונות לחדש את הטיסות לישראל אחרי הפגיעה של הטיל בנתב"ג.
- טסלה מתאוששת - האם המשקיעים פשוט התרגלו להתנהגות של מאסק?
- לולולמון צונחת ב-19% - חתכה את תחזיות הרווח
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
וויז אייר נמצאת במלכוד התקלות במנועים משתקות כ-37 מטוסים וצפויות
להימשך עד 2027 או 2028. התיקונים היקרים והצורך לשכור מטוסים מחברות אחרות שוחקים את הרווח התפעולי וגם פוגעים ביכולת לנצל את הביקוש הגבוה לטיסות זולות. למרות הקשיים, אם וויז אייר תצליח לפתור את הבעיות הטכניות ולהגדיל את מספר המטוסים הפעילים, היא תוכל לחזור למסלול
הרווח. הדרך לא קלה, אבל עם ניהול חכם והשקעה נכונה, החברה עשויה להתאושש ולהוביל מחדש בשוק הלואו-קוסט התחרותי.