וויז אייר מאבדת גובה: צנחה 62% ברווח התפעולי
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר פרסמה את התוצאות לשנת הכספים שחשפו ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, על רקע הדיווחים המניה קורסת 25% בלונדון ובשנה החולפת חתכה כ-50% משוויה
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר (WIZZ AIR HOLDINGS -5.32% ) פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לשנת הכספים שלה שהסתיימה במרץ וחשפה ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-167.5 מיליון אירו לעומת 437.9 מיליון אירו בשנה
הקודמת. התוצאות גם נמוכות משמעותית מתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של כ-246 מיליון אירו, מה שהוביל לצניחה של 25% במניית החברה בבורסת לונדון, המשלימה ירידה של 49% בשנה האחרונה ונסחרת כיום לפי שווי של 1.2 מיליארד אירו ירידה של 80% מהשיא אליו הגיעה ב-2021 בו עמדה
על 6 מיליארד אירו.
הסיבה העיקרית לקשיים של וויז אייר היא תקלות חוזרות ונשנות במנועים מסוג GTF שמיוצרים על ידי חברת פראט אנד ויטני, חלק מקונצרן RTX האמריקאי. המנועים האלה, שמותקנים בחלק גדול ממטוסי החברה, נחשבים למתקדמים וחסכוניים בדלק, אבל בשנים
האחרונות התגלו בהם בעיות טכניות חמורות שדורשות בדיקות ותיקונים נרחבים. כתוצאה מכך, נכון להיום 37 מטוסים של וויז אייר כמעט חמישית מהצי שלה מושבתים ולא יכולים לטוס. מתוך המטוסים האלה, 34 צפויים להישאר מקורקעים לפחות עד יוני 2026, וייתכן שהבעיה תימשך עד 2027
או אפילו 2028.
מטוסים תקולים וחכירה רטובה
התקלות במנועים קשורות לרכיבים פנימיים שלא עומדים בעומסים של טיסות תכופות, מה שדורש בדיקות תכופות ותיקונים יקרים. הבעיות התגלו כבר ב-2023, כאשר פראט אנד ויטני הודיעה על צורך בבדיקה מחודשת של מאות
מנועים ברחבי העולם. עבור וויז אייר, שתלויה במטוסי איירבוס A320neo ו-A321neo שבהם מותקנים המנועים האלה מדובר במכה קשה. כל מטוס שמושבת מפחית את מספר הטיסות שהחברה יכולה להפעיל, ובתעשיית הלואו-קוסט, שבה הרווחים תלויים בנפח גבוה של טיסות במחירים נמוכים, זהו נזק
משמעותי.
הקרקוע של המטוסים מכריח את וויז אייר להוציא סכומי כסף גדולים כדי לשמור על פעילותה. ראשית, החברה נאלצת לשלם על תיקונים יקרים של המנועים, כולל החלפת חלקים ושליחתם לבדיקות בחו"ל. שנית, כדי לפצות על המחסור במטוסים, וויז אייר משכירה מטוסים
מחברות אחרות בתהליך שנקרא "חכירה רטובה" כלומר השכרה של מטוסים כולל צוות הטיסה והתחזוקה. ההשכרות האלה יקרות מאוד ומגדילות את ההוצאות התפעוליות של החברה. בנוסף, וויז אייר נאלצת להשקיע בהחלפת מטוסים ישנים יותר (כמו דגמי A320ceo) בדגמים חדשים, אבל גם כאן היא נתקלת
בעיכובים באספקה מאיירבוס, מה שמקשה על התכנון לטווח ארוך.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר הזה לא רק פוגע בכיס של החברה אלא גם משפיע על הלקוחות. עם פחות מטוסים זמינים, וויז אייר נאלצת לצמצם את לוח הטיסות שלה מה שמוביל לביטול טיסות או לקווי תעופה עם תדירות נמוכה יותר. עבור
הנוסעים זה אומר פחות אפשרויות טיסה, מחירים שעשויים לעלות עקב היצע מוגבל, ולעיתים עיכובים או שינויים בתוכניות הנסיעה. למרות הביקוש הגבוה לטיסות זולות, וויז אייר מתקשה לעמוד בקצב של המתחרות שלה, כמו ריאנאייר ואיזיג'ט, שסובלות פחות מבעיות דומות.
הקשר הישראלי
ישראל היא אחד השווקים המרכזיים של וויז אייר, שזכתה לפופולריות רבה בזכות טיסות זולות ליעדים אירופיים פופולריים כמו לונדון, ברצלונה, רומא ואתונה. עם זאת, מאז פרוץ המלחמה וההסלמה הביטחונית באזורנו החברה השעתה טיסות בתקופות שונות, כולל ביטול מלא של כל הטיסות מאוגוסט 2024 עד תחילת השנה הנוכחית, ושוב במאי האחרון לאחר פגיעת טיל ליד נמל התעופה בן-גוריון. ההחלטות התקבלו משיקולי בטיחות ובהתאם להנחיות הרשויות, אבל גרמו לתסכול ניכר בקרב לקוחות ישראלים שנפגעו.
החברה הציעה החזרים מלאים, זיכויים בשווי
מוגדל של 120% או שינוי מועד ללא עלות, אך נוסעים שרכשו דרך סוכנויות נסיעות נאלצו לעיתים להתמודד עם עיכובים ותקלות בטיפול. למרות אכזבה מסוימת, לא נרשמו מחאות ציבוריות נרחבות, והציבור הישראלי הפגין מידה מסוימת של הבנה. נכון לעכשיו, לא דווח על יוזמות סיוע מיוחדות
מצד וויז אייר למשפחות ישראליות שנפגעו, אך החברה מנסה לשמור על קשר עם השוק באמצעות מבצעים תקופתיים והייתה מהראשונות לחדש את הטיסות לישראל אחרי הפגיעה של הטיל בנתב"ג.
- בית המשפט קבע - מטא איננה מונופול
- אחרי 17 שנה תחת שליטה ממשלתית: ביל אקמן מציע מסלול חדש לפאני מיי ופרדי מאק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
וויז אייר נמצאת במלכוד התקלות במנועים משתקות כ-37 מטוסים וצפויות
להימשך עד 2027 או 2028. התיקונים היקרים והצורך לשכור מטוסים מחברות אחרות שוחקים את הרווח התפעולי וגם פוגעים ביכולת לנצל את הביקוש הגבוה לטיסות זולות. למרות הקשיים, אם וויז אייר תצליח לפתור את הבעיות הטכניות ולהגדיל את מספר המטוסים הפעילים, היא תוכל לחזור למסלול
הרווח. הדרך לא קלה, אבל עם ניהול חכם והשקעה נכונה, החברה עשויה להתאושש ולהוביל מחדש בשוק הלואו-קוסט התחרותי.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
וול סטריט השוק האמריקאינעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
המסחר בוול סטריט התנהל בירידות שערים, כשמניות הטכנולוגיה הגדולות גררו את השוק כולו לירידות. ה־S&P 500 רשם יום מסחר רביעי רצוף של ירידות, הרצף הארוך ביותר מאז אוגוסט, על רקע חשש הולך וגובר מהתלות של השוק האמריקאי בקומץ חברות צמיחה ענקיות. מניית אנבידיה ירדה ב־2.5% לקראת פרסום דוחותיה, כאשר המשקיעים מעלים את רף הציפיות וממתינים לראות האם ההשקעות האדירות בתחום הבינה המלאכותית באמת יתורגמו להכנסות. הנאסד״ק ירד ב-1.2%, הדאו ב-1% וה-S&P איבד 0.8%.
הלחץ על השווקים גובר גם משום שחברות הטכנולוגיה ממשיכות להרחיב את ההשקעות ב־AI. מיקרוסופט ואנבידיה התחייבו להשקעה משותפת של עד 15 מיליארד דולר באנתרופיק, מהלך שמחזק את המרוץ מול OpenAI, אך גם מחדד את השאלה האם התעשייה מייצרת כיום מספיק כסף כדי להצדיק את הפיצוץ בהיקפי ההשקעות. בכירים בג’יי.פי מורגן מזהירים שההערכות בשוק הבינה המלאכותית מנופחות ועלולות לעבור תיקון משמעותי.
במקביל, סקר חודשי של בנק אוף אמריקה מצביע על ירידה במזומנים שמחזיקים המשקיעים אל מתחת לרמה קריטית, מה שהופך ל"איתות מכירה" בשוק המניות. האסטרטגים של הבנק מציינים כי החשיפה הגבוהה למניות, הגבוהה ביותר מאז פברואר, הפכה למכשול עבור שווקי הסיכון, ומזהירים שאם הפדרל ריזרב לא יוריד ריבית בחודש הבא - השוק עשוי להמשיך לרדת.
מדד מניות הטכנולוגיה הגדולות איבד כ־1%, ומדד ה־VIX, "מדד הפחד", נותר סביב רמה של 24 - רמה שמאותת על עלייה בפחד בשווקים. ביטקוין התאושש מעט לאחר שנפל לזמן קצר מתחת ל־90 אלף דולר, תשואת האג"ח האמריקאי ל־10 שנים ירדה ל־4.12% והדולר נסחר ללא שינוי משמעותי.
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- ה-S&P ירד ב-0.9%; אלביט וצים זינקו ב-6%, נייס צנחה ב-9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הישראלית שתופסת היום את הפוקוס היא נייס שצונחת גם בתל אביב וגם בוול סטריט בהמשך
לתחזית השלילית שסיפקה אמש בכנס המשקיעים. נייס נפלה ב-9% - צופה ירידה ברווחיות - החברה מעריכה שהרווחיות שלה תישחק בשנים הקרובות בגלל האצה בהשקעות בתחום ה-AI, אך צופה
הכפלה של ההכנסות מפעילות ה-AI.
