וויז אייר מאבדת גובה: צנחה 62% ברווח התפעולי
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר פרסמה את התוצאות לשנת הכספים שחשפו ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, על רקע הדיווחים המניה קורסת 25% בלונדון ובשנה החולפת חתכה כ-50% משוויה
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר (WIZZ AIR HOLDINGS 0.47% ) פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לשנת הכספים שלה שהסתיימה במרץ וחשפה ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-167.5 מיליון אירו לעומת 437.9 מיליון אירו בשנה
הקודמת. התוצאות גם נמוכות משמעותית מתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של כ-246 מיליון אירו, מה שהוביל לצניחה של 25% במניית החברה בבורסת לונדון, המשלימה ירידה של 49% בשנה האחרונה ונסחרת כיום לפי שווי של 1.2 מיליארד אירו ירידה של 80% מהשיא אליו הגיעה ב-2021 בו עמדה
על 6 מיליארד אירו.
הסיבה העיקרית לקשיים של וויז אייר היא תקלות חוזרות ונשנות במנועים מסוג GTF שמיוצרים על ידי חברת פראט אנד ויטני, חלק מקונצרן RTX האמריקאי. המנועים האלה, שמותקנים בחלק גדול ממטוסי החברה, נחשבים למתקדמים וחסכוניים בדלק, אבל בשנים
האחרונות התגלו בהם בעיות טכניות חמורות שדורשות בדיקות ותיקונים נרחבים. כתוצאה מכך, נכון להיום 37 מטוסים של וויז אייר כמעט חמישית מהצי שלה מושבתים ולא יכולים לטוס. מתוך המטוסים האלה, 34 צפויים להישאר מקורקעים לפחות עד יוני 2026, וייתכן שהבעיה תימשך עד 2027
או אפילו 2028.
מטוסים תקולים וחכירה רטובה
התקלות במנועים קשורות לרכיבים פנימיים שלא עומדים בעומסים של טיסות תכופות, מה שדורש בדיקות תכופות ותיקונים יקרים. הבעיות התגלו כבר ב-2023, כאשר פראט אנד ויטני הודיעה על צורך בבדיקה מחודשת של מאות
מנועים ברחבי העולם. עבור וויז אייר, שתלויה במטוסי איירבוס A320neo ו-A321neo שבהם מותקנים המנועים האלה מדובר במכה קשה. כל מטוס שמושבת מפחית את מספר הטיסות שהחברה יכולה להפעיל, ובתעשיית הלואו-קוסט, שבה הרווחים תלויים בנפח גבוה של טיסות במחירים נמוכים, זהו נזק
משמעותי.
הקרקוע של המטוסים מכריח את וויז אייר להוציא סכומי כסף גדולים כדי לשמור על פעילותה. ראשית, החברה נאלצת לשלם על תיקונים יקרים של המנועים, כולל החלפת חלקים ושליחתם לבדיקות בחו"ל. שנית, כדי לפצות על המחסור במטוסים, וויז אייר משכירה מטוסים
מחברות אחרות בתהליך שנקרא "חכירה רטובה" כלומר השכרה של מטוסים כולל צוות הטיסה והתחזוקה. ההשכרות האלה יקרות מאוד ומגדילות את ההוצאות התפעוליות של החברה. בנוסף, וויז אייר נאלצת להשקיע בהחלפת מטוסים ישנים יותר (כמו דגמי A320ceo) בדגמים חדשים, אבל גם כאן היא נתקלת
בעיכובים באספקה מאיירבוס, מה שמקשה על התכנון לטווח ארוך.
- מה שמביא את הישראלים לאהוב את וויזאייר גורם למשקיעים לשנוא את המניה
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר הזה לא רק פוגע בכיס של החברה אלא גם משפיע על הלקוחות. עם פחות מטוסים זמינים, וויז אייר נאלצת לצמצם את לוח הטיסות שלה מה שמוביל לביטול טיסות או לקווי תעופה עם תדירות נמוכה יותר. עבור
הנוסעים זה אומר פחות אפשרויות טיסה, מחירים שעשויים לעלות עקב היצע מוגבל, ולעיתים עיכובים או שינויים בתוכניות הנסיעה. למרות הביקוש הגבוה לטיסות זולות, וויז אייר מתקשה לעמוד בקצב של המתחרות שלה, כמו ריאנאייר ואיזיג'ט, שסובלות פחות מבעיות דומות.
הקשר הישראלי
ישראל היא אחד השווקים המרכזיים של וויז אייר, שזכתה לפופולריות רבה בזכות טיסות זולות ליעדים אירופיים פופולריים כמו לונדון, ברצלונה, רומא ואתונה. עם זאת, מאז פרוץ המלחמה וההסלמה הביטחונית באזורנו החברה השעתה טיסות בתקופות שונות, כולל ביטול מלא של כל הטיסות מאוגוסט 2024 עד תחילת השנה הנוכחית, ושוב במאי האחרון לאחר פגיעת טיל ליד נמל התעופה בן-גוריון. ההחלטות התקבלו משיקולי בטיחות ובהתאם להנחיות הרשויות, אבל גרמו לתסכול ניכר בקרב לקוחות ישראלים שנפגעו.
החברה הציעה החזרים מלאים, זיכויים בשווי
מוגדל של 120% או שינוי מועד ללא עלות, אך נוסעים שרכשו דרך סוכנויות נסיעות נאלצו לעיתים להתמודד עם עיכובים ותקלות בטיפול. למרות אכזבה מסוימת, לא נרשמו מחאות ציבוריות נרחבות, והציבור הישראלי הפגין מידה מסוימת של הבנה. נכון לעכשיו, לא דווח על יוזמות סיוע מיוחדות
מצד וויז אייר למשפחות ישראליות שנפגעו, אך החברה מנסה לשמור על קשר עם השוק באמצעות מבצעים תקופתיים והייתה מהראשונות לחדש את הטיסות לישראל אחרי הפגיעה של הטיל בנתב"ג.
- טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים
- בועת ה-AI או מנוע צמיחה היסטורי? מאחורי מרכז הנתונים העצום של מטא בלואיזיאנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
וויז אייר נמצאת במלכוד התקלות במנועים משתקות כ-37 מטוסים וצפויות
להימשך עד 2027 או 2028. התיקונים היקרים והצורך לשכור מטוסים מחברות אחרות שוחקים את הרווח התפעולי וגם פוגעים ביכולת לנצל את הביקוש הגבוה לטיסות זולות. למרות הקשיים, אם וויז אייר תצליח לפתור את הבעיות הטכניות ולהגדיל את מספר המטוסים הפעילים, היא תוכל לחזור למסלול
הרווח. הדרך לא קלה, אבל עם ניהול חכם והשקעה נכונה, החברה עשויה להתאושש ולהוביל מחדש בשוק הלואו-קוסט התחרותי.
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
שבביםהאם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
חברת STMicroelectronics היתה התקווה הגדולה של תעשיית המוליכים למחצה בתחילת המאה ונשארה מאחור. השבוע היא ריכזה תשומת לב לאחר שפורסם כי סיפקה יותר מ-5 מיליארד שבבים לסטארלינק של אילון מאסק במסגרת הסכם בן עשור בין שתי החברות, וכי הכמות הזאת צפויה להכפיל את עצמה בעוד שנתיים
בחודש האחרון הפך מדד הראסל 2000 (סימול: RUT^) למדד המוביל בניו יורק, תופעה שלא אירעה מאז החל המדד הזה להיסחר. הסיבה לכך קשורה בעיקר בערכי החלל שלפיהם נסחרות המניות שמובילות את המדדים המובילים, ובמיוחד הנאסד"ק.
מדד הראסל 2000, שמכונה "המדד שמשקף את הכלכלה האמיתית", מייצג את "המניות הקטנות", שהן קטנות בהשוואה למניות ה-S&P 500. ג'וזף בראסואלס, הכלכלן הראשי של RSM International, שהיא הרשת השישית בגודלה בעולם, מבחינת ההכנסות, לשירותי החשבונאות המקצועיים, מסביר שהסיבה לכך קשורה בעובדה שכספי ההשקעה זרמו ברובם למדדים המובילים, ובמיוחד לנאסד"ק.
לדבריו, "המשקיעים פשוט התעלמו מהחברות שכלולות במדד הראסל 2000 ולא השקיעו במניותיהן. אבל קיצוצי הריבית של הפד והקלות המס של הנשיא טראמפ, שייכנסו לתוקף בינואר, לצד הירידה החדה במחירי הנפט, מזינים אופטימיות כלכלית, והתחזית לחברות קטנות יותר משתפרת. ברמות המחירים הנוכחיות יש הרבה הזדמנויות שפשוט התעלמו מהן בגלל שכולם התמקדו יתר על המידה בהזדמנויות טכנולוגיות". מה שזה בעצם אומר הוא שהחגיגה בבורסות לא הסתיימה והסיפור הטכנולוגי רק תופס מנוחה קצרה עד לסיבוב הבא.
הירידה במחירי הנפט מ-125 דולר בקיץ 2022 ל-56 דולר כיום, היא בעיקר תוצאה של עודפי היצע שחלקם "באשמת" טראמפ "ששחרר" את הנפט האמריקאי לשווקים הגלובליים, חלקם ב"אשמת" המדינות שאינן חברות באופ"ק שמגדילות ייצור (קנדה, ברזיל ואחרות), חלקם בגלל קרנות הגידור, חלקם בגלל איראן ורוסיה שמוכרות מתחת לשולחן, וחלקם בגלל הרגיעה בצמיחה הכלכלית. אין זה פלא שהסכמי אברהם תופסים עניין שהולך וגדל.
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לבסוף, ענקית ניהול הנכסים KKR הוציאה השבוע את התחזית המאקרו גלובלית לשנת 2026 שלפיה הם מאמינים שתהיה צמיחה טובה מהצפוי בתמ"ג וברווחים ברוב האזורים העיקריים בעולם בשנת 2026, צמיחה שנתמכת על ידי מחירי נפט נמוכים, שיעורי חיסכון גבוהים יותר ותנאים פיננסיים נוחים. הם גם מציינים שהכלכלה העולמית עדיין נמצאת בעיצומו של רנסנס של פרודוקטיביות, בהובלת דיגיטציה, אוטומציה ואימוץ מואץ של בינה מלאכותית, במיוחד בארצות הברית. כדאי להקשיב להם כי החברה הזו היא מהטובות שיש.
