וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר מאבדת גובה: צנחה 62% ברווח התפעולי

חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר פרסמה את התוצאות לשנת הכספים שחשפו ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, על רקע הדיווחים המניה קורסת 25% בלונדון ובשנה החולפת חתכה כ-50% משוויה 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויז אייר תעופה

חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר (WIZZ AIR HOLDINGS 1.64%  ) פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לשנת הכספים שלה שהסתיימה במרץ וחשפה ירידה חדה של 61.7% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-167.5 מיליון אירו לעומת 437.9 מיליון אירו בשנה הקודמת. התוצאות גם נמוכות משמעותית מתחזיות האנליסטים, שציפו לרווח של כ-246 מיליון אירו, מה שהוביל לצניחה של 25% במניית החברה בבורסת לונדון, המשלימה ירידה של 49% בשנה האחרונה ונסחרת כיום לפי שווי של 1.2 מיליארד אירו ירידה של 80% מהשיא אליו הגיעה ב-2021 בו עמדה על 6 מיליארד אירו.

הסיבה העיקרית לקשיים של וויז אייר היא תקלות חוזרות ונשנות במנועים מסוג GTF שמיוצרים על ידי חברת פראט אנד ויטני, חלק מקונצרן RTX האמריקאי. המנועים האלה, שמותקנים בחלק גדול ממטוסי החברה, נחשבים למתקדמים וחסכוניים בדלק, אבל בשנים האחרונות התגלו בהם בעיות טכניות חמורות שדורשות בדיקות ותיקונים נרחבים. כתוצאה מכך, נכון להיום 37 מטוסים של וויז אייר כמעט חמישית מהצי שלה מושבתים ולא יכולים לטוס. מתוך המטוסים האלה, 34 צפויים להישאר מקורקעים לפחות עד יוני 2026, וייתכן שהבעיה תימשך עד 2027 או אפילו 2028.

מטוסים תקולים וחכירה רטובה

התקלות במנועים קשורות לרכיבים פנימיים שלא עומדים בעומסים של טיסות תכופות, מה שדורש בדיקות תכופות ותיקונים יקרים. הבעיות התגלו כבר ב-2023, כאשר פראט אנד ויטני הודיעה על צורך בבדיקה מחודשת של מאות מנועים ברחבי העולם. עבור וויז אייר, שתלויה במטוסי איירבוס A320neo ו-A321neo שבהם מותקנים המנועים האלה מדובר במכה קשה. כל מטוס שמושבת מפחית את מספר הטיסות שהחברה יכולה להפעיל, ובתעשיית הלואו-קוסט, שבה הרווחים תלויים בנפח גבוה של טיסות במחירים נמוכים, זהו נזק משמעותי.

הקרקוע של המטוסים מכריח את וויז אייר להוציא סכומי כסף גדולים כדי לשמור על פעילותה. ראשית, החברה נאלצת לשלם על תיקונים יקרים של המנועים, כולל החלפת חלקים ושליחתם לבדיקות בחו"ל. שנית, כדי לפצות על המחסור במטוסים, וויז אייר משכירה מטוסים מחברות אחרות בתהליך שנקרא "חכירה רטובה" כלומר השכרה של מטוסים כולל צוות הטיסה והתחזוקה. ההשכרות האלה יקרות מאוד ומגדילות את ההוצאות התפעוליות של החברה. בנוסף, וויז אייר נאלצת להשקיע בהחלפת מטוסים ישנים יותר (כמו דגמי A320ceo) בדגמים חדשים, אבל גם כאן היא נתקלת בעיכובים באספקה מאיירבוס, מה שמקשה על התכנון לטווח ארוך.

המשבר הזה לא רק פוגע בכיס של החברה אלא גם משפיע על הלקוחות. עם פחות מטוסים זמינים, וויז אייר נאלצת לצמצם את לוח הטיסות שלה מה שמוביל לביטול טיסות או לקווי תעופה עם תדירות נמוכה יותר. עבור הנוסעים זה אומר פחות אפשרויות טיסה, מחירים שעשויים לעלות עקב היצע מוגבל, ולעיתים עיכובים או שינויים בתוכניות הנסיעה. למרות הביקוש הגבוה לטיסות זולות, וויז אייר מתקשה לעמוד בקצב של המתחרות שלה, כמו ריאנאייר ואיזיג'ט, שסובלות פחות מבעיות דומות.

הקשר הישראלי

ישראל היא אחד השווקים המרכזיים של וויז אייר, שזכתה לפופולריות רבה בזכות טיסות זולות ליעדים אירופיים פופולריים כמו לונדון, ברצלונה, רומא ואתונה. עם זאת, מאז פרוץ המלחמה וההסלמה הביטחונית באזורנו החברה השעתה טיסות בתקופות שונות, כולל ביטול מלא של כל הטיסות מאוגוסט 2024 עד תחילת השנה הנוכחית, ושוב במאי האחרון לאחר פגיעת טיל ליד נמל התעופה בן-גוריון. ההחלטות התקבלו משיקולי בטיחות ובהתאם להנחיות הרשויות, אבל גרמו לתסכול ניכר בקרב לקוחות ישראלים שנפגעו. 

החברה הציעה החזרים מלאים, זיכויים בשווי מוגדל של 120% או שינוי מועד ללא עלות, אך נוסעים שרכשו דרך סוכנויות נסיעות נאלצו לעיתים להתמודד עם עיכובים ותקלות בטיפול. למרות אכזבה מסוימת, לא נרשמו מחאות ציבוריות נרחבות, והציבור הישראלי הפגין מידה מסוימת של הבנה. נכון לעכשיו, לא דווח על יוזמות סיוע מיוחדות מצד וויז אייר למשפחות ישראליות שנפגעו, אך החברה מנסה לשמור על קשר עם השוק באמצעות מבצעים תקופתיים והייתה מהראשונות לחדש את הטיסות לישראל אחרי הפגיעה של הטיל בנתב"ג.

קיראו עוד ב"גלובל"


וויז אייר נמצאת במלכוד התקלות במנועים משתקות כ-37 מטוסים וצפויות להימשך עד 2027 או 2028. התיקונים היקרים והצורך לשכור מטוסים מחברות אחרות שוחקים את הרווח התפעולי וגם פוגעים ביכולת לנצל את הביקוש הגבוה לטיסות זולות. למרות הקשיים, אם וויז אייר תצליח לפתור את הבעיות הטכניות ולהגדיל את מספר המטוסים הפעילים, היא תוכל לחזור למסלול הרווח. הדרך לא קלה, אבל עם ניהול חכם והשקעה נכונה, החברה עשויה להתאושש ולהוביל מחדש בשוק הלואו-קוסט התחרותי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".


וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
וול סטריט

טסלה עולה 4%, אופן דור מזנקת 65%

האינפלציה השנתית בהתאם לציפיות, החודשית מפתיעה בעשירית האחוז ללמעלה - השוק לא מתמחר דרמה ובטוח ב-96% שהפד' יוריד ריבית בשבוע הבא; הישראלית מיקנעם שממשיכה לזנק אחרי שקפצה פי 5 אתמול - ומה קורה במניות השבבים?

מערכת ביזפורטל |

המסחר בניו יורק מתנהל בעליות, על רקע הערכות בשוק שהאינפלציה שפורסמה לא צפויה לטרפד את הכוונה של הפד להוריד את הריבית כבר בשבוע הבא. ה-S&P 500 מוסיף 0.8%, הדאו ג'ונס מטפס ב-1.3% והנאסד"ק עולה ב-0.7%.

מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש אוגוסט הציג עלייה חודשית של 0.4%, מעל הציפיות שעמדו על 0.3%, אבל במבט שנתי עמד בדיוק על התחזית 2.9%. גם מדד הליבה, שמנטרל מזון ואנרגיה, היה בהתאם לציפיות: עלייה של 0.3% בחודש ו-3.1% בשנה.

מי שקרא את המאמר שהכנו לפני פרסום המדד, הגיע מוכן לנתונים וידע לתת משמעות לנתונים מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?.  בפועל המדד הוא 2.9%. יש שינוי של 0.4% בנתון החודשי לעומת צפי של 0.35, אבל השוק לא חושב שזו דרמה - ה-CPI של אוגוסט: הקריאה השנתית תואמת, אבל הקצב החודשי מפתיע ללמעלה. ואם בענייני מאקרו - מספר דורשי האבטלה בארה"ב שוב הגיע מעל הצפי, ועמד על 263 אלף דורשי אבטלה שבועיים חדשים לעומת צפי של 235 אלף. שוק התעסוקה ממשיך להראות חולשה והוא הגורם המרכזי שתומך בהורדת הריבית בארה"ב.

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כאשר היא מוסיפה 66%: אחרי שנתיים של מו"פ Wearable Devices 64%   מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס - המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום



נאסד"ק