סופר מיקרו זינקה כמעט 40% ביומיים - האם זה הקאמבק של השנה?
מגיחה מהצללים: כיצד יצרנית השרתים שכמעט נמחקה מהנאסד"ק הפכה למובילה בתחום תשתיות הבינה המלאכותית והשיגה עסקת ענק של 20 מיליארד דולר למרות "הסיכון התדמיתי"
מניית סופר מיקרו קומפיוטר Super Micro Computer -6.43% מזנקת ב-17% היום (רביעי) ומגיעה למחיר של 45.5 דולר למניה. מדובר בשער הגבוה ביותר שרשמה המניה מאז ה-26 בפברואר. ההיסטוריה של סופר מיקרו רצופה עליות ומורדות. מדובר בחברה שלא תמיד הייתה שם מבריק בוול סטריט, אך לאורך השנים ביססה לעצמה שם כאחת הספקיות החדשניות בתחום תשתיות ה־IT. בשנים האחרונות, במיוחד עם הפריצה של בינה מלאכותית ויישומי עיבוד עתירי משאבים, הפכה סופר מיקרו לחברה שהשוק פתאום התחיל להסתכל עליה אחרת: לא עוד יצרנית חומרה פשוטה, אלא שחקנית שמסוגלת להתחרות בשמות גדולים כמו Dell ו־HPE – רק בגמישות ובמחירים נמוכים בהרבה.
הזינוק האחרון החל ביום שלישי, כאשר בית ההשקעות ריימונד ג'יימס פרסם דוח ראשוני על החברה.
האנליסטים העניקו למניית סופר מיקרו המלצת "תשואת יתר" וקבעו לה מחיר יעד של 41 דולר. בדוח המחקר הוצגה יצרנית השרתים כ"מובילה בשוק תשתיות המותאמות לבינה מלאכותית", תוך הדגשת יכולתה להציע מחירים תחרותיים בהשוואה למתחרותיה בענף.
- סופר מיקרו מורידה תחזיות והמניה צונחת ב-9%
- סופר מיקרו קופצת ב-7% בעקבות שותפות עם נוקיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הסיכון התדמיתי" ממשיך להכביד
למרות טענת החברה כי הסוגיה "נסגרה", חברת הביקורת BDO פרסמה חוות דעת שלילית, בה קבעה כי סופר מיקרו "לא שמרה, בכל ההיבטים המהותיים, על בקרה פנימית יעילה על הדיווח הכספי נכון ל-30 ביוני 2024". משמעותה של חוות דעת שלילית היא שהדוחות הפיננסיים של החברה הוצגו באופן מוטעה או לא מדויק. על אף שחלפו מספר חודשים מאז המשבר, אנליסטים בריימונד ג'יימס סבורים כי "הסיכון התדמיתי" ממשיך להכביד על הערכת שווי החברה.
בוול-סטריט מצביעים על כך שהחברה נהנית מיכולת לספק פתרונות ייעודיים לענף הבינה המלאכותית, תחום שנמצא בצמיחה מהירה.
עם זאת, הם מדגישים כי סוגיות הממשל התאגידי שעלו בעבר עדיין מטילות צל על פעילותה.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
האם מדובר בשורט סקוויז?
הזינוק החד במחיר המניה, המסתכם בעלייה של 39% בשלושה ימי מסחר בלבד, מעלה את השאלה האם אנו עדים ל-"שורט סקוויז" תופעת "השורט סקוויז" מתרחשת כאשר מחיר מניה עולה באופן מפתיע במקום לרדת כצפוי, ובכך מאלצת משקיעים שמכרו את המניה בחסר לרכוש אותה במחירים גבוהים יותר כדי לכסות את פוזיציות השורט שלהם. תהליך זה של רכישות בהולות מצד המשקיעים הלחוצים עשוי להזניק את מחיר המניה עוד יותר.
נכון ל-2 במאי 108.28 מיליון ממניות החברה נמכרו בחסר, שיעור המהווה 21% מסך המניות של סופר מיקרו בשוק. לפי אמות המידה המקובלות בקהילת המשקיעים, כאשר אחוז המכירות בחסר נע בין 10% ל-20% הדבר נחשב לשיעור
גבוה, ואילו שיעור העולה על 20% מוגדר כגבוה במיוחד.
הדוחות האחרונים
יצרנית השרתים הודיעה בדוחותיה האחרונים כי היא צופה רווח מתואם לרבעון הרביעי בטווח שבין 40 סנט למניה ל-50 סנט למניה, נמוך משמעותית מציפיות וול סטריט שעמדו
על 66 סנט למניה. גם תחזית ההכנסות לרבעון יוני הייתה נמוכה מהצפוי, ונעה בין 5.6 מיליארד דולר ל-6.4 מיליארד דולר, בעוד שהקונצנזוס בקרב האנליסטים עמד על 6.65 מיליארד דולר.
"חלק מהלקוחות דחו החלטות הקשורות לפלטפורמה ברבעון זה," אמר המנכ"ל צ'רלס ליאנג . הוא
הוסיף כי הוא מצפה שההתחייבויות יגיעו ברבעוני יוני וספטמבר, אך "אי-ודאות כלכלית והשפעות המכסים עלולות להשפיע בטווח הקצר". זוהי הפעם השנייה בתוך זמן קצר שהחברה מדווחת על תוצאות מתחת לציפיות - ב-29 באפריל, בהודעת רווח מקדימה, החברה אמרה שהיא מצפה למכירות רבעוניות
של 4.5 עד 4.6 מיליארד דולר, עם רווח מתואם של 29 סנט עד 31 סנט. המניה צנחה ב-12% ב-30 באפריל, כיוון שהתוצאות המקדימות הללו היו מתחת לתחזיות וול סטריט.
החברה מתמחה בפיתוח פתרונות למחשוב ענן – תחום קריטי לעתידן של ענקיות הטכנולוגיה דוגמת מיקרוסופט, אמזון, אפל ומטא – כאשר השרתים שהיא מייצרת כוללים לרוב את שבבי העיבוד המתקדמים של אנבידיה. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 27.17 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-49% מתחילת השנה ואיבדה 44% ב-12 החודשים האחרונים.
אז האם מדובר בגל חולף או בקאמבק אמיתי? מוקדם לדעת. המניה אמנם התרחקה מאוד מהשפל, אבל היא עדיין רחוקה מאוד מהשיא. אם סופר מיקרו תצליח להמשיך ולבנות את המוניטין שלה – הן דרך חדשנות טכנולוגית והן דרך יציבות ניהולית – ייתכן שהשוק יסכים להחזיר לה את הקרדיט. עד אז, סיפור סופר מיקרו נשאר אחד המהלכים הכי מסקרנים של השנה.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
