המאבק של טראמפ באוניברסיטת הרווארד עולה שלב
הנשיא האמריקאי דורש מרשות המסים לשלול את המעמד של המוסד הידוע כפטור ממסים, אך לדברי גורמים ברשות אין לו סמכות לעשות זאת. בנוסף, טראמפ גם מבקש לשלול מהאוניברסיטה גם את האפשרות לקלוט סטודנטים זרים חדשים - צעד שעלול לפגוע הן במעמדה הגלובלי והן בהכנסותיה. בינתיים נראה שהרווארד לא מתכוונת לסגת מעמדותיה מול הממשל
הקרב החריף בין ממשל טראמפ לבין אוניברסיטת הרווארד חצה השבוע קו אדום. אתמול דווח כי משרד האוצר האמריקאי העביר לרשות המסים הפדרלית (IRS) בקשה יוצאת דופן: לבחון את שלילת מעמדה הפטור ממס של האוניברסיטה היוקרתית. הסיבה? סירובה של הרווארד ליישר קו עם דרישות הממשל בנושאי גיוון, קבלה והבעת עמדות פוליטיות בקמפוס - בייחוד בכל הנוגע למלחמה בין ישראל לחמאס.
זו לא הפעם הראשונה שהנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, משתמש בכוח הפוליטי שלו כדי ללחוץ על מוסדות שנחשבים "ליברליים מדי" בעיניו, אך כעת הוא מעלה את הרף. האיום של הממשל מגיע שבוע בלבד לאחר שמשרדו דרש מהרווארד לחשוף מידע על סטודנטים זרים, להגביל תוכניות גיוון בקבלה לסגל וסטודנטים ולפקח על פעילות פוליטית אנטי-ישראלית בקמפוס. הרווארד דחתה את הדרישות, והמשבר החריף.
באותו יום שבו נודע על בקשת שלילת הפטור ממס, הודיעה מחלקת המדינה כי נשקלת גם האפשרות למנוע מהרווארד לקלוט סטודנטים זרים חדשים - צעד שעלול לפגוע הן במעמדה הגלובלי של האוניברסיטה והן בהכנסותיה. יותר מ-25% מהסטודנטים בהרווארד כיום הם בעלי אזרחות זרה, ורבים מהם מגיעים מהמדינות המובילות בעולם בתחומי המדע, הכלכלה והטכנולוגיה.
טראמפ טוען שהרווארד תומכת בטרור
המתקפה על הרווארד מגיעה על רקע טענות חוזרות של טראמפ ותומכיו, שלפיהן האוניברסיטאות המובילות, ובעיקר מוסדות ה-Ivy League (אוניברסיטאות העילית), נהפכו ל"חממות רדיקליות", כך לדבריהם, שמקדמות אידיאולוגיה שמאלנית, תומכות בפלסטינים ומתנגדות לישראל. טראמפ אף טען בפוסט ברשת החברתית שלו, Truth Social, כי "אולי הגיע הזמן לשלול מהרווארד את מעמדה הפטור ממס" - תוך שהוא טוען, ללא ביסוס של ממש, שהאוניברסיטה תומכת בטרור.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, דוברים מטעם הרווארד דחו את ההאשמות. לטענתם, הדרישות של הממשל אינן חוקיות, מנוגדות לחוקה האמריקאית ופוגעות בעצמאות האקדמית של המוסד. דובר האוניברסיטה, ג'ייסון ניוטון, מסר כי אין כל בסיס משפטי לשלול את המעמד הפטור ממס של הרווארד, ושמעמד זה הוא קריטי להשקעה במחקר, מענקים רפואיים, טכנולוגיה ומלגות לסטודנטים.
המהלך של טראמפ גרר תגובות משני הקצוות. תומכים של המהלך כמו ניוט גינגריץ', לשעבר יו"ר בית הנבחרים, בירכו על הצעד וטענו כי אין סיבה שהציבור יממן מוסדות שאינם מייצגים את ערכיו. לעומת זאת, גופים משפטיים, כלכלנים ומוסדות אקדמיים אחרים - כולל אוניברסיטאות קולומביה, סטנפורד וייל - הזהירו כי מדובר בצעד חסר תקדים שמאיים על חופש הביטוי באקדמיה. גם ברשות המסים הפדרלית עצמה ישנה מתיחות. לא ברור האם תיענה לבקשת טראמפ, מכיוון שלפי החוק האמריקאי, הנשיא אינו מוסמך להתערב ישירות בפעילות ה-IRS. עורכי דין ברשות הזהירו בעבר כי שימוש פוליטי במעמד הפטור ממס עלול להוביל לפגיעה באמון הציבור ולמשבר מוסדי.
המהלך האחרון של ממשל טראמפ מציב את האוניברסיטאות בארה"ב בצומת דרכים. האם הן יעמדו על עצמאותן ויאבדו גישה למיליארדים במימון פדרלי, או שייכנעו ללחץ הפוליטי וישנו את האופן שבו הן מנהלות את תנאי הקבלה, המחקר והחופש האקדמי? נכון לעכשיו, הרווארד לא מראה סימנים שלפיהם היא מתכוונת לסגת. "המאבק הזה הוא לא רק שלנו", נמסר מגורם באוניברסיטה. "הוא מאבק על עתיד ההשכלה הגבוהה כולה".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
