אחרי הירידות: מניות האנרגיה המתחדשת שנמצאות על מסלול צמיחה
אחרי שנים בהן נהנו מעניין גובר, מניות האנרגיה המתחדשת סבלו בשנה האחרונה מירידה משמעותית בשווין, בין היתר על רקע שיעורי הריבית הגבוהים והלחצים הרגולטורים. עם זאת, כעת אנו ממליצים על השקעה במניות בתחום האנרגיה המתחדשת, הפועלות במיוחד באירופה ובישראל, בהשוואה לשוק האמריקאי.
בארה"ב ההסכמים בתחום האנרגיה המתחדשת נחתמים בעיקר מול חברות פרטיות, דבר היוצר אי-ודאות בנוגע לתזרים המזומנים בעוד שהממשל ביטל סובסידיות בתחום. כמו כן, הריבית הגבוהה מיקרת את הקמת הפרויקטים ואת התזרים ופוגעת ברווחיות. מנגד, באירופה ובישראל הריבית במגמת ירידה יותר מובהקת, והחוזים נחתמים מול חברות ממשלתיות לטווח ארוך, ולכן הרווחיות והכדאיות גבוהה יותר. כמו כן נזכיר כי באירופה ישנו יעד שאפתני של לפחות 30% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030 – כל זאת זמן לא רב אחרי שאירופה חוותה מכה קשה בעקבות התלות בגז הרוסי אשר גרמה לזעזועים קשים.
בנוסף, השוק חווה ירידה חדה בעלויות ההקמה בשל הצפת השוק בפאנלים סולאריים זולים מסין. כיום, מחיר הפאנל עצמו זניח ביחס לעלות ההקמה הכוללת, דבר המאפשר הקמה של פרויקטים בעלויות נמוכות יותר.
אקונרג'י – חברה בינונית מחוץ לרדאר
אקונרג'י פועלת באירופה בלבד, עם שווי שוק של 1.4 מיליארד שקל. החברה מחזיקה צבר פרויקטים רחבי היקף של 2.1 ג'יגה-וואט שנמצאים בתהליכי הקמה ותכנון, מתוכם כ- 300 מגה מחוברים או מוכנים לחיבור, 370 מגה נמצאים כעת בשלב ההקמה ולמעלה מחצי ג'יגה מוכנים להקמה ובתהליך רישוי מתקדמים דבר המעיד על פוטנציאל צמיחה משמעותי לשנים הבאות.
- מה התשואה שתרוויחו מפאנל סולארי על הגג?
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות זאת, השווי הנוכחי של החברה אינו משקף באופן מלא את הפוטנציאל הגלום בה. לדוגמה, החברה מכרה פרויקט פוטו וולטאי המצוי בשלב לקראת הקמה בהיקף של 215 מגה ברומניה ברווחיות גבוהה מאוד – בעלות הקמה של כ- 3 מיליון אירו בלבד היא הצליחה לייצר רווח ייזום של 24-28 מיליון אירו. הצפי לשנת 2026 הוא גידול בתזרים לכ-30 מיליון אירו בשנה, לעומת מספר מיליוני אירו בלבד כיום.
לאחרונה, חברת הפניקס הגדילה את השקעותיה באקונרג'י ב-75 מיליון אירו ויתווסף שלסך השקעה של 225 מיליון אירו, בנוסף, חברת הביטוח מגדל הגדילה השקעות במניית החברה בכ-35 מיליון שקל מה שמעיד על אמון גבוה של משקיעים בחברה ובפוטנציאל לטווח הארוך.
נציין כי חברות הביטוח הגדולות הגדילו את אחזקותיהן בחברות נדל"ן למגורים במיוחד בשנת 2024 תוך איתות על מחיר תחתית ומתוך אמונה בצמיחת השוק, כך אנו רואים כיום מהלכים דומים גם בתחום האנרגיה המתחדשת. כבר במהלך שנת 2025 אקונרג'י יותר מתכפיל את קצב ההכנסות והתזרים שלה, ובמהלך השנה שנתיים הקרובות אנו צופים הכפלה ואף יותר מכך בשווי החברה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
פריים אנרג'י – "האחות הקטנה והסקסית"
פריים אנרג'י עברה שינוי מהותי במהלך השנה האחרונה. לפני כשנתיים הובחנה ע"י השוק בקשיים תזרימיים, ואגרות החוב שלה נסחרו במחיר של מתחת ל 50 אג' מה שמשקף לה תשואת אג"ח זבל (תשואות דו ספרתיות גבוהות) בעיקר בשל עיכובי אישורים והקמה של פרויקטים על ידי המדינה וזאת איימה בחילוט כספי החברה. העיכובים גרמו למצוקה תזרימית חמורה, חוסר עמידה בלוחות זמנים ופגיעה באמון המשקיעים, מה שהתבטא בהתרסקות המניה ובעלייה חדה בתשואות האג"ח שלה לשיעורים דו-ספרתיים.
עם זאת, לאחר שהמדינה הסירה את החסמים המשפטיים והרגולטוריים, החברה יצאה לדרך חדשה וכיום היא אחת המניות המצליחות ביותר בבורסה, עם תשואה של 570% בשנת 2024. כחלק מהשיפור במצבה, הנהלת החברה הבינה כי היא זקוקה לגב כלכלי חזק יותר ולהגדלת הוודאות והכניסה את להב כשותפה שווה לכ- 100 מגה פרויקט לאנרגיה דו שימושית בישראל (מיתוך 450 מגה רישיונות קיימים). קבוצת להב אשר נחשבת לקבוצה פיננסית חזקה ואיכותית זיהתה את הפוטנציאל הגדול בחברה ונכנסה שמשקיעה בכ 30%. בימים אלו החברות להב ופריים נמצאות במו"מ מתקדם למיזוג בן פעילות האנרגיה של להב לבן פריים כך שפריים תהפוך לשחקנית משמעותית בשוק עם גב כלכלי וצבר פרויקטים לשנים הבאות כך שלא ניתן יהיה להתעלם מכך.
הכנסות החברה כיום אינן מהותיות, אך בתוך כשנתיים הן צפויות לעמוד על מעל 300 מיליון שקל. החברה כבר חתמה על חוזים ארוכי טווח של 20 שנה עם חברות ענק, כמו בזק ואלקטרה פאואר, מה שמעניק לה עוגן פיננסי משמעותי. כך שבמהלך שנת 206-2027 תרשום החברה קצב EBITDA שנתי של כ 160 מיליון ₪, כלומר פי 16 מהמצב היום וזאת רק מפרויקטים שנמצאים בתהליך. בנוסף, על פי שווי העסקה האחרונה בתחום לפני כחודש בן הראל ועמיתים לקבוצת אנלייט בישראל נראה כי פריים אנרג'י כרגע החברה הזולה בענף ופוטנציאל העליות שלה גבוה במיוחד.
המיזוג עם להב אינו רק מהלך פיננסי – הוא יוצר שחקנית גדולה ומשמעותית בתחום האנרגיה המתחדשת שתכניס משקיעים גדולים במהלך השנה שנתיים הקרובות כדי להגדיל את אחזקות הציבור. מעבר לכך, להב עצמה צפויה להפיק תועלת מהמהלך, שכן היא תגדיל את פיזור הפעילות כחברת אחזקות ותיהיה שחקנית משמעותית גם בתחום האנרגיה המתחדשת הן בישראל ואף בחו"ל. אנו בהחלט צופים כי מהלכים אלו יובילו את החברה והמניה תיכנס למדד ת"א 125 היוקרתי בעדכון המדדים הבאים, מהלך שיביא לביקושים משמעותיים מצד קרנות ותעודות סל למעשה בשתי החברות. כבר כיום, להב היא שחקנית מובילה בתחום הנדל"ן באירופה, והכניסה שלה לשוק האנרגיה המתחדשת תסייע לפריים להשתלב בפרויקטים גדולים בגרמניה ובמדינות נוספות. הסנונית הראשונה היא כבר פרויקט של פריים ברומניה, עם תמיכה משמעותית מצד גורמים ממשלתיים.
לסיכום, אקונרג'י ופריים אנרג'י נמצאות על מסלול צמיחה מואץ, עם תזרים מזומנים יציב ופוטנציאל רווח גבוה. לאור השינויים הרגולטוריים, הירידה בעלויות ההקמה, התמיכה הממשלתית והביקוש הגובר לאנרגיה ירוקה, אנו צופים שהשווי של שתי החברות יעלה משמעותית, והן עשויות להפוך לשחקניות גדולות בתחום האנרגיה המתחדשת בשנים הקרובות.
אורי תובל הוא מנכ"ל תובל בית השקעות וצורי אילן הוא מנכ"ל קרן הגידור אלמנדה.
תובל בית השקעות ייתכן ומחזיקה חלק מני"ע המוזכרים
במאמר. אין בנאמר לעיל להיחשב כייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 6.נימי 17/02/2025 23:44הגב לתגובה זוהמנייה הונפקה לא מזמן במחיר די נמוך שווה לעקוב
- 5.אנונימי 17/02/2025 19:59הגב לתגובה זוהשבוע תבין שפיספסתם בכתבה הזאת את סלוראג
- 4.אנונימי 17/02/2025 17:37הגב לתגובה זוהחברה עם האפסייד הכי גבוה
- 3.באירופה יש עודף חשמל ירוק חסר אוגרי אנרגיה (ל"ת)עושה חשבון 17/02/2025 16:05הגב לתגובה זו
- ששון 17/02/2025 16:25הגב לתגובה זוחסר כלובים
- 2.ארנון 17/02/2025 14:54הגב לתגובה זוETF אבל לגבי אירופאי. כמה שאני יודע גרמניה הגיע ליעד של 30% ולמזרחיות אין כסף
- 1.אחד שיודע 17/02/2025 14:38הגב לתגובה זושווי נמוךירדה עקב אי זכיה בחוזה אבל צבר מעולה המנכל יודע למה הוא קונה כל יוםמעניינת מאוד
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -5% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
