ת"א חתמה כמעט לל"ש: אורכית המריאה ב-9.2%
הבורסה לני"ע בתל אביב חתמה את יום המסחר הרביעי בשבוע והראשון בחודש יוני כמעט ללא שינוי. מה שחיזק את הסנטימנט השלילי באחד העם הם דבריו של הרמטכ"ל היוצא, משה בוגי יעלון כשהוא בונה תסריט פסימי ליום שאחרי ההתנתקות.
מדד ת"א 25 חתם בירידה קלה בת 0.08% לרמה של 679.46 נקודות. מדד ת"א 100 נותר כמעט ללא שינוי, תוך ירידה מזערית בת 0.03% לרמה של 699.09 נקודות. מדד התל טק 15 חתם בתוספת מזערית של 0.04% לרמה של 417.9 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו בכ-630 מיליון שקל.
את מחזור המסחר הגבוה ביותר באחד העם של 85 מיליון שקל ריכזה היום מניית אפריקה ישראל, שנחתה ב-3%. היה זה שבוע עמוס לחברה. היום הודיעה, כי השלימה מכירת שני בנייני משרדים במוסקבה תמורת 54 מיליון דולר. אתמול הודיעה, כי טרם הכירה בכ-800 מיליון שקל רווח ממכירת דירות בארה"ב ואם לא די בשתי ידיעות אלו, הרי שדיווחה השבוע על תוצאות שיא ברבעון הראשון של 2005 עם רווח נקי של 133 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 60 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. את ההסבר לירידות במניה מספקים היום בעלי השליטה בחברה, לבייב ובנק לאומי, שמכרו מניות בהיקף של כ-80 מיליון שקל.
מיד אחרי אפריקה ישראל ניצבה לה טבע בגאון. המניה ריכזה מחזור של 59 מיליון שקל וחתמה בעליה של 0.34%. בקרב ארבע הדואליות הנותרות של מדד המעו"ף נרשמה מגמה מעורבת: אלווריון החליקה ב-0.7%, פרטנר קפצה ב-2%, אלביט מערכות החליקה ב-0.74% וגיוון הוסיפה 0.36%.
ובבנקים. מניות חמשת המופלאים חתמו במגמה מעורבת. מניות בנק הפועלים נסוגו ב-0.2%, תוך מחזור של 31 מיליון שקל - החמישי בהיקפו באחד העם, לאחר שהודיע הבוקר, כי השלים את רכישת מלוא הבעלות על Bank of New York-Inter maritime Bank, Geneva, בנק שוויצרי המתמחה בבנקאות פרטית.
מניות לאומי נפלו ב-1.4%, תוך מחזור של 42 מיליון שקל - השלישי בהיקפו באחד העם, מניות מזרחי חתמו בירידה של 0.2%, דיסקונט נסוגה ב-0.3% והבינ"ל חתם בתוספת קלילה של 0.06%.
פרשת הסוס הטרויאני מסרבת לסור בכותרות. הבוקר פרסם מעריב, כי קבוצת אייפקס סבן, בעליה החדשים של קבוצת בזק, צפויה לדרוש מהמדינה פיצוי ופטור מאחריות למעשי החברה בתקופה שלפני הרכישה, או לחלופין, הפחתת מחיר הרכישה שישקף את הנזקים העתידיים שעלולים להיווצר לחברה בתביעות משפטיות נגדה. בידיעות אחרונות פרסם כי הסכם המכירה עליו חתמו הצדדים, לא מגן על קבוצת אייפקס סבן מפני תביעות שכאלו, למרות שהמדינה ידעה על חקירת המשטרה לפני ביצוע העסקה. מניות בזק נחתו היום ב-1.96%, תוך מחזור של כ-19 מיליון שקל.
נייס נפלה היום ב-1.1%. החברה מעלה ב-1.5-2 מיליון דולר את תחזית ההכנסות לרבעון 2. זאת, לאחר שהשלימה מוקדם מהצפוי את רכישת חטיבת CRS ב-38.5 מיליון דולר. התחזית השנתית של נייס: הכנסות של 295-300 מיליון דולר. המנכ"ל, שני אמר היום, כי "רכישת CRS של Dictaphone מאיצה באופן משמעותי את צמיחת החברה".
אורכית היתה היום הכוכבת הבלתי מעורערת של הבורסה לני"ע בתל אביב או אולי נכון יותר לומר לקראת סיום המסחר. החברה הודיעה, כי מוצר הCM-100 Packet ADM של חברת הבת, קוריג'נט ישולב בפרויקט הקמת מטרו ביפן של חברת KDDI, היא חברת הסלולאר השלישית בגודלה ביפן והמניה הגיבה בנסיקה של 9.21%, תוך מחזור של 10.7 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 2.6 מיליון שקל בלבד.
14 מניות הצליחו לחתום היום במחזור של למעלה מ-10 מיליון שקל. מעבר לאלו שציינו, זכו להכלל ברשימה המכודבת: מגדל ביטוח שהשילה 0.22%, תוך מחזור של כ-10 מיליון שקל, כי"ל, שקפצה ב-1.3%, תוך מחזור של 35 מיליון שקל, מכתשים אגן עם עליה של 0.94% ומחזור של 27.7 מיליון שק, כור עם נפילה של 2.54% ומחזור של כ-17 מיליון שקל.
וגם: הראל השקעות שחתמה בעליה של 0.64%, תוך מחזור של 16 מיליון שקל - למעלה מפי 2 מהמחזור בו היא מורגלת, החברה לישראל, שקפצה ב-1.74%, תוך מחזור של למעלה מ-16 מיליון שקל ואי.די.בי פיתוח עם עליה של 1% ומחזור של כ-11 מיליון שקל.,
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
