עליה של 7% ברווח הנקי של אדנים ברבעון ל-3 מ' ש'

זינוק חד של 62% בהיקפי האשראי שהעמיד לציבור לכ-268 מיליון שקל ברבעון. רשם גידול של 9% ברווחי המימון. צופה: השפעות הריבית הנמוכה גם בתוצאות רבעון 2
שי פאוזנר |

בנק אדנים של המזרחי משלים את רשימת מפרסמי הדוחות הכספיים לרבעון הראשון מבין הבנקים הקטנים והבינוניים למשכנתאות ומציג רווח שעלה ברבעון הראשון של השנה ב-7% ל-3.1 מיליון שקל, לעומת 2.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, רשם הבנק זינוק חד של 62% בהיקפי האשראי שהעמיד, לעומת הרבעון הראשון ב-2004, כאשר סך האשראי לציבור הסתכם ב-268 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 165 מיליון שקל אשתקד.

רווחי הבנק מפעילות מימון הסתכמו בכ-9.5 מיליון ₪ לעומת 8.7 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד ומהווים גידול של 9%.

ההפרשה לחובות מסופקים ברבעון הראשון הסתכמה ב-1.3 מיליון ₪ לעומת 1.4 מיליון ברבעון המקביל ? קיטון של 7%.

התשואה על ההון עלתה במקביל והיא עומדת על 8% לעומת 7.4% לשנת 2004.

יו"ר דירקטוריון הבנק, חנוך רוזנבלום מסר כי הבנק זוכה לבסיס הון רחב ולזמינות נוחה יותר של מקורות כספיים למתן הלוואות, המעניקים לו גב חזק יותר מבעבר: "בנק אדנים למשכנתאות קוצר היום את פירות העיסקה, בה רכש בנק המזרחי בסוף שנת 2004 את אחזקות חברת משה"ב באדנים והפך לבעלים של כ97% ממניותיו. שוק המשכנתאות התחרותי כיום, מחייב את הבנקים והגופים הפיננסיים האחרים המשווקים הלוואות משכנתא לגייס מקורות כספיים זולים ומגוונים לתקופות שונות ואף למספר אפיקי הצמדה. הגב החזק של בנק האם ? המזרחי - מסייע לאדנים בדיוק בנושאים אלו והוא בין יתר הגורמים אשר תרם רבות לגידול הניכר בפעילות הבנק".

לדברי רוזנבלום, הריבית הנמוכה על המשכנתאות שאפיינה את הרבעון הראשון ויצרה סביבה נוחה למבקשי הלוואות המשכנתא, עודדה בעיקר ממחזרי הלוואות וותיקות ופחות את רוכשי הדירות המבקשים משכנתא חדשה. לדבריו, על פי נתוחי שוק המתפרסמים מעת לעת נראה כי היקף המיחזורים מהווה כ ? 40% מנפח האשראי המתבצע במשק.

"השפעות הריבית הנמוכה יבואו לידי ביטוי ככל הנראה גם בתוצאות הרבעון השני של השנה בכל הקשור לגידול היקפי הפעילות בבנקים למשכנתאות. שאיפתנו היא כי ריבית אטרקטיבית זו, תיתן זריקת עידוד גם לענף הבניה המדשדש ותסייע לחברות הבניה ולקבלנים בכל הקשור לשווק הדירות החדשות".

עם זאת, הדגיש רוזנבלום, כי באדנים שיעור המיחזורים נמוך משמעותית עובדה המצביעה על גידול ממשי בהיקף מתן אשראי לנוטלי המשכנתאות החדשים. רוזנבלום הוסיף, כי הפעילות של קבוצת בנק המזרחי בשוק המשכנתאות עניפה מאד ובנק אדנים משתלב בפעילות זו, תוך התמקדות בפלחי שוק מיוחדים דוגמת המגזר החרדי ? דתי. במקביל, מפתח בנק אדנים את מחלקת הלווי הפיננסי שלו ומתמחה בין היתר בלווי חברות בניה בפרוייקטים בהיקף בינוני וקטן וקבוצות בניה המתארגנות לבניה משותפת.

לאחרונה אף דיווח הבנק על עלייה של 200% במתן האשראי לחברות בנייה ולפרטיים בהיקפים של כ-300 מיליון ש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".