עליה של 7% ברווח הנקי של אדנים ברבעון ל-3 מ' ש'

זינוק חד של 62% בהיקפי האשראי שהעמיד לציבור לכ-268 מיליון שקל ברבעון. רשם גידול של 9% ברווחי המימון. צופה: השפעות הריבית הנמוכה גם בתוצאות רבעון 2
שי פאוזנר |

בנק אדנים של המזרחי משלים את רשימת מפרסמי הדוחות הכספיים לרבעון הראשון מבין הבנקים הקטנים והבינוניים למשכנתאות ומציג רווח שעלה ברבעון הראשון של השנה ב-7% ל-3.1 מיליון שקל, לעומת 2.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, רשם הבנק זינוק חד של 62% בהיקפי האשראי שהעמיד, לעומת הרבעון הראשון ב-2004, כאשר סך האשראי לציבור הסתכם ב-268 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של השנה, לעומת 165 מיליון שקל אשתקד.

רווחי הבנק מפעילות מימון הסתכמו בכ-9.5 מיליון ₪ לעומת 8.7 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד ומהווים גידול של 9%.

ההפרשה לחובות מסופקים ברבעון הראשון הסתכמה ב-1.3 מיליון ₪ לעומת 1.4 מיליון ברבעון המקביל ? קיטון של 7%.

התשואה על ההון עלתה במקביל והיא עומדת על 8% לעומת 7.4% לשנת 2004.

יו"ר דירקטוריון הבנק, חנוך רוזנבלום מסר כי הבנק זוכה לבסיס הון רחב ולזמינות נוחה יותר של מקורות כספיים למתן הלוואות, המעניקים לו גב חזק יותר מבעבר: "בנק אדנים למשכנתאות קוצר היום את פירות העיסקה, בה רכש בנק המזרחי בסוף שנת 2004 את אחזקות חברת משה"ב באדנים והפך לבעלים של כ97% ממניותיו. שוק המשכנתאות התחרותי כיום, מחייב את הבנקים והגופים הפיננסיים האחרים המשווקים הלוואות משכנתא לגייס מקורות כספיים זולים ומגוונים לתקופות שונות ואף למספר אפיקי הצמדה. הגב החזק של בנק האם ? המזרחי - מסייע לאדנים בדיוק בנושאים אלו והוא בין יתר הגורמים אשר תרם רבות לגידול הניכר בפעילות הבנק".

לדברי רוזנבלום, הריבית הנמוכה על המשכנתאות שאפיינה את הרבעון הראשון ויצרה סביבה נוחה למבקשי הלוואות המשכנתא, עודדה בעיקר ממחזרי הלוואות וותיקות ופחות את רוכשי הדירות המבקשים משכנתא חדשה. לדבריו, על פי נתוחי שוק המתפרסמים מעת לעת נראה כי היקף המיחזורים מהווה כ ? 40% מנפח האשראי המתבצע במשק.

"השפעות הריבית הנמוכה יבואו לידי ביטוי ככל הנראה גם בתוצאות הרבעון השני של השנה בכל הקשור לגידול היקפי הפעילות בבנקים למשכנתאות. שאיפתנו היא כי ריבית אטרקטיבית זו, תיתן זריקת עידוד גם לענף הבניה המדשדש ותסייע לחברות הבניה ולקבלנים בכל הקשור לשווק הדירות החדשות".

עם זאת, הדגיש רוזנבלום, כי באדנים שיעור המיחזורים נמוך משמעותית עובדה המצביעה על גידול ממשי בהיקף מתן אשראי לנוטלי המשכנתאות החדשים. רוזנבלום הוסיף, כי הפעילות של קבוצת בנק המזרחי בשוק המשכנתאות עניפה מאד ובנק אדנים משתלב בפעילות זו, תוך התמקדות בפלחי שוק מיוחדים דוגמת המגזר החרדי ? דתי. במקביל, מפתח בנק אדנים את מחלקת הלווי הפיננסי שלו ומתמחה בין היתר בלווי חברות בניה בפרוייקטים בהיקף בינוני וקטן וקבוצות בניה המתארגנות לבניה משותפת.

לאחרונה אף דיווח הבנק על עלייה של 200% במתן האשראי לחברות בנייה ולפרטיים בהיקפים של כ-300 מיליון ש"ח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.