קביעת שווי המכירה של עסקאות מקרקעין
המחלוקת השכיחה ביותר בין מוכרי מקרקעין ובין מנהלי מיסוי מקרקעין נוגעת לשווי הנכסים.
כידוע, דיני מיסוי מקרקעין מורים כי שווי המכירה של נכס מקרקעין ייקבע לפי שווי השוק שלו (הסכום הצפוי ממכירה ממוכר מרצון לקונה מרצון), אלא אם קיים הסכם מכירה בכתב והמנהל שוכנע כי התמורה החוזית נקבעה בתום לב ובלי שהושפעה מקיום יחסים מיוחדים בין המוכר לקונה.
המסקנה המתבקשת מכלל זה הינה שמרבית המכירות תמוסנה על פי השווי החוזי שנקבע לנכס בהסכם המכירה ואילו במקרים מועטים בהם מתקיימים יחסים מיוחדים בין הצדדים אשר משפיעים על השווי החוזי או חוסר תום לב, יחושב המס על בסיס שווי השוק של הנכס. ברם, רשויות המס נוטות להוציא שומות במקרים רבים מהצפוי, בהתבסס על 'שווי שוק' דווקא ולדחות את השווי החוזי.
ההלכה שנקבעה בענין זה על ידי בית המשפט העליון (למשל ע"א 3632/01** וע"א 3433/00***) הינה שקיומו של פער גדול מדי בין מחיר השוק ובין המחיר החוזי יכול להעיד על חוסר תום לב או יחסים מיוחדים כאמור המשפיעים על מחיר המכירה (שאלה חשובה בהקשר זה הינה מהו 'פער גדול מדי': האם הפרש של 30% בשווי, כטענת רשויות המס, הינו סף סביר או שמא, למשל, 50% או שיעור אחר).
יחד עם זאת, בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי גם במקרה בו קיים פער גדול כאמור בין שווי השוק ובין מחיר המכירה, עדיין יכול המוכר להוכיח את דרישת תום הלב והעדר יחסים מיוחדים (כגון אם יוכיח שהמכירה נעשתה בלחץ עקב צורך במימוש מהיר, או שהמוכר הינו תושב חוץ שאינו בקיא במחירי מקרקעין בארץ, או שלא נמצא קונה במשך זמן רב והמוכר לא רצה או לא יכל להמתין, וכו'), באופן שמסי המקרקעין אשר יוטלו על מכירה זו יחושבו על פי השווי החוזי של המכירה. בית המשפט הדגיש, כי התבססות על שווי שוק הינה ה'חריג', ולא המקרה השכיח.
מבחינת נטלי ההוכחה נקבע כי הצגת חוזה מכר שאינו נחזה להיות פגום, מחייבת את המנהל להתייחס לתמורה הנקובה בו כתמורה אמיתית לכאורה. בשלב זה עובר נטל ההוכחה למנהל להוכחת שווי השוק של הנכס, כאשר הנישום רשאי להביא ראיות מצידו לסתור את אלה של המנהל ולהוכחת שווי שוק אחר. אם הרים המנהל את הנטל והוכיח את שווי השוק וכן קיומו של פער גדול בינו ובין מחיר המכירה החוזי, הרי שהנטל עובר לכתפי הנישום להוכיח כי על אף הפער נקבעה התמורה בתום לב וללא קיום יחסים מיוחדים המשפיעים על המחיר.
השיטה השמאית המקובלת על מנהלי מיסוי מקרקעין להוכחת שווי השוק מבוססת על עסקאות להשוואה. אין אנו חולקים על תרומתה של שיטה שמאית זו להוכחת השווי, ואולם עלינו לבקר את פרקטיקת יישום השיטה על ידי רשויות המס הלוקה במספר כשלים, כפי שבאה לידי ביטוי ביתר שאת לאחרונה.
כפי שנוכחנו לגלות, בין היתר, בעסקאות למכירת מקרקעין במושבים, מנהלי מיסוי מקרקעין נוטים להתבסס לעיתים – בהעדר עסקאות השוואה רבות - על מספר עסקות מצומצם אשר התרחשו אף תקופה ארוכה (כגון 6-7 שנים) לפני המכירה נשוא השומה.
למותר לציין, שעסקאות השוואה כאמור עלולות להיות בלתי רלבנטיות ובלתי מתאימות ליישום ממספר סיבות שנפרט להלן, באופן שאין ראוי לקחת אותן כאינדיקציה לשווי השוק של הנכס או שיש לעשות את כלל ההתאמות הדרושות לפני שמבצעים את ההשוואה.
הסיבה הראשונה נוגעת לכך, ששוק עסקאות הנדל"ן עבר ועובר שינויים במהלך השנים. בתקופות מסויימות של 'גאות' בשוק מחירי המקרקעין עשויים לעלות, ואילו בתקופת של 'שפל' עשויים מחירי הנדל"ן לרדת.
סיבה שניה, אשר רלבנטית לעסקאות במושבים וקיבוצים, נוגעת להשפעת ההלכה שקבע בית המשפט העליון בענין הקשת המזרחית (בג"צ 244/00). כידוע, הלכה זו הינה בעלת השלכות רבות על מחירי נכסים באותם אזורים, שכן עובדת העדר הפוטנציאל של בעל המקרקעין לנצל את ההקלות שקבע בעבר מינהל מקרקעי ישראל לגבי שינוי ייעוד המקרקעין למגורים או מסחר (כגון בהחלטות מס' 717, 727 ו- 737), מטבע הדברים, משפיעה באופן ניכר על מחיר המכירה של נכס כאמור.
המסקנה הנובעת מהאמור לעיל הינה, שאין לקבל את פרקטיקת הפעולה של רשויות המס, אשר נוטה לבסס שווי שוק של נכסים על בסיס מספר עסקאות ספורדיות ובלתי רלבנטיות אשר נערכו תקופה ארוכה טרם המכירה הנוכחית, מבלי לבצע את ההתאמות הנדרשות.
מאחר ואין שווה נכס שנמכר בתקופת הגאות בשוק לשווי נכס שנמכר בתקופת שפל ואין שווה מקרקעין במושב פלוני שנמכר טרם ניתן פסק הדין בענין הקשת המזרחית לנכס שנמכר לאחריו, הרי שיש לבצע התאמה בדרך של הפחתת שווי עסקאות ההשוואה שנערכו בתקופות קודמות יותר ועל ידי כך לבחון האם אכן קיים עדיין 'פער גדול' בין שווי השוק של הנכס לשווי החוזי, אשר יוביל להעברת הנטל לנישום להוכחת הסייג לשווי השוק כאמור.
למותר לציין, שיש מקום לביצוע התאמות נוספות, כגון התאמות המבוססות על מיקום מדוייק של הנכסים, גודלם, וכלל המאפיינים העשויים להשליך על שוויים.
מאת: ליאור נוימן, עו"ד, אופיר קפלן, עו"ד; מחלקת המיסים במשרד ש. הורוביץ
ושות'.
* ע"א 3632/01 סמיר חדיג'יה ואח' נ. מנהל מיסוי
מקרקעין חיפה.
** ע"א 3433/00 ליטנפלד יצחק ואח' נ. מנהל מס שבח

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.