היבטי מע"מ במתן שירותים לתושב אילת

מאת: אמיר סוראיה, רו"ח; אילן אלאלי, רו"ח

הכותבים עונים לשאלה האם שירות לתושב אילת על ידי עוסק שאינו תושב אילת חייב במע"מ.

שאלה

עוסק, תושב תל-אביב, מספק שירותי תיווך לעוסק תושב אילת בגין נכס באילת. האם השירות חייב במע"מ בשיעור מלא או בשיעור אפס?

תשובה

במסגרת חוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985 (להלן: "החוק" או "אזור סחר חופשי באילת"), הוענקו הקלות במס ערך מוסף (כמו גם הטבות אחרות) לעיר אילת ותושביה. תכלית ההטבות הינה להביא לשיפור בענף התיירות הבינלאומי ותיירות הפנים, שיושג, בין השאר, הודות למשיכת תיירים בעקבות מתן אפשרות לרכוש בעיר אילת שירותים וטובין בפטור ממיסים עקיפים.

במסגרת סעיף 5 לחוק, הוחל מס ערך מוסף (להלן: "מס") בשיעור אפס או ניתן פטור ממס על עסקאות מסוימות בעיר אילת. ברם, סעיף 5 לחוק אינו מעניק הקלה במס על מתן שירותים לתושב אילת על ידי עוסק שאינו תושב אילת (אף אם השירותים ניתנים באילת). שהרי, מתן הטבות מס לעסקאות כאמור, ככלל, אינו תואם את תכלית החוק.

יחד עם זאת, במסגרת תקנה 20א' לתקנות אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985 (להלן: "התקנות"), נקבע כי יחול מס בשיעור אפס על שירותים מסוימים הניתנים לתושב אילת על ידי מי שאינו תושב אילת, כדלהלן:

(1) הובלת טובין לאילת;

(2) שירות שהוא התקנה, הפעלה, תחזוקה או הבטחת תקינותם של טובין אלה:

(א) מעליות;

(ב) מערכות מיזוג אויר;

(ג) מקרר תעשייתי;

(ד) מכונה אוטומטית לעיבוד נתונים;

(ה) רכב.

(3) שירותי טכנאות שיניים;

(4) שירותי ניהול לבתי מלון שאישר המנהל;

(5) רכישת שירותי מלון;

(6) שירותי אדריכלות לבתי מלון.

החלת מס בשיעור אפס על שירותים כאמור מותנית בכך שמקבל השירות הינו עוסק תושב אילת והשירות ניתן לצורך עסקו. בנוסף, יש למלא את התנאים הטכניים המפורטים בתקנה. לעניין שירותי ניהול לבתי מלון שאושרו על ידי מנהל מע"מ, ראה גם חוזר 4/99 לנוהלי מע"מ ומידע על אזור סחר חופשי באילת באתר האינטרנט של רשות המסים.

בהערת אגב, נציין כי במסגרת הצעת חוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2005 (תיקוני חקיקה), התשס"ה-2004, הוצע לבטל את ההטבות במס ערך מוסף הקבועים לעיר אילת. במסגרת דברי ההסבר להצעת החוק היא הובהר, כדלהלן: "במסגרת המגמה לצמצום פטורים, מוצע לתקן את חוק אזור סחר חופשי באילת (פטורים והנחות ממסים), התשמ"ה-1985, ולבטל את הפטורים וההטבות במס ערך מוסף הקבועים בו לענין העיר אילת, שכן אין מקום להפלות לטובה את העיר אילת לעומת ערים אחרות, שהמצב בהן מבחינה כלכלית-עסקית ומבחינה תיירותית פחות קשה מהמצב בעיר אילת". למיטב ידיעתנו, ההצעה הנ"ל הוסרה.

במקרה הנדון השירות ניתן על ידי מי שאינו תושב אילת והוא אינו כלול ברשימת השירותים שבתקנה 20א' לתקנות. כפועל יוצא, שירותי התיווך חייבים במס מלא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מישהו 25/01/2023 22:14
    הגב לתגובה זו
    למיטב הבנתי חוק מע"מ פוטר שרותים עבור מכירת נכס באילת
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי; הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי עד לסכום של 150 דולר תיכנס לתוקף עוד 21 יום 

רן קידר |

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי. הפטור ממס על יבוא אישי לסכום של 150 דולר ייכנס לתוקף עוד 21 יום. "הצרכן הישראלי לא יכול להיות שבוי בידי טייקונים שמחזיקים במשק" אמר סמוטריץ'. 

שר האוצר מוביל שורה של צעדים להקלה בתחום יוקר המחייה ולתפיסתו פתיחת השוק תוציא מידי מונופולים וחברות ששולטות במשק את היכולת לגבות מהצרכן הישראלי מחירים גבוהים מרוב מדינות אירופה. כך למשל מחירי ההלבשה וההנעלה בישראל גבוהים ביחס לממוצע האירופאי. הפער במחירי המוצרים האלו מגיע לכ-28% מהממוצע ה-OECD. 

על פי ההערכות, ארבע חברות גדולות בתחום ההלבשה וההנעלה בישראל מחזיקות יחד בכ-40% מנתח השוק בסקטור זה ולמעשה קובעות רף מחירים גבוה ולא מוצדק לכל משקי הבית. על פי נתוני משרד האוצר כוח הקנייה של אזרחי ישראל נמוך מזה של רוב מדינות אירופה כאשר ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 38 מדינות. הסיבה לכך היא רמת מחירים יקרה שמצמצמת את כוח הקנייה של האזרחים בישראל. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״הצרכן הישראלי משלם יותר מחברו במדינות המערב. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה כי סקטורים שלמים מוחזקים בידי מונופולים וטייקונים שמנצלים את המשק הסגור כדי לגבות מחיר יקר ולא מוצדק מהצרכן הישראלי. החלטתי להגביר את התחרות בתחום הזה ולהוזיל בכך את סל המחייה עבור משקי הבית בישראל". השר פירסם את הצו להערות הציבור לקראת כוונתו לחתום עליו. בעוד 21 יום יוכל השר לחתום וההוזלה תיכנס לתוקף. 

הצעד מוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.

שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.