בתימ"ש/חריגה מסמכות ע"י ביהמ"ש לעניינים מינהליים

@ בית המשפט העליון (כב' הנ' א' ברק) קבע, כי אין בעובדה הטכנית שבית המשפט לעניינים מינהליים פסק בנושא שהיה נתון לסמכותו העניינית של בית המשפט המחוזי, בכדי לחייב את ביטולו של פסק הדין שניתן. זאת, מחמת העובדה שבית המשפט לעניינים מינהליים הוא מחלקה בבית המשפט המחוזי וקיימת זהות פרסונאלית בין השופטים בערכאות אלה. יחד עם זאת, כן ניתן לבטל פסק דין שניתן בחוסר סמכות ע"י בית המשפט לעניינים מינהליים אם בניהול הדיון, בהתאם לסדרי הדין המייחדים את ההליך המינהלי, היה כדי לקפח את זכויותיו הדיוניות של מי מהצדדים או כדי לסכל את בירורה המלא של התובענה@
עודד ארבל |

עובדות וטענות: המשיב הגיש את מועמדותו ללימודי דוקטורט בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון (להלן: "המערער"). ועדת לימודי מוסמכים בארכיטקטורה ובינוי ערים החליטה לדחות את הצעת המחקר של המשיב. בעקבות זאת הוגשה עתירה ע"י המשיב לבית המשפט לעניינים מינהליים במסגרתה ביקש צו אשר יורה למערער לאפשר עיון והעתקה של כל המידע הקשור ללימודיו בטכניון. לטענתו, לאור הגדרת המונח "רשות ציבורית" בסעיף (8) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, כ"תאגיד שהוקם בחוק", יש לראות את המערער כ "רשות ציבורית" המחויבת במסירת המידע המבוקש. בתגובה לעתירה טען המערער, כי לבית המשפט לעניינים מנהליים אין סמכות לדון בעתירת המשיב בהסתמכו על שניים: ראשית, הטכניון אינו רשות הממלאת תפקיד ציבורי על פי דין, כאמור בחוק בתי המשפט לעניינים מנהליים, התש"ס- 2000. שנית, חוק חופש המידע אינו חל על המערער. בית המשפט לעניינים מנהליים קבע, כי עניינה של העתירה נוגע למשפט המנהלי, ולפיכך היא מצויה בסמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים. מכאן הערעור נשוא הדיון.

דיון משפטי:

כב' הנ' א' ברק:

האם המערער הינו גוף הממלא תפקיד ציבורי על פי דין? בבג"ץ 474/73 פודים נ' המוסדות להשכלה גבוהה נפסק, כי מוסד להשכלה גבוהה, דוגמת אוניברסיטה, אינו ממלא תפקיד ציבורי על פי דין. אמנם, הלכה זו נפסקה בנוגע לסמכותו של בית הדין הגבוה לצדק, אולם יפה היא גם לשאלת סמכותו של בית המשפט לעניינים מנהליים. משכך, עתירת המשיב אינה נכנסת לגדר חוק בתי משפט לעניינים מנהליים. האם המערער הינו "רשות ציבורית" כמשמעותה בחוק חופש המידע? המשיב טוען, כי יש לראות במערער "רשות ציבורית" מאחר שהוא תאגיד שהוקם בחוק (סעיף 2(8) לחוק חופש המידע). טעות בידיו. המערער לא הוקם בחוק, הוא אינו גוף סטאטוטורי וסמכויותיו לא הוקנו לו בחוק. מכיוון שכך, המערער אינו נכנס להגדרת "רשות ציבורית" לצורך חוק חופש המידע. נמצא, כי עתירת המשיב כנגד המערער אינה נופלת לגדר העתירות בהן מוסמך לדון בית המשפט לעניינים מינהליים ולפיכך חרג לכאורה בית המשפט לעניינים מינהליים מסמכותו ופסק הדין צריך להתבטל. אולם, הדברים אינם כה פשוטים וחדים. בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט אזרחי, היה מוסמך לדון בתובענה של המשיב כנגד המערער לגילוי המידע המבוקש. בית המשפט לעניינים מנהליים מהווה מחלקה בתוך בית המשפט המחוזי. היושב בדין בבית המשפט לעניינים מנהליים הוא היושב בדין בבית המשפט המחוזי. כישוריו, ניסיונו ומקצועיותו כשופט חד הם. אין למצוא בעצם חריגתו של השופט מסמכותו כשופט בית המשפט לעניינים מנהליים טעם מהותי המצדיק, כשלעצמו, את בטלותו של פסק דין אותו מוסמך היה לכתוב ביושבו בדין, כשופט בית המשפט המחוזי. יחד עם זאת, אופי הדיון והבירור העובדתי בערכאה המינהלית אינו זהה למתכונת הדיון הנערך בערכאה האזרחית. על השופט היושב בדין בבית המשפט לעניינים מינהליים מוטלות מגבלות הנובעות מכללי הדיון בעתירות מינהליות. מגבלות אלה עשויות לשלול את האפשרות לטפל כנדרש בעתירה הנושאת אופי "אזרחי" ומביאות לכך שמבחינה "פונקציונלית" ההליך בערכאה אזרחית רגילה מתאים יותר לבחינתן של שאלות עובדתיות מהליך הדיון בעתירות מינהליות. הוא מקנה לבית המשפט את האמצעים הדרושים לקביעתה של תשתית ראייתית אמינה ודבר זה עשוי לשמש, במצבים מסוימים, נימוק לבטל פסק דין שניתן בעתירה מינהלית, כאשר היה מקום להגישה כתובענה אזרחית. בענייננו, השאלה המהותית לה נדרש בית המשפט קמא, היא האם חייב הטכניון בחובת גילוי של חוות דעת אקדמיות שנכתבו לגבי המשיב בנסיבות המקרה הנדון. שאלה זו הייתה טעונה בירור עובדתי ומשפטי. בירור זה לא התקיים כראוי בפני בית המשפט לעניינים מנהליים, נוכח העובדה כי הדיון התנהל בהתאם לסדרי הדין המייחדים את בית המשפט לעניינים מינהליים. במצב דברים זה, אין מנוס מלבטל את פסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים.

הערעור מתקבל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.