מועד פירוקה מרצון של חברה

בית המשפט העליון פסק כי מועד פירוקה מרצון של חברה הינו המועד בו החלו ההליכים הפורמאליים לפירוקה ולא המועד בו החליטו בעלי המניות כי הם מעונינים בפירוק.
עו"ד לילך דניאל |

ע"א 1240/00 פקיד שומה תל-אביב 1 נ. יצחק סיוון

המשיב ורעייתו היו בעלי מניותיה היחידים של חברת סיוון מחשבים בע"מ (להלן - סיוון).

ביום 27.10.1994 (להלן - המועד המוקדם), התקשרו בני הזוג בחוזה עם חברת משוב מחשבים ושיווק בע"מ (להלן - הרוכשת). בחוזה התחייבו בני הזוג למכור לרוכשת את כלל נכסיה של סיוון (למעט נכס מקרקעין יחיד שבבעלותה) וכן להעביר לה את כלל התחייבויותיה וזכויותיה של סיוון כ"עסק חי". כל זאת בתמורה לסכום השווה ל-2.5 מיליון דולר, שהפקידה הרוכשת לזכותם במועד כריתת החוזה.

כן התחייבו בני הזוג כלפי הרוכשת, כי ביום 6.12.1994 (להלן - המועד המאוחר) - לאחר השלמת הפעולות הנדרשות להעברת נכסיה ועסקיה לרוכשת - תקבל אסיפת בעלי המניות של סיוון החלטה מיוחדת על פירוקה מרצון.

עסקת המכר יצאה לפועל וזמן מה לאחר המועד המאוחר הגישה סיוון לרשם החברות החלטה על פירוק מרצון, הנושאת את התאריך 6.12.1994.

כתוצאה מן המכר נוצר לסיוון רווח הון בסך 7,114,000 ₪. על סכום זה שילמה סיוון מס חברות בסך של כ-914,000 ₪. התמורה שנותרה בידי המשיב ורעייתו הסתכמה בסך 6.2 מיליון ₪ לערך. שומת המס שערך המערער למשיב בגין רווח הון זה, ניצבה ביסוד ההתדיינות שבין הצדדים.

השאלה הרלוונטית לעניננו הינה באיזה מועד נחשבת סיוון כ"חבר בני אדם שהוחל בפירוקו", כמשמעות מינוח זה ברישא לסעיף 93(א) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן – הפקודה), וכפועל יוצא מזה - מהו "יום התחלת הפירוק" במשמעות מינוח זה בסעיף 94ב(ב) (1) לפקודה.

קביעת מועד תחילת הפירוק נדרשה, באשר מועד זה משמש כקו הגבול בין תחולתם של שני משטרי מס - זה הקבוע בסעיף 93(ב) לפקודה וזה הקבוע בסעיף 94ב לפקודה - שכל אחד מהם מוביל לחיוב שונה במס.

לטענת המערער, פירוקה של סיוון החל במועד המוקדם. מכאן שעסקת המכר בוצעה בגדר הליך הפירוק ואת רווח ההון שהצמיחה העסקה למשיב ולרעייתו יש למסות כדרך שממסים רווחי הון הצומחים לבעלי מניותיה של חברה בעת פירוקה.

עמדת המשיב היא כי הפירוק החל במועד המאוחר. מכאן שעסקת המכר בוצעה לפני תחילתו של הפירוק ואת רווח ההון שהעסקה הצמיחה יש למסות כדרך שממסים רווחי הון הצומחים לבעלי מניותיה של חברה במהלך חייה של החברה.

תוצאתו של ההסדר הקבוע בסעיף 93(ב) היא שלקופת המס ישתלם הסכום הגבוה מבין שני אלה: המס ששולם (ברמת החברה) בגין רווחי מימוש הנכסים של החברה, והמס שאמור להשתלם (ברמת בעלי המניות) בגין הרווחים שצמחו מן התמורה למניות.

בית המשפט המחוזי קבע כי פירוקה של סיוון החל במועד המאוחר. מכאן הערעור.

בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

תחילת פירוקה של סיוון לפי דיני החברות

פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983 (להלן – פקודת החברות) קובעת את דרכי פירוקה של חברה בזמן הרלוונטי לעניננו.

מהוראות החוזה עולה בבירור כי הגם שבעלי מניותיה של סיוון אכן גמרו בדעתם - לכל המאוחר ביום 27.10.1994 - לפרק את סיוון בפירוק מרצון, הם אף גמרו בדעתם כי הליך פירוקה של סיוון יחל רק ביום 6.12.1994, שבו יתכנסו ויבצעו את הצעדים הפורמאליים הנדרשים לשם כך.

ההליכים הפורמאליים (לפי פקודת החברות) לפירוקה מרצון של חברה אינם מתחילים עד למועד שבו בעלי המניות רוצים בתחילתם. הדברים נכונים גם אם החברה, בתוך תקופת חייה, פועלת לצמצום עסקיה ואף אם היא נותרת ללא פעילות.

תחילת פירוקה של סיוון לפי דיני המס

הפקודה אינה קובעת הגדרה משל עצמה למושג "פירוק" וגם מועד תחילתו של פירוק לא מוגדר בה. מהיעדר הגדרות מיוחדות ניתן להסיק כי דיני המס הולכים אחר הדין הכללי, והמועד שעל פי דיני החברות נחשב כמועד תחילת הפירוק הוא גם המועד שבו מתחיל הפירוק לענין דיני המס.

פירוש סעיפים 93 ו-94 לפקודה

המערער טען כי ההבחנה בין מועד הפירוק ה"פורמאלי" לבין מועד הפירוק המהותי, לענין תחולת דיני המס, נגזרת מן התפיסה שאת העסקה יש למסות על פי מהותה האמיתית ולא על פי הצורה החיצונית שהנישום שיווה לה. ויישומה של הגישה התכליתית - כך נטען - תאפשר לשלטונות המס להתמודד ביתר הצלחה עם נישומים, המנצלים את הפרצות שבחוקי המס ואת אי הבהירות המאפיינת אותם לתכנוני מס בלתי לגיטימיים לשם הקטנת חבותם במס.

בטענתו זו הגביל המערער את עצמו לבחינת מהותה הכלכלית של עסקת המכר והתעלם הן מקשיי היישום הטבועים בגישתו והן מקיומן של תכליות כלליות, הניצבות ביסודם של דיני המס, כמו קיום מידות היעילות, הוודאות, ההרמוניה החקיקתית והנאמנות ללשון הפקודה. באיזון בין השיקולים העשויים לתמוך בגישתו לבין השיקולים הסותרים אותה, ידם של האחרונים היא על העליונה.

את עמדת המערער אין לאמץ גם מנימוקים שענינם גבולות ההתערבות של בית המשפט במתן פירוש "יצירתי" להוראות המס.

ככל שההסדר החקיקתי יצר "פירצה", שאיפשרה לנישומים לקבוע את המועד לחלוקת רווחיהם ולמימוש נכסיהם משיקולי מס גרידא, הרי שהמחוקק לא נקף אצבע לסגירתה. מכל מקום, ברור כי המחוקק נמנע מלקבוע שלענין דיני המס יש לייחס את תחילתו של פירוק למועד שונה מזה הקבוע בדיני החברות. ובהיעדר הסדר חקיקתי מיוחד אין לסטות מן המועד שנקבע לכך בדיני החברות.

הערעור נדחה. המערער חויב בשכ"ט עו"ד בסך 25,000 ₪.

ניתן ביום: 4.1.2005 בפני: כב' השופט א. מצא, כב' השופט י. טירקל, כב' השופט א. גרוניס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.