ישראכרט_בניין
ישראכרט_בניין

מנורה מתקרבת לרכישת ישראכרט; דירקטוריון ישראכרט אישר את העסקה

דירקטוריון ישראכרט אישר את הצעתה של מנורה לרכוש 32% ממניות החברה בהקצאה פרטית. העסקה, שתתבצע לפי שווי חברה של 3.1 מיליארד ש"ח, תכלול הקצאה של 32% מניות חדשות למנורה.
גיא אבטליון | (2)
נושאים בכתבה ישראכרט

דירקטוריון ישראכרט אישר את ההצעה של מנורה שהוגשה בעזרתו של בנק ההשקעות ווליו בייס. בהצעה הראשונית, מנורה הציעה לרכוש 32% מישראכרט בשווי של 3.1 מיליארד שקל, כולל דיבידנד נרחב. כעת נודע שההסכם המעודכן כולל רכישת 33% לפי שווי של 3.15 מיליארד שקל. עם קבלת האישורים הרגולטוריים, כולל רשות התחרות, יחולק דיבידנד בגובה של 700 מיליון עד מיליארד שקל.

שווי העסקה מגלם פרמיה של כ-22.18% ביחס למחיר הסגירה של מניית החברה בבורסה ביום 28 באוגוסט 2024, יום קודם למועד בו הועברה הצעת מנורה לחברה (12.86 ש"ח).

הסכם ההשקעה מאפשר לישראכרט לנהל מגעים ולהתקשר בעסקה נוגדת שמהווה "הצעה עדיפה" כהגדרתה בהסכם.

ישראכרט תפעל לזימון אסיפת בעלי מניות לצורך אישור העסקה ותנאיה. השלמת העסקה כפופה להתקיימות תנאים מתלים, אשר המועד האחרון להתקיימותם יחול עד 6 חודשים לאחר מועד אישור האסיפה הכללית להקצאה

יש לציין שבעבר, חברת הראל ניסתה גם היא לרכוש את ישראכרט, עסקה שבוטלה בשל קשיים מול רשות התחרות. השאלה איך רשות התחרות תתייחס לעסקה הזו - מצד אחד מנורה קטנה יותר מהראל, והחשש שהיה בעיקר בנוגע לשימוש במידע מישראכרט לטובת תחום ביטוחי הבריאות, פחות גדול במנורה שלה היקף ביטוח בריאות נמוך יותר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מדינה של גנבים (ל"ת)
    דניאל 01/11/2024 14:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר3 01/11/2024 04:21
    הגב לתגובה זו
    גבוה יותר.
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.