מאקרו כלכלה

הגירעון 5.5% - באוקטובר המדינה הוציאה 3.8 מיליארד יותר משהכניסה

כפי שאנחנו חוזרים ואומרים בחודשים האחרונים: הכלכלה של ישראל במצב טוב - הציבור משתכר יותר ומבזבז יותר. בחודש שעבר היה עיכוב בגבייה בגלל החגים ולכן לכאורה בחודש אוקטובר יש גביית יתר של 4.4 מיליארד שקל, אבל אלה כספים של ספטמבר
נתנאל אריאל | (4)
נושאים בכתבה החשב הכללי תקציב

הגירעון של ישראל ממשיך לרדת, ובהחלט מדובר בנתון חיובי למשק. גם בחודש אוקטובר ההכנסות של המדינה מצוינות והמשק משתפר. הגירעון כבר ירד ל-5.5%, (לעומת גירעון רשמי בחודש ספטמבר של 7.2%, וגירעון נכון של 6.8% מהתוצר - בהתחשב בגבייה שנדחתה לחודש הנוכחי). וזה טוב מאוד - וכבר כתבנו את זה לאחרונה מספר פעמים (כאן, כאן וכאן)

בגלל החגים בספטמבר, נדחתה גביית מסים של כ-8.2 מיליארד שקלים, ולכן הם נספרים בחודש אוקטובר, אך זו טעות אופטית: הם שייכים לספטמבר. 

אז את החודש הקודם המדינה סיימה עם עודף תקציבי של 2.2 מיליארד שקל ובחודש אוקטובר היא מדווחת על עודף של 4.4 מיליארד שקל - כאמור, מדובר בטעות אופטית: הכספים שייכים לגביה של חודש ספטמבר ובנטרולם המדינה הוציאה 3.8 מיליארד שקל יותר ממה שהכניסה.

האם הממשלה מתחילה להרגיש שמותר לה להוציא יותר כי לאחר שלוש שנים פתאום יש תקציב מדינה? ימים יגידו. לעומת החודשים הקודמים בהם הגירעון החודשי היה קרוב לאפס כעת הוא חוזר לעלות, אך מוקדם להצביע על שינוי מגמה.

מאיפה הכסף? מההייטק

הגירעון החודשי היה גבוה יותר אבל המצב טוב, למרות הקורונה - הרבה מאוד בזכות ההייטקיסטים שכל כך קל לקנא בהם - אבל האמת היא שצריך להגיד להם תודה

הגירעון ב-12 החודשים האחרונים עומד על 47.1 מיליארד שקל - לעומת 123.8 מיליארד שקל אשתקד, והמשך ירידה וירידה משמעותית מרמות של 180 מיליארד שקל רק לפני כמה חודשים - כלומר הגירעון נמצא במגמת ירידה שממשיכה וממשיכה, ואלה בשורות טובות למשק הישראלי.

הכלכלה שלנו במצב טוב ורואים את זה בגבייה ממסים. בחודש אוקטובר 2021 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-37.3 מיליארד שקל. הכנסות אלה כוללות גבייה בסך של 8.2 מיליארד שקל אשר נדחתה מחודש ספטמבר בגלל החגים. כך שלולא הדחייה, היו ההכנסות מסתכמות בחודש אוקטובר בכ-29.1 מיליארד שקל. המסים  מבטאים את הכנסות המדינה והעלייה בהן נרשמה  לאורך כל הקו – מסי חברות, מסי נדל"ן, מסים משוק ההון. ביחס לחודש אוקטובר הקודם, מדובר בעליה של 18% בגביה (בנטרול הגביה של חודש ספטמבר).

בחודשים ינואר - אוקטובר 2021 הסתכמו הכנסות המדינה ב-313.2 מיליארד שקל, לעומת 254.5 מיליארד שקל אשתקד, גידול של 22%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-26%, ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-19% וההכנסות מאגרות עלו ב-3%. בהשוואה לינואר - אוקטובר 2019 עלו ההכנסות ממסים בשיעור של 19% - ההכנסות ממסים ישירים עלו ב-26% וההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-12%.  ביחס ל-2020 אפשר להגיד – "נו טוב, הייתה קורונה". אבל ביחס ל-2019 אין תירוצים – זו עלייה אמיתית.

קיראו עוד ב"בארץ"

שני פרמטרים מעידים על שיפור גורף במשק – המסים על השכר עלו והמע"מ עלה. אם המס על השכר עלה זה אומר בצורה ברורה שאנשים (כמכלול) מרוויחים יותר. זה טוב למשק – אנשים שמשתכרים יותר גם מוציאים יותר וגם חוסכים יותר. עלייה במע"מ מבטא בצורה ברורה עלייה בהיקף העסקאות.  

אבל החגיגה הגדולה במסים מיוחסת להייטק. הנפקות בוול סטריט בהיקף עצום, לצד מימושי אופציות של בעלי מניות ועובדים הביאו לשיא בגביית מסים. כבר כתבנו כאן שהשנה הזאת הולכת להיות נהדרת מבחינת ההייטק הישראלי וזה ישפיע על הכלכלה הישראלית - וההשפעה הזו ממשיכה.

השיפור הוא לא מקרי. הוא ידוע וברור. חברות ישראליות מצליחות לגייס בחו"ל בסכומים גבוהים מאוד בראייה היסטורית - וזה מתגלגל להכנסות של הממשלה. אנחנו מסקרים פה לא מעט את ההנפקות הללו, ונכון שהמחירים שלהן לפעמים נראים גבוהים, גבוהים מדי, אבל כולנו נהנים מכך.

 
אבל מנכ"ל משרד האוצר בלינקוב רואה בזה סיכון - "יש עשרות אלפי צעירים בישראל שמתעשרים וזה מסוכן". אלא שהוא צריך לברך על כך. הייטקיסטים הם לא אויב הציבור. הנפקות זה דבר טוב למשק (גם אם לא תמיד למשקיעים), בסוף זה כסף שנכנס למדינה, זה כסף שמגיע לאנשים מהשורה, שמתעשרים ויכולים גם להוציא יותר.

לקריאה נוספת:

>>> רק אל תפריעו להייטק

>>> ההייטקיסטים הפכו לשק החבטות של האוצר; אבל האמת הפוכה - האוצר צריך להגיד תודה; בזכותם הכלכלה הישראלית טובה

ההסתכלות על תקציבים נקיים מאירועים חד פעמיים היא חשובה, כי היא מנטרלת בעצם חריגים שלא יחזרו בהמשך (אז נכון הקורונה עוד תמשיך להעיב על התקציב, ועדיין בראייה מלמעלה - מדובר באירוע שמתישהו ייפסק והתקציב בגינו יתאפס). זה בדיוק כמו שחברות שנסחרות בוול סטריט מדווחות את הדיווח החשבונאי שלוקח בחשבונאות את כל ההוצאות אבל במקביל מדווחות על התוצאות הלא חשבונאיות (הכלכליות) שנקראות Non Gaap ושם הן מנטרלות את כל הסעיפים החריגים כדי לספק לקוראים את תמונת המצב הנכונה יותר לצורך הבנת העסק.

אז אם אתם רוצים לדעת מה מצב "העסק" שנקרא מדינת ישראל תנכו את ההוצאות החד פעמיות ותגלו שהמצב של ישראל ממשיך להשתפר.

 

המסים ישירים הסתכמו באוקטובר 2021 ב-18 מיליארד שקל (כולל 1.2 שנדחו מספטמבר) לעומת 13.4 מיליארד שקל באוקטובר 2020, גידול של 23%. מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) עמדו על 7.2 מיליארד שקל לעומת 5.2 מיליארד שקל אשתקד, עליה של 21%. לעומת 2019 מדובר בעלייה גבוהה יותר. חלק ממיסוי ההייטק נמצא בסעיפים האלו.

הגביה מניכויים הסתכמה באוקטובר 2021 בכ-10.2 מיליארד שקל, לעומת 8.3 מיליארד שקל באוקטובר 2020, עליה של 12%. בהשוואה לאוקטובר 2019, זוהי עליה של 15%.

ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו באוקטובר ב-2.4 מיליארד שקל, לעומת 0.8 מיליארד שקל באוקטובר 2020, עליה חדה של 179%. בגביה ממס שבח נרשמה עליה של  199% ובגביה ממס רכישה נרשמה עליה בשיעור של 165%. מגמת העליה בהכנסות ממס רכישה וממס שבח נמשכת מחודש מרץ 2021. במצטבר, במצטבר בחודשים ינואר – אוקטובר 2021 נרשמה עליה של 72% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ושל 70% לעומת ינואר – אוקטובר 2019. העליה נובעת מגידול במספר העסקאות ובמחירי הדירות, וזאת למרות הפחתת מס הרכישה על רכישת דירת השקעה בשנה שעברה - כלומר הגידול בעסקאות 'פיצה' את המדינה על הירידה בגובה המס.

 

ולשר האוצר אביגדור ליברמן נזכיר את ההצעה שלנו: אפשר לממן את הגירעון מהנפקה של חברות ממשלתיות. יש לא מעט כאלה. אפשר להפסיק למרוח את ההנפקה של התעשייה האווירית, ואפשר גם להנפיק את רפאל, חברת החשמל, דואר ישראל, הנמלים, נתיבי ישראל, מקורות, חברות בנייה ומו"פ ועוד...

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שמואל 08/11/2021 18:21
    הגב לתגובה זו
    מחנה הוא נמצא
  • עידן 09/11/2021 11:26
    הגב לתגובה זו
    :)
  • 2.
    מתן 08/11/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
    המיליארדים למנסור עוד לא מתבטאים בדוחות ניראה בקרוב את הדירוג של ישראל יורד תודות לממששת הביזבוז הנורווגית
  • 1.
    נ.ש. 08/11/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
    המשק סובל מתת ביצוע של משרדים ממשלתיים בפרוייקטים ובכל מיני דברים תת הביצוע קרוב ל10% מהתקציב זה קטסטרופה. מילא ב2020 היה קורונה אבל השנה זה הזוי. זה אומר שזה יתנקם בטווח הארוך פתאום נראה נסיגה של הממשלה במו"פ בגלל הכשלים האלו
שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".