רנו קליאו RS: מבחן דרכים השקה

הקליאו ספורט החדשה מצליחה להיות ממתק אמיתי – למרות הבגידה האוטומטית
ניצן אביבי, ספרד |

אנחת האכזבה שנשמעה ברחבי המערכת עם חשיפת הנתונים של רנו קליאו ספורט החדשה, הייתה רמה במיוחד. היה נראה שההוט-האצ' שהתחבבה עלינו כל כך בזכות היותה מכונת נהיגה תובענית אך מתגמלת, השליכה את המגבת ונכנעה לזרם הרכרוכי שפושה בתעשייה. במקום מנוע אטמוספרי תאב סל"ד קיבלנו מנוע טורבו מתורבת, שמתגאה בזמינות מומנט בסל"ד נמוך במקום להשוויץ בכושר נשימה סטאטוספרי. תיבה ידנית? אפילו לא מוצעת כאופציה! רק דו-מצמדית, שתתווך בינך לבין המנוע. במקום שרירים, גידים ונוירונים, יעבירו הילוכים מנועים חשמליים ומשאבות הידרואליות, כשעל הכול מפקח אוסף אלקטרוני של סיליקון ונחושת (או זהב. אני לא בטוח. אבל בואו לא נהיה קטנוניים), שתכנת איזה צרפתי. האם באמת אפשר לסמוך בנושא חשוב כל כך, על מי שחושבים שרגלי צפרדעים זה אוכל לגיטימי?!
 

ספרד היא יעד השקות חביב במיוחד על יצרני הרכב בשל מזג האוויר הנוח בו. נוח יחסית לאירופה, הכוונה. וגם זה בעירבון מוגבל. את פנינו מקבל בשדה התעופה של גרנדה מזג אוויר אפור במיוחד, עם שמיים שלא מפסיקים לדלוף. המסלול המתוכנן דווקא כולל כביש הררי ארוך ונחמד – דמיינו את בית אורן קצת יותר רחב, הרבה יותר ארוך וסלול טוב – אבל עם אספלט רטוב, שוליים צרים ושום דבר שמפריד ביננו לבין תהומות בעומק של עשרות מטרים, זה לא בדיוק המקום הנכון ללמוד בו מכונית ספורט חדשה. אחרי כן הדברים עוד התדרדרו, עם מבול בקנה מידה תנ"כי, שגרם לי בעיקר לייחל לזה שגם למגבים יהיה טורבו, והזכיר לי שצמיגים ספורטיביים רגישים יותר להידרו-פלנינג. יוסטון – יש לנו בעיה...
 
 

כל מה שיכולתי לכתוב בפסקנות בפנקס בסוף היום הזה הוא שלמנוע יש צליל מגניב (מתברר שלא במקרה – יש צינור מיוחד שמחבר בין סעפת היניקה לתא הנוסעים במיוחד בשביל זה); המתלים קשים אבל "הרייד" נעים כשבנוסף הם לא מתרסקים גם על כבישים משובשים באמת; שהמושבים אוחזים אבל עם בסיס קצר מדי וזהו בעצם. כל השאר היה בעירבון מוגבל.
ואז מישהו החליט שאולי בכל זאת הגיע הזמן להפסיק עם השטויות, סילק את העננים וארגן לנו יום יבש ושמשי בחצי השני של ההשקה. החצי שכלל קצת זמן מסלול על גרסת הקאפ ועוד קצת זמן כביש עם ה-RS הרגילה.

קליאו RS קאפ נשארת עם אותה יחידת הנעה – מנוע 1,618 סמ"ק שמגיע מניסאן (הבסיס זהה לזה שבג'וק טורבו, אך עם לא מעט שינויים) ותיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים. היא מקבלת מתלים מוקשחים ומעט קצרים יותר ואת מערכת ה-RS לינק: מערך טלמטריה מקיף שמובנה ברכב, שיחד עם גיבוי של אתר אינטרנט יעודי מאפשר לנהג המרוצים החובב, לערוך השוואת "למי יש יותר גדול" מדויקת מאי פעם עם חבריו (בתנאי שגם הם נוהגים ב-RS קאפ, כמובן). כל פריט מידע שרק תרצו נמדד ומוצג לפי דרישה – מלחץ גדישה, דרך זווית הפנית ההגה, רמת ההחלקה של כל אחד מהגלגלים הקדמיים ועומסי הצד וכלה בעוצמת הבלימה בכל נקודה על המסלול. הגאדג'ט המושלם לחובבי המספרים.
 
הדרך אל המסלול – מקטע אוטוסטראדה פשוט ונטול אתגרים – מוסיף לפנקס הערות לגבי רעשי כביש מודגשים (עניין מוכר ברגע שנועלים צמיגי סופר-ספורט כמו הדנלופ ספורט מקסס שיש כאן) ורעשי רוח; והערה על כך שלמנוע חסר קצת מחץ, מה שגורם לו להרגיש פחות חזק מ-200 כ"ס. גם תגובת התיבה המעט איטית לא עוזרת; לא משהו קריטי, אבל גם לא ברמה של ה-DSG מהדור האחרון. משוטי השליטה בה דווקא תענוג – ארוכים, ממוקמים טוב ואיכותיים למגע. יחד עם נגיעות הכאילו-אנודייז כתום ברחבי התא, ונגיעות תפרים אדומות, מתקבל תא נעים ומזמין בהחלט, גם אם הוא לא זועק "ספורטיבי!".
 
 

המסלול עצמו הוא מהסוג שפזור בכל רחבי אירופה – ואנחנו יכולים רק לחלום עליו בינתיים. בערך 2.5 קילומטרים של אספלט איכותי עם משטחי חצץ רחבים בכל המקומות החשובים למקרה שהגזמת. שפע פניות, מהרפינים חדים וכלה בקשתות ארוכות וקומבינציות שמאל-ימין שדורשות תכנון קו מדוקדק. מסלול לא מהיר מדי – שתפור בדיוק למידות הקליאו קאפ.
 
ואם היו לכם ספקות לגבי היכולת של הקליאו ספורט החדשה לספק את הסחורה – הסירו אותן מליבכם. המהנדסים בחטיבת רנו-ספורט אולי נכנעו לקול ההמון בנושא מספר הדלתות וסוג התיבה, אבל לכייל שלדות הם עוד יודעים. כי על המסלול – ובעצם גם על הכביש – השלדה משתלטת על החגיגה, גורמת לך לשכוח את זה שההגה החשמלי פחות טוב מזה ההידראולי שבדור הקודם, או כמה זה יותר כיף לסחוט ידנית מנוע אטמוספרי מאשר לתת לתיבה אוטומטית למצות מנוע טורבו. כי כשאתה מגלה כבר בקשת הראשונה שהשלדה לא סתם מהדקת את הקו בהרפיה מהגז, אלא ממש מוציאה זנב בעדינות ומאפשרת לך לבטל את תת ההיגוי ולתפור את הקשת כולה בסחיפה אחידה – אתה שוכח מהשאר. הוסיפו לזה בלמים בשרניים, שדורשים לחץ בריא, אבל מאפשרים מינון מדויק; את ההורדה היעילה של הכוח ביציאה מהפניות; את ההגה המדויק ובעל המשקל הטוב, וכמובן, את צליל המנוע – וקיבלת כיף אמיתי. המתלים מספקים ריסון טוב של המאסה גם ב-S המהירה, ורק בכניסה לפניה ימנית מהירה, בקצה הישורת ותחת בלימה חריפה, גילה הרכב אי-יציבות קלה, כשהזנב מגלה חוסר החלטיות בנוגע למערכת היחסים שלו עם האספלט.

אחר כך, דקה לפני שמחזירים את המכוניות בשדה התעופה, הצלחתי למצוא עוד כביש צדדי אחד, הפעם יבש כדת וריק כדין, כדי לראות את הקליאו RS הרגילה מצליחה לשחזר בכביש הציבורי את הכיף שהקאפ נתנה על המסלול. וכן, היא בהחלט מצליחה. היישורות הארוכות יותר אולי מדגישות את העובדה שלא היינו מתנגדים לעוד איזה סוס או שניים באורווה, אבל הזנב מגלה כאן את אותה עליזות, במיוחד כשבקרת היציבות, נהיית ליברלית בהשפעת כפתור ה-RS. זה בורר בין שלושה מצבים (רגיל, RS ו-RACE שבו הבקרה מתנתקת לגמרי והשליטה בתיבה ידנית לחלוטין), ומאפשר בדיוק את המינון הנכון של משחקים מבלי להיכנס לצרות.
 
 

רנו קליאו RS החדשה היא מקרה קלאסי של הכוס החצי מלאה או החצי ריקה. מצד אחד, אין ספק שמנוע הטורבו והתיבה האוטומטית פוגעים בכיף באותם רגעים של אקשן טהור. זה הרבה פחות מתגמל למשוך משוט – נאה ככל שיהיה – מאשר לתזמן כראוי בין רגל שמאל ליד ימין. וכל צינורות הצליל שבעולם לא ייצרו את אותה צמרמורת שמייצר צליל מנוע שמטפס הרחק מעבר לסל"ד המוכר. אבל החצי המלא הוא אותה התנהגות כביש מתמסרת ומענגת שנשארה ב-DNA מהדור הקודם, ושומרת את הקליאו גבוה בצמרת הקבוצה מבחינת ההנאה מנהיגה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קק"ל (לע"מ)קק"ל (לע"מ)

איך גונבים מהקופה 200 מיליון שקל בשנה ואתם אפילו לא יודעים על זה?

הקרן שמנהלת עשרות מיליארדים, מחזיקה ב-13% מהקרקעות במדינה והפכה למפעל ג'ובים לפוליטיקאים - שחיתות ציבורית

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קק"ל

 אתם רואים אותם לרוב נלחמים זה בזה, אויבים מושבעים. הקואליציה מול האופוזיציה וההיפך - השמצות, אפילו קללות. לפעמים זה נראה כמו שנאה. חברים הם לא. אבל יש מקום אחד שהם פותחים שולחן, יושבים ומדברים וסוגרים דילים בשקט, מתחת לשולחן לטובת האנשים שלהם ועל חשבון הציבור. כאן, אין אופוזיציה שתבקר אותם - שני הצדדים מושחתים וגונבים את הציבור, אז זה עובר בלי הד תקשורתי. המבקר - מבקר המדינה מדי פעם כותב בדוח שלו הערות, מדברים על לסגור את הפרצה הזו. אבל הגנב ממשיך לעבור דרך הפרצה כל שנה ולגנוב מאות רבות של מיליוני שקלים. הכוונה כמובן לגופים בלי שליטה שהוקמו למטרות חיוביות והיסטוריות ומחזיקים בנכסי עתק ויש להם גם הכנסות שוטפות. אין להם אבא אז המדינה שמה עליהם את היד והיא קובעת את הדירקטורים, ההנהלה, התקציב. היא ממנה מאות אנשים באופן פוליטי וזה גלוי. זה לא בסתר - מה ליאיר נתניהו ולתפקיד בכיר מאוד בהסתדרות הציונית העולמית. הבחור מקבל (אם יעבור) לשכה, עובדים, שכר טוב, ולא בטוח שהוא יבוא לעבוד. יבוא לעבודה - אולי. לעבוד - ספק גדול. 

ככה יש מאות ג'ובים. ההסתדרות הציונית העולמית וקק"ל הם מפעלי ג'ובים. לא של עובדי ייצור של עבודה מהחלומות - עובדים מעט, מרוויחים הרבה. זה גועל נפש ושחיתות פוליטית של כל הצדדים. בכתבה הראשונה נציג את הגוף העשיר מכולם - קק"ל שבעצם דרך הג'ובים מעלים לנו 200 מיליון שקל לפחות בשנה. למה לנו? כי קק"ל היא ישות ציבורית, היא שייכת לציבור. זה קצת מזכיר את החברות הציבוריות, אלא ששם יש הרבה יותר פיקוח, ומנגנונים שמגבילים את השחיתות הפוליטית. כן, גם שם, יש ניפוח וג'ובים, אבל בקק"ל זה חמור יותר.    


מי זאת קק"ל? 

מאות מיליוני דולרים שנכנסים מדי שנה, קרקעות בשווי עשרות מיליארדי שקלים, מעורבות בהחלטות תשתית והתיישבות - ומבנה ארגוני שאינו כפוף לרשות המבצעת או למחוקק. קרן קיימת לישראל (קק"ל), הגוף שהוקם בתחילת המאה ה-20 כדי לרכוש קרקעות עבור העם היהודי, הפכה במרוצת השנים לאחד ממוקדי הכוח העמומים והמשמעותיים ביותר במשק הישראלי.

היא מתפקדת כתאגיד ציבורי-פרטי, עם תקציבים בהיקפים אדירים, ללא שקיפות מלאה וללא בקרה שוטפת של המדינה. אולם, מעבר לחוסר הפיקוח הכללי, הביקורת החריפה ביותר מתמקדת במינויים פוליטיים שיטתיים שמשנים את אופי הקרן: דוחות רשמיים ומקרים מתוקשרים חושפים כיצד נציגי מפלגות מקבלים שליטה על תקציבים, ממלאים תפקידים בכירים לפי קרבה פוליטית ומעבירים כספים לגופים המזוהים עם זרמים מסוימים.

בשנים האחרונות גוברת הביקורת הציבורית סביב האופן שבו קק"ל מתנהלת, מי שולט בה בפועל, והאם ייעודה ההיסטורי, רכישת קרקע לאומית ופיתוח התיישבות - עדיין עומד במרכז פעילותה. רבים טוענים כי הקרן הפכה לכלי פוליטי רווי אינטרסים, מינויי מקורבים ומערכת שמזינה את עצמה, הרבה מעבר למה שתוכנן על ידי מקימיה הציונים. המנגנון, כך עולה מדוחות ביקורת, אינו מקרי: מינויים פוליטיים מאפשרים העברת מאות מיליוני שקלים למועצות מקומיות מזוהות, תשלומים לגופים פוליטיים ומינויים לתפקידים ללא מכרזים ציבוריים. בעוד אזרחים רגילים משלמים מחירים גבוהים עבור שימוש בקרקע מדינה, חלק מנכסי הקרן מנוהלים במנותק מהשיטות המקובלות במגזר הציבורי.

זדורוב
צילום: צילום משידור בית המשפט
הטוקבק של השבוע

"אני מוכן לשבת בכלא 15 שנה תמורת 17 מיליון"; האם הפיצוי לזדורוב סביר?

רומן זדורוב יקבל 17 מיליון שקל כפיצוי על 15 שנות מאסר והציבור מגיב - יש חילוקי דעות על הסכום, אבל הרוב מסכימים שאין מחיר לחופש וסבורים שהם משלמים על הפשלות של הפרקליטות בעוד שם אף אחד לא משלם את המחיר; וגם - מה הפיצויים שנקבעים בעולם במצבים דומים?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רומן זדורוב

התגובות הרבות בטוקבקים וברשת על הפשרה של הפרקליטות עם רומן זדורוב  שישב 15 שנים בכלא וזוכה במשפט חוזר הם על כל הספקטרום. הרוב מתייחסים לסכום המרשים שנפסק - 17 מיליון שקל , שזה 1.13 מיליון שקל בשנה ומהרהרים אם "זה היה כדאי". יש גם תגובות של "אני מוכן לשבת בכלא 15 שנה תמורת 17 מיליון", אבל הרוב סבורים שאין מחיר לחופש. 

תגובות רבות מעלות שאלות קשות שאין עליהם תשובות על מעשי זודורוב והיעלמות המכנסיים והנעליים שלו באותו היום, כמו גם - השיחה שלו עם המדובב. תגובות רבות אחרות מדברות על הפשלות של הפרקליטות בפרשה ועל כך שאנחנו משלמים את המחיר - 17 מיליון שקל אלו כספי ציבור. 


בשורה התחתונה,  רוב המגיבים חושבים שבהינתן פסק הדין והזיכוי של זדורוב, מגיע לו סכום כזה. ואכן, גבוה ככל שיהיה הסכום, בעצם לקחו לזודורוב חלק ממשמעותי מהחיים. 

כמה משלמות מדינות בעולם פיצויים על ישיבה בכלא שהתבררה כטעות? 

העולם ראה בשנים האחרונות שורה של פסקי פיצויים חסרי תקדים לנאשמים שזוכו לאחר שהורשעו בטעות. במקרים רבים מדובר לא רק בהחזר על שנות חירות שנגזלו אלא גם במסר חד נגד רשויות החוק והמשפט.

בצפון קרוליינה, ארה"ב, שני גברים, הנרי מקולום וליאון בראון, זוכו לאחר 31 שנות מאסר על רצח שלא ביצעו. הם קיבלו פיצוי של כ-75 מיליון דולר, סכום שובר שיאים שנקבע לפי מיליון דולר על כל שנה בכלא, בתוספת פיצוי עונשי. בארה"ב נרשם גם המקרה של ג'ואן ריברה, שישב בכלא שלושה עשורים באילינוי, וזוכה לבסוף תוך קבלת פיצוי של 20 מיליון דולר.