רנו קליאו RS: מבחן דרכים השקה

הקליאו ספורט החדשה מצליחה להיות ממתק אמיתי – למרות הבגידה האוטומטית
ניצן אביבי, ספרד |

אנחת האכזבה שנשמעה ברחבי המערכת עם חשיפת הנתונים של רנו קליאו ספורט החדשה, הייתה רמה במיוחד. היה נראה שההוט-האצ' שהתחבבה עלינו כל כך בזכות היותה מכונת נהיגה תובענית אך מתגמלת, השליכה את המגבת ונכנעה לזרם הרכרוכי שפושה בתעשייה. במקום מנוע אטמוספרי תאב סל"ד קיבלנו מנוע טורבו מתורבת, שמתגאה בזמינות מומנט בסל"ד נמוך במקום להשוויץ בכושר נשימה סטאטוספרי. תיבה ידנית? אפילו לא מוצעת כאופציה! רק דו-מצמדית, שתתווך בינך לבין המנוע. במקום שרירים, גידים ונוירונים, יעבירו הילוכים מנועים חשמליים ומשאבות הידרואליות, כשעל הכול מפקח אוסף אלקטרוני של סיליקון ונחושת (או זהב. אני לא בטוח. אבל בואו לא נהיה קטנוניים), שתכנת איזה צרפתי. האם באמת אפשר לסמוך בנושא חשוב כל כך, על מי שחושבים שרגלי צפרדעים זה אוכל לגיטימי?!
 

ספרד היא יעד השקות חביב במיוחד על יצרני הרכב בשל מזג האוויר הנוח בו. נוח יחסית לאירופה, הכוונה. וגם זה בעירבון מוגבל. את פנינו מקבל בשדה התעופה של גרנדה מזג אוויר אפור במיוחד, עם שמיים שלא מפסיקים לדלוף. המסלול המתוכנן דווקא כולל כביש הררי ארוך ונחמד – דמיינו את בית אורן קצת יותר רחב, הרבה יותר ארוך וסלול טוב – אבל עם אספלט רטוב, שוליים צרים ושום דבר שמפריד ביננו לבין תהומות בעומק של עשרות מטרים, זה לא בדיוק המקום הנכון ללמוד בו מכונית ספורט חדשה. אחרי כן הדברים עוד התדרדרו, עם מבול בקנה מידה תנ"כי, שגרם לי בעיקר לייחל לזה שגם למגבים יהיה טורבו, והזכיר לי שצמיגים ספורטיביים רגישים יותר להידרו-פלנינג. יוסטון – יש לנו בעיה...
 
 

כל מה שיכולתי לכתוב בפסקנות בפנקס בסוף היום הזה הוא שלמנוע יש צליל מגניב (מתברר שלא במקרה – יש צינור מיוחד שמחבר בין סעפת היניקה לתא הנוסעים במיוחד בשביל זה); המתלים קשים אבל "הרייד" נעים כשבנוסף הם לא מתרסקים גם על כבישים משובשים באמת; שהמושבים אוחזים אבל עם בסיס קצר מדי וזהו בעצם. כל השאר היה בעירבון מוגבל.
ואז מישהו החליט שאולי בכל זאת הגיע הזמן להפסיק עם השטויות, סילק את העננים וארגן לנו יום יבש ושמשי בחצי השני של ההשקה. החצי שכלל קצת זמן מסלול על גרסת הקאפ ועוד קצת זמן כביש עם ה-RS הרגילה.

קליאו RS קאפ נשארת עם אותה יחידת הנעה – מנוע 1,618 סמ"ק שמגיע מניסאן (הבסיס זהה לזה שבג'וק טורבו, אך עם לא מעט שינויים) ותיבה דו-מצמדית עם שישה הילוכים. היא מקבלת מתלים מוקשחים ומעט קצרים יותר ואת מערכת ה-RS לינק: מערך טלמטריה מקיף שמובנה ברכב, שיחד עם גיבוי של אתר אינטרנט יעודי מאפשר לנהג המרוצים החובב, לערוך השוואת "למי יש יותר גדול" מדויקת מאי פעם עם חבריו (בתנאי שגם הם נוהגים ב-RS קאפ, כמובן). כל פריט מידע שרק תרצו נמדד ומוצג לפי דרישה – מלחץ גדישה, דרך זווית הפנית ההגה, רמת ההחלקה של כל אחד מהגלגלים הקדמיים ועומסי הצד וכלה בעוצמת הבלימה בכל נקודה על המסלול. הגאדג'ט המושלם לחובבי המספרים.
 
הדרך אל המסלול – מקטע אוטוסטראדה פשוט ונטול אתגרים – מוסיף לפנקס הערות לגבי רעשי כביש מודגשים (עניין מוכר ברגע שנועלים צמיגי סופר-ספורט כמו הדנלופ ספורט מקסס שיש כאן) ורעשי רוח; והערה על כך שלמנוע חסר קצת מחץ, מה שגורם לו להרגיש פחות חזק מ-200 כ"ס. גם תגובת התיבה המעט איטית לא עוזרת; לא משהו קריטי, אבל גם לא ברמה של ה-DSG מהדור האחרון. משוטי השליטה בה דווקא תענוג – ארוכים, ממוקמים טוב ואיכותיים למגע. יחד עם נגיעות הכאילו-אנודייז כתום ברחבי התא, ונגיעות תפרים אדומות, מתקבל תא נעים ומזמין בהחלט, גם אם הוא לא זועק "ספורטיבי!".
 
 

המסלול עצמו הוא מהסוג שפזור בכל רחבי אירופה – ואנחנו יכולים רק לחלום עליו בינתיים. בערך 2.5 קילומטרים של אספלט איכותי עם משטחי חצץ רחבים בכל המקומות החשובים למקרה שהגזמת. שפע פניות, מהרפינים חדים וכלה בקשתות ארוכות וקומבינציות שמאל-ימין שדורשות תכנון קו מדוקדק. מסלול לא מהיר מדי – שתפור בדיוק למידות הקליאו קאפ.
 
ואם היו לכם ספקות לגבי היכולת של הקליאו ספורט החדשה לספק את הסחורה – הסירו אותן מליבכם. המהנדסים בחטיבת רנו-ספורט אולי נכנעו לקול ההמון בנושא מספר הדלתות וסוג התיבה, אבל לכייל שלדות הם עוד יודעים. כי על המסלול – ובעצם גם על הכביש – השלדה משתלטת על החגיגה, גורמת לך לשכוח את זה שההגה החשמלי פחות טוב מזה ההידראולי שבדור הקודם, או כמה זה יותר כיף לסחוט ידנית מנוע אטמוספרי מאשר לתת לתיבה אוטומטית למצות מנוע טורבו. כי כשאתה מגלה כבר בקשת הראשונה שהשלדה לא סתם מהדקת את הקו בהרפיה מהגז, אלא ממש מוציאה זנב בעדינות ומאפשרת לך לבטל את תת ההיגוי ולתפור את הקשת כולה בסחיפה אחידה – אתה שוכח מהשאר. הוסיפו לזה בלמים בשרניים, שדורשים לחץ בריא, אבל מאפשרים מינון מדויק; את ההורדה היעילה של הכוח ביציאה מהפניות; את ההגה המדויק ובעל המשקל הטוב, וכמובן, את צליל המנוע – וקיבלת כיף אמיתי. המתלים מספקים ריסון טוב של המאסה גם ב-S המהירה, ורק בכניסה לפניה ימנית מהירה, בקצה הישורת ותחת בלימה חריפה, גילה הרכב אי-יציבות קלה, כשהזנב מגלה חוסר החלטיות בנוגע למערכת היחסים שלו עם האספלט.

אחר כך, דקה לפני שמחזירים את המכוניות בשדה התעופה, הצלחתי למצוא עוד כביש צדדי אחד, הפעם יבש כדת וריק כדין, כדי לראות את הקליאו RS הרגילה מצליחה לשחזר בכביש הציבורי את הכיף שהקאפ נתנה על המסלול. וכן, היא בהחלט מצליחה. היישורות הארוכות יותר אולי מדגישות את העובדה שלא היינו מתנגדים לעוד איזה סוס או שניים באורווה, אבל הזנב מגלה כאן את אותה עליזות, במיוחד כשבקרת היציבות, נהיית ליברלית בהשפעת כפתור ה-RS. זה בורר בין שלושה מצבים (רגיל, RS ו-RACE שבו הבקרה מתנתקת לגמרי והשליטה בתיבה ידנית לחלוטין), ומאפשר בדיוק את המינון הנכון של משחקים מבלי להיכנס לצרות.
 
 

רנו קליאו RS החדשה היא מקרה קלאסי של הכוס החצי מלאה או החצי ריקה. מצד אחד, אין ספק שמנוע הטורבו והתיבה האוטומטית פוגעים בכיף באותם רגעים של אקשן טהור. זה הרבה פחות מתגמל למשוך משוט – נאה ככל שיהיה – מאשר לתזמן כראוי בין רגל שמאל ליד ימין. וכל צינורות הצליל שבעולם לא ייצרו את אותה צמרמורת שמייצר צליל מנוע שמטפס הרחק מעבר לסל"ד המוכר. אבל החצי המלא הוא אותה התנהגות כביש מתמסרת ומענגת שנשארה ב-DNA מהדור הקודם, ושומרת את הקליאו גבוה בצמרת הקבוצה מבחינת ההנאה מנהיגה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.