חזקת התלות בסעיף 66(ד) לפקודה היא חזקה חלוטה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עא 1177/10 שרה ושחר שקורי ואח' נ' פקיד שומה כפר סבא ואח'
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עא 1177/10

שרה ושחר שקורי ואח' נ' פקיד שומה כפר סבא ואח'

בית המשפט העליון פסק כי לשון הוראות סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מצביעה בבירור על כך כי חזקת התלות שבסעיף היא חזקה חלוטה, ולא חזקה הניתנת לסתירה.

לפיכך, דחה בית המשפט העליון את מסקנות בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובנצרת (בעניין שקורי וכהן בהתאמה) - כי אין מניעה לבצע חישוב נפרד לבני זוג במקום שבו הוכיחו בני הזוג את נחיצות משרתם ונאותות שכרם. עם זאת, הצביע בית המשפט העליון על העיוותים החברתיים והמיסויים שמעוררת חזקה זו, וקרא למחוקק לבחון אם נוסח הסעיף המצוי הוא גם הנוסח הראוי.

השאלה המשפטית והרקע העובדתי

שלושת הערעורים עוסקים בזוג נישומים נשואים (להלן: "הנישומים" או "בני הזוג"), שאחד מהם או שניהם יחדיו החזיקו בשנות המס הרלוונטיות ב-100%-96% ממניות החברה אשר שילמה את שכרם. בני הזוג הגישו בקשה לפקיד השומה במחוז מגוריהם (כולם להלן: "פקיד השומה") לשום את הכנסותיהם באופן נפרד, ופקיד השומה בחן את הבקשה לנוכח סעיף 66(ד) לפקודה, הקובע כי בן זוג רשאי לתבוע חישוב מס נפרד רק כאשר "הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני" (להלן: "דרישת אי התלות").

מכיוון שבשלושת המקרים נשלטה החברה שבה עבדו בני הזוג באופן מוחלט על ידם, סבר פקיד השומה כי קיימת תלות בין ההכנסות של שני בני הזוג, ועל כן דחה את בקשתם. שלושת הזוגות ערערו לבתי המשפט המחוזיים על החלטת פקיד השומה. בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובנצרת קיבלו את ערעורם של שניים מהזוגות, תוך קביעה כי דרישת אי התלות מעמידה בפני הנישומים חזקה הניתנת לסתירה, הקובעת כי גובה שכרם נובע מהעובדה שהם בני זוג. לפיכך, כדי לסתור את החזקה על בני הזוג להוכיח לפקיד השומה כי גובה שכרם נקבע על בסיס שיקולים ענייניים. מנגד דחה בית המשפט המחוזי בבאר שבע את ערעור הזוג השלישי.

לעמדתו של פקיד השומה, הלכת קלס (ע"א 900/01) אמנם קבעה שחזקות התלות ניתנות לסתירה, אך לא קבעה ואף אין בכוחה לקבוע כי דרישת אי התלות עצמה ניתנת לסתירה. דרישת אי התלות, כך נטען, היא דרישה מהותית המבטאת את נקודת האיזון שקבע המחוקק, ולכן רק המחוקק הוא זה שיכול לשנותה. משכך טוען פקיד השומה כי על פי המבחנים שנקבעו בפסיקה בעבר, אין כל ספק כי כאשר בני הזוג שולטים בחברה, דרישת אי התלות אינה מתקיימת. פקיד השומה חוזר ומדגיש כי המחוקק קבע שבהתקיים תלות תחושב ההכנסה במשותף, אף בהיעדר מניפולציה כלשהי.

הנישומים סומכים את ידיהם על פסקי הדין המחוזיים בתל אביב ובנצרת, אשר קבעו כי דרישת אי התלות היא חזקה הניתנת לסתירה. לשיטת הנישומים, התכלית האנטי תכנונית היא תכליתו הבלעדית של סעיף 66(ד) לפקודה, ולכן אין כל סיבה להחילו במקום שבו הוכיחו את נחיצות משרתם ונאותות שכרם.

דיון

השאלה המשפטית העומדת בפני בית המשפט היא בעיקרה שאלה פרשנית - כיצד יש לפרש את דרישת אי התלות הקבועה בסעיף 66(ד) לפקודה. סעיף 65 לפקודה קובע כי ברירת המחדל היא שכלל ההכנסות של שני בני הזוג יירשמו על שם אחד מהם, ויחויבו במס בהתאם. עם זאת, סעיף 66(א) לפקודה מאפשר לבצע חישוב נפרד על אף האמור בסעיף 65 לפקודה. כסייג להוראה זו, קובע סעיף 66(ד) לפקודה כלהלן:

"הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו אלא אם הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני...".

אפשר לחלק את הסעיף לשני חלקים. בחלקו הראשון קובע הסעיף כי הוראת סעיף 66(א) לפקודה אשר התירה לבן זוג לתבוע חישוב נפרד של הכנסתו - לא תחול כאשר הכנסת בן זוג אחד תלויה בהכנסתו של האחר. חלק זה כונה לעיל "דרישת אי התלות". בחלקו השני של הסעיף קובע המחוקק כי בהתקיים אחת משלוש חזקות עובדתיות (להלן: "חזקות התלות"), הכנסת בן הזוג האחד לא תיראה בלתי תלויה בהכנסת האחר, וממילא לא יוכלו בני הזוג לתבוע חישוב נפרד של הכנסתם.

בהלכת קלס נבחנה פרשנות חלקו השני של הסעיף - חזקות התלות. בפסק הדין נקבע כי חזקות התלות אינן חזקות חלוטות, אלא ניתנות לסתירה. כלומר, גם כאשר מתקיימים התנאים העובדתיים הקבועים בחזקות התלות, יכולים בני הזוג להוכיח כי אין תלות בין מקורות הכנסותיהם. עם זאת, הלכת קלס אינה מתייחסת במפורש למקרים שבהם אמנם מתקיימת תלות בין ההכנסות, אך מתעורר ספק אם חישוב משותף של ההכנסה יגשים את תכלית החוק בהיעדר תכנון מס. במקרים אלה מתעוררת שאלה פרשנית באשר לחלקו הראשון של סעיף 66(ד) לפקודה - כיצד יש לפרש את דרישת אי התלות כדי שתהלום את תכליתה? האם תלות בין הכנסות בני זוג היא סיבה למניעת החישוב הנפרד, או שמא מדובר אך באינדיקציה לקיומה של תחבולת מס מטעם בני הזוג?

בחינת תכליתו של סעיף 66(ד) לפקודה מובילה למסקנה המתבקשת כי תכלית שני חלקי הסעיף זהה - מניעת הפחתות מס מלאכותיות ובלתי נאותות. דרישת אי התלות שייכת לתחום הנורמות האנטי תכנוניות המיוחדות, והיא קובעת מקרה ספציפי ומוגדר - בני זוג שהכנסת אחד מהם תלויה בהכנסת השני - ומחילה עליו דין מיוחד כדי לסכל אפשרות לתכנון מס בלתי נאות.

במקרה שלפנינו לשון החוק מצביעה בבירור על כך שמדובר בחזקה חלוטה, ולא בחזקה הניתנת לסתירה. סעיף 66(ד) לפקודה קובע במפורש כי לא יתבצע חישוב נפרד "אלא אם הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני".

קשה להעלות על הדעת פרשנות מילולית סבירה, אשר מוצאת בנוסח הסעיף אסמכתה לטענה כי יכול להתבצע חישוב נפרד גם כאשר הכנסת בני הזוג מגיעה ממקורות הכנסה תלויים. פרשנות שכזו אף לא הוצעה בטיעוני הנישומים בשלושת התיקים הנדונים או בפסקי הדין של בתי המשפט המחוזיים. הטענה הפרשנית היחידה שהובעה בהקשר זה מופיעה בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בנצרת, ולפיה יש לראות את התלות שבסעיף 66(ד) לפקודה מכוונת לכך ששיעור התמורה אשר מקבל כל אחד מבני הזוג - יהיה בלתי תלוי בעובדה כי מדובר בבני זוג.

ואולם פרשנות זו אינה תואמת את לשון הסעיף, שכן התלות המוזכרת בסעיף היא תלות בין מקורות ההכנסה בלבד.

אמנם, כמו כל חוק אחר גם חוק מס יתפרש על פי תכליתו, אך תנאי קודם הכרחי לפרשנות המוצעת הוא כי תהיה לפרשנות נקודת אחיזה בלשון החוק. בענייננו, לשונו הברורה של הסעיף אינה מותירה מקום לפרשנות הגורסת כי דרישת אי התלות היא חזקה הניתנת לסתירה, אף אם קיימים טעמים כבדי משקל להעדפת מסקנה שכזו, וביניהם קידום תכליות החוק כפי שהוגדרו בעניין קלס כגון קידום השוויון ומיגור ההפליה.

אין להכחיש כי הפרשנות המוצגת בפסק דין זה מכבידה על בני זוג שעובדים ביחד, ואף מתמרצת אותם לעבוד במקומות עבודה נפרדים או בחברות שאינן בשליטתם, כדי להפחית את חבות המס שלהם. מכיוון שקשה לתאר אינטרס חברתי מתקבל על הדעת אשר מצדיק הטלת נטל כלכלי מוגבר על מגזר זה דווקא, תוך ייחוס חשד מתמיד כי כלל חבריו מעבירים לרשויות המס דיווחים מסולפים ומלאכותיים, תוצאה זו מעוררת אי נוחות רבה. אפשר לקוות כי המחוקק יבחן בשנית אם נוסחו של סעיף 66(ד) לפקודה הוא עדיין הנוסח הרצוי כיום, כ-55 שנים לאחר חקיקתו.

תוצאה

התקבלה עמדת רשות המסים.

בבית המשפט העליון

לפני כב' השופטים א' ריבלין, י' דנציגר ונ' הנדל

ניתן ב-1.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.