חזקת התלות בסעיף 66(ד) לפקודה היא חזקה חלוטה
תקציר עא 1177/10 שרה ושחר שקורי ואח' נ' פקיד שומה כפר סבא ואח'
תקציר עא 1177/10
שרה ושחר שקורי ואח' נ' פקיד שומה כפר סבא ואח'
בית המשפט העליון פסק כי לשון הוראות סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מצביעה בבירור על כך כי חזקת התלות שבסעיף היא חזקה חלוטה, ולא חזקה הניתנת לסתירה.
לפיכך, דחה בית המשפט העליון את מסקנות בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובנצרת (בעניין שקורי וכהן בהתאמה) - כי אין מניעה לבצע חישוב נפרד לבני זוג במקום שבו הוכיחו בני הזוג את נחיצות משרתם ונאותות שכרם. עם זאת, הצביע בית המשפט העליון על העיוותים החברתיים והמיסויים שמעוררת חזקה זו, וקרא למחוקק לבחון אם נוסח הסעיף המצוי הוא גם הנוסח הראוי.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
שלושת הערעורים עוסקים בזוג נישומים נשואים (להלן: "הנישומים" או "בני הזוג"), שאחד מהם או שניהם יחדיו החזיקו בשנות המס הרלוונטיות ב-100%-96% ממניות החברה אשר שילמה את שכרם. בני הזוג הגישו בקשה לפקיד השומה במחוז מגוריהם (כולם להלן: "פקיד השומה") לשום את הכנסותיהם באופן נפרד, ופקיד השומה בחן את הבקשה לנוכח סעיף 66(ד) לפקודה, הקובע כי בן זוג רשאי לתבוע חישוב מס נפרד רק כאשר "הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני" (להלן: "דרישת אי התלות").
מכיוון שבשלושת המקרים נשלטה החברה שבה עבדו בני הזוג באופן מוחלט על ידם, סבר פקיד השומה כי קיימת תלות בין ההכנסות של שני בני הזוג, ועל כן דחה את בקשתם. שלושת הזוגות ערערו לבתי המשפט המחוזיים על החלטת פקיד השומה. בתי המשפט המחוזיים בתל אביב ובנצרת קיבלו את ערעורם של שניים מהזוגות, תוך קביעה כי דרישת אי התלות מעמידה בפני הנישומים חזקה הניתנת לסתירה, הקובעת כי גובה שכרם נובע מהעובדה שהם בני זוג. לפיכך, כדי לסתור את החזקה על בני הזוג להוכיח לפקיד השומה כי גובה שכרם נקבע על בסיס שיקולים ענייניים. מנגד דחה בית המשפט המחוזי בבאר שבע את ערעור הזוג השלישי.
לעמדתו של פקיד השומה, הלכת קלס (ע"א 900/01) אמנם קבעה שחזקות התלות ניתנות לסתירה, אך לא קבעה ואף אין בכוחה לקבוע כי דרישת אי התלות עצמה ניתנת לסתירה. דרישת אי התלות, כך נטען, היא דרישה מהותית המבטאת את נקודת האיזון שקבע המחוקק, ולכן רק המחוקק הוא זה שיכול לשנותה. משכך טוען פקיד השומה כי על פי המבחנים שנקבעו בפסיקה בעבר, אין כל ספק כי כאשר בני הזוג שולטים בחברה, דרישת אי התלות אינה מתקיימת. פקיד השומה חוזר ומדגיש כי המחוקק קבע שבהתקיים תלות תחושב ההכנסה במשותף, אף בהיעדר מניפולציה כלשהי.
הנישומים סומכים את ידיהם על פסקי הדין המחוזיים בתל אביב ובנצרת, אשר קבעו כי דרישת אי התלות היא חזקה הניתנת לסתירה. לשיטת הנישומים, התכלית האנטי תכנונית היא תכליתו הבלעדית של סעיף 66(ד) לפקודה, ולכן אין כל סיבה להחילו במקום שבו הוכיחו את נחיצות משרתם ונאותות שכרם.
דיון
השאלה המשפטית העומדת בפני בית המשפט היא בעיקרה שאלה פרשנית - כיצד יש לפרש את דרישת אי התלות הקבועה בסעיף 66(ד) לפקודה. סעיף 65 לפקודה קובע כי ברירת המחדל היא שכלל ההכנסות של שני בני הזוג יירשמו על שם אחד מהם, ויחויבו במס בהתאם. עם זאת, סעיף 66(א) לפקודה מאפשר לבצע חישוב נפרד על אף האמור בסעיף 65 לפקודה. כסייג להוראה זו, קובע סעיף 66(ד) לפקודה כלהלן:
"הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו אלא אם הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני...".
אפשר לחלק את הסעיף לשני חלקים. בחלקו הראשון קובע הסעיף כי הוראת סעיף 66(א) לפקודה אשר התירה לבן זוג לתבוע חישוב נפרד של הכנסתו - לא תחול כאשר הכנסת בן זוג אחד תלויה בהכנסתו של האחר. חלק זה כונה לעיל "דרישת אי התלות". בחלקו השני של הסעיף קובע המחוקק כי בהתקיים אחת משלוש חזקות עובדתיות (להלן: "חזקות התלות"), הכנסת בן הזוג האחד לא תיראה בלתי תלויה בהכנסת האחר, וממילא לא יוכלו בני הזוג לתבוע חישוב נפרד של הכנסתם.
בהלכת קלס נבחנה פרשנות חלקו השני של הסעיף - חזקות התלות. בפסק הדין נקבע כי חזקות התלות אינן חזקות חלוטות, אלא ניתנות לסתירה. כלומר, גם כאשר מתקיימים התנאים העובדתיים הקבועים בחזקות התלות, יכולים בני הזוג להוכיח כי אין תלות בין מקורות הכנסותיהם. עם זאת, הלכת קלס אינה מתייחסת במפורש למקרים שבהם אמנם מתקיימת תלות בין ההכנסות, אך מתעורר ספק אם חישוב משותף של ההכנסה יגשים את תכלית החוק בהיעדר תכנון מס. במקרים אלה מתעוררת שאלה פרשנית באשר לחלקו הראשון של סעיף 66(ד) לפקודה - כיצד יש לפרש את דרישת אי התלות כדי שתהלום את תכליתה? האם תלות בין הכנסות בני זוג היא סיבה למניעת החישוב הנפרד, או שמא מדובר אך באינדיקציה לקיומה של תחבולת מס מטעם בני הזוג?
בחינת תכליתו של סעיף 66(ד) לפקודה מובילה למסקנה המתבקשת כי תכלית שני חלקי הסעיף זהה - מניעת הפחתות מס מלאכותיות ובלתי נאותות. דרישת אי התלות שייכת לתחום הנורמות האנטי תכנוניות המיוחדות, והיא קובעת מקרה ספציפי ומוגדר - בני זוג שהכנסת אחד מהם תלויה בהכנסת השני - ומחילה עליו דין מיוחד כדי לסכל אפשרות לתכנון מס בלתי נאות.
במקרה שלפנינו לשון החוק מצביעה בבירור על כך שמדובר בחזקה חלוטה, ולא בחזקה הניתנת לסתירה. סעיף 66(ד) לפקודה קובע במפורש כי לא יתבצע חישוב נפרד "אלא אם הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני".
קשה להעלות על הדעת פרשנות מילולית סבירה, אשר מוצאת בנוסח הסעיף אסמכתה לטענה כי יכול להתבצע חישוב נפרד גם כאשר הכנסת בני הזוג מגיעה ממקורות הכנסה תלויים. פרשנות שכזו אף לא הוצעה בטיעוני הנישומים בשלושת התיקים הנדונים או בפסקי הדין של בתי המשפט המחוזיים. הטענה הפרשנית היחידה שהובעה בהקשר זה מופיעה בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בנצרת, ולפיה יש לראות את התלות שבסעיף 66(ד) לפקודה מכוונת לכך ששיעור התמורה אשר מקבל כל אחד מבני הזוג - יהיה בלתי תלוי בעובדה כי מדובר בבני זוג.
ואולם פרשנות זו אינה תואמת את לשון הסעיף, שכן התלות המוזכרת בסעיף היא תלות בין מקורות ההכנסה בלבד.
אמנם, כמו כל חוק אחר גם חוק מס יתפרש על פי תכליתו, אך תנאי קודם הכרחי לפרשנות המוצעת הוא כי תהיה לפרשנות נקודת אחיזה בלשון החוק. בענייננו, לשונו הברורה של הסעיף אינה מותירה מקום לפרשנות הגורסת כי דרישת אי התלות היא חזקה הניתנת לסתירה, אף אם קיימים טעמים כבדי משקל להעדפת מסקנה שכזו, וביניהם קידום תכליות החוק כפי שהוגדרו בעניין קלס כגון קידום השוויון ומיגור ההפליה.
אין להכחיש כי הפרשנות המוצגת בפסק דין זה מכבידה על בני זוג שעובדים ביחד, ואף מתמרצת אותם לעבוד במקומות עבודה נפרדים או בחברות שאינן בשליטתם, כדי להפחית את חבות המס שלהם. מכיוון שקשה לתאר אינטרס חברתי מתקבל על הדעת אשר מצדיק הטלת נטל כלכלי מוגבר על מגזר זה דווקא, תוך ייחוס חשד מתמיד כי כלל חבריו מעבירים לרשויות המס דיווחים מסולפים ומלאכותיים, תוצאה זו מעוררת אי נוחות רבה. אפשר לקוות כי המחוקק יבחן בשנית אם נוסחו של סעיף 66(ד) לפקודה הוא עדיין הנוסח הרצוי כיום, כ-55 שנים לאחר חקיקתו.
תוצאה
התקבלה עמדת רשות המסים.
בבית המשפט העליון
לפני כב' השופטים א' ריבלין, י' דנציגר ונ' הנדל
ניתן ב-1.2.2012


שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
