בית המשפט העליון מאפשר אפליה לרעה של זוגות נשואים העובדים יחד

עו"ד רו"ח רמי אריה

פסק הדין מלכיאלי נוגע ופוגע לא רק בבני הזוג מלכיאלי, שקורי וכהן, שעמדו על זכותם לשוויון בנטל המס לעומת בני זוג אחרים אשר אינם עובדים יחד לפרנסתם.
עו"ד לילך דניאל |

פסק הדין מלכיאלי אשר ניתן ביום 1.2.2012 (ע"א 1177/10) נוגע ופוגע לא רק בבני הזוג מלכיאלי, שקורי וכהן, שעמדו על זכותם לשוויון בנטל המס לעומת בני זוג אחרים אשר אינם עובדים יחד לפרנסתם. דינם של עשרות אלפי זוגות נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם - נחרץ בפסק הדין. מדובר בזוגות נשואים העובדים יחד כגון זוג עורכי דין, זוג בעלי חברה, בעלי חנות בקניון, אדריכלים, סוכני ביטוח, בעל מוסך ואשתו העובדת איתו כמנהלת החשבונות של המוסך ורבים אחרים, אשר כל עוונם הוא בכך שבחרו להינשא, לחיות ולעבוד יחד. לפסק הדין השלכות רחבות היקף על מיסוי זוגות אלו, והוא יביא לפגיעה בהכנסתם נטו בהיקף של עד כ-50,000 ש"ח לשנה, זאת לעומת זוגות נשואים שאינם עובדים יחד לפרנסתם בעסק אשר בבעלותם, אלא במקומות עבודה נפרדים - לא בצדק ולא בדין.

הקביעות בפסק הדין מלכיאלי סותרות חזיתית את הלכת קלס (ע"א 900/01) שניתנה בשנת 2003 על ידי בית המשפט העליון. בהלכת קלס כבר נדונה סוגיית שיטת חישוב המס לבני זוג, ונקבע כי סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מכיל חזקות ניתנות לסתירה. החלוקה המלאכותית שיוצר בית המשפט העליון בפסק הדין מלכיאלי בין שני חלקי הסעיף תמוהה, בעיקר לנוכח העובדה שלא חל כל שינוי בסעיף 66(ד) לפקודה מימי הלכת קלס לפני שמונה שנים ועד היום, ובכלל בעשרות השנים האחרונות.

לא סביר ולא נכון להניח, כפי שמשתמע מפסק הדין מלכיאלי, כי בית המשפט בעניין קלס לא ידע לחלק את סעיף 66(ד) לפקודה לשני חלקים שונים. החלוקה המלאכותית של הסעיף לשני חלקים יוצרת פתרון לכאורה לסתירת הלכת קלס הקודמת לה, ללא כל הסבר היכן נפלה טעות בפסיקת בית המשפט בעניין קלס.

לפסק הדין מלכיאלי תוצאות קשות לא רק לעניין הסוגיה הספציפית של שיטת חישוב המס לזוגות העובדים יחד - הקביעות שבו סותרות חזיתית קביעות שניתנו בפסקי דין קודמים בבית המשפט העליון, הן באופן ישיר בסוגיית חישוב מס מאוחד או נפרד לבני זוג העובדים יחד בעסק/בחברה שבבעלותם והן בסוגיות רבות נוספות, שלפיהן קבע בית המשפט העליון בעבר - בעשרות פסקי דין שונים - כי הוראות חקיקה אנטי תכנוניות בפקודה ובתקנותיה הן חזקות ניתנות לסתירה, כגון הלכת אינטרבילדינג (ע"א 1527/97), הלכת פלם (ע"א 3185/03), הלכת דבורה ורה שכטר (ע"א 5359/92), הלכת בנק קונטיננטל (ע"א 2343/05), ועוד הלכות רבות נוספות מבית היוצר של בית המשפט העליון אשר נסתרו ונפסלו.

הקביעה בפסק הדין מלכיאלי כי יש לתת עדיפות לעקרונות היציבות, הוודאות והפשטות בהוראות המס - עקב העובדה שהיא סותרת פסיקות רבות קודמות של בית המשפט העליון, מביאה למערבולת של אי ודאות באשר ליישומם של דיני המס. תוצאת פסק הדין במשמעותה הרחבה היא כי פסקי דין רבים שניתנו בעבר הלא רחוק על ידי בית המשפט העליון - בטלים ומחוקים, ומכאן קצרה מאוד הדרך לאי ודאות באשר לתוצאות פרשנות של דיני המס בעניינים שכבר ניתנה בהם פסיקה בעבר. מעתה לא נוכל לדעת אם פסיקה שקבעה פרשנות תכליתית עדיין רלוונטית, אם קיימת עדיפות ל"מס אמת" ואם האפשרות להרמת נטל הוכחה לסתירת הוראות אנטי תכנוניות בדיני המס עדיין בתוקף, או שמא היא בטלה מעיקרה.

עיון בפסק הדין מלכיאלי מעלה תהיות ונקודות רבות נוספות לא מובנות, כגון מה נשתנה מאז הלכת קלס שניתנה לפני שמונה שנים ואפשרה חישוב מס נפרד לבני זוג ועד היום? מדוע כעת יוצר בית המשפט חלוקה לשני חלקים של סעיף 66(ד) לפקודה, אף על פי שלשון הסעיף זהה ללשונו בעת שניתנה הלכת קלס? מדוע מתיר בית המשפט העליון אפליה לרעה של בני זוג העובדים יחד בעסק משותף לעומת בני זוג שאינם עובדים יחד?

מדוע הפרשנות להגדרת "תלות" או "אי תלות" או הגדרת "מקור הכנסה", אינה כפי שפירש כבוד השופט מגן אלטוביה בפסק הדין שקורי אשר ניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב? מדוע זיהוי של הוראות אנטי תכנוניות ספציפיות יוצר פרשנות כי מדובר ב"חזקות חלוטות"? מדוע הפרשנות שהחזקות הללו הן דווקא "חזקות ניתנות לסתירה" אינה הרצויה והנכונה בדין?

מדוע נמנעת חירותם של בני זוג לעבוד יחדיו או להתחתן, בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" ולחוק יסוד: חופש העיסוק? מדוע נדחה עקרון "מס אמת" על הכנסות בני זוג העובדים ביחד בעסק משותף, ונסוג לעומת פרשנות של יצירת "מיטת סדום" מוחלטת כביכול של המחוקק?

כיצד הפרשנות הלשונית הפכה לחזות הכול והפרשנות התכליתית רק שולית לה, בניגוד להלכת סגנון שירותי תקשוב (דנ"א 6983/11) ופסקי דין רבים אחרים, שקידשו את תכלית החקיקה ואת עקרונות היסוד של המשפט בישראל על פני לשון החוק, או לפחות אפשרו פרשנות מרחיבה וגמישה במקרי גבול - בדיוק כפי שנקבע בעבר בהלכת קלס?

מדוע משאיר בית המשפט העליון את שאלת האפליה והקיפוח של זוגות נשואים העובדים יחד לפתרון המחוקק, כאשר ידוע כי למחוקק אינטרסים אחרים שאינם תמיד עולים בקנה אחד עם הצדק והדין, ואף לא עם חוקי היסוד שהוא עצמו יצר?

שאלות ונקודות אלו ואחרות יועלו על ידינו כמייצגים של בני הזוג שקורי וכהן, בבקשה לדיון נוסף בהרכב מורחב בערעוריהם שאנו עומדים להגיש לבית המשפט העליון. אנו נבקש ונדרוש כי בית המשפט העליון יישאר עקבי להחלטותיו בעניין סוגיית חישוב המס הנפרד לבני זוג העובדים יחדיו, ויימנע ממתן פרשנות המפלה אותם לרעה ויוצרת דין הפוסל ומונע עבודה משותפת מבני זוג, בניגוד לכל היגיון כלכלי וצדק חברתי, משפחתי וקנייני.

הכותב - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים www.ralc.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.