סיווג תשלומים ששולמו לעובד בפרישתו מהחברה שבה עבד כהכנסת עבודה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 5335/10 ישראל עפר נ' פקיד שומה אשקלון
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמ 5335/10

ישראל עפר נ' פקיד שומה אשקלון

בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסק כי סכומים שקיבל המערער עם פרישתו מהחברה שבה עבד הם הכנסת עבודה, ואינם נחשבים הכנסה הונית בגין ויתור על זכות התחרות בחברה ושמירת סודיות כנטען על ידי המערער. בית המשפט קבע כי הסכום ששולם במסגרת הסכם הגישור בין הצדדים (בהיקף של כ-1.2 מיליון ש"ח), הוא פשרה בין דרישות המערער המקוריות בגין תקופת עבודתו בחברה (בהיקף של כחמישה מיליון ש"ח) לבין הכחשתה של החברה לעניין חבויות נטענות אלה, דרישות שרובן מתמקדות בתחום יחסי העבודה בגין תקופת עבודתו של המערער בחברה.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

המערער, רואה חשבון בהכשרתו, עבד בין השנים 2008-1996 בחברת טי.טי.אי.טים טלקום אינטרנשיונל בע"מ (להלן: "החברה"). בתפקידו האחרון בחברה כיהן המערער כסמנכ"ל הכספים שלה. במהלך 2008 פרץ סכסוך בינו לבין בעל המניות והשליטה בחברה, מר ליפשס, אשר דרש את פיטורי המערער כבר ביולי 2008.

ביום 27.11.2008 פנה המערער במכתב לחברה ולמר ליפשס ובו ביקש את "מיצוי זכויותיו" לפי הפירוט כלהלן: "שנת הודעה מוקדמת" - 1,080,000 ש"ח; ששה חודשי "מענק מיוחד" - 540,000 ש"ח; "בונוס לשנת 2007" - 280,000 ש"ח; "בונוס לשנת 2008" - 210,000 ש"ח; הפרשי שכר - 1,080,000 ש"ח; "פיצויים בגין לשון הרע" - 1,800,000 ש"ח. סך כל הסכום - 4,990,000 ש"ח. לאחר התכתבויות נוספות בין המערער לבין החברה הסכימו לבסוף הצדדים ב-30.12.2008 על "הסכם גישור", המסכם את תנאי סיום עבודתו של המערער בחברה. על פי הסכם הגישור ישולם למערער סכום של 12 משכורות חודשיות החל מיום 15.7.2008, לרבות כל התנאים הנלווים, וכן מענק חד פעמי בסך 100,000 ש"ח. בסעיף 3 להסכם הגישור התחייב המערער לשמירת סודיות כלפי החברה כתנאי לקבלת הפיצוי, וכן להתחייבות כי למשך 18 חודשים לא יפנה בהצעה עסקית או מסחרית ללקוחות החברה, ספקיה או עובדיה.

במכתב נלווה שצירף המערער לדוח השנתי אשר הגיש לשנת 2008, כתב המערער לפקיד השומה כי מלוא הסכום האמור (1,248,972 ש"ח) הוא לשיטתו בבחינת הכנסות הפטורות ממס כלשהו "...מאחר והן אינן נובעות ממקור הכנסה פירותי או הוני כלשהו". המשיב לא קיבל את עמדתו זו של המערער, ובשומה שהוצאה לו קבע כי מלוא הסכום האמור הוא בבחינת תקבול של הכנסה כמובנו בסעיף 2(2) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), ולפיכך הוא חייב בגינו במס הכנסה מלא. בסיכום טענותיו בערעור חזר בו המערער מטענתו המקורית, ומיקד טענותיו בכך כי מדובר בהכנסה הונית - דהיינו ויתורו על זכות התחרות בחברה. לטענתו, אין מדובר בתשלום שאפשר לסווגו "הכנסת עבודה" על פי אחת החלופות שבסעיף 2 לפקודה - הואיל והתשלום שבנידון ניתן לו לאחר סיום העסקתו בחברה, ביום 15.7.2008.

מנגד, המשיב רואה בפיצוי האמור הכנסת עבודה כמובנה בסעיף 2(2) לפקודה. לטענתו, חלק הארי של הסכום (כ-800,000 ש"ח) שולם למערער על ידי החברה מדי חודש בחודשו עד למועד חתימת הסכם הגישור ביום 30.12.2008, וזאת במסגרת העברת תשלומי משכורות חודשיים - תשלומים שאף נכללו והוגדרו ככאלה בטופס 106 אשר הגישה החברה בעניין המערער לשנת 2008. יתר הסכום (413,000 ש"ח) הורכב מסכום של כארבע משכורות חודשיות נוספות. לאחר שהוגשו תצהירי העדות הראשית של הצדדים ובטרם שלב החקירות הנגדיות, ביקש המשיב להוסיף טענה משפטית חלופית שלפיה גם אם ייקבע כי סכום הפיצוי אינו הכנסת עבודה כמובנה בסעיף 2(2) לפקודה, הרי מדובר ב"הכנסה פירותית" על פי סעיף 9(7א) לפקודה.

דיון

נקודת המוצא בבחינת הסיווג הנדרש לתשלום הפיצוי שבנדון היא כי מדובר בסכום ששילמה מעבידתו לשעבר של המערער למערער "...לתשלום מלא סופי ומוחלט של כל תביעות מי מהצדדים בגין העסקתו והפסקת העסקתו של המערער בחברה..." (סעיף 1 להסכם הגישור). דרישותיו של המערער מהחברה בתקופת שיא הסכסוך ביניהם, התמקדו רובן ככולן בדרישותיו לתשלומים המגיעים לו לטענתו בגין תקופת עבודתו בחברה, כאמור - שנת הודעה מוקדמת, ששה חודשי מענק מיוחד, בונוסים לשנת 2007 ולשנת 2008 והפרשי שכר.

סכום הפיצוי כולו שהוסכם בהסכם הגישור כולל כלהלן: "...12 משכורות חודשיות החל מיום 15.7.2008...". חלק הארי של סכום זה שולם על ידי החברה למערער בהעברות תשלומי משכורות רצופות ומתמשכות, עד ליום חתימת ההסכם (30.12.2008). עוד עולה כי עד סוף שנת 2008 נותר המערער מחובר לרשת המידע של החברה, וכי הרכב הצמוד שניתן לו על ידי החברה היה בחזקתו עד ינואר 2009.

תמונת הדברים המתבקשת מהתפתחות הסכסוך, והמצב שבו ממשיכה החברה לשלם למערער תשלום חודשי עד ליום חתימת הסכם הגישור - מעלים כי התקופה שמפרוץ הסכסוך (יולי או ספטמבר 2008) ועד ליום חתימת ההסכם הייתה מעין תקופת "דמדומים", שבמהלכה התעצבו והתקבעו פרישת המערער מעבודתו בחברה וסיום יחסי העבודה ביניהם.

סעיף 3 להסכם הגישור שעניינו שמירת סודיות ואי תחרות, אינו מסווג ואינו מגדיר את טיב התשלום נשוא אותו ההסכם. מנגד, סיווג והגדרה זו מצויים מפורשות בסעיף 1 להסכם הגישור, שלפיו מלוא התשלום נשוא ההסכם הוא כלהלן: "לסילוק מלא סופי ומוחלט של כל תביעות מי מהצדדים בגין העסקתו והפסקת העסקתו של המערער בחברה...". ההתחייבות לסודיות ולאי תחרות - אינה "הנכס" אשר בגינו משלמת החברה למערער את סכום ההסכם. חובת הסודיות היא חובתו של המערער לחברה בהיותו עובד בכיר בה, לשמירה על סודותיה המסחריים. מדובר באשרור חובתו על פי דין ועל פי נוהג ולא במכירת זכות. התחייבויות אלה אינן עילת תשלום סכום הפשרה המוסכם בגין דרישות השכר שהעלה המערער ערב פרישתו - אלא תנאי שהתנתה עמו החברה בגין הסכמתה לשלם, בפשרה, את הסכום שהוסכם בגין דרישות שכר ותנאי העבודה שלו ערב פרישתו.

מדובר בתשלום סכומים שהיו שנויים במחלוקת בין הצדדים, ואשר עילת תביעתם על ידי המערער מהחברה הייתה בהסכמות כאלה ואחרות שנטענו על ידו, לעניין סכומים אשר החברה אמורה הייתה לשלם לו בגין עבודתו - עקב התחייבויות נטענות של החברה במסגרת עבודתו בה.

בהנחה - ולו לצורך הטיעון בלבד - שקיים אלמנט של התחייבות מעין הונית במרכיב התחייבות אי התחרות שבסעיף 3 להסכם הגישור - גם אז בטל היה אלמנט חלקי ביותר זה מפני אופיו הדומיננטי של התשלום שבנדון כסכום פשרה שהוסכם בין עובד למעבידו, ערב פרישתו או במהלך פרישתו, בנוגע לתשלומים נדרשים על ידי העובד בגין שכר עבודתו ערב הפרישה. הדברים מתבקשים מעצם סיווג הדרישות, המחלוקות והתשלום.

גם אם הייתה מתקבלת טענת המערער שלפיה הסתיימו יחסי העובד מעביד ב-15.7.2008, הרי גם אז הסיווג הראוי לתשלום האמור - שבמובהק אינו הוני - היה במהותו "מענק פרישה" כמובנו בסעיף 9(7א)(א)(1) לפקודה - הכנסה שבפסיקה ענפה סווגה "פירותית" לעניין מיסויה (ע"א 506/71 חפץ; ע"א 128/06 כבלי ציון).

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע

לפני כב' הנשיא יוסף אלון

ניתן ב-9.1.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: