"תוספת איתורית" לכבאים אינה מהווה רכיב לצורך הפרשה לפנסיה
העובדות
--------------
ישראל סיתון, רחמים לוי ודוד פרטוש (להלן: "העובדים") הם כבאים בכירים שקיבלו במשך שנים "תוספת איתורית" לשכרם, על פי הסכמים שונים שנחתמו בין ועד העובדים לאיגוד הערים לשירותי כבאות אזור נתניה (להלן: "המעבידה").
עם פרישתם לגמלאות, הורה הממונה על השכר (להלן: "הממונה") שלא לכלול את "תוספת האיתורית" כרכיב משכרם הבסיסי לצורך חישוב גמלתם. העובדים חולקים על חוקיות ההחלטה.
ביום 13.9.92 נחתם הסכם בין המעבידה לבין ועד העובדים בנושא "איתוריות (כונן)" (להלן: "ההסכם"). ביום 6.4.97 הודיעה המעבידה לוועד העובדים על הענקת תשלום שהינו תוספת להסכם. ההחלטה עסקה בהרחבת היקף הכבאים שיקבלו איתורית לבעלי דרגות שונות. מטרת התוספת להסכם, הייתה לאפשר להזעיק מיידית את הכבאים במקרה הצורך. במילים אחרות, מחזיק איתורית אמור להיות בכוננות ועלול להיות מוזעק בכל עת ובכל שעה. עוד נכתב, כי במקרה של מחלה או כל סיבה אחרת המונעת את עבודתו בפועל של נושא האיתורית, תוחזר האיתורית לידי קצין התחנה, וזאת לאחר 30 יום רצופים של היעדרות, וכן נקבע כי נושא האיתורית לא יהיה זכאי לקבלת תוספת כלשהי למשכורתו החל מן המועד בו היה עליו להחזיר את האיתורית לידי המעבידה.
במהלך שנת 2002, החלה המעבידה בהליכי הבראה שאושרו עבורה במשרד הפנים ובמשרד האוצר, שכללו גם פרישת עובדים. ביום 18.11.02 התקבלה החלטת סגן הממונה, ולפיה "המשכורת הקובעת לגמלה מאושרת בכפוף לביטול תוספת איתורית (25 שעות)". ההחלטה, שניתנה באופן גורף לכלל עובדי המעבידה, יצרה התנגדות של הסתדרות העובדים, וגרמה לעיכוב באישורה הסופי של תוכנית ההבראה. לפיכך פנה יו"ר המעבידה לממונה בבקשה, כי יאשר את רכיב "שעות איתורית" כחלק מהמשכורת הקובעת. הממונה דחה את הבקשה. העובדים לא השלימו עם החלטת הממונה, ומכאן פנייתם לבית דין זה.
פסק הדין
--------------
המסגרת הנורמטיבית הרלוונטית להכרעה בתיק זה נידונה לאחרונה בהרחבה ע"י ביה"ד הארצי בע"ע 291/99, מדינת ישראל הממונה על השכר נ' מוריס זוהר (להלן:"פרשת מוריס") בפרשת מוריס קיבל ביה"ד הארצי ערעור שהגיש הממונה בעניינם של כבאים גמלאים. בערעור נפסק שתוספת כוננות, שניתנה לתובעים שם במהלך עבודתם ככבאים, אינה חלק ממשכורתם הקובעת לצורך פנסיה. נקודת המוצא הייתה חוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות, שלפיה זכויות הפנסיה נקבעות בהתאם להוראות חוק שירות המדינה (גמלאות) (נוסח משולב), תש"ל-1970 (להלן:"החוק"). מההגדרות של "משכורת קובעת" ו"תוספת קבועה" שבסעיף 8 לחוק עולה, שהמשכורת הקובעת לצורך פנסיה לפי החוק מורכבת משני אלמנטים: האחד- "משכורת" או "משכורת יסודית", שנקראות לעתים גם "השכר הרגיל", והשני- "תוספת קבועה", היינו "תוספת" שהוכרה ע"י הממשלה ככזו. הואיל ולא הייתה מחלוקת באותה פרשה שתוספת הכוננות שניתנה שם לא הוכרה כ"תוספת קבועה" ע"י הממשלה, הרי הדרך היחידה להכיר בה כחלק מ"המשכורת הקובעת" היא לראות בה חלק מהשכר הרגיל, להבדיל ממרכיב שלפי טיבו הוא "תוספת".
על יסוד המסגרת הנורמטיבית שלעיל, קבע ביה"ד הארצי שתוספת הכוננות ששולמה לכבאים באיגוד ערים באר שבע שולמה להם עבור מאמץ נוסף שנדרש מהם, שכלל קיום כוננות בכל שעות היממה וניהול התחנות. נקבע, שמדובר בתוספת אמיתית לשכר שאינה חלק מן השכר הרגיל, שהותנתה בהימצאות בכוננות עם מכשיר קשר לאחר שעות התפקיד הרגילות ובביצוע כל עבודה "בנוסף לעסקים הרגילים שכל כבאי מחויב בהם". עוד נקבע, שהעובדים ביצעו את הכוננות בפועל, והתוספת הכספית שולמה עבורה. מדובר היה בתוספת שבאה במקום תשלום עבור עבודה בשעות נוספות, תשלום שלפי טיבו אינו מוכר כחלק מן המשכורת הקובעת. באותו המקרה לא נקבעה הוראה חוזית מיוחדת הקובעת שתוספת הכוננות תחשב כחלק מן השכר הרגיל, או הוראה הפוכה, הקובעת שתוספת הכוננות לא תחשב כחלק מהשכר הרגיל. אשר על כן, ניתן משקל למציאות הנורמטיבית השוררת בעניין זה, ולהוראות התקשי"ר הקובעות, כי תשלום עבור כוננויות אינו חלק מן המשכורת הקובעת לצורך תשלום גמלאות.
ביה"ד קבע, כי יש להעמיד את "תוספת האיתורית" במבחן התנאי: האם תשלומה הותנה בקיומו של תנאי או בגורם מיוחד? נקבע, כי התוספת עומדת במבחן התנאי. ראשית, על פי ההסכמים מיום 9.9.02 ו- 13.4.97 תנאי לקבלת התוספת היה שהעובד ישא עמו את האיתורית לאחר שעות העבודה. בחקירתם הנגדית נשאלו העובדים האם אכן עמדו בתנאי זה, ותשובתם הייתה חיובית;
שנית, תנאי נוסף באותם הסכמים היה שנושא האיתורית ידווח לחדר המבצעים בכל פעם שהוא עוזב את נתניה. גם כאן אישרו העובדים בחקירתם שהם מילאו את התנאי;
שלישית, תנאי נוסף היה, כי כל מי שהוזעק לתחנת הכיבוי חייב היה להתייצב, וכן שהוא חייב לערוך בדיקות תקינות למכשיר האיתורית. אף לעניין זה קיבלנו אישור שהעובדים מילאו את התנאי;
רביעית, ביה"ד דחה את טענת העובדים לפיה "כבאים הם לעולם בכוננות" ולכן אין משמעות לעובדה שחלק מהם נדרשו לשאת איתוריות. במציאות הטכנולוגית של ימינו, כמעט כל אדם נושא עמו טלפון נייד, שמאפשר ליצור עמו קשר טלפוני או קשר באמצעות הודעת טקסט בכל מקום בו הוא שוהה בארץ כמו גם בחו"ל. לא אלה היו פני הדברים בראשית שנות ה-90 של המאה הקודמת, עת נקבעה "תוספת האיתורית" שבה אנו עוסקים כאן. איתורית הייתה מכשיר שקדם לטלפונים הניידים, מכשיר שאפשר באמצעות טכנולוגיה של שידור גלי רדיו יצירת קשר עם המנויים.
כשנשאל אחד העובדים איך נהגו להזעיק במקרה הצורך אותם כבאים שלא צוידו באיתוריות, ענה שהאיגוד התקין טלפונים בבתי הכבאים, ובאמצעותם ניתן היה להזעיקם במקרה הצורך. מכאן ברור המאמץ הנוסף שנדרש מנושאי איתוריות. כבאי ללא איתורית יכול היה לצאת את ביתו לשעות מרובות, וכעקרון לא ניתן היה מבחינה טכנית להזעיקו לתחנה. כבאי עם איתורית נדרש להיות ב"דריכות מתמדת, נכונות מתמדת ואי נוחות מתמדת" כל מקום בו שהה, גם מחוץ לביתו;
וחמישית, כפי שנקבע בהסכמים, האיתורית נלקחה מכל עובד שנעדר מעבודתו למשך 30 יום ברציפות. במקרה שכזה הייתה נשללת ממנו התוספת.
ביה"ד קבע, כי "תוספת האיתורית" במקרה שלפנינו הותנתה בתנאי, ועל פי "מבחן התנאי" הפסיקתי אין מקום להכלילה כרכיב פנסיוני.
התביעה נדחתה.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.