קבלת השגה בקשר לביטול קנס עקב היעדר תשובה על ההשגה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר וע 42217/11 עורך דין גדעון פרום - כונס נכסים נ' מנהלת מיסוי מקרקעין באר שבע
עו"ד לילך דניאל |

תקציר וע 42217/11

עורך דין גדעון פרום - כונס נכסים

נ' מנהלת מיסוי מקרקעין באר שבע

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בבאר שבע פסקה כי יש לקבל את הטענה המקדמית של כונס הנכסים, ולקבוע כי עד היום לא נתנה המשיבה החלטה הדוחה את ההשגה שהוגשה על ידו בקשר לקנסות שהוטלו על המוכרת, ומשום כך יש לראות את הטענה בהשגה בקשר לקנס שהוטל על הקונה - כאילו נתקבלה.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

ביום 15.6.2008 ניתן צו מינוי כונס נכסים על ידי ראש ההוצאה לפועל בלשכת ההוצאה לפועל בירושלים, שלפיו מונה עו"ד גדעון פרום ככונס נכסים על זכויות חברת לב קנדה אילת בע"מ, לעניין זכויות של המוכרת במקרקעין בעיר אילת. על פי צו זה רשאי היה עו"ד פרום - ככונס נכסים - למכור את הנכס לאחר.

ביום 15.3.2009 נערך ונחתם "הסכם מכר" שעל פיו נמכר הנכס על ידי עו"ד פרום לחברת טרמוסינטקס החזקות בע"מ (להלן: "הקונה"). ביום 8.6.2009 ניתן צו על ידי ראש ההוצאה לפועל בתיק ההוצאה לפועל, המאפשר לעו"ד פרום ככונס נכסים להתקשר עם הקונה בחוזה למכירת הנכס, ובין היתר לחתום על מסמכים הדרושים "לצורך קיום התנאים המתלים בחוזה ולצורך נטילת הלוואה על ידי הקונה, ככל ויבקש ליטול הלוואה, ולצורך רישום זכויות הקונה במינהל מקרקעי ישראל."

ביום 24.6.2009 ניתנה החלטה בבית משפט השלום בירושלים, שעל פיה הורה בית המשפט על עיכוב הליכי מכר הנכס לתקופה של 20 יום.

ביום 4.8.2009 כתב עו"ד פרום מכתב למשיבה שאליו צירף טופס הצהרת מוכר והצהרת רוכש. כמו כן צירף עו"ד פרום למכתב העתק מהחלטת בית משפט השלום בדבר עיכוב הליכי מכר הנכס, כמצוין לעיל.

לאחר קבלת הטופס חייבה המשיבה את המוכרת בתשלום מס שבח ואת הקונה בתשלום מס רכישה. כמו כן חויב המוכרת והקונה בקנס, בשל איחור בהגשת הטופס.

לאור האמור הגיש עו"ד פרום ככונס נכסים השגה, הן על שומת מס השבח והן על החיוב בקנס. באשר לבקשה לביטול תשלום הקנס מציין עו"ד פרום בין היתר, כי איחור קל בהגשת הטופס נבע עקב צו עיכוב הליכי המכר, כפי שניתן על ידי בית משפט השלום בירושלים כמצוין לעיל.

ביום 8.8.2010 הושג "הסכם פשרה" בין עו"ד פרום ככונס הנכסים של המוכרת לבין המשיבה, בקשר להוצאות שיותרו למוכרת לצורך חישוב מס שבח מקרקעין על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), באופן שהביא לתוצאה שעל פיה תהיה המוכרת פטורה מתשלום מס שבח מקרקעין.

לאחר מכן פנה עו"ד פרום למשיבה במכתבים נוספים וחזר וביקש ביטול תשלום הקנס שהוטל על הקונה בסך של כ-34,000 ש"ח, אך ללא מענה. לטענת עו"ד פרום, הוא לא קיבל כל תשובה על השגתו אף שחלפה ועברה יותר משנה וחצי מאז, ולמרות תזכורות חוזרות ונשנות ששלח למשיבה להשיב על השגתו. עו"ד פרום סמך על סעיף 87(א) לחוק, המורה כי על המשיבה לתת את התשובה להשגה בכתב תוך שנה מיום שקיבלה את הודעת ההשגה, ואם לא עשתה כן - אזי יראו את ההשגה כאילו התקבלה.

לטענת המשיבה ניתנה החלטה בהשגה, על סמך מכתב שנשלח על ידי המשיבה לעו"ד שייצג את הקונה בהליכי רכישת הנכס מכונס הנכסים. עו"ד פרום השיב ואמר כי מכתב זה אינו בבחינת תשובה להשגה שהגיש הוא למשיבה, וכי מעולם לא קיבל מכתב זה או העתק ממנו.

לחלופין נטען על ידי המשיבה לעניין טענתו של כונס הנכסים על כך שלא קיבל החלטה בהשגה ולפיכך יש לראות את השגתו כאילו התקבלה לפי סעיף 87א לחוק - הרי טענתו אינה מוצדקת ויש לדחותה. הליך הדיון וההחלטה בהשגות, הן באשר להשגת המוכרת והן באשר להשגת הקונה, היה תקין לחלוטין. לא ניתנה החלטה בהשגתה של המוכרת כיוון שנערך עמה הסכם, וההסכם מחליף את ההחלטה בהשגה על פי סעיף 87(ג) לחוק.

דיון

יש לקבל את הטענה המקדמית ולקבוע כי עד היום לא נתנה המשיבה החלטה הדוחה את ההשגה שהוגשה על ידי עו"ד פרום, ומשום כך יש לראות את הטענה בהשגה בקשר לקנס שהוטל על הקונה כאילו נתקבלה.

הן בכתב הערר שהגיש עו"ד פרום והן במכתבים שנשלחו על ידו לאחר מכן למשיבה בבקשה לתת החלטה, חזר עו"ד פרום וציין כי הוא מייצג את הקונה לעניין תשלום הקנס שהוטל. באחד המכתבים הוא אף הוסיף וציין כי אי ביטול הקנס יחייב את כונס הנכסים בתשלומו, והדבר עלול לפגוע בקופת הכינוס ובנושי החייבת. בנסיבות אלה לא ברור מדוע ראתה לנכון המשיבה לתת את החלטתה בהשגה זו ולשולחה לעו"ד אריק דווקא - שלא הגיש השגה, ומכל מקום לא נטען על ידי המשיבה כי עו"ד אריק הגיש השגה וגם לא הוגשה בפני בית המשפט השגה כזו. היה מקום להשיב לעו"ד פרום על השגותיו ועל מכתביו שהפנה למשיבה וליידע אותו כי ניתנה החלטה בהשגתו, אך זו נשלחה לעו"ד אריק שייצג את הקונה. גם זאת לא נעשה.

אשר על כן ומבלי שהתקיים דיון בשאלה המרכזית בערר, דהיינו אם היה איחור בהגשת טופסי המש"ח (דיווח על עסקת מקרקעין) למשיבה במועד או שמא לא היה איחור כזה, בשל צו עיכוב הליכי המכר שניתן על ידי בית משפט השלום בירושלים, יש לקבל את הטענה המקדמית שהועלתה, ויש מקום לקבוע כי המשיבה לא נתנה החלטה לעניין ההשגה כפי שהוגשה על ידי עו"ד פרום - לא תוך שנה מיום הגשת ההשגה וגם לא עד עצם היום הזה.

לפיכך יש לקבל את הערר ולהורות למשיבה להחזיר לכונס הנכסים את תשלום הקנס שנגבה, בצירוף ריבית והפרשי הצמדה כחוק.

תוצאה

הערר התקבל.

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע

לפני כב' השופט (בדימוס) י' בנאי והחברים פרופ' א' רגב ומר ר' משה

ניתן ב-21.12.2011

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.