הארכת תוקפו של סעיף 5(א)(2) להוראת השעה (הגדלת ההיצע של דירות מגורים) ושיעורי המס החדשים
סעיף 5 לחוק מיסוי מקרקעין עוסק בהפחתת שיעור מס השבח במכירת זכות במקרקעין המיועדת לבניית דירות מגורים.
סעיף 5 לחוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן: "הוראת השעה") עוסק בהפחתת שיעור מס השבח במכירת זכות במקרקעין המיועדת לבניית דירות מגורים. ברישה של סעיף 5(א) להוראת השעה נקבע כך:
"על אף האמור בסעיף 48א(ב1) לחוק מיסוי מקרקעין, במכירת זכות במקרקעין, בידי יחיד, שמתקיימים לגביה התנאים המפורטים להלן, יהיה היחיד חייב במס על השבח הריאלי בהתאם להוראות סעיף 48א(ב)..."
סעיף 48א(ב1) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") קובע את שיעורי המס במכירת נכס שנרכש לפני יום התחילה - 7.1.01, דהיינו - החישוב הליניארי. סעיף 48א(ב) לחוק קובע כי :
ס"ק (1): יחיד יהיה חייב במס על השבח הריאלי בשיעור של עד 25% (לאחר תיקון 72).
ס"ק (1א): יחיד שהוא בעל מניות מהותי באיגוד מקרקעין יהיה חייב במס על השבח הריאלי בשיעור של עד 30%.
כלומר, סעיף 5(א) להוראת השעה מעניק לעומד בתנאי הסעיף הקלה במס שבח, ולפיה, הגם שהנכס נרכש במועד שעליו חל החישוב הליניארי, שיעור המס יהיה כקבוע בסעיף 48א(ב) לחוק, אשר בנוסחו לאחר תיקון 72 עומד על 25% ליחיד ועד 30% לבעל מניות מהותי באיגוד מקרקעין.
סיכום ביניים: לכאורה, לאחר תיקון 72, שיעור המס שיחול על יחיד העומד בתנאי סעיף 5(א) להוראת השעה כבר אינו 20% במקום החישוב הליניארי, אלא 25%.
ואולם כזכור, בכל הקשור לשיעור המס מהווה מס שבח מקדמה בלבד מול מס הכנסה, ולעניין זה קובע סעיף 5(ד) להוראת השעה כדלקמן:
"מכירת זכות במקרקעין לפי הוראות סעיף זה תחויב במס שבח ריאלי כאמור בסעיף 48ב(ב) לחוק מיסוי מקרקעין, ואולם לעניין סעיף 48ב(ב)(1) אחרי 'הוראות סעיפים 121' יקראו 'עד שיעור מס של 20%'."
סעיף 48ב(ב) לחוק קובע, כי במכירת זכות במקרקעין או בפעולה באיגוד מקרקעין, כשיום הרכישה היה לפני 1.1.12, שיעור המס על השבח הריאלי יהיה כדלקמן:
סעיף 48ב(ב)(1) - עד יום התחילה (7.11.01) - חישוב ליניארי.
סעיף 48ב(ב)(2) - לאחר יום התחילה ועד 1.1.12 וכן לאחר מכן יחולו השיעורים הקבועים בסעיף 48ב(א), דהיינו הגבלת שיעור המס למקסימום 25% או 30% לבעל מניות מהותי.
זאת אומרת, שללא הסיפה של סעיף 5(ד), קיימים שני שיעורי מס - חישוב ליניארי עד 7.11.01, ומ-7.11.01 ואילך: 25% - 30%.
ואולם, הסיפה של סעיף 5(ד) מפנה לסעיף 48ב(ב)(1) ולפיו כאמור עד יום התחילה יחול חישוב ליניארי, וגם קובע כי השיעור הזה יוגבל ב-20%.
מכאן יוצא כי לפי סעיף 5 להוראת השעה, המעניק הקלה במס שבח ליחיד המוכר זכות במקרקעין לצורך בנייה של שמונה יחידות דיור לפחות בתוך 36 חודשים, הרי שבחישוב המס הסופי, עד 7.11.01, במקום חישוב ליניארי יחול שיעור מס של 20%, ומ-7.11.01 ואילך יחול שיעור מס של 25%-30%.
תקנות מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים הוראת שעה) (הארכת התקופה שבסעיף 5(א)(2) לחוק), התשע"ב-2011 קובעות:
"התקופה הקבועה בסעיף 5(א)(2) לחוק, תוארך בשנה נוספת, עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012)."
כלומר, התקנות מאריכות את תוקפו של התנאי לקבלת ההקלה במס שבח, אשר לפני ההארכה קבע כי:
"יום המכירה של הזכות במקרקעין חל בתקופה שמיום ח' בכסלו התשע"א (15 בנובמבר 2010) עד יום ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011)."
מעתה, התנאי קובע כך:
"יום המכירה של הזכות במקרקעין חל בתקופה שמיום ח' בכסלו התשע"א (15 בנובמבר 2010) עד יום י"ח בטבת התשע"ג (31 בדצמבר 2012)."
מכל מקום, אין להארכת המועד השלכה על שיעורי המס כפי שנקבעו בתיקון 72, והם אמורים להיות כפי שפורט לעיל.
המסקנות מניתוח פורמלי-לשוני של הסעיפים כדלקמן הן:
1. שיעור מס השבח שונה ועלה ל-25% בעסקאות רגילות. שיעור זה יחול על השבח מיום 1.1.2012.
2. בהפעלת הוראת השעה, יחול מס בשיעור 25% (אף על פי שמדובר בשבח שקדם ל-1.1.12).
3. מכיוון שמס השבח מהווה מקדמה, הרי שיעור המס הסופי יהיה:
עד 7.11.2001 - 20%. מ-7.11.2001 - 25%.
הכותבים - משרד עורכי דין מאיר מזרחי ושות'


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.