298.3 מיליארד שקל מחפשים אמא ואבא (ולא לעולם חוסן!)
298.3 מיליארד שקל - זהו סך שוק אגרות החוב הקונצרניות הסחירות במדינת ישראל נכון לתום חודש יולי השנה. מדובר בהיקפים יציבים יחסית בשנתיים האחרונות. נתוני האחזקות באג"ח קונצרני בישראל מלמדים כי תפוח האדמה הלוהט של החוב התאגידי הסחיר במדינת ישראל, מצוי ברובו בידי הציבור הרחב המחזיק כ-47.4% מחוב זה. נמוך פרופורציונאלית רק ב-3% מאחזקות השיא באפיק זה בשנות השיא של האפיק בשנת 2008. בנוסף, הציבור באמצעות רכישת קרנות הנאמנות בעלות מרכיב קונצרני ניכר, הגדיל חשיפה לאפיק הקונצרני מ- 10.7% בשנת 2009 ל- 14.7% בתום חודש יולי השנה.
בחינת התפלגות של המחזיקים באגרות החוב הקונצרניות הסחירות מלמד כי העדר הסחירות ומנגנון עשיית שוק איכותי גרם לכך כי האחזקה של משקיעים זרים בשוק האג"ח הקונצרני הסחיר אפסית וצפויה להיוותר כך בטווח הנראה לעין. המשקיעים הזרים הפועלים באופן אקטיבי בשוק המק"מ ואגרות החוב הממשלתיות מדירים רגליהם משוק החוב המקומי הן בגאות והן בשפל.
המשקיעים הזרים אשר אי אפשר לזלזל במקצועיותם אינם מתרשמים מרמות התשואה הן באגרות החוב בעלות הדירוג הגבוה דוגמת אגרות החוב של הבנקים והן באגרות בדירוגים הנמוכים יותר הנראים לחלק מאתנו בשוק המקומי "כהזדמנויות יוצאות דופן". אין ספק כי העדרם של המשקיעים הזרים מן השוק הקונצרני המקומי הוא תופעה בעייתית אשר אסור לגורמים הרלוונטיים להשלים עמה ויש לעשות כל מאמץ על מנת למשוך את המשקיעים האלה לשוק אגרות החוב הקונצרניות המקומי.
העלאת דירוג החוב של ישראל היא פלטפורמה יוצאת דופן למשיכת משקיעים זרים בעתיד בצוותא עם בניית מנגנוני עשיית שוק בדומה לשיטה באגרות החוב הממשלתיות, אולם להערכתנו, לפי שעה צפויה התמתנות בפעילות הזרים בשוק האג"ח המקומי עד להתבהרות התמונה המדינית. מיותר לציין כי "חלום" משיכת המשקיעים הזרים לשוק האג"ח התאגידי רחוק מתמיד.
מדד התל- בונד 60 מפגין לעת עתה יציבות יחסית בחסות הבנקים. אך לא לעולם חוסן
מזה זמן אנו חוששים מפני זליגת המשבר בשוק המניות לשוק האג"ח הקונצרני המדורג. למרות התחושה הציבורית לפיה מדדי אגרות החוב הקונצרניות צנחו מתחילת השנה בשיעורים ניכרים, בעיקר עקב שורת הסדרי החוב אשר עלו לכותרות בעת האחרונה, המספרים מלמדים על תמונה שונה של ירידות שערים מתונות ובהחלט לא צניחה או מפולת.
מדד התל בונד 60, המהווה עבורנו לטובת הדיון כמדד יחס רלוונטי, ירד מתחילת השנה כ-4.5% בלבד ואילו בשנת 2010 רשם מדד זה עלייה נאה של 10.8%. עיקר המהומה באגרות החוב הקונצרניות התרחשה מחוץ למדדי התל בונד המרכזיים. ירידות השערים החדות אירעו ברוב המקרים באגרות החוב בדירוגי ההשקעה הממוצעים והנמוכים ולא בדירוגי ההשקעה הגבוהים. מובן כי קיימות אגרות חוב קונצרניות בתוך מדדי התל בונד אשר צנחו בצורה חדה, אולם הדבר אירע על רקע סיפורי מיקרו ספציפיים לכל חברה ולא על רקע ירידה גורפת בתאבון לנכסי סיכון.
ירידות שערים נומינליות של מדד התל בונד 60 מתחילת השנה הנוכחית אינם חזות הכל, שכן מדד אג"ח ממשלתי עלה בתקופה האמורה ב -2.5% כך שהמרווח של מדד התל בונד 60 אל מול אגרות החוב הממשלתיות המקבילות, צמח בלמעלה מ- 1.4% מתחילת השנה ובהחלט מדובר בתמחור מחודש של רמת הסיכון במדדי התל בונד.
יחד עם זאת, חלק לא מבוטל בעלייה במרווחים הקונצרניים במדד התל בונד 60 מקורו בצניחה ספציפית במחירי אגרות החוב של קבוצת אי.די.בי, אג"ח של אלביט הדמיה וכן ירידה חדה במחירי אגרות החוב של דלק קבוצה. 20 האג"ח במדד התל בונד 60 רשמו תשואות נומינליות חיוביות (נכון ליום המסחר של ה-12/9/2011). בבחינה סקטוריאליות של ביצועי מדד התל בונד 60 הרי 26 מבין אגרות במדד תל בונד 60 הינם אגרות של בנקים וכולם רשמו תשואות חיוביות עד כדי תשואות שליליות מינוריות מתחילת השנה.
באופן לא מפתיע ומובהק, סקטור חברות האחזקה וההשקעות הניב את התרומה השלילית הבולטת למדד התל בונד 60. כל 13 אגרות החוב של חברות ההשקעות והאחזקה במדד הניבו תשואות שליליות. המרווח הקונצרני באגרות החוב של מדד התל - בונד 60 עומד על 385 נקודות בסיס, אולם המרווח הקונצרני החציוני עומד על 255 נקודות בסיס בלבד וזאת בשל ההטיה כלפי מעלה של המרווח הקונצרני על ידי אגרות החוב "הבעייתיות".
טבלה מספר 1 - אגרות החוב המפסידות ביותר במדד תל בונד 60 (נכון לתאריך 12/9/2011)
מעדיפים סיכון מניות על פני אג"ח קונצרניות
אנו ממשיכים להמליץ להצטייד בסבלנות בכל האמור בהגדלת רכיב האג"ח הקונצרני בתיק ההשקעות. בתיק השקעות המשלב מניות ואג"ח קונצרני אנו מעדיפים להחזיק בסיכון המנייתי על אף האופק הקודר בטווח הקצר, כחלק מראייה ארוכת טווח של מבנה תיק ההשקעות וסבורים כי נוכח העננות המקומית והגלובלית, יחס הסיכוי סיכון באפיק הקונצרני, עדיין אינו מצדיק חשיפות גבוהות בתיקים סולידיים ביחס לאפיק המנייתי ורמות המחירים השוררות בו. אנו מזהים חשש אמיתי "להידבקות" של האפיק הקונצרני בירידות השערים החדות של האפיק המנייתי וחוששים מהשפעת תנועת מלקחיים על תיק ההשקעות.
לתפיסתנו, זו תקופה להגדיר מצרף נכסי סיכון תאגידיים כולל הרצוי בתיק ההשקעות על בסיס פרופיל הסיכון שמעוניין בו בעל התיק כשאת יתרת התיק אנו ממליצים להחזיק באגרות חוב ממשלתיות ונזילות עד יעבור זעם.
- 5.כן זה הוא! פריזמה נמחקה הוא נשאר.. (ל"ת)מטושלח 17/09/2011 18:20הגב לתגובה זו
- 4.זה לא פגוט מפריזמה? הבחור נראה קצת מוכר ... (ל"ת)דניאלה 16/09/2011 11:22הגב לתגובה זו
- 3.שטייניץ במקרה אגרקסקו שבר את השוק (ל"ת)שטייניץ שבר את הכבוד 16/09/2011 09:05הגב לתגובה זו
- GuyGo 16/09/2011 10:05הגב לתגובה זואיוולת של המדינה - הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות לתשובה ובן דב זה מה שהמדינה עשתה באגרקסקו- גם דפקו את העסק וגם לא שילמו את החוב . צריך לתבוע את הדירקטורים של המדינה .
- מישהו שיסביר לביבי מה שטייניץ עשה. (ל"ת)פשוט חלמאות 17/09/2011 10:22
- 2.ברקליס כל הנפקה מקבל בראש (ל"ת)שטיינץ הרס את השוק 15/09/2011 22:21הגב לתגובה זו
- 1.מקס פאואר 15/09/2011 14:35הגב לתגובה זולא מומלץ לבעלי קרחת, הטייקונים הספרים !
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
