תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין לעומת חוק המכר - ידו של מי תהא על העליונה?
ביום 7.3.2011 התקבל בכנסת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס' 70), שמטרתו פישוט הליכי הרישום של עסקאות נדל"ן. התיקון הוא בבחינת מהפכה של ממש בכל הקשור להגשת דיווחים על עסקאות במקרקעין, הוצאת שומות ותהליכים נלווים, והוא מחייב היערכות מחדש בניסוח הסכמי המכר.
ביום 7.3.2011 התקבל בכנסת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס' 70), התשע"א-2011 (להלן: "התיקון"), שמטרתו פישוט הליכי הרישום של עסקאות נדל"ן. התיקון הוא בבחינת מהפכה של ממש בכל הקשור להגשת דיווחים על עסקאות במקרקעין, הוצאת שומות ותהליכים נלווים, והוא מחייב היערכות מחדש בניסוח הסכמי המכר.
אחת ההוראות המהותיות שנקבעה בתיקון עוסקת בהטלת חובת ניכוי מס במקור על כל רוכש של מקרקעין. על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), בעסקה שתמורתה כסף בלבד והיא אינה מכירה של דירת מגורים שבגינה התבקש פטור ממס שבח (על פי פרק חמישי 1 לחוק), על הרוכש להעביר לרשויות המס תשלום על חשבון חוב המס של המוכר מתוך התמורה. השיעור שעל הקונה להעביר לרשויות המס תלוי במועד רכישת הנכס: 15% - במכירת זכות במקרקעין שיום רכישתה חל לפני 7.11.2001, ו-7.5% - במכירת זכות במקרקעין שיום רכישתה חל לאחר המועד האמור.
עם ניכוי המס במקור כאמור לעיל והעברת הסכומים לרשויות המס, יהיה זכאי הרוכש לקבל אישור מס שבח לצורך השלמת רישום העסקה במשרד רישום המקרקעין (טאבו), ובכך להבטיח את רישום הנכס על שמו כאשר הוא נקי מחובות מס.
דרישת ניכוי המס במקור חלה גם במקרה שבו נרכשת דירה מקבלן, אף על פי שלכאורה קבלנים חייבים בתשלום מס הכנסה ולא בתשלום מס שבח, והם זכאים לקבל אישור מיוחד על כך מפקיד השומה (אישור על פי סעיף 50 לחוק). בהודעתה מיום 14.3.2011 הודיעה רשות המסים כי חובת הניכוי במקור תחול גם לעניין רכישה של דירה מקבלן שלא הציג בפני הרוכש אישור מכוח סעיף 50 לחוק, במועד שבו חלה החובה החוקית להעביר את הניכוי במקור לרשויות המס.
הכותבים סבורים כי בעת חקיקת התיקון לא הביא המחוקק בחשבון את כלל ההשלכות שיש לתיקון האמור לעניין חוק המכר (דירות)(הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974 (להלן: "חוק המכר"), אשר תוקן בעקבות פרשת "חפציבה" באופן שייתן הגנה טובה יותר לכספי רוכשי הדירות.
במסגרת התיקונים שנערכו בחוק המכר, נקבע מנגנון חדש אשר נועד להבטיח שכספי הרוכשים יופקדו אך ורק לחשבון הליווי הבנקאי של הפרויקט (שהוא בבחינת חשבון ליווי סגור), תוך שיובטח לרוכשים כי יקבלו מהבנק המלווה את הבטוחה בדמות ערבות בנקאית בגין מלוא הסכומים אשר שולמו על ידם. לשם כך, במסגרת התיקון לחוק המכר נקבע כי כל תשלומי התמורה ישולמו באמצעות פנקס שוברים אשר יונפקו על ידי הבנק המלווה, שעליהם מוטבעים בין היתר פרטי זיהוי של הנכס הנמכר, מספר חשבון הפרויקט, שם המוכר וכדומה. הבנק המלווה רשאי להוציא מחשבון הפרויקט תשלומים לספקים על פי התקדמות הבנייה.
החלת התיקון על עסקאות רכישה של דירות מקבלן עלולה ליצור בעיות רבות, ולעתים אף להביא לסיכול עסקאות או להקטנת היצע הדירות. בראש ובראשונה תיווצר מציאות שבה רוכש דירה יהיה חייב בניכוי מס במקור (דהיינו העברת סכומים מתוך התמורה לרשויות המס), וזאת על אף חובתו מכוח חוק המכר לשלם את התשלום האמור ישירות לבנק המלווה באמצעות השובר. במצב דברים זה הרוכש ימצא עצמו מפר לכאורה את אחד מהחוקים האמורים, בכל דרך שבה יבחר לפעול.
חמורה מכך היא עמדת הבנקים, אשר נדרשים להנפיק לרוכשי הדירות בטוחה על 100% מכספם, בעוד המס אמור לצאת ממסגרת הפרויקט לרשויות המס. הכותבים סבורים כי סיטואציה מעין זו תוביל את הבנקים להעלות את דרישת ההון העצמי מן הקבלנים, באופן שיאפשר לבנקים לכסות גם את דרישת הניכוי במקור כך שהמימון הפרויקטאלי לא ייפגע.
לאור הבעייתיות שעליה עמדנו, ביום 5.4.2011 הודיעה רשות המסים כי רכישת זכות במקרקעין מקבלן עד ליום 1.6.2011 לא תגרור עמה חובת ניכוי מס במקור על ידי הרוכש, כאמור בתיקון, וזאת אף אם הקבלן טרם קיבל את אישור פקיד השומה על פי סעיף 50 לחוק, וזאת כדי לתת זמן לקבלנים שאין בידיהם אישור כאמור לנסות ולהשיגו עד למועד האמור.
נוכח האמור לעיל, סבורים הכותבים כי ייטב אם תואיל רשות המסים לפרסם את עמדתה לעניין נושאים אלו ואחרים הקבועים בתיקון ואשר טעונים הבהרות נוספות, ויפה שעה אחת קודם.
הכותבים - ממחלקת המסים במשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות', עורכי דין. מתמחים זה כמה שנים בדיני המס. כיום מטפלים במספר רב של הסדרי מיסוי לחברות שנמצאות בהליכים של הסדרי חוב


תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
