כלכלני הפועלים על דלק רכב: השוק חוזר לעצמו, מעלים דירוג ההמלצה ל"תשואת יתר"
כלכלני בנק הפועלים משדרגים היום (ב') את המלצתם למניות דלק רכב. אסטרטג המניות של הבנק, ירון פרידמן, החליט להעלות את דירוג ההמלצה מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר" ואת מחיר היעד למניה ל-53 שקלים.
בפועלים מציינים כי 2009 היתה שנה שנחלקה בצורה מאוד חדה בין שני חצאיה: המחצית הראשונה היתה מהגרועות בשנים האחרונות, עם בלימה חדה במסירות כלי הרכב החדשים. במחצית השניה של השנה התמונה שונה לחלוטין, כשבחודשים יולי-נובמבר מסרה החברה 21,277 מכוניות ? הנתונים הטובים ביותר למחצית השניה של השנה שנרשמה אי פעם.
הרבעון השלישי לבדו היה הרבעון השני בטיבו לחברה הן מבחינת המכירות והן מבחינת התוצאות הכספיות. "אנו סבורים כי גם הרבעון הרביעי יהיה רבעון מצויין לחברה, כך ש-2009 הופכת משנה שבתחילתה עוד נראתה קטסטרופלית, לשנה השלישית בטיבה בתולדותיה".
ועדת הכספים של הכנסת אישרה לאחרונה שורת רפורמות, שצפויות להשפיע באופן דרמטי על ענף הרכב לשנים הקרובות: נושא המס הירוק, הפחתת מס הקניה והמעבר לשווי שימוש רציף (הסבר קצר על כל רפורמה ? בגוף העבודה). פרידמן סבור כי השפעת הרפורמות תחל לתת ביטוי בשוק כבר בתחילת 2010, והן הקטליזטור לזינוק החד במכירות בענף בחודשים האחרונים של 2009. בנוגע ל-2010, אנו צופים עליית מחירים במרבית הדגמים בשוק, בוודאי בדגמי המפתח בשוק (בהם מאזדה 3), וירידה זמנית במכירות הכמותיות, בשל הקדמת הרכישות לסוף 2009. "בטווח הארוך יותר, אנו לא רואים פגיעה בביקושים, וזאת בעיקר בשל הביקושים המובנים בשוק הנובעים מהמשקל הכבד של ציי הרכב".
כבר שנים שמדברים על הסימביוזה בין יבואני הרכב בישראל לבין הלקוחות החשובים ביותר שלהם ? חברות הליסינג, המהוות למעלה מ-60% מהמכירות שלהן בשנים האחרונות (במקרים מסויימים ובדגמים מסויימים ? אפילו כ-90%). בשנה האחרונה, בעיקר נוכח החשש שליווה את תחילת 2009, ולפיו חברות הליסינג עלולות להקלע לקשיי מימון, אף התגברה הסימביוזה, וזאת בשל העובדה כי יבואני הרכב הפכו למממנים של חברות הליסינג באמצעות מתן אשראי לקוחות גבוה מאוד למגזר זה.
לשם הדוגמה, יתרת הלקוחות במאזנה של דלק רכב עמדה בתום הרבעון השלישי על 885 מיליון שקל, גבוה אף מהונה העצמי של החברה. מכאן, אומר פרידמן, שהאינטרס של יבואני הרכב לשמור על לקוחותיהם החשובים ביותר אף התגבר, ועל כן התנהלותם תמשיך לשמור על אינטרס זה, בין היתר באמצעות שימור רמות מחירים גבוהות במחירונים הרשמיים שהם מפרסמים, ושמהם נגזר מחיר הרכב המשומש, שמשפיע דרמטית על מאזניהן של חברות הליסינג.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.
