בר רפאלי חוזרת לאיילון: ועדת הכלכלה אישרה את תקנות השילוט באיילון
היום (ד') דנה וועדת הכלכלה בתקנות המסדירות את נושא שילוט החוצות בנתיבי איילון אישרה את החזרת שלטי הענק בנתיבי איילון, זאת לאחר שנה וחצי שהורדו, בטענה כי הם עלולים להוות מפגע בטיחותי וסביבתי. התקנות החדשות נחתמו עלי ידי שר התחבורה ישראל כץ, ושר הפנים אלי ישי.
השלטים הורדו בעקבות טענות שונות כי שלטי החוצות מטרתם 'ללכוד את עיני הנהג' ולהפנות את תשומת ליבו למסרים המוצגים על השלטים. התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת התקנה של שלטים דינאמיים בעלי רזולוציה גבוהה, אשר מושכים את העין יותר מבעבר. פרק הזמן אשר מוקדש על ידי הנהג לשלט פרסום, בעצם נגרע מתשומת ליבו לאירועי הסביבה התנועתית. בנסיבות אלה, הנהג לא יוכל להגיב במהירות הנדרשת לאירוע חריג או למנוע סכנה פוטנציאלית.
מחקרי הערכה בחו"ל מצביעים על מגמת עליה בתאונות, או האטה בשיפור מצב הבטיחות, עקב התקנת שלטי פרסום מסחריים בקטעי דרך מסויימים. עם זאת לא הוכח שזו הסיבה לתאונות.בעקבות כך ב-2007 הוחלט על הסרת השילוט מאיילון זאת במטרה לשפר את בטיחות הנסיעה בכביש.
פרסומות הענק הורדו מנתיבי איילון לאחר קביעת בית המשפט, בעקבות עתירה שהגישה עמותת פעולה ירוקה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הצטרפה אליה והמליצה להסירם מטעמי בטיחות. עם זאת בעקבות חוק שהוגש בכנסת הקודמת על-ידי חברי הכנסת יורם מרציאנו ויואל חסון, ואושר במליאה בקריאה שניה ושלישית, נסללה מחדש הדרך לחזרתם של השלטים. היום אישרה הוועדה את התקנות החדשות.
אחד הדברים שהובילו להחלטה היה כי הרשות הלאומית לבטיחות, הסירה את התנגדותה. "בהוראת שר התחבורה הקודם ותוך תיאום עם יו"ר ועדת הכלכלה - ח"כ גלעד ארדן - הוטל על הרשות לבצע מחקר לבדיקת השפעת שילוט חוצות על התנהגות הנהגים ועל תאונות דרכים. הרשות אכן הוציאה מכרז למחקר על השפעת השילוט, וכעת מתקיימים שני מחקרים בנושא אשר תוצאותיהם יתקבלו בעוד שנה.
ברשות טענו כי מכיוון שאין מידע חדש הנותן תשובה חד משמעית בנושא, ולכן נראה לנו כי הפשרה שהושגה היא סבירה. לכן המליצה הרשות לועדת הכלכלה לאמץ את התקנות המוצעות על-ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר המשפטים, כהוראת שעה למשך 18 חודשים.
התקנות החדשות מצמצמות את כמות שלטי הפרסום שיוחזרו לאיילון, כאשר ההגבלות המהותיות קובעות כי שלטים על גבי מבנים לא חוקיים, גגות, שטחים פתוחים שנועדו לבנייה או לחקלאות - לא יוכלו להתקיים. כמו כן, שלטים שמסתירים שלטי הכוונה בכביש או שלטים מסנוורים, מהבהבים לא יוכלו אף הם לחזור. כמו כן לרשויות המקומיות יש את האפשרות שלא לאשר את השלט שיובא בפניהם.
עמותת אור ירוק: לא ברור מדוע שר התחבורה נחפז לאשר את הצבתם של שלטי החוצות טרם סיום המחקר
היו גם כאלו אשר הופתעו מהחלטת הוועדה, תגובת עמותת אור ירוק לאישור החזרת השילוט לכביש איילון הייתה כי "לא ברור מדוע שר התחבורה והבטיחות בדרכים נחפז לאשר את הצבתם של שלטי החוצות בכבישים ראשיים מבלי שהוכח שהשילוט אינו מסכן את הנהגים בכביש".
בעמותה מסבירים כי בימים אלו מבצעת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחקר אשר בודק את הקשר שבין שלטי החוצות והסחת דעתם של נהגים. תמוהה העובדה כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים אינו ממתין לתוצאות המחקר ומאשר הצבת שלטים בכבישים ראשיים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".