בר רפאלי חוזרת לאיילון: ועדת הכלכלה אישרה את תקנות השילוט באיילון
היום (ד') דנה וועדת הכלכלה בתקנות המסדירות את נושא שילוט החוצות בנתיבי איילון אישרה את החזרת שלטי הענק בנתיבי איילון, זאת לאחר שנה וחצי שהורדו, בטענה כי הם עלולים להוות מפגע בטיחותי וסביבתי. התקנות החדשות נחתמו עלי ידי שר התחבורה ישראל כץ, ושר הפנים אלי ישי.
השלטים הורדו בעקבות טענות שונות כי שלטי החוצות מטרתם 'ללכוד את עיני הנהג' ולהפנות את תשומת ליבו למסרים המוצגים על השלטים. התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת התקנה של שלטים דינאמיים בעלי רזולוציה גבוהה, אשר מושכים את העין יותר מבעבר. פרק הזמן אשר מוקדש על ידי הנהג לשלט פרסום, בעצם נגרע מתשומת ליבו לאירועי הסביבה התנועתית. בנסיבות אלה, הנהג לא יוכל להגיב במהירות הנדרשת לאירוע חריג או למנוע סכנה פוטנציאלית.
מחקרי הערכה בחו"ל מצביעים על מגמת עליה בתאונות, או האטה בשיפור מצב הבטיחות, עקב התקנת שלטי פרסום מסחריים בקטעי דרך מסויימים. עם זאת לא הוכח שזו הסיבה לתאונות.בעקבות כך ב-2007 הוחלט על הסרת השילוט מאיילון זאת במטרה לשפר את בטיחות הנסיעה בכביש.
פרסומות הענק הורדו מנתיבי איילון לאחר קביעת בית המשפט, בעקבות עתירה שהגישה עמותת פעולה ירוקה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הצטרפה אליה והמליצה להסירם מטעמי בטיחות. עם זאת בעקבות חוק שהוגש בכנסת הקודמת על-ידי חברי הכנסת יורם מרציאנו ויואל חסון, ואושר במליאה בקריאה שניה ושלישית, נסללה מחדש הדרך לחזרתם של השלטים. היום אישרה הוועדה את התקנות החדשות.
אחד הדברים שהובילו להחלטה היה כי הרשות הלאומית לבטיחות, הסירה את התנגדותה. "בהוראת שר התחבורה הקודם ותוך תיאום עם יו"ר ועדת הכלכלה - ח"כ גלעד ארדן - הוטל על הרשות לבצע מחקר לבדיקת השפעת שילוט חוצות על התנהגות הנהגים ועל תאונות דרכים. הרשות אכן הוציאה מכרז למחקר על השפעת השילוט, וכעת מתקיימים שני מחקרים בנושא אשר תוצאותיהם יתקבלו בעוד שנה.
ברשות טענו כי מכיוון שאין מידע חדש הנותן תשובה חד משמעית בנושא, ולכן נראה לנו כי הפשרה שהושגה היא סבירה. לכן המליצה הרשות לועדת הכלכלה לאמץ את התקנות המוצעות על-ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים ושר המשפטים, כהוראת שעה למשך 18 חודשים.
התקנות החדשות מצמצמות את כמות שלטי הפרסום שיוחזרו לאיילון, כאשר ההגבלות המהותיות קובעות כי שלטים על גבי מבנים לא חוקיים, גגות, שטחים פתוחים שנועדו לבנייה או לחקלאות - לא יוכלו להתקיים. כמו כן, שלטים שמסתירים שלטי הכוונה בכביש או שלטים מסנוורים, מהבהבים לא יוכלו אף הם לחזור. כמו כן לרשויות המקומיות יש את האפשרות שלא לאשר את השלט שיובא בפניהם.
עמותת אור ירוק: לא ברור מדוע שר התחבורה נחפז לאשר את הצבתם של שלטי החוצות טרם סיום המחקר
היו גם כאלו אשר הופתעו מהחלטת הוועדה, תגובת עמותת אור ירוק לאישור החזרת השילוט לכביש איילון הייתה כי "לא ברור מדוע שר התחבורה והבטיחות בדרכים נחפז לאשר את הצבתם של שלטי החוצות בכבישים ראשיים מבלי שהוכח שהשילוט אינו מסכן את הנהגים בכביש".
בעמותה מסבירים כי בימים אלו מבצעת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מחקר אשר בודק את הקשר שבין שלטי החוצות והסחת דעתם של נהגים. תמוהה העובדה כי שר התחבורה והבטיחות בדרכים אינו ממתין לתוצאות המחקר ומאשר הצבת שלטים בכבישים ראשיים.
בנוסף מציינים בעמותת אור ירוק כי "לא נסתרת משר התחבורה העובדה כי בשנה שחלפה עלה מספר ההרוגים בתאונות דרכים. על השר מוטלת האחריות להוריד את מספר הנפגעים ולא לקדם מפגעים בכביש".