מחירי האשלג עשויים לצנוח. שורט על כי"ל?
השנה החולפת היתה שנת שיא לכימיקלים לישראל, שנה בה רשמה החברה רווח נקי של יותר מ-7 מיליארד שקל שהפך אותה לחברה הישראלית הרווחית ביותר בתקופה זו. אבל מבחינת המחזיקים במניות החברה, 2008 הייתה קצת פחות חיובית: אחרי ראלי עליות של מאות אחוזים בשנים האחרונות, צנחה מנית החברה יחד עם כל שוק ההון בכ-42%.
2009 היא כבר אופרה אחרת. הרווחיות הגואה של החברה, פועל יוצא של הגיאות במחירי האשלג, מעניינת את ציבור המשקיעים כשלג דאשתקד, וכעת ניתן לבחון האם דרכה של רכבת ההרים צפונה, או להמשיך ולרדת במורד.
מתחילת השנה כבר הספיקה המניה לטפס ב-78%, ולתקן חלק נכבד מהירידות של 2008, אבל יכול להיות שהאופטימיות הזאת קצת מוגזמת.
להלן טבלה המפרטת את התוצאות התפעוליות של החברה מחד, ואת הנכסים הקבועים, הנכסים שלמעשה שירתו את החברה ביצירת הרווח התפעולי:
ניתן לראות, כי במהלך השנים 1998-2003 ייצרה כי"ל רווח תפעולי של כ-220 מיליון דולר בשנה בממוצע, בעוד שהרכוש הקבוע (שממנו הופק רווח תפעולי זה) עמד בממוצע על כ- 1.8 מיליארד דולר לערך. מכאן, שהתשואה שכי"ל הצליחה לייצר מהנכסים הקבועים שלה (ROFA- Return on fixed assets) עמדה בטווח של 8%-14% ובממוצע על כ-12% לשנה. זהו שיעור סביר והגיוני בהתחשב בעובדה שמדובר בפעילות תעשייתית המפיקה Commodities מחד אך הינה עתירת הון ודורשת זכיונות כרייה מאידך.
אלא שבשנים האחרונות קרה משהו. הצמיחה הכלכלית המואצת במזרח, הובילה לעליה דרמטית במחירי הסחורות, וכפועל יוצא עלתה גם הדרישה למוצרים של כי"ל, במיוחד האשלג. אלא שהמוצרים הללו נמצאו במחסור, שכן מספר יצרני האשלג העולמי מוגבל, עלות הקמת מפעל חדש או הרחבת כושר ייצור עומדת על מאות מיליוני דולרים לכל הפחות וזמן הקמתו נאמד בכמה שנים.
על הטרנד הזה בדיוק רכבה כי"ל, שהצליחה בשנים האחרונות להגדיל בעקביות לא רק את רווחיה, אלא גם את התשואה על ההון מן הנכסים. לשיאם הגיעו הדברים בשנה החולפת. כי"ל הצליחה לייצר רווח תפעולי חריג בהיקפו של 2.3 מיליארד דולר בשנת 2008. ברכוש הקבוע של כי"ל, כלומר, בגורמי היצור, לא חלו שינויים כה דרמטיים, ועלותם המופחתת במאזני החברה עמדה בסוף השנה שעברה על כ- 1.9 מיליארד דולר. אין הרבה חברות תעשייתיות בעולם שמצליחות ליצור תשואה פנומנאלית כל כך. גם לא כי"ל ובטח שלא לטווח ארוך.
חשוב לציין, כי היקף היצור של החברה לא צמח משמעותית כך שהתוצאות נזקפות יותר לעליית המחירים.
כמעט הכל מסכימים שהשנה החולפת הייתה חריגה ברווחיות, אולם השאלה המרכזית היא מה היא הרווחיות המייצגת ממנה ניתן יהיה לגזור את השווי הכלכלי של כי"ל לטווח הארוך. בהתחשב בעובדה שהנכסים הקבועים של החברה עומדים על כ-1.9 מיליארד דולר, תשואה של 15% לשנה גוזרת רווח תפעולי של פחות מ- 300 מיליון דולר בלבד. כי"ל לא שם עדיין. אבל לאורך זמן, לא מן הנמנע שהתשואה על הנכסים תזחל לכיוון הזה.
זה יכול לקרות וזה כבר קורה במידת מה, כתוצאה מירידה חדה בביקושים לאשלג. ירידת הביקושים לא הביאה לירידת מחירים משמעותית עד כה אך הביאה לירידה ניכרת בכמויות הנמכרות. ירידה זאת מייצבת מחדש את שיווי המשקל בין הביקוש להיצע.
בעתיד, ירידה בתשואה על ההון יכולה להיגרם מירידת מחירי האשלג. זה יכול לקרות, למשל, כתוצאה משבירת מחירים של ספק אשלג מסוים, שירצה לתפוס נתחי שוק על חשבון יצרני האשלג האחרים, זאת במיוחד לאור תוספת כושר הייצור הצפוייה בענף לאחר הבשלת ההשקעות שבוצעו בענף בתקופה הטובה. אמנם, עד היום התאפיינו השחקנים בשוק האשלג העולמי בהתנהלות של מעין קרטל, אולם לא בהכרח שכך יהיו פני הדברים גם בעתיד.
אם התשואה של הנכסים של כי"ל תמשיך לזחול כלפי מטה המשמעות היא שלמניית החברה יש בעיקר לאן לרדת, כי לא בטוח שרמות המחירים הנוכחיות של החברה מגלמות את הסיכון שכי"ל תחזור להיות עוד חברה מצוינת עם רווחיות מרשימה, אבל כבר ממש ממש לא חריגה.
אנו בטופ אלפא תומכים בשיטת ה- Contrarian (עוד לא הומצא למונח זה תרגום עברי נאות אך משמעותו לעבוד באופן נגדי למקובל בשוק). זה למעשה אחד הגורמים שהביא את טופ אלפא למכור בחסר את מניית כי"ל, וזאת בניגוד למגמה הרווחת בשוק ההון.
מאת: ברי מולצ'דסקי - מנהל השקעות בבית ההשקעות טופ אלפא.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?