תעשיית הרכב בארה"ב קורסת - שימו לב להזדמנות!
תעשיית הרכב היא אחת הנפגעות העיקריות מהמשבר שפוקד את ארה"ב. נתוני המכירות לחודש ינואר הראו צניחה של 21% במכירות שלוש הגדולות (פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר), לקצב שנתי של 9.6 מליון רכבים ? כמו נתוני המכירות של 1980!
תעשיית הרכב האמריקאית עומדת על סף פשיטת רגל בגלל הרבה סיבות, אך העיקרית שבהן היא הירידה בכוח הקניה של הצרכנים והצמצום הדרסטי בצריכה הפרטית. במצב בו מאות אלפי אזרחים מפוטרים מדי חודש, ערך הנכסים ממשיך להישחק והבנקים לא מעניקים אשראי ללקוחות, הצריכה הפרטית בארה"ב נופלת ושיעור החסכון עולה.
פועל יוצא של מצב זה הוא שהצרכן האמריקאי מהדק את החגורה ובין השאר הוא ממשיך להשתמש במכוניתו הישנה במקום להחליפה בחדשה. מאחר ורכבים משומשים דורשים תחזוקה (טיפולים ותיקונים) לעתים קרובות יותר מרכבים חדשים, עולה הדרישה לשרותי מוסך שונים.
מכאן, שמגזר ההשקעות שנהנה מהנפילה במכירת מכוניות חדשות בארה"ב הוא מגזר חלקי החילוף והשרותים לרכב.
בחודשים האחרונים נהנות מניות מגזר חלקי החילוף והמכוניות המשומשות מעליה בביקושים ומצבירת מומנטום חיובי שבולט על רקע הירידות במדדים. ישנם 30 חברות הנסחרות בוול סטריט, והיום נציג את הגדולה שבהם: AutoZone Inc. (AZO).
אוטוזון מפעילה כ-4000 חנויות בארה"ב, פורטו ריקו ומקסיקו ובהם היא מוכרת ומפיצה חלקי חילוף למכוניות ומשאיות, כולל מכירות לרשתות מוסכים. מגוון המוצרים הנמכר הוא עצום החל בנוזל לניקוי שמשות ועד למנועים, מערכות גיר וחשמל. החברה מוכרת גם מוצרים ואביזרים נלווים לרכב.
החברה נסחרת בשווי שוק של 8.4 מיליארד דולר, וצפויה להרוויח השנה 10.84דולר למניה, מה שיוצר לה מכפיל רווח של 13.4. מכפיל הרווח בחמש השנים האחרונות נע בין 8 ל-15. מחזור המכירות השנתי הוא כ-6.5 מיליארד דולר והחברה מרוויחה מדי שנה כ-640 מיליון דולר.
נקודה פחות חיובית היא יחס החוב למאזן שנושאת החברה. החברה מממנת מאזן של 4.8 מיליארד דולר מהון עצמי של 400 מיליון דולר בלבד ? נושא לדאגה בעולם בו הנגישות למימון חיצוני כמעט ולא קיימת. לזכות החברה ייאמר שעל מנת לתפעל רשת כה רחבה אין מנוס משימוש במינוף והתוצאות הכספיות של החברה מהשנים האחרונות מראות של-AZO תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ואין לה קושי לשרת את החוב.
לפני 3 חודשים אושרה בדירקטוריון תכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף 830 מיליון דולר.
מניית AZO עלתה מתחילת השנה ב-4.4% ובשנת 2008 רשמה עליה של 16.3% ובכך היכתה כמובן את המדדים בוול סטריט.
לחברה יש מספר רשתות מתחרות ובהם Advance Auto Parts ( AAP): ו- O'Reilly (ORLY).
מאת אליאב קמחין - סמנכ"ל מחקר, כוון בית השקעות
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
