תעשיית הרכב בארה"ב קורסת - שימו לב להזדמנות!

אליאב קמחין |

תעשיית הרכב היא אחת הנפגעות העיקריות מהמשבר שפוקד את ארה"ב. נתוני המכירות לחודש ינואר הראו צניחה של 21% במכירות שלוש הגדולות (פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר), לקצב שנתי של 9.6 מליון רכבים ? כמו נתוני המכירות של 1980!

תעשיית הרכב האמריקאית עומדת על סף פשיטת רגל בגלל הרבה סיבות, אך העיקרית שבהן היא הירידה בכוח הקניה של הצרכנים והצמצום הדרסטי בצריכה הפרטית. במצב בו מאות אלפי אזרחים מפוטרים מדי חודש, ערך הנכסים ממשיך להישחק והבנקים לא מעניקים אשראי ללקוחות, הצריכה הפרטית בארה"ב נופלת ושיעור החסכון עולה.

פועל יוצא של מצב זה הוא שהצרכן האמריקאי מהדק את החגורה ובין השאר הוא ממשיך להשתמש במכוניתו הישנה במקום להחליפה בחדשה. מאחר ורכבים משומשים דורשים תחזוקה (טיפולים ותיקונים) לעתים קרובות יותר מרכבים חדשים, עולה הדרישה לשרותי מוסך שונים.

מכאן, שמגזר ההשקעות שנהנה מהנפילה במכירת מכוניות חדשות בארה"ב הוא מגזר חלקי החילוף והשרותים לרכב.

בחודשים האחרונים נהנות מניות מגזר חלקי החילוף והמכוניות המשומשות מעליה בביקושים ומצבירת מומנטום חיובי שבולט על רקע הירידות במדדים. ישנם 30 חברות הנסחרות בוול סטריט, והיום נציג את הגדולה שבהם: AutoZone Inc. (AZO).

אוטוזון מפעילה כ-4000 חנויות בארה"ב, פורטו ריקו ומקסיקו ובהם היא מוכרת ומפיצה חלקי חילוף למכוניות ומשאיות, כולל מכירות לרשתות מוסכים. מגוון המוצרים הנמכר הוא עצום החל בנוזל לניקוי שמשות ועד למנועים, מערכות גיר וחשמל. החברה מוכרת גם מוצרים ואביזרים נלווים לרכב.

החברה נסחרת בשווי שוק של 8.4 מיליארד דולר, וצפויה להרוויח השנה 10.84דולר למניה, מה שיוצר לה מכפיל רווח של 13.4. מכפיל הרווח בחמש השנים האחרונות נע בין 8 ל-15. מחזור המכירות השנתי הוא כ-6.5 מיליארד דולר והחברה מרוויחה מדי שנה כ-640 מיליון דולר.

נקודה פחות חיובית היא יחס החוב למאזן שנושאת החברה. החברה מממנת מאזן של 4.8 מיליארד דולר מהון עצמי של 400 מיליון דולר בלבד ? נושא לדאגה בעולם בו הנגישות למימון חיצוני כמעט ולא קיימת. לזכות החברה ייאמר שעל מנת לתפעל רשת כה רחבה אין מנוס משימוש במינוף והתוצאות הכספיות של החברה מהשנים האחרונות מראות של-AZO תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת ואין לה קושי לשרת את החוב.

לפני 3 חודשים אושרה בדירקטוריון תכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף 830 מיליון דולר.

מניית AZO עלתה מתחילת השנה ב-4.4% ובשנת 2008 רשמה עליה של 16.3% ובכך היכתה כמובן את המדדים בוול סטריט.

לחברה יש מספר רשתות מתחרות ובהם Advance Auto Parts ( AAP): ו- O'Reilly (ORLY).

מאת אליאב קמחין - סמנכ"ל מחקר, כוון בית השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.