דני מרגלית: "חברות יוכלו לחזור לבצע גיוסי הון בסוף שנת 2009"
"בחציון הראשון של שנת 2009 כבר ניתן יהיה להתחיל לעבוד על תשקיפים לקראת גיוסי הון בסוף שנת 2009 ותחילת שנת 2010 " כך העריך היום דני מרגלית, שותף מנהל בפירמת רוה"ח והייעוץ BDO זיו האפט בכנס סוף שנת המס שערכה הפירמה בנושא המשבר כמנוף מיסויי.
מרגלית התייחס לשוק ההון וציין שכבר בשנת 2008 לא היה שוק הון בישראל. "השנה לא היתה שנה של גיוסי הון או גיוסי חוב וזה מקשה על המשך הפעילות של החברות. עם זאת, למרות שהוא צופה ששנת 2009 תהיה שנת ההאטה הרי שלאור העודף במאזן התשלומים הוא צופה שהמשק הישראלי יעבור את השנה בצורה סבירה".
"החברות יאלצו לנקוט בצעדי התייעלות ובקילוף השומנים וזה יאפשר להן לצאת מהמשבר בצורה חיובית. לכן מרגלית העריך , כאמור, שכבר בחציון הראשון של שנת 2009 , חברות יוכלו להתחיל לעבוד על תשקיפים והוא צופה שבתחילת שנת 2010 תהיה אפשרות מחודשת לגיוסי הון".
מרגלית התייחס גם לירידה בגביית המיסים בישראל וקרא לרשות המיסים להמשיך ולפעול לסיום דיונים על שומות פתוחות ובכך להגדיל את קצב גביית המיסים.
עמוס מר חיים, לשעבר יו"ר איגוד החברות הציבוריות וסגן יו"ר הפניקס השקעות ופיננסים, יצא נגד הקריאה של התעשיינים והארגונים הכלכלים לפרוס רשת הגנה למשק ולתת ערבויות מדינה. לדבריו "כשהממשלה עוזרת לחברות, זה למעשה עזרה של כל אחד מאיתנו. הממשלה זה לא כח עליון עם מכונה לשכפול כסף, אנחנו לא צריכים להיות שותפים של העסק הקטן, העסק הגדול ושל מי שהשקיע בלאס וגאס".
"ערבויות מדינה זה כסף שלנו וכל פעם שעשו בזה שימוש, זה הוליד רק הפסדים. מה שמדאיג זה שמדובר בדרישה לצעדים רחבי היקף שיכולים להוציא את התקציב מכלל שליטה, ולהביא לפריצת האינפלציה. מי שלא חווה את האינפלציה של ראשית שנות ה- 80 , לא מבין מה היא קטסטרופה".
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
