ברוש מגבה את ברוורמן: התוכנית של האוצר אינה התוכנית הדרושה בעת הזאת
דרמה בועדת הכספים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן ממפלגת העבודה, מסרב להעלות להצבעה את הצעת משרד האוצר לתכנית המרצה למשק. ככל הנראה, ברוורמן פועל בתיאום עם ראש הממשלה וראשי ההסתדרות והתעשיינים.
ברוורמן הודיע כי הועדה תקיים בינתיים דיון בלבד על התכנית וכי ייכנס אותה בכל שעה, אם וכאשר תגיש הממשלה לוועדה הצעה שלמה הכוללת גם רשת ביטחון לחיסכון הפנסיוני.
"אני מאפשר לראש הממשלה, שר האוצר, ראשי ההסתדרות והמעסיקים להמשיך במו"מ ליצירת רשת בטחון ולהביא את ההצעה הסופית לאישור ועדת הכספים", אמר ברוורמן.
ברוורמן הודיע על כך לפני זמן קצר בפתח ישיבת הוועדה. הוא אמר שנענה לבקשת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לאחר הודעה שלו כי יש התקדמות במו"מ שהוא מנהל עם האוצר, ההסתדרות והמעסיקים על יצירת רשת הביטחון.
"התוכנית שהוגשה לנו לוקה בכך שהיא לא מציגה רשת ביטחון ולכן לא ברור אם הצעדים המוצגים בתוכנית ייושמו במהירות ובכמות הנדרשת בשעת החירום המצפה למשק בעקבות המשבר הכלכלי, אמר ברוורמן.
בתגובה אמר שר האוצר, רוני בן און "אם אולמרט אמר לך שמתקיים משא ומתן הרי שהוא כנראה יודע על מה הוא מדבר. אני לא יודע על שום מו"מ. אם אין בכוונתכם להביא את ההצעות להצבעה אני מציע שנמשוך את הצעתינו. עליכם להחליט עכשיו". אמר בר און לחברי הועדה.
במשרד האוצר, בראשות השר רוני בר און, הגיבו בזעם להחלטתו של ברוורמן שכתקבלה ככל הנראה בהפתעה גמורה מבחינתם, למרות שברוורמן התבטא כמה פעמים בשבוע האחרון כנגד התוכנית כפי שהיא מוצעת כיום. ברוורמן הדגיש, כי התוכנית איננה שלמה אם אין בה שלוש רגליים: האצת המשק והרחבה משמעותית של תקציב 2009, תשובה למחנק האשראי ורשת הביטחון לחסכון הפנסיוני.
שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, בהופיעו בוועדת הכספים של הכנסת, גיבה את החלטת ברוורמן ואמר כי תוכנית הייצוב של האוצר שהובאה היום לוועדת הכספים של הכנסת איננה התוכנית הדרושה בעת הזאת.
ברוש ציין, כי ראש הממשלה, אהוד אולמרט קיבל את ההחלטה הנכונה ביותר למשק להגיע לתוכנית מוסכמת על הממשלה, על בנק ישראל, המעסיקים, ההסתדרות ועל ועדות הכנסת, בדיוק כפי שיש לנקוט בעת משבר כלכלי בסדר גודל כזה.
יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים הוסיף, כי ועדת הכספים החליטה לדחות את הדיון ב-24 שעות במטרה לאפשר לצדדים לסיים את גיבוש התוכנית, שתענה לצרכי המשק. ברוש הדגיש, כי אין ספק שהתוכנית, שתגובש במשותף עם כל הגורמים, תיתן פתרון ראוי למשק ותקבל תמיכה רבה כפי שראוי שיהיה במשבר כזה.
ברוש סבור, כי תוכנית כזו תאפשר למגזר העסקי לצלוח בצורה טובה ביותר את המשבר ולהביא למינימום של פיטורים.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
